نیکی هیلی در کتابش که قرار است امروز رسما منتشر شود گفته که دو نفر از مقامات ارشد دولت آمریکا از وی خواسته بودند که برای نجات کشور دونالد ترامپ را تضعیف کند یا او را نادیده بگیرد.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: هیلی در کتابش با عنوان «با کمال احترام»، گفته رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا و جان کلی، رییس سابق ستاد کارکنان کاخ سفید تلاش کرده‌اند او را اجیر کنند تا ترامپ را تضعیف و او را سرنگون کند تا به قول خودشان کشور را نجات دهند، اما او درخواست آنها را رد کرده است.


تیلرسون و کلی هر دو توسط ترامپ برکنار شدند. ترامپ در اسفند‌ماه ۱۳۹۶ وزیر خارجه سابق خود را با یک توئیت از کار برکنار کرد و علت آن را اختلاف با او در برخی مسائل از جمله توافق هسته‌ای ایران ذکر کرد. جان کلی هم در دی ماه ۱۳۹۶ پس از اینکه گفته شده بود ترامپ را فردی احمق خوانده است از سمت خود کناره‌گیری کرد. هیلی در کتابش تیلرسون را فردی متکبر و کسل‌کننده خوانده و گفته است که جان کلی نیز به میزان دسترسی او به رییس‌جمهور مشکوک بوده است.سفیر سابق ترامپ در سازمان ملل در ادامه گفته، تیلرسون و کلی به او اطمینان داده بودند که مقاومت آنها در برابر ترامپ نافرمانی نیست بلکه آنها به دنبال نجات کشور هستند. هیلی در کتاب خود که نسخه‌ای از آن به دست واشنگتن‌پست رسیده همچنین نوشته است تیلرسون و کلی معتقد بودند که این تصمیمات آنهاست که به نفع آمریکاست نه تصمیمات رییس‌جمهور. ترامپ اصلا نمی‌داند که چه کار دارد می‌کند.واشنگتن‌پست گزارش داد که رکس تیلرسون به درخواست آنها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است. با این حال نیکی هیلی در کتابش انتقادات سطحی نیز به ترامپ کرده و گفته است من و دیگران که برای ترامپ کار می‌کردیم ملزم بودیم که تنها خواسته‌های او را انجام دهیم چرا که او کسی بود که مردم انتخابش کرده بودند.
واشنگتن‌پست در ادامه افزود: نیکی هیلی ۴۷ ساله که احتمالا یکی از نامزدهای جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ است در کتابش تلاش کرده اختلافات خود با ترامپ را به حداقل برساند و در عین حال فاصله خود را با دیگر اقدامات افراطی وی حفظ کند. هیلی نوشته است که از بیشتر اقدامات و تصمیم‌های ترامپ در سیاست خارجی که بقیه با آن مخالف بودند یا تلاش می‌کردند جلوی آن را بگیرند موافق بوده است، از جمله خروج از برجام، خروج از توافق پاریس و جابه‌جایی سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس.


قطع کمک مالی به آنروا
هیلی در بخشی از کتابش به مخالفت تیلرسون و کلی با قطع کمک مالی به یکی از نهادهای سازمان ملل(آنروا) اشاره کرده که از فلسطین حمایت می‌کند. او در این باره اظهار کرد که در خصوص این ایده حمایت نماینده ترامپ در امور خاورمیانه را در اختیار داشته اما کلی و تیلرسون معتقد بوده‌اند که قطع این کمک موجب برانگیختن خشونت و تهدیدی بزرگ‌تر برای اسراییل خواهد شد و همچنین نفوذ آمریکا را کاهش خواهد داد.
هیلی اضافه کرد، کلی پس از نشستی که در این باره برگزار شده بود، در دفترش به هیلی گفته است: من چهار وزیر خارجه دارم؛ تو، اچ. آر. (هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ)، جارد (جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ) و رکس(تیلرسون). اما من تنها یک وزیر خارجه نیاز دارم.هیلی در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست گفت: من آنقدر شوکه شدم که چیزی نگفتم و فقط به خانه بازگشتم چون نمی‌توانستم این مساله را درک کنم که دو مقام کلیدی در دولت در حال تضعیف رییس‌جمهور هستند.او همچنین اظهار کرد، وقتی درخواست جلسه‌ای با ترامپ را داشته، کلی از هماهنگی آن طفره رفته است. جان کلی به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است، اگر فراهم کردن بهترین مشاوره‌های حقوقی و اخلاقی از سراسر دولت برای رییس‌جمهور به منظور اتخاذ آگاهانه‌ترین تصمیم، اقدام علیه ترامپ است، پس اتهامات او صحت دارند.او همچنین به روزنامه واشنگتن‌پست گفت، به عنوان یک زن که در زمینه سیاست فعالیت می‌کند با دو دسته از افراد مواجه شده است؛ دسته اول آنان که به شما، مهارت و دانش و کاری که انجام می‌دهید، احترام می‌گذارند و از شما حمایت می‌کنند، دسته دوم هم کسانی هستند که به شما بی‌توجهی می‌کنند.او در مصاحبه خود با واشنگتن‌پست تاکید کرد که هیچ خصومت شخصی با کلی ندارد و او را یک میهن‌پرست توصیف کرد. جان کلی به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است، اگر فراهم کردن بهترین مشاوره‌های حقوقی و اخلاقی از سراسر دولت برای رییس‌جمهور به منظور اتخاذ آگاهانه‌ترین تصمیم، اقدام علیه ترامپ است، پس اتهامات او صحت دارند.او در مصاحبه با برنامه «ساندی مورنینگ» شبکه خبری سی بی اس، تلاش تیلرسون و کلی برای سرنگون کردن رییس‌جمهور را توهین‌آمیز توصیف کرد و گفت: آنها باید نزد رییس‌جمهور می‌رفتند و با او درباره اختلافات‌شان صحبت می‌کردند و اگر اقدامات رییس‌جمهور را قبول نداشتند، از پست خود کناره‌گیری می‌کردند. تضعیف یک رییس‌جمهور واقعا خطرناک است و قانون اساسی را نقض می‌کند و بر‌خلاف خواسته مردم آمریکاست.


شبکه خبری سی ان ان در گزارشی در این زمینه نوشت: تیلرسون و کلی به درخواست واشنگتن‌پست برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداده‌اند. ترامپ در توئیتی یکشنبه گذشته کتاب هیلی را تایید و برای او آرزوی موفقیت کرده و از فالوئرهایش خواسته است نسخه‌ای از آن را سفارش داده یا به این کتاب توجه کنند.هیلی گفت در مورد نحوه برخورد ترامپ با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در جریان اجلاس ۲۰۱۷ هلسینکی با او اختلاف‌نظر داشت. او همچنین نوشت که اظهارات ترامپ بعد از راهپیمایی ۲۰۱۷ نژادپرستان سفیدپوست در شارلوتزویل ویرجینیا دایر بر اینکه آدم‌های خوبی در هر دو طرف هستند را مایه رنجش و خطرناک می‌دانست.
در جریان درگیری‌ها در شارلوتزویل میان نژادپرستان و مخالفان آنها، خودرویی به تجمع معترضان ضد فاشیست حمله کرد که به کشته شدن هدر‌هایر و زخمی شدن ۱۹ نفر منجر شد. اما هیلی گفت از بعضی سیاست‌های ترامپ که با مخالفت دیگران در داخل دولت مواجه بود حمایت می‌کرد‌- مثل تصمیم‌های او برای خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران و توافق اقلیمی پاریس.


استیضاح ترامپ به منزله صدور حکم اعدام
او همچنین از تحقیقات استیضاح درباره عملکرد ترامپ از سوی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان کنگره انتقاد کرد. نیکی هیلی در پیامی در فضای مجازی در‌باره تحقیق کنگره در خصوص دونالد ترامپ، استیضاح یک مقام دولتی را به صدور حکم اعدام برای او تشبیه کرد. جان لجند، خواننده آمریکایی در پیامی توئیتری در پاسخ به هیلی نوشت که استیضاح به منزله صدور حکم اعدام نیست، بلکه برکناری این مقام از مهم‌ترین شغل در این کشور (آمریکا) به علت قابل اعتماد نبودن اوست، در واقع تنها افراد حقیقی به اعدام محکوم می‌شوند.
هیلی در پیامی توئیتری دیگری نوشته بود: تصمیم‌گیری در این باره به مردم آمریکا بستگی دارد. او همچنین به مجری شبکه سی بی اس گفته بود در متن مکالمات ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش، هیچ نکته ضامن صدور حکم مرگ برای رییس‌جمهوری وجود ندارد.
این اظهار‌نظر هیلی در واکنش به پیگیری دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای تحقیق در باره تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه ترامپ با زلنسکی منتشر شده که خواسته بود در‌باره جو بایدن معاون پیشین رییس‌جمهوری آمریکا و رقیب انتخاباتی وی تحقیق کند.
لجند در توئیت دیگری با طرح آگاهی پنهان هیلی از نداشتن شایستگی ترامپ برای این منصب، در اعتبار هیلی تردید کرد. لجند هفته گذشته نیز با حمله به ترامپ، (رفتار) وی را به شدت شرم‌ور توصیف کرده بود.از طرفی نیکی هیلی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید رییس‌جمهور در نهایت استیضاح و از کار برکنار شود؟ گفت: اصلا. استیضاح در مورد چه؟ حتی اگر آنها بخواهند رییس‌جمهور را به خاطر یک درخواست محبت‌آمیز از رییس‌جمهور اوکراین که برآورده هم نشد استیضاح کنند، نمی‌دانم آنها می‌خواهند بر چه اساسی این استیضاح را انجام دهند.او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در خصوص استیضاح ترامپ اضافه کرد: استیضاح مانند مجازات اعدام برای یک مقام دولتی است. زمانی که شما به متن مکالمه تلفنی نگاه می‌کنید چیزی نخواهید دید که مجازاتش، اعدام رییس‌جمهور باشد.
هیلی در پاسخ این سوال که اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم باید بگوییم که نسخه کامل این مکالمه تلفنی افشا نشده است و هنوز مسائل پنهانی در آن وجود دارد. او در آن مکالمه تلفنی می‌گوید که من از شما (رییس‌جمهور اوکراین) می‌خواهم در حق من یک لطف بکنید. نظر شما چیست؟ گفت: اوکراینی‌ها هیچ‌گاه تحقیقاتی در این باره انجام ندادند، ولی رییس‌جمهور منابع مالی اوکراین را آزاد کرد. زمانی که به همه اینها نگاه می‌کنید، هیچ چیز قابل استیضاحی نمی‌بینید. بزرگ‌ترین چیزی که مرا ناراحت می‌کند این است که مردم آمریکا باید از خود این سوال را بپرسند که چرا این گروه از افراد در کنگره وجود دارند که چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند.