به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، عادل عبدالمهدی، نخست‎وزیر این کشور، طی فرمانی 10بندی اعلام کرد که این گروه باید تمامی پیوندهای سیاسی خود را قطع کند و در چارچوب قوانین نظامی‎ای که بر ارتش مسلط است، فعالیت کند. بندهای این فرمان مستقیم از سوی عبدالمهدی - که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هم هست -  به شرح زیر است:
  تمامی تقسیم‎بندی‎های این گروه طی مبارزه دلیرانه با تروریست‎های داعش باید پایان بگیرد و نیروهای آن مانند ارتش در قالب‎هایی مانند لشکر، تیپ، گروهان و... قرار بگیرند.
 اعضایی که مایل نیستند به نیروهای مسلح ملحق شوند، مجاز هستند تحت قانون به فعالیت‎های سیاسی بپردازند اما دیگر اجازه حمل هیچگونه سلاحی را نخواهند داشت.
 پادگان‎هایی که نیروهای حشدالشعبی در آنها مستقر هستند باید به طور یکپارچه و منسجم با پادگان‎های ارتش در ارتباط باشند و فرماندهی نیروهای مسلح درباره نحوه چینش و استقرار آنها تصمیم‎گیری کند.


 مراکز تحت نظارت گروه‎های حشدالشعبی بسته خواهند شد.
 تمامی دفاتر اقتصادی، ایست‎های بازرسی و مؤسساتی که وابسته به گروه هستند و فعالیت خود را در چارچوب قوانین تازه تنظیم نکرده‎اند فوراً بسته خواهند شد.
 

سی روز آینده فرصتی برای پایان این پروژه است.
 تخطی گروه‎هایی که خارج از این فرامین فعالیت کنند، به معنای نادیده گرفتن قانون است.
 فرامین و دستورالعمل‎های بعدی درباره تشکیلات حشد الشعبی بزودی منتشر خواهند شد.

استقبال جناح‎های سیاسی عراق از هماهنگ‎سازی نیروهای مسلح
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز با اعلام حمایت خود از این تصمیم تازه، اعلام کرد که نیروهای «سرایا الاسلام» نیز که همکاری‎های نزدیکی با حشدالشعبی داشته و مستقیم تحت نظارت صدر است، باید به فعالیت خود پایان بدهد.
او در این پیام که در توئیتر منتشر شد نوشت: «تصمیم دولت عراق برای هماهنگ‎سازی و یکپارچه کردن نیروهای مسلح سراسر کشور، گامی اساسی و مهم در تقویت دولت است. نیروهای شبه‎نظامی برای حفظ اقتدار و صلابت دولت به این فرامین تن بدهند و تحت چارچوب ارتش فعالیت کنند. در همین راستا نیروهای سرایا الاسلام نیز به فعالیت مستقل خود پایان می‎دهند.»
به‌گزارش سومریه نیوز، قیس خزعلی، دبیرکل گروه عصائب اهل الحق نیز صراحتاً از این تصمیم اعلام حمایت کرد. او در پیام خود نوشت: «تصمیم نخست‎وزیری کشورمان بجا و در مسیر درستی است. شایسته است حشدالشعبی بخش ثابت و حرفه‎ای ارتش محسوب شود و هیچ اراده‎ای نتواند این گروه را منحل کند. دور کردن حشد الشعبی از عرصه سیاست، برای تقویت قدرت این گروه ضروری است تا رسالت بزرگ آنها که تأمین امنیت و آینده مردم عراق است در نهایت کمال به سرانجام برسد.»
به‌گزارش وب‎سایت رسمی عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیز از تصمیم نخست‎وزیر ابراز رضایت کرده و امیدواراست که سیستم نظامی همچنان به دور از عرصه سیاست باقی بماند. او ضمن ابراز تشکر از این تصمیم، خواسته فوراً اقدامات لازم در این باره صورت بگیرد.

 


نیم نگاه

حشدالشعبی از تولد تا امروز

گروه «بسیج نیروهای مردمی» یا به زبان عربی حشدالشعبی، گروهی نظامی تحت حمایت دولت عراق است که در هیاهوی حمله و پیشروی‎های داعش در خاک عراق در سال 2014 با حضور و حمایت گسترده جوانان این کشور پا به عرصه حیات گذاشت و با ثبت‌نام داوطلبانه مردم سهم بزرگی در مبارزه با داعش بر عهده گرفت. این گروه مردمی شانه به شانه نیروهای ارتش عراق در شکست داعش نقش ایفا کرد به‌طوری که تقریباً در تمامی نبردهای اصلی علیه داعش حضور داشت. این سازمان متشکل از 40 گروه عمدتاً شیعی است اما در طی پنج سال فعالیتش همواره پذیرای حضور سنی‎ها، مسیحیان و ایزدی‎ها هم بوده است. اگرچه در ژانویه سال 2016، حیدر العبادی یکی از فرماندهان این گروه اعلام کرد که بیش از 40 هزار سرباز سنی در آن عضو شده‎اند، اما  طی این سال‎ها کشورهای عربی منطقه مخالفت خود را با این گروه نشان داده‎اند. به گزارش نبرد دوم تکریت، عملیات فتح موصل و نبرد آزادسازی کرکوک از جمله مهم‎ترین عملیاتی هستند که حشد الشعبی با یاری رساندن به نیروهای ارتش توانست رفته‎رفته سقوط داعش در خاک عراق را رقم بزند و وجب به وجب مناطق اشغال‎شده را پس بگیرد. اما با پایان یافتن عصر داعش، تلاش‎های برخی گروه‎ها و جریان‎ها برای به حاشیه راندن این گروه آغاز شد و حتی امریکا دست به بمباران مواضع این گروه در کشور خودشان زد.