چراغ زرد تورمی برای قاره سبز

نرخ تورم سالانه منطقه یورو و اتحادیه اروپا اعلام شد. بعد از اعلام نرخ تورم (شاخص قیمت مصرف‌کننده) در ایالات‌متحده، روز جمعه بانک مرکزی اروپا با انتشار گزارشی نرخ بهره ماه ژوئن را در قاره سبز اعلام کرد. براساس این گزارش نرخ تورم سالانه اتحادیه اروپا در ماه ژوئن 2/ 2درصد اعلام شد. این درحالی است که تورم سال به سال در ماه قبل (مه) 3/ 2درصد اعلام شده ‌بود. نرخ تورم در منطقه یورو نیز 9/ 1درصد اعلام شد که مطابق پیش‌بینی کارشناسان بود و نسبت به ماه مه ‌که تورم 2درصدی ثبت شده‌بود، کاهش 1/ 0درصدی را تجربه کرد. در این میان، کمترین نرخ تورم در ماه ژوئن را کشورهای اروپای غربی داشتند. پرتغال با منفی6/ 0درصد کمترین تورم را در میان اروپایی‌ها تجربه کرد و در رتبه‌های بعدی مالت (2/ 0درصد) و یونان (6/ 0درصد) قرار داشتند. رکورددار بیشترین نرخ تورم نیز در اروپا در دست کشورهای اروپای شرقی و در رأس آنها مجارستان، با تورم 3/ 5درصدی بود.

در تورم 9/ 1درصدی منطقه یورو بیشترین سهم را انرژی به خود اختصاص داده ‌است. تورم در بخش انرژی با 16/ 1درصد و کالاهای صنعتی غیرانرژی مثل خودرو و... با 31/ 0درصد بیشترین نقش را در تورم ماه گذشته منطقه یورو داشتند. تورم بخش‌های مختلف اقتصاد در منطقه یورو نیز این سهم را تایید می‌کند. نرخ تورم در بخش انرژی با کاهشی اندک نسبت به ماه مه، 6/ 12درصد ثبت شد. دلیل این تورم چشم‌گیر در بخش انرژی به افزایش قیمت نفت در ماه‌های گذشته برمی‌گردد. قیمت دسته تنباکو و دخانیات نیز در رتبه بعد رشدی 9/ 1درصدی را ثبت کرد.

بانک مرکزی اروپا تعادل تورم و سطح اشتغال را از نزدیک مشاهده می‌کند. این خوانش تورمی با توجه به افزایش نرخ تورم در سراسر جهان می‌تواند باعث یجاد ثبات و آرامش در برخی بخش‌های سیستم اقتصاد جهان شود. اما در ایالات‌متحده چنین شانسی وجود ندارد؛ زیرا بازارهای آتی برای افزایش نرخ‎های خود با سد تورم 4/ 5درصدی ایالات‌متحده مواجه شدند. بانک ING در همین راستا خاطرنشان کرد: «خوانش قوی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژوئن نرخ برابری یورو به دلار را به زیر سطح 18/ 1 رساند. درحالی‌که فشارهای تورمی باید فدرال رزرو را مجبور به شروع عادی‎سازی سیاست‌های پولی، زودتر از پیش‎بینی فعلی خود کند، بانک مرکزی اروپا باید محتاطانه عمل کند و در عوض پتانسیل صعودی نرخ برابری یورو به دلار را محدود کند تا از پتانسیل حفظ و بهبود تراز تجاری صیانت کند. تراز تجاری منطقه یورو که برای ماه مه ‌تنظیم شده‌بود، به 4/ 9میلیاردیورو رسید. در گزارش یورواستات آمده‌ است: «اولین برآورد صادرات کالاهای منطقه یورو به سایر نقاط جهان در ماه مه، 2/ 188میلیاردیورو بوده است که در مقایسه با ماه مه ‌سال گذشته میلادی (7/ 14میلیارد یورو)، 9/ 31درصد افزایش داشته‌ است. این تغییرات، تحت‌تاثیر اقدامات کشورها برای مهار پاندمی کووید-19 که به‌طور گسترده توسط کشورهای عضو منطقه یورو انجام شده ‌است، رخ داد.

لمس کانال هزار و 830

طلای جهانی صبح جمعه نزولی شد. فلز زرد جهانی بعد از رسیدن اخبار تورمی ایالات‌متحده، در روز سه‌شنبه، روزهای منجر به پایان هفته را صعودی پیش برد. طلا در روز چهارشنبه با صعودی یک‌درصدی برای اولین‌بار در یک ماه گذشته به کانال 1830دلاری نزدیک شد. در روز پنج‌شنبه نیز روند همچنان صعودی بود؛ اما شدت روز گذشته را نداشت. طلای جهانی روز جمعه را با قیمت هزار و 828دلار آغاز کرد و با روند نزولی آغازین خود به هزار و 1813 دلار در هر اونس (تا ساعت 19:30به وقت تهران) رسید. در صورت بسته‌شدن قیمت طلا در بالای قیمت هزار و 808دلار در پایان این هفته، چهارمین هفته متوالی سبز برای طلا ثبت خواهد شد. این اتفاق درحالی رقم خورد که شاخص دلار آمریکایی در دو روز پایانی هفته صعود خوبی را رقم زد و با رشدی 33/ 0درصدی به 6/ 92 واحد رسید.

فلز زرد با تاکید جروم پاول، رئیس بانک مرکزی فدرال ایالات‌متحده مبنی بر گذرا بودن هرگونه تورم و ادامه حمایت بانک‌مرکزی از اقتصاد، افزایش یافت. اظهارات پاول در روز دوم نشست وی در روز پنج‌شنبه در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ارائه شد؛ جایی که وی تعهد خود را در مورد «حمایت قدرتمند» از بهبود اقتصادی ایالات‌متحده که از پاندمی کووید-19 نشأت گرفته است، تکرار کرد. با این‌حال، سرمایه‌گذاران به‌طور گسترده انتظار دارند که بانک فدرال برنامه کاهش سرعت خرید دارایی را تا پایان سال 2022 آغاز کند. حتی برخی از آنها افزایش نرخ بهره را از اوایل سال 2022 پیش‌بینی کردند؛ ولی اذعان کردند که شیوع کرونا دلتا همچنان بزرگ‌ترین خطر اقتصادی است.