روز کارگر در آمریکا (اولین دوشنبه ماه سپتامبر) آغاز دور پایانی انتخابات ریاست‌جمهوری است. این بار چنین روزی ممکن است خطرساز باشد. حامیان رییس‌جمهور درگیر اعتراضات «جان سیاهپوستان ارزش دارد» در پورتلند در ایالت اورگان هستند. دونالد ترامپ یک هفته پس از شلیک پلیس و فلج کردن یک مرد غیرمسلح آفریقایی-آمریکایی و شلیک و کشتن دو معترض توسط یکی از طرفداران رییس‌جمهور که احتمالا اقدامی در دفاع از خود بوده، به ایالت ویسکانسین رفته و در مقابل ساختمان‌های سوخته عکس گرفت. این رییس‌جمهور که استراتژی‌اش کسب سود از ترس ناشی از ناآرامی است، علاقه خاصی به دامن زدن به آن دارد. بسیاری از آمریکایی‌ها نگرانند که ماه نوامبر نه‌تنها تمرین آرامش بخش دموکراسی نباشد بلکه بروز خشونت‌آمیز اختلافات و بحران دموکراسی باشد.
آیا همه این مطالب اغراق و مبالغه است؟ آمریکا در گذشته هم انتخابات خشونت‌آمیز و رقابتی داشته است. در سال ۱۹۶۸ یکی از نامزدها یعنی بابی کندی ترور شد. در سال ۱۹۱۲ تدی روزولت حین سخنرانی در ویسکانسین از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت. (او پیش از رفتن به بیمارستان سخنرانی‌اش را تمام کرد و بعد هم زنده ماند). تاریخ‌نویسان هنوز هم در مورد پیروز واقعی انتخابات ۱۸۷۶ بحث و استدلال می‌کنند. با این حال این کشور همواره توانسته رضایت بازندگان انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش را به دست آورد حتی در میانه جنگ داخلی. این رشته وقایع نشان می‌دهد که اتفاقات باید تحت کنترل نگه داشته شود. با این حال این خطر جدی وجود دارد که در ماه نوامبر همه چیز خراب شود.
در حکومت‌های دموکراتیک برای اطمینان از انتقال صلح‌آمیز قدرت لازم است نامزد بازنده و بخش عمده طرفدارانش شکست را بپذیرند. نتایج شفاف در روزهای نظرسنجی کمک خوبی است: بازندگان ممکن از این شرایط متنفر باشند اما آن را می‌پذیرند و آماده انتخابات بعدی می‌شوند. زمانی که نتایج غیرمشخص است، یک سیستم پشتیبانی لازم است. نتایج انتخابات رقابتی در دموکراسی‌های بالغ غربی کمیاب بوده اما رخ می‌دهند. در سال ۲۰۰۶، سیلویو برلوسکونی با اختلافی کم در انتخابات ایتالیا شکست خورد و بدون هیچ مدرکی مدعی شد تقلب گسترده‌ای رخ داده است. دادگاه عالی این کشور به نفع مخالفان او رای داد و برلوسکونی با سوءنیت تسلیم شد. در سال ۲۰۰۰ پس از بازشماری آرا در فلوریدا، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در دادگاه عالی مورد رسیدگی قرار گرفت. در هر دو مورد احکام صادر شده توسط قضات فقط برای پایان دادن به اختلافات و ادامه کار کشور کفایت می‌کرد.
در صورت پیروزی قاطع ترامپ یا بایدن، حدود نیمی از آمریکا تیره‌بخت خواهد شد. بسیاری از دموکراسی‌ها ترامپ را تهدیدی برای خود دموکراسی می‌بینند. اگر بار دیگر ترامپ پیروز شود، میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا پریشان خواهند شد. با این حال در میان جمهوریخواهان، میزان محبوبیت ترامپ هنوز ۸۷ درصد است. اگر او شکست بخورد، بسیاری این شائبه را ایجاد می‌کنند که طرف مقابل تقلب کرده است، اما اگر اختلاف آرا زیاد باشد، این مساله مانع از انتقال آرام قدرت نخواهد شد.
داده‌پردازانی که با حزب دموکرات کار می‌کنند هشدار داده‌اند که ممکن است در شب انتخابات این طور به نظر برسد که دونالد ترامپ در انتخابات برنده شده اما در روز‌های بعد شکست بخورد. به گفته تحلیلگران اکسیوس، شمارش تمامی آرا از جمله آرای پستی، احتمالا نتایج متفاوتی با نتیجه شب انتخابات خواهد داشت. داده‌ها در شب انتخابات حاکی از پیروزی باورنکردنی دونالد ترامپ خواهد بود. زمانی که که تمامی آرای مشروع شمارش شوند و به آن روز نهایی برسیم که اولین یکشنبه پس از انتخابات است، در واقع نشان خواهد داد که آنچه در شب انتخابات رخ داد، در واقع سراب بوده است.
این در حالی است که ‌هاکفیش که از سوی کمیته ملی حزب دموکرات و جو بایدن، نامزد این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری کار کرده است، پیش‌بینی می‌کند که آرای پستی در اثنای همه‌گیری ویروس کرونا ماهیت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را تغییر خواهد داد. به گفته ‌هاکفیش، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۴۰ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی از طریق پست رای خواهند داد که به لحاظ سنتی روشی است که به طور عمده مخصوص حامیان حزب دموکرات است.
این می‌تواند باعث شود که ترامپ در شب انتخابات که فقط ۱۵ درصد آرای پستی شمارش می‌شود، اکثریت ۴۰۸ در مقابل ۱۳۰ آرای الکترال را به دست آورد و این نتیجه چند روز بعد تغییر کند. پیش‌بینی می‌شود که بایدن با تفاوت چشمگیر ۳۳۴ به ۲۰۴ رای کالج الکترال، وقتی که تمامی آرا شمارش شوند، پیروز شود. ‌هاوکیش علاوه بر اینکه در تلاش است مردم را نسبت به احتمال اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات از سوی ترامپ آگاه کند، در تلاش است مسوولان انتخابات ایالتی، رسانه‌های خبری و اجتماعی به اضافه نهاد‌های قضایی را نسبت به خطر اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ و تیمش آگاه سازد. در نهایت این گروه به رای‌دهندگان هشدار می‌دهد که خطر شرکت غیرحضوری در انتخابات از طریق پست الکترونیکی بیشتر است.‌ هاوکیش برای جلوگیری از اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ به رای‌دهندگان توصیه می‌کند که در رای دادن به اندازه کافی دقت داشته باشند و با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی مربوطه اقدام به رای دادن حضوری کنند.
اخیرا در نظرسنجی‌ای که از ژانویه تا آگوست صورت گرفت روش رای دادن بیش از ۱۷ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت، سپس افرادی که به طور قطع رای می‌دادند یا احتمال داشت رای دهند از بین آنها جدا شدند. در نهایت نیز کلیه سناریو‌های ممکن مورد بررسی قرار گرفت. یک سناریو همین شمارش آرایی بود که از طریق پست الکترونیکی داده می‌شود. طبق برآورد‌ها شمارش آرا به مدت یک هفته طول می‌کشد و به طور میانگین تقریبا ۱۵ درصد در روز شمارش می‌شود.
در سناریوی دیگر، شمارش آرای الکترونیکی به فرض شمارش ۲۵ درصد در چهار روز به طول خواهد انجامید. در این بین برای ایالاتی که میزان مشارکت از طریق پست الکترونیکی بالایی داشته‌اند، نرخ شمارش متفاوت خواهد بود.
هر چه به انتخابات نزدیک‌تر شویم، شرایط بدتر خواهد شد. ضمن اینکه کووید ۱۹ نیز می‌تواند بر وخامت شرایط بیفزاید. همین حالا بیش از ۲۰۰ شکایت مربوط به کرونا از سوی کمپین‌ها به ثبت رسیده است. مدارک و شواهد نشان می‌دهد که هرچند برخی ایالات مانند ویسکانسین توانستند باوجود حضور این ویروس، فرآیند انتخابات را نسبتا منظم پیش ببرند، سایر ایالات این طور نبوده‌اند. در ماه نوامبر برخی ایالات ازجمله میشیگان چرخشی از رای‌گیری گسترده از طریق ایمیل را برای نخستین‌بار تجربه خواهند کرد.
اگر انتخابات پایان یابد و تاخیری در شمارش آرا در شب انتخابات رخ دهد، کاملا مشخص خواهد بود که ترامپ پیروز برخی ایالات کلیدی است و احتمالا همان‌طور که در انتخابات میان‌دوره ۲۰۱۸ فلوریدا شاهد بودیم، احتمالا پیش از اعلام نتایج مدعی پیروزی خواهد شد. حال فرض کنید که چیزی شبیه بازشماری آرا در فلوریدا در چندین ایالت رخ دهد پس از آنکه پاندمی باعث فوت ۲۰۰ هزار آمریکایی شده و در شرایطی که نامزد انتخاب شده از نظر بسیاری از رای‌دهندگان غیرمشروع خوانده می‌شود در حالی که میلیون‌ها مخالف متقاعد شده‌اند که نامزدشان پیروز انتخابات است.
اگر ترامپ رای مردم را از دست بدهد اما پیروز الکترال کالج شود، همان‌طور که در سال ۲۰۱۶ رخ داد، حدود ۴۰ درصد دموکرات‌ها خواهان انتخابات مجدد خواهند شد. اگر هم ترامپ در انتخابات شکست بخورد، حدود ۳۰ درصد جمهوریخواهان این تفکر را خواهند داشت که ترامپ نباید قدرت را ترک کند، اگر ادعای آرای غیرقانونی وجود داشته باشد.
اتفاقات بسیاری هم در آمریکا هم در عرصه جهانی به این انتخابات وابسته است و همین مساله باعث می‌شود مقامات دولتی ملزم به انجام هر کاری برای اطمینان از برگزاری آرام این انتخابات شوند و به یاد داشته باشند که باید به قانون اساسی وفادار باشند نه به حزب خود. حتی یک پیروزی قاطع در انتخابات هم می‌تواند خطرناک باشد. در صورت یک پیروزی با اختلاف اندک، آمریکا احتمالا قادر به جلب رضایت بازندگان باشد و بدون این رضایت، دموکراسی‌ها به مشکل بزرگی خواهند خورد.