ویروس کرونا؛ قوی سیاه سال ۲۰۲۰

در اینجا یادداشتی آمده است که ما امروز به بنیانگذاران و مدیرعاملان شرکت‌های پورتفلیوی سکویا ارسال کردیم تا آن‎ها را در چگونگی اطمینان یافتن از سلامت کسب و کارشان و آمادگی برای مواجهه با عواقب احتمالی شیوع کرونا راهنمایی کنیم.

بنیانگذاران و مدیرعاملان عزیز،

ویروس کرونا قوی سیاه سال ۲۰۲۰ است. در حال حاضر برخی از شما (و برخی از ما) شخصا تحت حمله این ویروس قرار گرفته‌ایم. ما استرس شما را درک می‌کنیم و اینجاییم تا کمک کنیم.

هر چند امیدواریم این شرایط که «زندگی‌ها» را در معرض خطر قرار داده، هر چه سریع‌تر خاتمه یابد اما باید موقتا خود را برای تلاطم‌ ناشی از آن مهیا کنیم و آمادگی مواجهه با سناریوهای محتمل الوقوع را داشته باشیم.

همگی شما تا این لحظه با توصیه‌های پیشگیرانه برای محافظت از سلامتی خود، کارمندان و خانواده‌تان در مقابل این بیماری اشباع شده‌اید. مانند بسیاری، ما نیز اطلاعات موجود در این زمینه را مطالعه کرده‌ایم و خوشحال می‌شویم که دیدگاه خود را در رابطه با محافظت از سلامت جسمی و روحی در صورت تمایلتان با شما در میان بگذاریم. اما این یادداشت در رابطه با موضوع دیگری ست؛

اطمینان از سلامتی کسب و کارتان و آمادگی برای پیامدهای احتمالی ناشی از این ویروس برای آن

به دلیل فعالیت سرمایه‌گذاری سکویا در بسیاری از مناطق در سطح جهان، متاسفانه ما اطلاعات دست اولی از تأثیرات ویروس کرونا بر کسب‌وکارها در نقاط مختلف جهان دریافت کرده‌ایم.

مانند تمامی بحران‌ها در این بحران نیز برخی کسب‌وکارها رشد قابل توجهی را تجربه خواهند کرد، اگر چه بسیاری نیز با چالش هایی روبرو هستند از جمله:

افت فعالیت کسب‌وکار

نرخ رشد برخی از شرکت‌ها در این مدت افت شدیدی را تجربه کرده است. کسب‌وکارهایی که تاکنون چنین تجربه‌ای نداشتند نیز با ادامه یافتن شیوع ویروس و تأثیرات همه‌گیر آن در معرض ریسک دست نیافتن به اهداف خود برای نخستین فصل سال هستند.

اختلال در زنجیره تامین

قرنطینه بی سابقه چین و دیگر کشورهایی که نقش مهمی در زنجیره‌های تأمین داشته‌اند، مستقیما بر زنجیره‌های عرضه تاثیر می‌گذارد. ممکن است شرکت‌های سخت افزاری، خرده فروشی و… ناگزیر به یافتن تامین کنندگان جایگزین باشند.

شرکت‌هایی با ماهیت نرم افزاری نیز اگرچه تأثیر کمتری از اختلال در زنجیره تامین می‌پذیرند اما به دلیل احتمال تأثیرات اقتصادی دومینووار ناشی از کرونا در معرض این ریسک قرار دارند.

کاهش و لغو سفرها و جلسات

با ممنوعیت سفرها نه تنها شرکت‌های هواپیمایی که تمام شرکت‌هایی که برای فروش، توسعه کسب‌وکار و یا مذاکرات مربوط به مشارکت با دیگر شرکت‌ها به جلسات حضوری وابسته هستند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

زمان قابل توجهی (شاید چندین فصل) نیاز است پیش از آنکه بتوانیم از تحت کنترل بودن این ویروس مطمئن شویم.  برخی از شما ممکن است کاهش تقاضا را تجربه کنید، برخی ممکن است با چالش های عرضه روبرو شوید. در حالتی که فدرال رزرو و سایر بانک‌ها نرخ بهره را کاهش دهند، سیاست پولی ممکن است ابزاری مؤثر در کاهش پیامدهای اقتصادی این بحران جهانی باشد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم هرگونه فرضی را در رابطه با کسب‌وکار خود زیر سؤال ببرید.

تعداد ماه‌های باقی مانده تا اتمام سرمایه موجود

آیا واقعا به همان اندازه که تصور می‌کنید، زمان در اختیار دارید؟

اگر اقتصاد آسیب شدیدی را تجربه کند، آیا می‌توانید چندین فصل مقاومت کنید؟

آیا برنامه‌ای برای مواجهه با شرایط دشوار آماده کرده‌اید؟

چگونه می‌توانید بدون آسیب جدی به کسب‌وکار خود، هزینه‌ها را کاهش دهید؟

بهتر است این سوالات را از خود بپرسید تا از عواقب احتمالی ناخوشایند جلوگیری کنید.

جذب سرمایه

در شرایط کنونی منابع مالی در دسترس برای شرکت‌های خصوصی می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد، همانگونه که در رکودهای قبلی در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ چنین شد.

