پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 18252
منتشر شده در چهارشنبه, 08 دی 1400 08:22
تعداد دیدگاه: 0
طلا و بیت‌کوین چه مسیری خواهند داشت؟

سال ۲۰۲۱، سال سبزی برای بیشتر بازارهای مالی بود. در این میان طلا یکی از بازارهایی بود که بازده منفی را ثبت کرده است. این فلز زرد در نخستین روز ژانویه ۲۰۲۱ در محدوده قیمتی ۱۸۹۰ دلار باز شد، در همان ماه تا ۱۹۶۰ دلار پیش‌رفت و دیگر نتوانست آن سطوح قیمتی را ببیند. ۱۹۶۰ دلار بالاترین محدوده معاملاتی سال ۲۰۲۱ و ۱۶۷۰ دلار نیز پایین‌ترین محدوده قیمتی بود که طلا دید. در آخرین روزهای معاملاتی سال ۲۰۲۱ هم طلا کمی بالاتر از سطح مقاومتی مهم ۱۸۰۰ دلار (که اکنون به نظر می‌رسد شکسته شده) معامله می‌شود.  

شسیشسی

 بیت‌کوین نیز در سال جاری با رشد بیش از 70 درصد از 29 هزار دلار به محدوده 50 هزار دلار رسید. البته قیمت بیت‌کوین حدود 130 درصد رشد داشت که در ربع پایانی سال بخشی از رشد خود را پس گرفت. اما چه چیزی عامل اصلی رشد بازارها در سال 2021 بود؟

 

  عوامل رشد بازارها در سال 2021

بیکار شدن و بعضا خانه‌نشینی بسیاری از افراد در سطح جهان موجب شد با بازارهای مالی آشنا شوند. کمک‌های معیشتی دولت‌ها که در پی شیوع ویروس کرونا به مردم داده‌ شد موجب شد قدرت خرید بسیاری به سمت بازارها روانه شود. در این میان رشد چشمگیر رمزارزها موجب شد سرمایه از بازارهای امن و کم‌ریسک مانند طلا به سمت این بازار ریسکی حرکت کند.  خروج سرمایه از بازارهایی مانند طلا و همچنین عرضه پول از سوی دولت‌ها موجب شد ارزش بازار رمزارزها از حدود 750 میلیارد دلار به بیش از 2 تریلیون دلار برسد. حال سوال اینجاست که در سال 2022 با تغییر سیاست‌های دولت‌ها چه بر سر بازارها خواهد آمد.

  طلا در سال 2022

همان‌طور که در جلسات پایانی کمیته بازار باز فدرال مشخص شد، فدرال رزرو قصد دارد به سیاست تورمی خرید دارایی‌های خود در ماه مارس پایان دهد و پس از آن طی سه مرحله با افزایش نرخ بهره از صفر به 75/ 0 درصد برساند و سیاست ضد تورمی در پیش گیرد. در این میان شیوع اُمیکرون نیز به نگرانی جهانی تبدیل شده و احتمال شکست سیاست‌های ضدتورمی را افزایش داده است. با توجه به نظر تحلیلگران، طلا با عبور از مقاومت 1800 دلار براساس دانش تحلیل تکنیکال و باتوجه به شرایط بنیادی حاکم بر بازار، در ربع اول سال 2022 روزهای سبزی را تجربه خواهد کرد. پس از آن و با شروع سیاست‌های ضد تورمی آمریکا، نظرات متفاوتی مطرح است. برخی از تحلیلگران معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی، کنترل تورم بلافاصله با افزایش نرخ بهره افزایش نخواهد یافت و همین موضوع در کنار احتمال شیوع دوباره کرونا طلا را در موج صعودی حفظ خواهد کرد. برخی نیز گرچه با نظر گروه اول موافقند، ولی معتقدند اثر روانی اجرای این قانون می‌تواند به طلا شوک نزولی وارد کند و طلا را در شیب نزولی قرار دهد. در جدول زیر برخی از این پیش‌بینی‌ها ارائه شده است.

با رشد چشمگیر بازار رمزارزها در سال 2021، اکنون ریسک این بازار به‌شدت بالا رفته است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، علت اصلی رشد بازار در سال 2021، کمک‌های مالی دولت‌ها بود که احتمالا این موضوع دیگر در سال 2022 وجود نداشته باشد. در نتیجه برای ادامه رشد بازار باید عوامل دیگری به کمک بیت‌کوین بشتابند.  با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی برخی از شرکت‌های مالی در آمریکا، احتمالا سال 2022 نخستین ‌ای‌تی‌اف بیت‌کوینی توسط سازمان بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) پذیرفته شود. این موضوع می‌تواند موج‌ تازه‌ای از سرمایه سازمان‌های بزرگ را به سمت بازار بیت‌کوین سرازیر کند.  گسترش پرداخت‌های بیت‌کوینی در سطح جهان از دیگر عواملی است که می‌تواند به افزایش قیمت قدیمی‌ترین رمزارز بازار کمک کند. این موضوع اقدامات دولت‌ها را در خصوص قانون‌گذاری برای پرداخت‌های رمزارزی افزایش خواهد داد که این موضوع باز هم موجب هجوم سرمایه به این بازار خواهد شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید