بسیاری، روزهای دولت ترامپ را با ریچارد نیکسون مقایسه می‌کنند. شباهت‌هایی بین این روزهای دونالد ترامپ و آن روزهای ریچارد نیکسون دیده می‌شود. جان دین، وکیل حقوقی که زیر نظر ریچارد نیکسون کار می‌کرده، در یادداشتی در نیویورک‌تایمز نوشت: شباهت‌هایی بین شهادت من در کنگره پیش از سال ۱۹۷۳ در مورد ریچارد نیکسون و دولت او و شهادت مایکل کوهن در مورد دونالد ترامپ و کسب‌وکارش دیده می‌شود. جدا از تفاوت‌هایی که چگونه به اینجا رسیدیم، ما هر دو پیش از حضور در جلسه در جلسات متعدد در مورد رفتارهای غیرقانونی روسای جمهور ایالات‌متحده صحبت کردیم. این اصلا موقعیت خوشایندی نیست، به‌خصوص اینکه موضوع بحث‌تان رئیس‌جمهوری هم باشد. او در ادامه مطلب خود می‌افزاید: در این میان تفاوت‌هایی هم وجود دارد؛ به‌عکس آقای کوهن که در یک روز شهادت داد، شهادت من پنج روز طول کشید. کلماتی که او برای گفتن آماده کرده بود، تقریبا ۴ هزار کلمه می‌شد، تعداد کلمات من اما به ۶۰ هزار رسید. نیلسن در گزارشی گفت که جلسه شهادت وی را ۱۸ میلیون نفر به‌شکل زنده تماشا کردند اما در مورد جلسه شهادت من این رقم به ۸۰ میلیون نفر رسید. دین در این مطلب اشاره می‌کند که پس از جلسه شهادتش در کنگره، به‌شکلی گسترده نظرسنجی‌هایی ترتیب داده شد. در این نظرسنجی‌ها مشخص شد که ۵۰ درصد به حرف‌های او باور داشتند، ۳۰ درصد هیچ اعتماد نداشتند و ۲۰ درصد نیز مطمئن نبودند. در یک نظرسنجی دیگر اما ۳۸ درصد تکذیبیه رئیس‌جمهور (نیکسون) را باور کردند و ۳۷ درصد سخنان مرا. این مشاور سابق کاخ سفید در دوران نیکسون تصریح می‌کند: اما نظرسنجی‌های فوری که در باب سخنان کوهن صورت گرفت دارای ارقام متنوعی بود. در این نظرسنجی‌ها ۳۵ درصد سخنان او را معتبر تلقی کردند و من باور دارم که این رقم رشد هم خواهد کرد.

دین در ادامه یادداشت می‌نویسد: «در حالی که نوارهای مکالمه ضبط شده بین من و رئیس‌جمهور نیکسون، صحت گفته‌های مرا تایید کرد، پیش از آن شهود دیگری بودند که تفاوت ایجاد کرده بودند. من از اینکه این تعداد از گزارش من حمایت کردند، شگفت‌زده شدم. من فکر می‌کنم چنین موردی برای کوهن هم اتفاق بیفتد. این رمز اُمرتا (Omerta) که در بین گروه‌های مافیایی جا دارد و منظور از آن این است که هیچ مدرک و ادله‌ای نباید دست پلیس داد، هیچ جایی بین نیروهای دولتی ندارد. من نشنیدم کسی به غیر از راجر استون گفته باشد که به‌خاطر دونالد ترامپ حاضر است به زندان برود.»

دین اضافه می‌کند: «کوهن باید بداند که اگر ترامپ از دفتر کارش اخراج شود یا در سال ۲۰۲۰ شکست بخورد، به‌خاطر شهادت او بوده و این امر همواره بخشی از زندگی او باقی خواهد ماند. او حتما از سوی جمهوری‌خواهان سرزنش خواهد شد اما مورد ستایش دموکرات‌ها خواهد بود. اگر او بتواند راهی کوتاه‌مدت برای درمان سرطان پیدا کند اما این را باید بداند که تا ابد با عواقب آن زندگی خواهد کرد. این را من از کجا می‌دانم؟ برای اینکه هنوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنم.»

