چنانچه عماد افروغ نیز معتقد است، تصمیم اخیر درباره بنزین به اندازه کافی اشتباهات بزرگ و فاحشی داشت که بتواند به تنهایی اعتراضاتی را به دنبال داشته باشد. وی تاکید دارد: اگر بخواهیم مبنایی نگاه کنیم، این اعتراض حق مردم بوده؛ چون قدرت سیاسی باید نماینده قدرت اجتماعی باشد در حالی که جامعه نگاه می‌کند و می‌بیند نه تنها قدرت سیاسی نماینده و معرف او نیست، بلکه دارد نهاد مدنی و ساحت اجتماعی را در یک چارچوب سیاسی و حتی امنیتی تفسیر می‌کند. یعنی جامعه این گونه فکر می‌کند که از نظر قدرت سیاسی تنها نقش خمیری را دارد که در دست قدرت است و این قدرت توقع دارد هر کار بخواهد، با او بکند. در حالی که جامعه تعریفش از خودش کاملاً فرق دارد.

کتمان بحران

سودی ندارد

شهردار اصفهان گفت: زمانی که بحرانی ایجاد می شود، نفی یا کتمان بحران فایده ای ندارد و سبب تشدید آن نیز می شود. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در صورت کتمان بحران قدرت کار خلاقانه هم از ما گرفته می شود، گفت: اگر با حوادث خلاقانه برخورد نکنیم ممکن است میدان عمل را از ما بگیرند. تمسک به چنین شیوه هایی سبب بی عملی شده و جرات تصمیم گیری را از ما می گیرد. وی ادامه داد: نخبگان جامعه باید پای کار بیایند و با احساس مسئولیت اجتماعی چاره ای برای این بحران ها بیندیشند. اگر چنین بحران هایی برای مدیریت شهری دوباره تکرار شود هزینه های سنگینی برای شهر دارد و زندگی را برای مردم مشکل می کند. 

نوروزی از تشکیل کمیته ارزیابی خسارات شهر در شهرداری اصفهان به ریاست معاون عمران شهری شهرداری خبر داد و گفت: بر اساس گزارشات این کمیته تاکنون 302 میلیارد و 750 میلیون تومان خسارت به شهر اصفهان طی حوادث اخیر وارد آمده است.   وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک اتوبوس دوباره به شهر اضافه کنیم، باید یک میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم، اظهار کرد: در صورتی که پول برای خرید اتوبوس باشد هم اتوبوسی برای فروش نیست. نوروزی از آسیب دیدگی 400 تقاطع و نابودی 90 چراغ راهنمایی و رانندگی گفت و افزود: 80 درصد از خسارات وارده به این بخش حل شده است.

خسارت ۱۰ میلیاردی

به مترو اصفهان

رضا فاتحی، مدیرعامل قطار اصفهان با بیان اینکه در پی ناآرامی‌های چند روز گذشته تعداد پنج ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان از جمله ایستگاه‌های شهید علیخانی، شهید مفتح، شهید چمران، شهید باهنر، دکتر شریعتی و تختی دچار آسیب شد، تصریح کرد: بیشترین خسارت به ایستگاه شهید علیخانی و مفتح وارد شده است. وی با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از خسارات وارده به خطوط مترو اصفهان نشده است، گفت: تصور بنده این است که حداقل ۱۰ میلیارد تومان به مترو و زیرساخت‌های آن خسارت وارد شده است. آسیب به قطارهای مترو در حد شکسته شدن شیشه‌ها بوده و خسارات اصلی به ایستگاه‌ها و تجهیزات مترو بوده است.

آسیب به به ۸۰

دستگاه اتوبوس

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان نیز اعلام کرد که طی روزهای شنبه و یکشنبه نزدیک به ۸۰ دستگاه اتوبوس دچار سوختگی جزیی یا حریق کامل شد. قدرت افتخاری درخصوص خسارت وارد شده به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، گفت: برآورد دقیقی صورت نگرفته، اما نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان خسارت به اتوبوسرانی اصفهان وارد شده است.

تخریب ۲۳ خودرو

آتش نشانی اصفهان

به گفته مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اصفهان نیز در جریان اتفاقات اخیر  حدود ۷۰ نفر از نیروهای سازمان آتش نشانی مورد هجوم اغتشاشگران قرار گرفته‌اند که از این تعداد، عده‌ای دچار شکستگی کتف، ضربه مغزی و جراحات ناشی از سوختگی شده‌اند. فرهاد کاوه آهنگران همچنین افزود: ۲۳ دستگاه خودرو تخصصی آتش نشانی نیز به دلیل صدمات وارد شده از سوی اشرار از رده خارج شده است که جایگزین کردن این خودروها امری دشوار است.

آسیب به ۴۸۰ درخت

و درختچه در اصفهان

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری اصفهان نیز میزان خسارت وارده به فضای سبز شهر اصفهان در جریان اتفاقات چند روز اخیر را سه میلیارد تومان اعلام کرد. به گفته فروغ مرتضایی نژاد، در جریان اتفاقات روزهای گذشته در شهر اصفهان حدود ۴۸۰ درخت و درختچه و متراژ زیادی از باغچه‌های گل و ۵۰۰ فلاورباکس در سطح شهر آسیب دید. البته میزان آسیب به فضای سبز در برخی مناطق بیشتر و در برخی کمتر بوده، مثلا تخریب فلاورباکس‌ها در منطقه پنج بیشتر اتفاق افتاد و آسیب به درختان در منطقه ۹ و ۱۲ بیشتر بوده است.

خسارت ۲۷ میلیارد تومانی

به شهر بهارستان

نماینده بهارستان در شورای شهرستان اصفهان گفت: میزان خسارت‌های وارد شده در روزهای اخیر به زیرساخت‌های بهارستان ۲۷ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. نبی‌الله مومنی اظهار کرد: مبلمان شهری، آسفالت هیابان‌ها، دفتر امام جمعه، ادارات آب و برق آتش زده شدند و عمده بانک‌های بهارستان نیز دچار خسارت شده و از انجام کار بازمانده‌اند. وی تصریح کرد: میزان خسارت‌های وارد شده به بهارستان ۲۷ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که این میزان صرفا خسارات مربوط به زیرساخت‌های شهری است که شهرداری‌ آن را اعلام کرده است. وی خاطرنشان کرد: از یک طرف بنزین گران شده و از طرف دیگر متاسفانه ناچاریم برای جبران همین خسارات از پول مردم هزینه کنیم.

لایحه دو فوریتی

برای تامین هزینه ها

برای تعمیر و بازسازی اموال خسارت دیده شهرداری در جریان حوادث اخیر لایحه دو فوریتی شهرداری اصفهان برای برداشت از محل حساب اختصاصی 10 درصد عوارض زیربنا مبلغ 50 میلیارد ریال، از حساب اختصاصی عوارض مترو مبلغ 30 میلیارد ریال و حساب اختصاصی تامین پارکینگ مبلغ 80 میلیارد ریال با دوره استرداد یک ساله به صحن علنی آمد که از سوی اکثریت اعضای شورای شهر اصفهان به تصویب رسید.

در توضیح این لایحه مرتضی طهرانی، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه طی جلساتی که با شورای معاونان شهرداری داشتیم و با توجه به اینکه انجام برخی اقدامات در راستای بازسازی شهر مثل چراغ چهارراه ها و دوربین ها و تجهیزات ترافیکی فوری است، اظهار کرد: مجموع خسارت دوربین ها و چراغ های شهر 23 میلیارد تومان است که این بخش اولویت اول ماست. طهرانی بیان کرد: تعمیر چراغ های راهنمایی، اسکست ها، معابری که تخریب شده و محل عبور مردم است در اولویت نخست صرف این اعتبار 16 میلیارد تومانی است و همین الان هم تجهیزات به صورت چکی از سوی شرکت ها خریداری شده و در حال تعمیر است. وی در خصوص از بین رفتن فیبرهای نوری در حوادث اخیر گفت: جعبه های فیبرنوری آتش گرفته، به طوریکه حدود شش میلیارد تومان برآورد خسارت به شبکه های فیبرنوری است.