پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 7866
منتشر شده در شنبه, 01 تیر 1398 14:05
تعداد دیدگاه: 0
ضرر ۲۲میلیارد دلاری دوئل تعرفه‌ای

 رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید تعرفه‌هایی که بر ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی وضع کرده است را پکن می‌پردازد. به عقیده کارشناسان، اما تعرفه‌ها اینگونه عمل نمی‌کنند. دولت چین و شرکت‌هایی که در داخل این کشور فعالیت می‌کنند، تعرفه‌های دولت آمریکا را به‌طور مستقیم نمی‌پردازند. تعرفه‌ها مالیاتی هستند که بر واردات وضع می‌شوند و بهای آن را هنگام ورود کالا به کشور، شرکت‌هایی می‌پردازند که در آمریکا به ثبت رسیده‌اند. در این رابطه واردکنندگان عمدتا هزینه تعرفه‌ها را از طریق افزایش قیمت‌ها به مشتریان منتقل می‌کنند، مشتریانی از هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آمریکایی.  

 
بار جنگ تجاری بر دوش کیست؟

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، مدیران کسب‌وکارهای آمریکایی و اقتصاددانان می‌گویند تاکنون عمده هزینه‌های تعرفه‌ها را مصرف‌کنندگان این کشور پرداخته‌اند. با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ‌سفید، مدعی شده، بار هزینه تعرفه‌ها تاکنون به دوش هر دو طرف بوده است. در صورتی که دونالد ترامپ نتواند در نشست این ماه خود با همتای چینی، پیشرفتی در درخواست‌های دولتش مبنی بر ایجاد تغییرات ساختاری در مدل‌های اقتصادی چین حاصل کند، هزینه تعرفه‌ها بیش از اینها بر آمریکایی‌ها فشار خواهد آورد. این درحالی است که او تهدید کرده مابقی حجم واردات از چین که معادل ۳۰۰ میلیارد دلار است را نیز هدف افزایش تعرفه قرار خواهد داد. در صورت اجرایی شدن این تهدید تمام حجم واردات آمریکا از چینهدف تعرفه ۲۵ درصدی قرار خواهند گرفت.

تاکنون تعداد بسیاری از کسب‌وکارهای آمریکایی نیز درخصوص اثرات منفی تعرفه‌ها بر مصرف‌کنندگان آمریکایی هشدار داده‌اند. در این رابطه، هفته گذشته تعدادی از کسب‌وکارهای این کشور به دولت ترامپ اعلام کردند در تولید پوشاک، کالاهای الکترونیکو سایر کالاهای مصرف‌کنندگان گزینه‌های جایگزین محدودی برای واردات چین وجود دارد. به ادعای آنها گزینه‌های واردات جایگزین، هزینه‌های تولید بیشتری را برای آنها رقم خواهد زد. به‌علاوه اجرایی شدن دور بعدی تعرفه‌ها نیز سود آنها را محدود می‌کند و منجر به از دست رفتن تعداد زیادی از مشاغل می‌شود. بر این اساس، شرکت «نایک» و ۱۷۲ شرکت دیگر تولیدکننده کفش‌های ورزشی از ترامپ خواسته‌اند آنها را از فهرست مشمول تعرفه‌های ۲۵ درصدی خارج کند، چراکه به ادعای آنها این تعرفه‌ها سالانه بالغ بر ۷ میلیارد دلار هزینه به دوش مصرف‌کنندگان می‌گذارد. «وال‌مارت» بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی جهان و اداره شعب زنجیره‌ای شرکت «مکی» نیز هشدار داده‌اند در صورت اجرایی شدن تهدیدات تعرفه‌های ترامپ، قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان آمریکایی افزایش خواهد یافت.  اما «مرد تعرفه‌ای» چه می‌گوید. ترامپ که خود را مرد تعرفه‌ای می‌نامد، اصرار دارد بگوید تعرفه‌هایی که بر واردات چینی اعمال کرده است را چشم‌بادامی‌ها می‌پردازند. در تاریخ ۲۴ ژانویه او در توییتر خود نوشت: «ما میلیاردها دلار داریم که از سوی چین وارد وزارت‌ خزانه‌داری ما می‌شود. تا به حال ما هیچ‌گاه ۱۰ سنت ورودی هم به این وزارت‌خانه نداشتیم.» در توییت پنجم ماه مه نیز او مدعی شد: «به مدت ۱۰ ماه است، چینی‌ها هزینه تعرفه‌ها را به آمریکا می‌پردازند.»

هزینه ۲۲ میلیارد دلاری تعرفه‌ها

براساس تحقیقات صورت گرفته، از زمان آغاز جنگ‌تجاری تا آوریل ۲۰۱۹ - پیش از اجرایی شدن اصلی‌ترین دور تنش تعرفه‌های غول‌های اقتصادی دنیا – سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ ده‌ها میلیارد دلار هزینه برای آمریکایی‌ها به همراه داشته است. بر اساس گزارش شرکت تجارت آزاد «تَریفس‌ هارت د هارت‌لند»، در دوره مورد بررسی برچسب قیمت محصولات مشمول تعرفه‌های دولت ترامپ در مجموع افزایش قیمتی بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار یافته است. این دوره مورد بررسی پیش از آن است که ترامپ تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی‌ها را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش دهد، اقدامی که در ماه مه پس از بالا گرفتن مجدد تنش‌های تعرفه‌ای به‌اجرا درآمد. بنابراین این رقم تاکنون، پس از اجرایی شدن تعرفه‌ها بر ۲۰۰ میلیارد دلار، مقادیر بالاتری را به ثبت رسانده است.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید