نظرسنجی رویترز نشان داد که کارخانه‌های ژاپنی احتمالاً پس از افزایش حدود دو رقمی ماه قبل، تولید خود را در ماه جولای کاهش دادند زیرا تولیدکنندگان در تلاش برای از بین‌ بردن فشار ناشی از اختلالات عرضه و کمبود تراشه‌های فناوری پیشرفته بودند.

بر اساس پیش‌بینی ۱۸ اقتصاددان در این نظرسنجی، تولید صنعتی در سومین اقتصاد بزرگ جهان احتمالاً در ماه جولای ۰.۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. پس از آنکه چین محدودیت‌های کووید-۱۹ را کاهش داد و شهر بزرگ شانگهای چین در آغاز آن ماه از قرنطینه همه‌گیر خارج شد، تولید در ژوئن ۹.۲ درصد افزایش یافت.

داده‌های این ماه نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم از رکود ناشی از کووید با سرعت کمتر از حد انتظار بازگشته است، در حالی که نگرانی‌های فزاینده از کندی رشد جهانی چشم‌انداز این کشور متکی به تجارت را مختل کرده است.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد مؤسسه تحقیقاتی نورینچوکین، هشدار داد که بعید است تولیدکنندگان ژاپنی از مشکل خارج شوند و افزود که او انتظار دارد تقاضا برای محصولات آنها در آینده راکد شود. وی افزود: کمبود نیمه‌هادی‌ها مشکلی ادامه‌دار خواهد بود و احتیاط در مورد افزایش قیمت‌ها و شتاب افزایش نرخ بهره در خارج از کشور زیاد است.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود داده‌های جداگانه وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت نشان دهد که فروش خرده‌فروشی در ماه جولای نسبت به سال قبل ۱.۹ درصد افزایش یافته است که از رشد ۱.۵ درصدی قبلی تسریع کرده است و این نشان می‌دهد که مصرف در حال بهبودی متوسط پس از شیوع بیماری همه‌گیر است.

انتظار می‌رود در دسترس‌ بودن شغل و نرخ بیکاری نسبت به ماه قبل در جولای ثابت بماند و به ترتیب ۱.۲۷ و ۲.۶ درصد باشد.

ایسنا