در روزهای اخیر رایس خارج از دسترس خبرنگاران بوده و این موضوع احتمال معرفی او به‌عنوان معاون بایدن را افزایش داده است؛ اما در مصاحبه‌ای که رایس به‌تازگی با واشنگتن‌پست داشت، خود را فرد مناسبی برای سمت معاون ریاست‌جمهوری معرفی کرده بود. «من سابقه حضور در نهاد‌ها و آژانس‌های فدرال در دولت را دارم و فکر می‌کنم فردی مناسب برای معاونت ریاست جمهوری باشم. فردی که به این سمت منصوب می‌شود باید بتواند با درک درست از مناسبات دولت و کنگره، مسیر را برای تعیین بودجه‌ای مناسب هموار کند و با تعامل با تمام نهاد‌ها، دولت را برای رسیدن به اهدافش یاری کند». سوزان رایس در صدر فهرست معاونان احتمالی جو بایدن است، اما او تجربه‌ حضور در یک رقابت انتخابی را تاکنون نداشته است. او با وجود آنکه در کمپین انتخاباتی سه رئیس‌جمهور حضور داشته، اما شخصا در هیچ رقابت انتخاباتی شرکت نکرده و به‌ همین د‌لیل برای بیشتر آمریکایی‌ها فردی چندان شناخته‌شده نیست. با وجود این اطرافیان رایس هم او را فردی مناسب برای این سمت می‌دانند. «بروک اندرسن»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و رئیس سابق ستاد کارکنان دفتر رایس، از جمله حامیان او است و می‌گوید: «صرف داشتن ایده‌های خوب یا داشتن راه‌حل‌های مناسب برای معاون ریاست‌جمهوری کافی نیست. شما باید درک درستی از روند کار دولت داشته باشید و این درک بدون تجربه حضور در سمت‌های مهم حاصل نمی‌شود. رایس این تجربه را دارد و گزینه‌ای قابل قبول برای همراهی بایدن است». یکی دیگر از مزیت‌های رایس این است که از افراد نزدیک به باراک اوباما محسوب می‌شود و سابقه حضور در دولت او را داشته است. بایدن هم که به اندازه سال‌های زندگی باراک اوباما سابقه حضور در عرصه سیاسی آمریکا را داشته، می‌خواهد با استفاده از اعتبار و محبوبیت اوباما، ترامپ را شکست دهد.


مدیریت بحران کرونا
در‌حال‌حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی جو بایدن امنیت ملی است و اصلی‌ترین دغدغه او در حوزه امنیت ملی موضوع مدیریت بحران کروناست، به‌ همین ‌دلیل گفته می‌شود نزدیکان اوباما و حلقه اصلی کمپین انتخاباتی بایدن تمایل دارند سوزان رایس که سابقه حضور در سمت مشاور امنیت ملی را دارد، به‌عنوان معاون بایدن انتخاب شود. «جیم کلایبورن» که یکی از رهبران پرنفوذ در میان سیاه‌پوستان آمریکا محسوب می‌شود و حمایت او از بایدن در رقابت‌های انتخاباتی درون‌حزبی، به بازگشت دوباره بایدن به رقابت‌ها پس از چند شکست در رأی‌گیری‌های اولیه و کناره‌گیری برنی سندرز انجامید هم به بایدن پیشنهاد داده است که یک مقام امنیتی موفق و باتجربه را برای این منصب در نظر بگیرد. کلایبورن می‌گوید: «نمی‌دانم در ماه‌های آینده وضعیت کشور به کدام سمت خواهد رفت اما این را می‌دانم که ما کارهای بسیاری برای انجام‌دادن خواهیم داشت. ما باید پس از بحران‌های کرونا و چالش‌های نژادپرستانه، غرور و اعتماد‌به‌نفس را دوباره به مردم آمریکا بازگردانیم. از طرف دیگر باید اعتماد‌به‌نفسی را که در جهان از دست داده‌ایم، بازگردانیم. نمی‌دانم غیر از سوزان رایس زن سیاه‌پوست دیگری در میان گزینه‌های بایدن وجود دارد یا نه، اما این را می‌دانم که او باید زنی را انتخاب کند که هم سیاست خارجی و هم امنیت ملی را خوب بشناسد. رایس قبل از آنکه مشاور امنیت ملی اوباما شود، از سوی او به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد انتخاب شده بود و سیاست خارجی را هم به‌خوبی می‌شناسد».
تقابل رایس و جمهوری‌خواهان
انتخاب رایس شاید آتش توپخانه جمهوری‌خواهان را قدرتمندتر کند. رایس در جایگاه مشاور امنیت ملی باراک اوباما هدف انتقادهای زیادی بود؛ جمهوری‌خواهان او را به دروغ‌گویی درباره دلایل حمله سال ۲۰۱۲ به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی متهم کردند که در نهایت به مرگ سفیر آمریکا در لیبی و سه آمریکایی دیگر منجر شد. همچنین انفعال واشنگتن در قبال جنگ داخلی سوریه هم از دیگر موضوعاتی است که جمهوری‌خواهان مسئولیت آن را به گردن رایس و کلینتون می‌اندازند.
در مقابل، رایس هم همواره تقابل‌هایی با جمهوری‌خواهان داشته و مواضع سختی علیه آنها گرفته است. با اینکه جمهوری‌خواهانی مانند جان مک‌کین و میت رامنی او را به سهل‌انگاری درباره ماجرای حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی متهم می‌کردند، اما اولین‌بار این رایس بود که رابطه ترامپ با سفیر روسیه و ماجرای دخالت روسیه در انتخابات 2016 به نفع ترامپ را برملا کرد؛ به‌ همین ‌دلیل جمهوری‌خواهان نمی‌توانند نگاه مثبتی به رایس داشته باشند. همچنین او از ابتدا ترامپ را یک نژادپرست می‌خواند که اکنون و با بروز اعتراض‌های ضد نژادپرستانه علیه ترامپ، این امر می‌تواند اعتباری برای رایس باشد.
خارج از حزب جمهوری‌خواه هم رایس منتقدانی دارد؛ این منتقدان می‌گویند با اینکه رایس در مسائل سیاست خارجه و امور امنیتی سابقه‌ای بلندبالا و قابل اتکا دارد، اما صرفا در واشنگتن و بدنه دولت فردی شناخته‌شده است و چندان سابقه فعالیت سیاسی داخلی ندارد و برای عموم مردم چهره شناخته‌شده‌ای نیست و اگر قرار است بایدن از حضور و تجربه او در دولت استفاده کند، بهتر است یکی از وزارتخانه‌ها را در اختیار رایس قرار دهد. بااین‌حال، همان‌طور که به نظر می‌رسد در نهایت نگرانی‌های بایدن در رابطه با بحران کرونا و وضعیت بهداشت و سلامت در آمریکا ممکن است او را مجاب کند که یک چهره امنیتی را در کنار خود داشته باشد؛ چهره‌ای که با توجه به سن بالا و شرایط نامناسب جسمی بایدن بتواند مسئولیت جانشینی احتمالی بایدن را هم بر دوش بکشد.