اگر جذب سرمایه با شرایط مطلوب (از نظر ارزش‌گذاری کسب و کار، حقوق و امتیازات واگذاری به سرمایه‌گذار  و…) در سال های آتی دشوار باشد، چه اقدامی می‌کنید؟

آیا می‌توانید یک موقعیت چالش برانگیز را به فرصتی تبدیل کنید که موفقیت پایدار کسب‌وکارتان را تضمین کند؟

بسیاری از شرکت‌های بسیار موفق در بحران‌ها شکل گرفتند. ما بلافاصله پس از دوشنبه سیاه در سال ۱۹۸۷ بر روی Cisco سرمایه‌گذاری کردیم. Google و PayPal جنگجویان پیروزِ شرایط وخیم پس از بحران دات‌کام اند و یا می‌توانیم کسب‌وکارهایی جوان‌تر را به شما یادآوری کنیم؛ Airbnb، Square، Zappos، Stripe که در بحبوبه بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ ایجاد شدند و از رقبای خود پیشی گرفتند.

Photo by paolo candelo on Unsplash
Photo by paolo candelo on Unsplash

محدودیت‌ها و چالش‌ها منجر به تمرکز بیشتر ذهن می‌شوند و زمینه را برای خلاقیت شما فراهم می‌کنند.

پیش‌بینی‌های فروش

حتی اگر کسب‌وکار شما هیچ گونه مواجهه مستقیمی با شرایط ناشی از این بحران ندارد، بایستی این موضوع را در پیش‌بینی‌های مالی خود منعکس کنید که مشتریان ممکن است در رفتارها و عادات خرید خود تجدید نظر کنند. (مسئله‌ای که در حال حاضر گریبان‌گیر خرده‌فروشی‌های آنلاین ایرانی ست؛ افزایش تعداد سفارشات و کاهش متوسط مبلغ هر سفارش)

این نکته را نیز در پیش‌بینی‌های فروش خود در نظر بگیرید؛ ممکن است بخشی از قراردادهایی که تاکنون قطعی فرض کرده‌اید، بدلیل تغییر ناگهانی نظر مشتریان امضا نشوند.

مهم‌ترین نکته این است که ناگهان غافلگیر نشوید.

بازاریابی

با افت فروش ممکن است متوجه کاهش ارزش طول عمر مشتری شوید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم هزینه‌های جذب مشتری را برای اطمینان از حفظ بازده مخارج بازاریابی رصد کنید. با افزایش عدم اطمینان اقتصادی و بالتبع جذب سرمایه نیز ممکن است ناگزیر شوید مقادیر هدف بالاتری را برای بازده فعالیت های بازاریابی در نظر بگیرید.

منابع انسانی

علاوه بر مواردی که تا به اینجا مطرح شد، جبران خدمات پرسنل نیز منابع مالی در دسترس را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شاید زمان بررسی سخت‌گیرانه‌ی پاسخ این سؤال فرا رسیده باشد:

آیا می‌توانید با منابع انسانی کمتر، خروجی و بهره وری بالاتری داشته باشید؟

سرمایه باقیمانده

مادامی که به سودآوری کافی برای مستقل شدن از سرمایه خارجی دست نیافته‌اید، بررسی کنید که آیا برنامه‌هایی که برای مصرف سرمایه باقیمانده دارید، در شرایطی با عدم قطعیتِ بیشتر نسبت به وضع کنونی، منطقی هستند؟

شاید دلیلی برای تغییر برنامه‌ها وجود نداشته باشد و یا شاید تغییر شرایط، فرصت‌هایی را برای رشد کسب و کار شما مهیا کند اما در نهایت تصمیمات مربوط به مصرف سرمایه‌ی باقیمانده، بایستی با دقت و احتیاط فراوانی اتخاذ شوند.

تجربه‌ای که در سکویا از بحران‌های ۵۰ سال اخیر داریم، درس‌های مهمی به ما اموخته است:

هیچ فردی از تغییر و اصلاحات سریع و قاطعانه‌ برای بقا در شرایط نابسامان پشیمان نخواهد شد.

در بحران‌ها سطح درآمد و سود کسب و کار با سرعتی بیشتر از هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

از جهاتی کسب و کار، بیولوژی را بازتاب می‌کند؛ بازماندگان قوی‌ترین یا باهوش‌ترین‌ها نیستند بلکه «سازگارترین‌ها با تغییر» هستند. (داروین)

ویژگی اصلی کسب و کارهای ماندگار نحوه واکنش رهبران آن‌ها به چنین بحران‌هایی ست. پرسنل شما همگی از کوید ۱۹ و شرایط ایجاد شده توسط آن اگاه هستند و موضوعی که برای آنان اهمیت دارد، چگونگی واکنش شما به شرایط پیش آمده و پیامدهای این واکنش برای آنان است.

خوش بینی کاذب به راحتی می‌تواند شما را گمراه کند و مانع اقدامات جسورانه و برنامه‌ریزی‌ برای اوضاعی وخیم‌تر شود. بنابراین مهم است که با واقع بینیِ مفرط و تصمیمات قاطعانه در این دام گرفتار نشوید.

رهبری باشید که در این شرایط نابسامان، کسب و کار و تیم شما به او نیاز دارد.

سالم بمانید، کسب و کار خود را سالم نگه دارید و اثری از خود در دنیا به جای بگذارید.

تیم سکویا