سياستمدار خودساخته
سوگا پيش از انتخابش به عنوان رهبر حزب در سخنراني در جمع اعضا اعتراف كرده ‌بود كه سابقه و مهارت ديپلماتيك چنداني ندارد و برخلاف آبه شينزو نمي‌تواند با رويكرد روابط شخصي و خصوصي سياست خارجي ژاپن را به‌ويژه در ارتباط با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا پيش ببرد. با اين حال آبه شينزو، دبير اول كابينه‌اش را براي چنين روزي آماده كرده‌ بود. سفر سال گذشته سوگا به واشنگتن براي ديدار با مقام‌هاي امريكايي نخستين سفر يك دبير كابينه به امريكا در سه دهه گذشته محسوب مي‌شد. سوگا يك سياستمدار خودساخته، از يك خانواده عادي روستايي است كه به پشتكار و اخلاق كاري شهرت دارد. گفته مي‌شود كه در سن ۷۱ سالگي او هر روزش را با ۱۰۰ دراز و نشست آغاز مي‌كند و با ۱۰۰ دراز و نشست تمام مي‌كند. سوگا سال ۱۹۸۷ تصميم گرفت وارد سياست شود. او نامزد كرسي شوراي شهر يوكوهاما شد و در يك كارزار انتخاباتي سخت با بيش از ۳۰ هزار خانوار ساكن اين شهر مستقيما گفت‌وگو كرد. مشهور است كه او در دوران صد روزه تبليغات انتخاباتي‌اش 
۶ جفت كفش را پاره كرده و روزانه در به در به ۳۰۰ خانه شهر سر مي‌زد تا برنامه‌هاي خود را رودررو به راي‌دهندگان حوزه انتخابيه‌اش توضيح دهد.

اكثريت قاطع سوگا 
در حزب ليبرال دموكرات
صبح دوشنبه اعلام شد كه نزديك به ۷۰درصد آراي اعضاي حزب ليبرال دموكرات در انتخاب رهبر جديد به آقاي سوگا رسيده است. از ميان ۵۳۴ راي اخذ شده از ميان نمايندگان حزب در پارلمان نمايندگان حزب در سراسر كشور، ۳۷۷ نفر به سوگا راي دادند. كيشيدا فوميو و اشيبا شيگرو وزراي پيشين خارجه و دفاع ژاپن، ديگر نامزدهاي رهبري حزب بودند كه به ترتيب ۸۹ و ۶۸ راي كسب كردند. قرار است كه آخر هفته جاري پارلمان ژاپن، رسما سوگا يوشيهيده را به عنوان نخست‌وزير اين كشور معرفي كند. از جمله برنامه‌هاي اقتصادي كه سوگا يوشيهيده اعلام كرده است اصلاح ساختار وزارت بهداشت، كار و رفاه، كاهش هزينه‌هاي قبوض تلفن همراه و ادغام بانك‌هاي محلي است. او همچنين تاكيد كرده است كه قصد دارد خدمات عمومي و دولتي را براي همه شهروندان ژاپني به صورت ۲۴ ساعت در روز و ۷ روز هفته به صورت مستمر برقرار نگه دارد. سوگا همچنين وعده داده است كه درمان ناباروري را به بيمه همگاني اضافه كند. به نوشته روزنامه ژاپن‌تايمز احتمال زيادي وجود دارد كه سوگا وزارتخانه‌هاي مهم كابينه يعني داخله، خارجه، دفاع و اقتصاد را با همان وزراي كنوني حفظ كند و تغييرات در كابينه را از وزارتخانه‌هاي ديگر به ويژه در حوزه بهداشت، علوم، فناوري و كار و رفاه آغاز كند. سوگا همچنين وعده داده است كه بخش عمده تلاش خودش را به جاي اينكه براي انتخابات و انتخاب مجدد حزبش صرف كند، براي اقتصاد اختصاص دهد. با اين حال برگزاري انتخابات زودهنگام در ژاپن مي‌تواند يك آزمايش بزرگ براي سوگا باشد كه نشان بدهد تا چه اندازه آمادگي رهبري بلندمدت اين كشور را دارد.
آبه شينزو، اوايل شهريور ماه سال جاري به دليل مشكلات سلامتي يك سال پيش از پايان دوره نخست‌وزيري‌اش از اين مقام كناره‌گيري كرد. آبه با نزديك به ۸ سال نخست‌وزير، ركورد طولاني‌ترين مدت نخست‌وزيري يك فرد در تاريخ ژاپن را دراختيار داشت و دومين نخست‌وزير در تاريخ اين كشور بود كه براي دو دوره غيرمتوالي به اين مقام برگزيده‌ شده است. سياست‌هاي اقتصادي آبه با استفاده از دخالت‌هاي دولت در اقتصاد آزاد از طريق مشوق‌هاي مالي و كنترل بازار پولي ژاپن با عنوان «آبه‌نوميكس» شهرت جهاني پيدا كرده ‌بود. بسياري از رهبران جهان ازجمله رييس‌جمهور امريكا، صدراعظم آلمان، نخست‌وزير بريتانيا و وزارت خارجه ايران، هنگام استعفا از او تمجيد كرده و براي او آرزوي سلامتي كردند.

