شكاف‌هاي داخلي تل‌آويو

تبليغات در مورد توافق عادي‌سازي روابط در شرايطي شدت گرفته كه فقط سه هفته تا انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا باقي مانده و همزمان شكاف‌هاي سياسي درون ساختار سياسي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به بالاترين حد خود از زمان تشكيل دولت ائتلاف نتانياهو و گانتز رسيده است. روز گذشته در نخستين جلسه كنست رژيم در پاييز، يايير لاپيد، رهبر نمايندگان اپوزيسيون دولت خواستار استيضاح بنيامين نتانياهو شد، هر چند حزب آبي‌سفيد به رهبري بني گانتز كه شريك دولت ائتلافي با نتانياهو است حاضر به پشتيباني از طرح استيضاح نشد و احتمال تصويب آن بسيار كم است. اما اختلاف نظر بين آبي سفيد و ليكود به عنوان دو حزب تشكيل‌دهنده دولت ائتلافي در مورد بودجه ۲۰۲۱ رژيم همچنان ادامه دارد. بني گانتز روز دوشنبه تاكيد كرد كه خط قرمز او تصويب شدن بودجه سال آينده تا پايان سال جاري ميلادي است. نتانياهو و هوادارانش از تصويب بودجه سالانه حمايت نمي‌كنند، چراكه در اين بودجه براي برگزاري انتخابات زودهنگام هزينه‌اي پيش‌بيني نشده است. نتانياهو اميدوار است بدون تصويب بودجه بتواند زودتر از موعد اجراي رياست چرخشي كابينه و جانشين شدن بني گانتز به جاي او در مقام نخست‌وزيري، بار ديگر يك انتخابات زودهنگام برگزار كند. استمرار حاكميت نتانياهو در سرزمين‌هاي اشغالي به عنوان ديرپاترين نخست‌وزير اين رژيم، باعث گسترش اعتراضات عليه او شده است. در طول هفته‌هاي گذشته هر هفته جمعيتي بزرگ‌تر از معترضان و مخالفان نتانياهو در مقابل محل اقامت او در قدس اشغالي به تجمع و راهپيمايي اقدام مي‌كنند.

ديدار قريب‌الوقوع بي‌بي و بن‌زايد

به گفته نتانياهو قرار است كه يك هيات بلندپايه دولتي از امارات متحده عربي هفته آينده براي ديدار با مقام‌هاي رژيم اشغالگر به سرزمين اشغالي فلسطين سفر كنند. اين سفر در پاسخ به سفر مه‌ير بن‌شبت، مشاور امنيت ملي نخست‌وزير اين رژيم انجام مي‌شود كه دو ماه پيش در راس يك هيات امنيتي به ابوظبي سفر كرده ‌بود. نتانياهو گفته است از هيات اماراتي «با همان صميميت و هيجاني كه در امارات از هيات ما استقبال شد، استقبال خواهيم كرد.» نتانياهو در مورد گفت‌وگوي تلفني‌اش با محمد بن زايد هم گفت: «در اين تماس من او را براي ديدار از ... [سرزمين اشغالي فلسطين] دعوت كردم و او نيز مرا براي ديدار از ابوظبي دعوت كرد.» او گفت كه اين ديدار به زودي انجام مي‌شود اما قبل از آن «ابتدا يك هيات از مقام‌هاي آنها اينجا مي‌آيند و سپس يك هيات از مقام‌هاي ما به آنجا سفر مي‌كنند.» پايگاه خبري والا به نقل از مقام‌هاي رژيم اشغالگر نوشته كه پادشاهي بحرين از مقام‌هاي تل‌آويو درخواست كرده است كه يك هيات بلندپايه امريكايي-اسراييلي همانند سفري كه به ابوظبي انجام دادند به منامه هم انجام بدهند. بر اساس اين گزارش قرار است هيات امريكايي- اسراييلي هفته آينده با پروازي كه مستقيما از سرزمين‌هاي اشغالي به سمت بحرين اعزام مي‌شود، در منامه با مقام‌هاي بحريني ديدار و گفت‌وگو كنند.

پهلوگيري اولين كشتي تجاري اماراتي

در بندر اشغالي حيفا

همزمان با اين تحولات، رسانه‌ها خبر داده‌اند كه اولين كشتي باربري حامل كالاهاي صادر شده از امارات وارد بندر حيفا در سرزمين‌هاي اشغالي شده است. بر اساس گزارش رويترز كشتي كانتينر بر MSC Paris كه حامل كالاهاي الكترونيك، محصولات شوينده، آهن و تجهيزات آتش‌نشاني بود، روز دوشنبه در بندر حيفا پهلو گرفت. اين كشتي از بندر جبل علي امارات به سرزمين‌هاي اشغالي اعزام شده ‌بود. به گفته اشل آرموني، رييس هيات‌مديره بندر اشغالي حيفا اين خط دريايي توسط كمپاني حمل و نقل مديترانه (MSC) به صورت هفتگي كالاهايي را ميان امارات متحده عربي و فلسطين اشغالي جابه‌جا مي‌كنند. به نوشته روزنامه هاآرتص حجم مبادلات تجاري ميان امارات و رژيم اشغالگر مي‌تواند تا چهار ميليارد دلار در سال برسد كه تمامي منافع آن در اختيار اشغالگران سرزمين فلسطين قرار مي‌گيرد.

آمار متناقض از اشتياق اعراب به عادي‌سازي

در طول يك ماهي كه از امضاي توافق امارات با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين مي‌گذرد، رسانه‌هاي مختلف بر اساس نسبت‌شان با رژيم‌هاي دو طرف توافق، آمار متفاوت و گهگاه متناقضي از ميزان استقبال افكار عمومي از اين توافق منتشر كرده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده از سوي وزارت امور استراتژيك رژيم اسراييل در كمتر از يك ماهي كه از امضاي اين توافق مي‌گذرد «بيش از ۱۰۰ ميليون بار هشتگ‌هاي محكوميت و مخالفت با اين توافق در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته‌ شده است.» بر اساس يافته‌هاي اين مطالعه كه توسط يك نهاد رسمي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين تهيه شده است، نزديك به ۹۰ درصد از گفت‌وگوهاي آنلاين كاربران عرب زبان در مورد توافق‌هاي بحرين و امارات با تل‌آويو، منفي و مخالف هستند. بر اساس اين مطالعه دست‌كم ۴۵ درصد از پست‌هاي ارسالي كاربران عرب زبان در شبكه‌هاي اجتماعي اقدام امارات و بحرين را با صفت «خيانت» توصيف كرده‌اند.در برابر اين مطالعه وزارت امور استراتژيك رژيم اسراييل، نتايج يك نظرسنجي كه توسط رسانه‌اي نزديك به حكومت امارات انجام شده است، نتايجي كاملا متفاوت را نشان مي‌دهد. در اين نظرسنجي كه به خواست اسكاي‌نيوز عربي، نزديك به حكومت امارات توسط موسسه افكارسنجي زاگبي امريكا انجام شده است، ۵۹ درصد از شهروندان اردن و عربستان سعودي، ۵۸ درصد از شهروندان مصر و ۵۶ درصد از شهروندان امارات از عادي‌سازي روابط با رژيم اشغالگر فلسطين حمايت مي‌كنند. اين آمار وقتي عجيب‌تر مي‌شود كه مي‌خوانيم بر اساس يافته‌هاي اين نظرسنجي فقط ۶۱ درصد از فلسطينيان مخالف عادي‌سازي روابط كشورهاي عربي با اشغالگران سرزمين‌شان هستند! اسكاي‌نيوز عربي مدعي است كه اين نظرسنجي ميان ۳۶۰۰ شهروند عربستان سعودي، اردن، مصر و ساكنان مناطق تحت كنترل تشكيلات خودگردان فلسطيني انجام شده است.


اوضاع فاجعه‌بار كالاهاي اساسي و غذا در غزه

«فيليپ لازاريني» مدير آژانس امداد و كاريابي مهاجران فلسطيني (آنروا) روز دوشنبه در خصوص افزايش فقر و گرسنگي در نوار غزه هشدار داد. به گزارش فارس و به نقل از گاردين، لازاريني در مصاحبه‌اي، ضمن ابراز نگراني در خصوص اوضاع اين منطقه تحت محاصره رژيم صهيونيستي گفت: «در حال حاضر مردم بيشتري براي تامين يك يا دو وعده غذايي در روز براي خانواده خود با سختي مواجه هستند.» او كه به تازگي در اين مقام منصوب شده است، گفت: «در چنين شرايط بي‌ثبات و شكننده‌اي، نياز به آنروايي قابل پيش‌بيني داريم. به سازمان و بودجه‌اي قابل پيش‌بيني نياز داريم.» لازاريني افزود: «در خصوص جريان مالي، ما همواره در حالت بحران هستيم. آنروا دائما براي دريافت وجوه در حال دوندگي است.» اين مقام سازمان ملل در خصوص قطع شدن كمك‌هاي امريكا به اين آژانس گفت: «اين يك تهديد است. اين يك تهديد واقعي است. بايد اين تهديد را در نظر داشته باشيم.» به گفته لازاريني، اين آژانس در حال حاضر با چيزي حدود ۱۰۰ ميليون پوند بودجه در سال و ۳۰ هزار پرسنلي كه براي آن كار مي‌كنند، همواره  در آستانه  مواجهه  با  كسري  بودجه  است.