به باور این مشاور حقوقی ریچارد نیکسون، دونالد ترامپ همچون رئیس سابق خود مدیحه‌گو و توجیه‌گر دارد. برخی از آنها تاریخ را به‌گونه‌ای بازنویسی خواهند کرد که به ضرر کوهن باشد. آنها سخنانی از زبان او خواهند گفت که روحش هم خبر ندارد. آنها او را در حوادث در موقعیت‌هایی جا خواهند داد که در آن موقعیت‌ها و مکان‌ها نبوده است. برخی از آنها سعی کردند که تاریخ زندگی من را گونه‌ای دیگر بنویسند و برای کوهن نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

دین در مورد راجر استون که از شیفتگان ریچارد نیکسون هم بوده می‌نویسد: من به افرادی مانند راجر استون که رفیق شفیق و دستیار طولانی‌مدت ترامپ که در سال ۱۹۷۲ برای کارزار انتخاباتی نیکسون در نیز کار می‌کرده است، فکر می‌کنم. فردی که عکس ریچارد نیکسون را بین دو شانه خود تتو کرده است. استون که به‌شخصه در کاخ سفید او را ملاقات نکردم، حالا بخشی از تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ شده است. وی به دلیل دروغ گفتن به کنگره در مورد ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با ویکی‌لیکس مورد بازجویی قرار گرفته است.

او به اینکه یک سیاست‌باز کثیف و حقه‌باز است به خود می‌بالد. کوهن باید مطمئن باشد که راجر استون نظریه توطئه جدیدی را به منظور دفاع از دونالد ترامپ و خودش مطرح خواهد کرد، حتی اگر به قیمت بازنویسی تاریخ به‌گونه‌ای دیگر باشد. رسوایی‌های متعدد رئیس‌جمهوری، به‌طرز قابل توجهی، مورخ ناصادق را جذب خود خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین شباهت‌هایی که من و کوهن در آن سهیم هستیم از این قرار است: او ترامپ را درک کرد و وی را پس زد، آنگونه که من با نیکسون.

دین در مورد روزهای رسوایی واترگیت می‌گوید: نیکسون برای اولین‌بار، ۸ ماه پس از اینکه اعضای اجرایی کارزار انتخاباتی‌اش را دستگیر کردند، مرا در جریان قرار داد. ما ۳۷ بار با هم صحبت کردیم و احساس می‌کردم اطمینان او را جلب کرده‌ام، بارها سعی کردم اما برای پایان دادن به این بازی و پوشش دادن شکست خوردم. یک روز به آقای نیکسون گفتم که ریاست‌جمهوری‌اش همچون یک سرطان شده و آن روز، روزی بود که نیکسون واقعی را به‌عینه دیدم. می‌دانستم که باید شکست را پذیرا شوم.

به گفته دین، کوهن نیز به‌دنبال نشان دادن خود واقعی ترامپ است. او در پایان جلسه شهادتش گفت که می‌خواهد جملات پایانی خود را بخواند. او از اعضای کمیته تشکر و بابت رفتار بدی که تاکنون داشته عذرخواهی کرد. او سپس به قانون‌گذاران گفت: با توجه به تجربه‌ای که من از کار کردن با دونالد ترامپ دارم، اگر او در انتخابات سال ۲۰۲۰ شکست بخورد، بعید می‌دانم که قدرت را مسالمت‌آمیز واگذار کند. کوهن در این یادداشت تصریح می‌کند که در جلسه ۵ ساعته استماع و شهادت کوهن، این مهم‌ترین و خطرناک‌ترین چیزی بوده که ابراز کرده است.

جلسه درحالی با سخنان کوهن رو به‌پایان بود که اعضای کمیته زمان نداشتند تا سوال‌های مرتبط را بپرسند. پس به همین منظور من از وکیل کوهن، یعنی آقای لنی دیویس پرسیدم و گفتم که منظور آقای کوهن از این سخنان چه بود و او پاسخ داد: او به اقتدارگرایی ترامپ ارجاع می‌دهد و احترامی که برای دموکراسی و نهادهای دموکراتیک قائل نیست. در واقع، چیزی که بین من و کوهن مشترک بوده، این است که هر دو روسای جمهوری اقتدارگرا را با فاش ساختن دروغ‌گویی‌هایشان و اینکه از قدرت سوءاستفاده می‌کنند، به چالش کشیدیم. ترامپ بعد از نیکسون، نخستین رئیس‌جمهوری است که هوادارانش هم منصفانه قاعده بازی را رعایت نمی‌کنند و کوهن باید تا آخر عمر با این مساله کنار بیاید. جان دابلیو دین در پایان یادداشت خود می‌نویسد: «در حقیقت زندگی همه ما آمریکایی‌ها تحت تاثیر اقتدارگرایی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ قرار گرفته است. این افرادی که باعث برخاستن ترامپ شده‌اند، بعد از او نیز برای مدت طولانی باقی خواهند ماند. لازم است که بیشتر توجه کنیم.»