هر چیزی هزینه دارد، زندگی‌کردن، درس‌خواندن، کارکردن و حتی رای‌دادن؛ گاهی این آخری هزینه بقیه امور را هم تعیین می‌کند. همین که بعد از یک‌سال و اندی هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند شهردار تهران کیست، هزینه همان رای‌دادن است، همین که امثال میرلوحی و الویری و... در شورای شهر هستند و دم از هزینه‌های شهر می‌زنند، نتیجه هزینه دومیلیاردی است که به قول دانشور، عضو سابق شورای شهر پرداخت کردند و وارد لیست انتخاباتی شدند و همین‌طور سلسله‌وار همه‌چیز منتج از چیز دیگر و هر چیزی هم هزینه‌ای دارد. کسی هم که توان پرداخت هزینه را ندارد مثل رای‌دادن و نتیجه نامطلوب نمی‌تواند صرف گفتن یک اشتباه کردم و پشیمانم شانه خالی بکند، باید منتظر بماند و هزینه این رای و تکرار را جور دیگری و به همراه بقیه بپردازد و اظهارات مسئولان را تاب بیاورد.

 

کرباسچی: باید تهران را آنقدر گران کنیم که هرکس نمی‌تواند، از آن برود

یکی، دو روز گذشته صرف نقد جمله محمود میرلوحی درارتباط با هزینه 10هزار تومانی مترو شد. اما قبل از پرداخت به اظهارات این عضو شورای پنجم بهتر است اظهارات دیگر هم‌طیف‌های او را در دوره‌های سابق مدیریت شهری بازخوانی کنیم. غلامحسین کرباسچی را می‌توان به عنوان اولین مدیر شهری تهران دانست که چنین تفکری را در شهر پیاده‌سازی کرد و معتقد بود: «باید تهران را آنقدر گران کنیم که هرکس نمی‌تواند، از آن برود. ایده دولت و شهرداری آن زمان این بود که هزینه‌های مردم در تهران را خودشان پرداخت کنند و زندگی در تهران مجانی نباشد؛ چراکه در همه جای دنیا زندگی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ گران‌تر از شهرهای کوچک است.» پس از کرباسچی مدیران شهرداری جریان اصلاحات به تفکرات او روی خوش نشان دادند.

 

ملک‌مدنی هم به‌دنبال تهران گران بود

محمدحسن ملک‌مدنی یکی از شهردارانی بود که از رویه و تفکر مدیریتی کرباسچی حمایت کرد و او نیز به دنبال گران‌شدن تهران بود.

او در زمان مدیریت خود بر شهر تهران معتقد بود: «شهروندان هزینه استفاده از خدمات شهری را بپردازند. اگر پدیده‌ای در شهر عارضه ایجاد می‌کند، عوارض آن را باید از شهروندان دریافت کرد.»

 

قالیباف و رویای از بین‌برد شکاف شمال و جنوب شهر

پس از کرباسچی، محمدباقر قالیباف یکی‌دیگر از شهرداران تهران بود که با توجه به بحث از بین بردن شکاف طبقاتی به مدت 12سال تهران را اداره کرد. شعاری که سوای خروجی آن که شاید در بسیاری از موارد هم موفق نبوده است، در تقابل با دیدگاه کارگزارانی‌ها و امثال کرباسچی بود که در کلام و عمل یکپارچه درصدد گران‌کردن شهر تهران بودند.

نجفی: زندگی در تهران بسیار کم‌هزینه‌است

بعد از قالیباف نوبت به نجفی رسیده بود تا سکاندار مدیریت پایتخت باشد. شورای پنجم در ابتدای راه و با کش و قوس فراوان محمدعلی نجفی را به‌عنوان شهردار جدید پایتخت انتخاب کرد، البته نجفی 6 ماه بیشتر دوام نیاورد و با دستانی خالی و شعارهایی که هیچ‌وقت عملی نشد، بهشت را ترک کرد. نجفی به‌عنوان نمونه‌ای معتدل‌تر از کارگزارانی‌ها در ارتباط با اداره گران شهر تهران نظراتی داشت که دانستن آن خالی از لطف نیست. او اولین سخنانش را معطوف به بی‌پولی شهر و بدهی‌های آن کرد و معتقد بود اگر نگاهی به تفاوت‌های هزینه زندگی در تهران با سایر شهرهای دنیا بیندازیم، درمی‌یابیم زندگی در تهران بسیار کم‌هزینه است.

الویری: مردم هزینه خدماتی را که به آنها داده می‌شود، پرداخت کنند

نجفی، افشانی و حناچی هر سه خروجی شورای شهری هستند که امثال الویری در آن حضور دارند و با تمام وجود معتقد به گران‌ترشدن شهر و دریافت هزینه‌های شهر از شهروندان هستند و الویری در همان اوایل تصدی مسئولیت شورای شهر تهران طی اظهاراتی در ارتباط با دریافت هزینه خدمات شهر از شهروندان گفته بود: «می‌خواهیم شهر را به سمتی پیش ببریم که مردم هزینه خدماتی را که به آنها داده می‌شود، پرداخت کنند. هرکسی در شهر تهران زندگی می‌کند، باید هزینه زندگی در آن را بپردازد. در تمام دنیا این امر مرسوم است که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ بیشتر از حومه باشد، برای همین بسیاری تشویق می‌شوند در خارج از کلانشهرها زندگی کنند.»

