حضور بزرگان حوزه IT
این نمایشگاه شامل غرفه‌های اختصاصی کمپانی‌های بزرگ دنیا مثل گوگل و مایکروسافت و البته استارت‌آپ‌هایی می‌شد که قصد داشتند محصولات و خدماتشان را به بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران معرفی کنند. آمازون AWS حضور پررنگی در نمایشگاه وب‌سامیت داشت و فضاها و برنامه‌های متنوعی برای مشاوره و راهنمایی یا کارگاه‌های‌ آشنایی با بخش‌های مختلف AWS را برگزار کرد. در غرفه شرکت مایکروسافت نیز بازدیدکنندگان می‌توانستند با قابلیت‌های جدید «مایکروسافت اج» آشنا شوند. همچنین ‌برد اسمیت رئیس هیات‌مدیره مایکروسافت که در سالن اصلی رویداد سخنرانی داشت، با حضور در غرفه مایکروسافت ضمن پاسخ به پرسش‌ها، کتابش را هم برای علاقه‌مندان امضا کرد. او گفت که انتظارات نسل جدید بالاست و همین مساله جهان تکنولوژی را زیر فشار تغییر مداوم قرار می‌دهد. هوآوی در این نمایشگاه جدیدترین محصولات و خدمات خود را به نمایش گذاشته بود.

 

غرفه‌های کوچک استارت‌آپ‌ها
از آنجا که تعداد بسیار زیادی استارت‌آپ در این رویداد شرکت‌ کرده‌اند، برگزارکنندگان رویداد غرفه‌های کوچکی را برای هر استارت‌آپ در نظر گرفته‌اند تا بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بتوانند با خدمات این استارت‌آپ‌ها از نزدیک آشنا شوند. غرفه‌های بزرگ‌تر عموما به کمپانی‌های بزرگ‌تر اختصاص داده شده‌اند. یکی از برنامه‌های جالب این رویداد برگزاری رینگ بوکس برای استارت‎آپ‌ها بود. این رینگ بوکس جالب به‌منظور معرفی یک دقیقه‌ای استارت‌آپ‌ها به سرمایه‌گذاران ساخته شده بود. اگر استارت‌آپ می‌توانست طی یک دقیقه خدمات و محصولات خود را به خوبی معرفی کند، شانس بیشتری برای جذب سرمایه‌گذار داشت. در کنار استارت‌آپ‌ها، حضور سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف نیز قابل‌توجه بود در این میان می‎توان به غرفه‌های عربستان، قطر و امارات اشاره کرد که با حضور در این نمایشگاه به دنبال سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها بودند. ژاپن و لهستان هم با هدف سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه حضور داشتند.

 

فرصت‎های اقتصادی وب‌سامیت
وب‌سامیت امسال نه‌تنها با حضور برخی سخنرانان شاخص بلکه به‌خاطر توجه زیاد آن به ترندهای تکنولوژی هم مورد توجه قرار گرفت. بی‌دلیل نیست که پدی کاسگریو بنیانگذار آن می‌گوید که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این رویداد به دنبال آن هستند که ببینند تکنولوژی به چه سمتی در حرکت است. به گفته او مردم می‌خواهند بدانند کدام شرکت در آینده به‌عنوان پیشرو در عرصه تکنولوژی مطرح خواهد شد.

با حضور پررنگ‌تر شخصیت‌ها و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی وب‌سامیت نشان داد که جای پای خود را به‌عنوان یک رویداد رقیب CES (بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی در جهان که در آمریکا برگزار می‎شود) محکم می‌کند و حتی در برخی شعارهای تبلیغاتی یا مصاحبه‌های مدیران وب‌سامیت این به وضوح دیده می‌شد که خود را با مهم‌ترین رویداد تکنولوژی آمریکا مقایسه می‌کردند. با این حال وب‌سامیت قدرت خود را از سوی استارت‌آپ‌ها گرفته و بر خلاف سی‌آی‌اس از ابتدا روی شرکت‌های بزرگ تمرکز نکرده است. در حالی که دیگر رویدادهای تکنولوژی اروپایی کم‌کم ضعیف شده‌اند وب‌سامیت تازه‌نفس‌تر پیش می‌رود. وب‌سامیت از سوی دیگر تحولی نیز در گردشگری لیسبون به حساب می‌آید. Airbnb گزارش داده که حدود ۴۰ هزارنفر خانه از طریق این پلت‌فرم اجاره کرده‌اند تا در وب‌سامیت شرکت کنند. درآمد این شرکت از اقامت بازدیدکنندگان وب‌سامیت حدود ۶/ ۳ میلیون دلار برآورد شده است. انجمن رستوران‌داران پرتغال هم پیش‌بینی کرده که طی روزهای وب‌سامیت حدود ۶۱ میلیون دلار غذا و نوشیدنی توسط بازدیدکنندگان این رویداد خریداری شده است.