از سوي ديگر در آبان سال جاري و با وجود كاهش تورم سالانه و رسيدن از 46.4 در شهريور به 44.4 درصد، متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني به 32 ميليون تومان رسيده است. بالاترين رقمي كه تاكنون بازار به خود ديده است. در گزارش مركز آمار تورم نقطه‌اي در آبان حدود 52 درصد و تورم ماهانه نيز منفي نيم درصد اعلام شده است. در ماه گذشته معاملات رونق داشته و با افزايش 33.5 درصدي نسبت به مهر به 7304 فقره رسيده است. اما همچنان با روزهايي كه تعداد معاملات ماهانه در بازار مسكن (تا پيش از بازگشت تحريم‌ها) بود، فاصله شديدي دارد. به‌طور مثال در بهمن سال 96، تعداد معاملات 17 هزار و 119 فقره بود. داده‌هاي مراكز رسمي نشان مي‌دهد كه قيمت مسكن از فروردين 97 تا آبان سال جاري جز در برخي ماه‌ها كه كاهش جزيي داشته در بقيه موارد همواره افزايشي بوده است. 


از سال 96 تاكنون چه بر سر بازار مسكن آمده؟
بر اساس گزارش‌هاي رسمي متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در آبان سال جاري به 32 ميليون تومان رسيده كه نسبت به فروردين 96 افزايش 632 درصدي داشته؛ در فروردين 96 متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني حدود 4 ميليون و 370 هزار تومان بود. اين در حالي است كه در آبان 1400 متوسط قيمت خانه در ارزان‌ترين منطقه تهران، 14 ميليون و 500 هزار تومان بود.
 از سوي ديگر در آخرين ماه از سال ۹۶، تعداد آپارتمان‌هاي فروخته شده در پايتخت از ۱۷ هزار و ۱۱۹ واحد در بهمن ۹۶ به ۱۱ هزار و ۳۹۳ واحد رسيده بود. اين در حالي است كه معاملات آبان ماه 65 درصد از كل آن چيزي است كه در اسفند 96 به ثبت رسيد. مقايسه اعداد و ارقام نشان مي‌دهد كه در فاصله 55 ماه بازار مسكن تلاطم قيمتي شديدي را تجربه كرد كه در نهايت به بخش تقاضا نيز سرايت كرده است. حتي با وجود كاهش تورم نقطه‌اي در آبان ماه، جبران تاثيراتي كه بر بازار گذاشته، بسيار سخت خواهد بود. با استناد به گزارش مركز آمار از فروردين سال 97 تا آبان سال جاري سه قله تورمي نقطه‌اي براي بازار مسكن رخ داده؛ ارديبهشت 98 و مهر و آبان 99 كه تورم نقطه‌اي بيش از 100 درصد اعلام شده بود. اگرچه كه در هر كدام از اين ماه‌ها اتفاقات خاصي افتاده است. به عنوان مثال ارديبهشت 98، معافيت خريداران نفت ايران به پايان رسيد و بازار با جو رواني ناشي از بي‌اعتمادي به آينده مواجه بود. مهر 99 نيز علاوه بر بالا رفتن نرخ ارز تا كانال 32 هزار تومان، برخي پيش‌بيني‌ها در خصوص انتخابات امريكا نيز مطرح شده بود. اما تكانه‌هاي نرخ ارز 32 هزار تومان در مهرماه سال گذشته، تاثير خودش بر بازار مسكن را در ماه بعدش گذاشت. البته كه داده‌ها نشان مي‌دهد كشور از آن قله تورمي مهر و آبان فاصله گرفته اما خطر همچنان بيخ گوش بازار مسكن است، چراكه تجربه ثبات كرده با هر اتفاقي در خارج از مرزهاي كشور كه به نوعي اقتصاد را هدف قرار بدهد، بازار مسكن نيز تغييراتي خواهد داشت. 
كاهش تورم سالانه و ماهانه
در بخش ديگري از گزارش مركز آمار به تورم ماهانه و سالانه نيز اشاره شده كه هر دو در آبان ماه كاهشي بوده؛ تورم ماهانه 4 واحد درصد و تورم سالانه نيز 7.5 واحد درصد كاهش داشته‌اند. تورم سالانه 51.8 درصد و تورم ماهانه نيز به منفي نيم درصد رسيد. با وجود كاهش تورم اما متقاضيان مسكن در بازار نظر ديگري دارند و بر اين باورند كه اين كاهش حس نمي‌شود و همچنان قيمت برخي محله‌هاي پايتخت بالاتر از آن چيزي  است كه بايد باشد. 
حركت از تورم 6.2 به تورم 114 درصدي 
با مقايسه اعداد و ارقام تورم مسكن از سال 96 تا ماه گذشته، به نظر مي‌رسد بهترين زمان براي معامله مسكن، سال 96 بوده باشد؛ در اين سال تورم نقطه‌اي در اسفند ماه به 24.4 درصد رسيده بود و تورم سالانه نيز عدد 12.6 درصد را نشان مي‌داد. متوسط هر مترمربع واحد مسكوني نيز حدود 4 ميليون و 370 هزار تومان بود كه حتي خانه‌هاي ارزان‌تر نيز براي افراد وجود داشت. وام خريد مسكن زوجين در تهران در آن سال 120 ميليون تومان بود كه اگر متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در ارزان‌ترين محله پايتخت 2 ميليون تومان باشد، افراد با اين پول مي‌توانستند خانه‌اي 60 متري خريداري كنند.  در سال 97 كه اوضاع اقتصادي كشور با بازگشت تحريم‌ها تغييرات زيادي پيدا كرد، متوسط قيمت هر مترمربع خانه نيز افزايش يافت و در اسفند به ۱۱ ميليون تومان رسيد كه نسبت به اسفندماه ۹۶ رشد بيش از 90 درصدي را نشان مي‌دهد. در اين سال نيز وام مسكن به 80 ميليون تومان رسيد و براي زوجين نيز 160 ميليون تومان شده بود. با اين ميزان وام زوج‌هاي جوان در تهران با فرض اينكه ارزان‌ترين خانه متري 5 ميليون تومان باشد، مي‌توانند خانه‌اي 32 متري بخرند. تورم نقطه‌اي در پايان سال 97 به 96.1 و تورم سالانه نيز به 68.2 درصد رسيده بود. البته كه در اين سال در ماه‌هاي شهريور و اسفند تورم ماهانه 9.1 و 9.3 درصدي وجود داشت كه بالاترين تورم ماهانه از فروردين 96 بوده است. متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در پايتخت به 30 ميليون و 274 هزار تومان در اسفند 99 رسيد كه افزايش 93.7 درصدي نسبت به اسفند 98 را نشان مي‌دهد. البته ركوردهاي سال 99 به همين ختم نمي‌شود و در  ماه‌هاي شهريور، مهر و آبان تورم نقطه‌اي بالاتر از 100 بود و بيشترين تورم نقطه‌اي تاريخ بازار مسكن در 114.7 درصد در آبان به ثبت رسيد. تورم سالانه نيز 78.2 درصد گزارش شده بود.  شتاب تورم در بازار مسكن باعث شد كه كاركرد انواع وام‌هاي مسكن به خصوص براي زوج‌هاي جوان عملا از كار بيفتد. با وجود اينكه رقم اين وام در سال 99 براي افراد مجرد 80 ميليون تومان و براي زوج‌ها نيز 200 ميليون تومان بود. با مقايسه اين اعداد و ارقام و آنچه در بازار وجود دارد، مي‌توان به اين نكته پي برد كه قدرت خريد به قدري كاهش يافته كه حتي وام مسكن نيز نمي‌تواند گرهي از خانه‌دار شدن افراد باز كند و عمده اين وام صرف رهن خانه‌ها مي‌شود.