 

میرلوحی: کسی که در تهران زندگی می‌کند هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد

اینها اما همه دغدغه مدیریت شهری تهران برای بالابردن هزینه‌های زندگی در پایتخت نیست. محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران دو روز پیش طی اظهاراتی در این زمینه گفته بود: «باید کسی که در تهران زندگی می‌کند هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد. براساس آنچه در دنیا مرسوم است قیمت بلیت در تهران چیزی حدود ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود.»

بعد از این عبدالله رمضان‌زاده به سخنانش واکنش نشان داد و گفت: «به‌جای سخن گفتن از بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو به اصلاح ساختار گل‌وگشاد شهرداری بپردازید.»

میرلوحی پیش از این هم در واکنش به افزایش قیمت بلیت باغ پرندگان و درخواست برخی اعضای شورای شهر به‌منظور ایجاد تسهیلات و تخفیفاتی برای دانش‌آموزان گفته بود: «به‌‌رغم اینکه برای دانش‌‌آموزان احترام قائلم، آنها می‌توانند پول پفک خود را بدهند و آنجا را ببینند. اخیرا آب مدارس را نیز مجانی کرده‌اند، درصورتی ‌که این کارها فرهنگ‌آموزی نیست.»

 

حسین مرعشی

حسین مرعشی از همفکران و نزدیکان جریان سیاسی حاکم بر شورای شهر تهران و شهرداری و از کاندیداهای شهرداری تهران نیز بر گران‌شدن شهر تهران تاکید داشت. او در اظهاراتی در این باره گفته بود: «برای اینکه محیطی برای زندگی و هوایی برای تنفس باقی بماند، باید شرایط زندگی در تهران به نسبت سایر کلانشهرها ازجمله اصفهان و مشهد گران شود.»

 

عباس آخوندی

عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی و یکی از گزینه‌های شهرداری تهران که اقبال خوبی هم پیش از انتخاب حناچی به‌عنوان شهردار بین اعضای شورای شهر و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب داشت، در واکنش به سوال یک خبرنگار در ارتباط با گران‌بودن عوارض آزادراه تهران-پردیس گفته بود آنکه دارد از آزادراه تردد کند و آنکه ندارد، از جاده قدیم رفت‌‌و آمد کند!

 

حسین هاشمی

سیدحسین هاشمی، استاندار اسبق تهران هم یکی از مسئولان موافق گران‌شدن تهران بود.

به گفته او امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد.

 

سوای اظهارات و سیاست‌های مدیریت شهری جدید در تهران، پروژه‌ها و اماکنی هم بوده‌اند که در یک‌سال اخیر شاهد پولی‌شدن آنها بوده‌ایم. یکی از این اماکن باغ پرندگان است. مبلغ ورودی این مجموعه از سال 94 تا امسال چهارهزار تومان بود که برای برخی مجموعه‌ها و مدارس و... تخفیفات تا 50 درصدی درنظر گرفته می‌شد. امسال و با تصویب شورای شهر این مبلغ به 23هزار تومان افزایش پیدا کرد؛ یعنی 6برابر گران‌تر از قبل.

پل پردیسان یکی‌دیگر از جاهایی بود که برای قدم‌زدن روی آن و عبور از آن باید مبلغ 10هزار تومانی پرداخت می‌شد. دریافت چندهزار تومانی برای ورود به باغ کتاب هم نمونه دیگری بود که البته بعد از مدتی و با رسانه‌ای شدن موضوع برچیده شد. رشد متعدد عوارض اتوبان تهران - پردیس و... هم همگی بخشی از رشد هزینه‌های زندگی در تهران بوده است.

درنهایت و با جمع‌بندی اظهارات اعضای شورای شهر و مسئولان سابق و فعلی شهری و حزبی اصلاح‌طلبان باید مدام منتظر گران‌شدن برخی خدمات باشیم و علی‌رغم تایید و تکذیب‌هایی که صورت می‌گیرد، بیان و رسانه‌ای شدن چنین اظهاراتی آن هم در این وضعیت اقتصادی و معیشتی به صلاح سلامت روانی شهروندان نیست. مهم‌ترین چیزی که موردانتظار مردم در تهران است، ایجاد تسهیلات رفاهی و عمرانی جهت بالارفتن سطح کیفی زندگی پایتخت‌نشینان است؛ اتفاقی که مردم از شورای شهر و مدیریت شهری انتظار داشته‌اند و تا به اینجا به گفته محسن هاشمی، برداشت افکار عمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری مورد‌انتظار بود، تحقق نیافته است.

او طی اظهاراتی در این باره چند روز پیش گفت: «ما باید به این موضوع توجه کنیم که بیش از یک‌سوم دوران مسئولیت شورای پنجم سپری شده و کمتر از ۳۰ ماه تا انتخابات دوره ششم باقی مانده و برداشت افکار عمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری موردانتظار بود، تحقق نیافته است.»