مجتبی پارسا: هنوز بحران كرونا تمام نشده، هشدارها شروع شده است. شرایط اقتصادی وخیمی در راه است. یكی از مقامات سابق بانك انگلیس هشدار داده كه تا چند ماه دیگر بیكاری، خصوصا در بریتانیا و آمریكا، بسیار شدید خواهد شد؛ حتی شدیدتر از شرایط وخیم اقتصادی پیش از جنگ جهانی دوم كه از آن به «ركود بزرگ» یاد می‌كنند.
به گزارش گاردین، پیش‌بینی‌های روشنی از شرایط زیانبار شغلی در سراسر دنیا ارایه می‌شود. «دیوید بلانچ‌فلاور» استاد اقتصاد كالج «دارتموث» آمریكا و از اعضای کمیته سیاست پولی تعیین نرخ بهره بانکی در طول بحران مالی ‌سال ٢٠٠٨ می‌گوید که بیكاری با سریع‌ترین نرخ خود افزایش خواهد یافت.
این اقتصاددان در یادداشتی كه روزنامه گاردین آن را منتشر كرده، نوشته است كه آمار بیكاری بریتانیا به‌سرعت رشد خواهد كرد و به بالای ٦ میلیون نفر خواهد ر سید؛ یعنی حدود ٢١‌درصد از كل نیروهای كار. براساس تجزیه و تحلیل داده‌های بازار كار ایالات متحده آمریكا بیكاری در حوزه اقیانوس اطلس می‌تواند به حدود ٥٣ میلیون نفر یعنی ٣٢‌درصد كل نیروهای كار برسد.«دیوید بلانچ‌فلاور» می‌گوید: «هیچ‌گاه چنین سقوط اقتصادی متمركزی را شاهد نبوده‌ایم. دولت تلاش كرده تا واكنش نشان دهد؛ اما نمی‌داند كه حجم این بحران چقدر است تا تصمیم بگیرد چگونه با آن مقابله كند. ما فقط ابعادی از این اتفاق را پیش‌بینی كردیم و این ابعاد واقعا ترسناك است.»پروفسور «دیوید بل» اقتصاددان دانشگاه «استرلینگ» و از سیاست‌گذاران سابق خیابان «تریدنیدل» (مركز تجاری در لندن)، می‌گوید که به نظر می‌رسد این سقوط در فعالیت‌های اقتصادی و شغل‌ها دست‌كم ١٠ برابر سریع‌تر از ركود اقتصادی ‌سال ٢٠٠٨ باشد.این اقتصاددان‌ها می‌گویند که حمایت دولت بریتانیا از شركت‌ها برای دادن مرخصی به كارمندان می‌تواند باعث افزایش بیكاری شود. در حالی كه بیكاری می‌تواند به‌‌سرعت افزایش یابد، هنوز كسی نمی‌داند كه تأثیر این شرایط تا چه زمانی خواهد بود و چقدر طول خواهد كشید كه نرخ بیكاری كم شود. آمارهای ثبت‌شده نشان می‌دهد كه در زمان ركود بزرگ در عرض چند ‌سال نرخ بیكاری در آمریكا به ٢٤,٩‌درصد و در بریتانیا به ١٥.٤‌درصد رسید.هشدارهای این دو اقتصاددان در حالی بیان می‌شود كه فعالیت‌های تجاری در بریتانیا و منطقه یورو به پایین‌ترین حد خود در دو دهه گذشته رسیده و آمار بیكاری آمریكا در حال افزایش است.بر اساس آمارهای منتشرشده از شاخص پی.ام.آی كه نشان‌دهنده فعالیت‌های تجاری است، اقتصاد بخش خصوصی در انگلستان و منطقه یورو در ماه مارس شروع به ریزش كرد؛ آن هم با سریع‌ترین سرعت ممكن از اواخر دهه ١٩٩٠ تاكنون.اقتصاددانان پیش‌بینی كرده بودند كه حدود ١٠٠‌هزار شغل در ماه مارس در آمریكا از بین خواهد رفت. آمارها نشان می‌دهد كه در ماه مارس اقتصاد آمریكا باعث از بین رفتن ٧٠١‌هزار شغل شده است. این خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته است. نرخ بیكاری از ٣.٥‌درصد در ماه فوریه به ٤.٤‌درصد افزایش یافت. آمارهای اولیه بیمه بیكاری -كه پیش از آمارهای رسمی آمده- حاكی از آن است كه تعداد بیكاران در حال رسیدن به ١٠ میلیون نفر و عبور از این عدد است.در حالی كه چشم‌انداز آسیب‌های اقتصادی خود را نمایان می‌كند، بورس اوراق بهادار در روز جمعه سقوط شدیدی داشت. شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز
(FTSE ١٠٠) یا همان «فوتسی١٠٠» با كاهش بیش از یك درصدی بر روی عدد ٥هزار و ٤١٥ ایستاد و تعطیل شد. این در حالی است كه قیمت سهام در اروپا و آمریكا سقوط كرده است.«دونكن براك» مدیر موسسه تداركات و تأمین در بریتانیا می‌گوید: «پیداكردن كلمات برای توصیف میزان صدمه‌ای كه وارد می‌شود، بسیار سخت است و این شرایط اقتصادی هر روز سخت‌تر می‌شود؛ خصوصا آنكه همه مناطق و كشورهای جهان اولین اولویت خود را نجات جان انسان‌ها گذاشته‌اند. احتمال ركود جهانی در حال حاضر مشخص و قطعی است؛ گرچه هنوز مدت زمان و شدت آن خود را آشكار نكرده است.»بررسی نتایج حاصل از فعالیت كارخانه‌ها و بخش خدمات در منطقه یورو همچنین بزرگ‌ترین سقوط ماهانه خود را در ماه مارس نشان داد و به این ترتیب در حال نمایش روند یك سقوط شدیدتر برای این بلوك اقتصادی در آینده است.
«كلاوس ویستسن» اقتصاددان ارشد منطقه یورو در موسسه مشاوره‌ای «پانتئون» می‌گوید:  «در یك جمله بگویم: ترسناك، مخوف، آزاردهنده و... خودتان شرایط را تصور كنید. ما در حال كلنجاررفتن با كلمات هستیم تا این اعداد و ارقام را توصیف كنیم. اعداد و ارقامی كه در حال حاضر خارج از محدوده معقول قرار دارد و تفسیر آنها بسیار مشكل است.»