محمد رحمانیان
با این حال خبر بازداشت کارگردان پیشکسوت تئاتر که روز گذشته منتشر شد بسیار عجیب‌تر از خبرهای دیگر بود. صبح دیروز خبرهایی دهان به دهان چرخید که این مدرس تئاتر ایرانی در دادسرای ۲۱ ارشاد تهران بازداشت شده است. چنان که گفته شده بازداشت او در ارتباط با حواشی نمایش «پیکان جوانان» بوده است. او پیش‌تر گفته بود: «شکایت مطرح شده به‌دلیل تک‌خوانی زن در این نمایش و ایراداتی است که به نمایش گرفته‌اند اما اعلام داشتم که به هیچ عنوان تک‌خوانی زن نداشتیم بلکه دوخوانی بوده است.» رحمانیان از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرد. پیش‌تر و در دی‌ماه سال گذشته نیز مسوولان فرودگاه امام‌خمینی(ره) به محمد رحمانیان اعلام کرده‌ بودند که امکان خروج از کشور را ندارد. محمد رحمانیان سال گذشته نمایش «ترانه‌های قدیمی: پیکان جوانان» را روی صحنه برد که با استقبال تماشاگران مواجه شد.

این نمایش داستان‌های مختلفی از مکان‌های به یاد ماندنی و فراموش شده تهران داشت که مثلا یکی از آنها به حادثه ریختن سقف سالن فرودگاه مهرآباد در سال‌های پیش از انقلاب اشاره می‌کرد و مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، هومن برق‌نورد، احسان کرمی، هانا کامکار و... در آن بازی می‌کردند. همان زمان طرح بعضی انتقادها خارج از فضای رسمی موجب شد نمایش در روزهای پایانی یک بار دیگر از سوی اداره کل هنرهای نمایشی بازبینی شود. رحمانیان درباره ممنوع الخروجی خود گفته بود: گفتند باید به دادسرای ارشاد مراجعه کنید. من هم درخواست دادم تا مشکل ممنوع‌الخروجی‌ام را حل کنند. جلسه رسیدگی به پرونده در دادسرای ارشاد حدود ۴ ساعت به طول انجامید. او پس از این جلسه بازداشت و البته ساعاتی بعد، در ظهر همان روز به قید وثیقه آزاد شد.

مهدی یراحی
از سویی دیگر هفته گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که جنجال‌های زیادی را برانگیخت. کلیپی با نام «پاره سنگ» با صدای مهدی یراحی و ترانه‌ای از روزبه بمانی که به سرعت در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت. وزارت ارشاد هم اعلام کرد که این کلیپ مجوز نداشته است. زمان زیادی از انتشار این کلیپ نگذشته بود که مهدی یراحی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش چنان وانمود کرد که با ممنوعیت‌هایی در ادامه کارش مواجه شده است. این موضوع نیز به سرعت در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد. بسیاری نوشتند که مهدی یراحی به‌خاطر کلیپ جنجالی‌اش که «توهین‌آمیز» معرفی شده بود، اصطلاحا «ممنوع الفعالیت» شده است. شایعات و حواشی در این باره مدتی معلق بود و واکنش صریحی از سوی یراحی به این موضوع ابراز نمی‌شد تا اینکه این خواننده موسیقی پاپ ابهام‌ها را در این باره پایان داد.

او جمعه شب در حالی‌که روی صحنه کنسرت حاضر شده بود، تاکید کرد خودش هنوز نمی‌داند ممنوع‌الفعالیت است یا نه. او در این کنسرت و بین اجرای قطعات، رو به تماشاگران در سخنانی گفت: «در یکی دو روز گذشته خیلی از مخاطبان عزیز در این‎باره از من می‌پرسند که ترجیح دادم سکوت کنم. البته از آنجا که این سکوت شاید حمل بر شوآف بشود که اهلش نبودم و نیستم، ترجیح می‌دهم توضیح دهم.» او ادامه داد: «چهارشنبه از دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ما زنگ زدند و تاکید کردند من و شرکت جام سبز تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الکار هستیم و باید شنبه با حضور در دفتر موسیقی توضیح دهیم. البته ما دلیل این احضار و ماجرا را نمی‌دانیم.»

این خواننده پاپ افزود: «چند روز قبل هم از دفتر حراست وزارت ارشاد زنگ زده بودند که باید درباره کنسرت پنج‌شنبه هفته پیش در اهواز توضیح دهیم که ما این احضاریه را رسانه‌ای نکردیم.» مهدی یراحی همچنین گفت: «البته خودم هم نمی‌دانم ممنوع‌الفعالیت هستم یا نه، هرچند کار بدی نکردم که ممنوعیت شامل حال من شود.» اگرچه احضاریه حراست ارشاد مربوط به کنسرت ششم دی اهواز می‌شود که مهدی یراحی در حمایت از کارگران بازداشتی شرکت فولاد، با لباس کارگران آن کارخانه به اجرا پرداخت، اما ظاهرا دفتر موسیقی بیشتر از انتشار کلیپ قطعه موسیقی «پاره سنگ» شاکی است.

پیمان معادی
یکی دیگر از مهم‌ترین حاشیه‌های روزهای اخیر گریبان پیمان معادی بازیگر و کارگردان نام آشنا را گرفته که اکنون آخرین ساخته‌اش با عنوان «بمب؛ یک عاشقانه» روی پرده سینماها رفته است.این فیلم با واکنش‌های مثبت و منفی مخاطبان و منتقدان سینما مواجه شده است. با این حال فروش فیلم نسبتا خوب بوده و رکورد پنج میلیارد تومانی را نیز رد کرده است. اما خبر ممنوع التصویری او زمانی منتشر شد که قرار بود در یک برنامه تلویزیونی برای نقد فیلمش حاضر شود. اما این اتفاق نیفتاد و خبرهایی درباره این ماجرا سر زبان‌ها افتاد.

او چند روز پیش گفته بود: «من امسال به دعوت عادل فردوسی‌پور نریشن‌هایی را برای برنامه ٢٠١٨ ضبط کردم. آیتم آرژانتین و پرتغال را گفتم و بعد فردوسی‌پور تماس گرفت و عذرخواهی کرد و گفت که گفته‌اند صدای تو نباید از برنامه پخش بشود!» او همچنین گفته بود: «حضورم در «خندوانه» را هم استثنائا اجازه دادند بروم و گفتند بعد از ضبط، برنامه را می‌بینیم و اعلام می‌کنیم پخش بشود یا نه. من با تلویزیون مشکلی ندارم ولی آن طرف ظاهرا مشکلاتی با من دارند.» اگرچه هرگز دلیل این ممنوعیت‌ها رسما اعلام نشده، اما به‌نظر می‌رسد که حضور او در برخی از فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی یا به اصطلاح هالیوودی علت اصلی است!

با این حال در برنامه هفته گذشته «میزانسن» که به نقد فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» اختصاص داشت، عنوان شد که از پیمان معادی نویسنده و کارگردان این اثر به‌صورت رسمی برای حضور در برنامه دعوت شده اما او دعوت را نپذیرفته است. برنامه هفته گذشته «میزانسن» به تهیه‌کنندگی پدرام کریمی و اجرای مهدی سجاده‌چی با حضور نیما حسنی‌نسب و آنتونیا شرکا به نقد فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» اختصاص داشت که به‌صورت زنده روی آنتن شبکه «شما» رفت.