نخست‌وزيري از مزرعه توت‌فرنگي
نيويورك‌تايمز در مورد انتخاب سوگا مي‌نويسد: «انتخاب دبير اول كهنه‌كار كابينه آبه به عنوان رهبر حزب، به مفهوم استمرار است. او وعده داده است كه كارش را از همان‌جايي ادامه دهد كه آبه رها كرد. اين اشاره سوگا قوت قلب براي كساني است كه از تغيير مداوم سياست‌ها و دولت‌هاي كوتاه‌مدت در ژاپن ناراضي‌اند. در ژاپن معمولا زور ثبات بر ايدئولوژي مي‌چربد و سوگا هم دل سياستمداران سنتي را به دست آورده است كه نسبت به هرگونه تغييري مقاومت مي‌كنند.»
جاستين مك‌كوري، خبرنگار گاردين در توكيو مي‌نويسد: «به‌رغم تشابه سياست‌هاي سوگا به آبه، پيشينه خانوادگي آنها تمايز بسيار زيادي با يكديگر دارد. آبه شينزو، پسر وزير خارجه و نوه نخست‌وزير پيشين ژاپن است، موقعيت خانوادگي كه او را حتي در پارلمان ژاپن كه پر از سياستمداران موروثي است، نسبت به ديگران متمايز مي‌كرد. سوگا اما يك سياستمدار خودساخته است. او پسر ارشد يك مزرعه‌دار توت‌فرنگي و يك معلم در روستاي يوزاوا در منطقه آكيتاي ژاپن است. او حالا بدون اينكه هيچ سابقه خانوادگي سياسي داشته‌ باشد، در آستانه قرار گرفتن در راس حكومت سومين اقتصاد بزرگ جهان قرار گرفته است.» سوگا يوشيهيده، وقتي نامزدي‌اش براي رهبري حزب ليبرال دموكرات را اعلام كرد، خطاب به هم‌حزبي‌هايش گفت: «اينكه يك فرد عادي مانند من مي‌تواند در ژاپن اميدوار به رسيدن به مقام نخست‌وزيري باشد، نشانه‌اي از نوع دموكراسي در كشور ماست.»

ميراث‌ دردسرساز آبه
به‌رغم موفقيت‌هاي ديپلماتيك و بين‌المللي آبه شينزو و ثبات كم‌سابقه او در مقام نخست‌وزيري ژاپن، برخي يادگارهاي او براي جانشينش چندان خوشايند نيستند. از آبه انتقاد مي‌شود كه با سياست‌هاي اقتصاد دولتي و حمايت از صنايع باعث شده است تا بدهي‌هاي دولت ژاپن به طرز چشمگيري افزايش پيدا كند. همزمان بسياري از شهروندان ژاپني از بي‌عملي دولت آبه در مقابل همه‌گيري ويروس كرونا در اين كشور ناراضي هستند. براساس نظرسنجي‌ها تنها ۳۸درصد از شهروندان ژاپني از عملكرد دولت آبه راضي بودند، رقمي كه پايين‌ترين درصد محبوبيت براي آبه در طول ۸ سال نخست‌وزيري‌اش محسوب مي‌شود.