البته به نظر مي‌رسد تصميم ناگهاني وزير اقتصاد و دارايي در اقدام به برگزاري جلسه 6 صبح با مديران بورسي و مديران حدود ۳۰ هلدينگ و حقوقي بزرگ بازار سرمايه به منظور ارايه راهكارهايي براي حمايت از بازار سرمايه در ساختمان باب همايون در اين قضيه بي‌تاثير نبوده است.

قيمت‌گذاري‌هاي مضر در صنايع بورسي حذف مي‌شوند
سيد احسان خاندوزي در جلسه روز گذشته اعلام كرد: شواهد قطعي نشان مي‌دهد بازار سرمايه در بلندمدت بيشترين بازدهي را در مقايسه با بازارهاي رقيب داشته و نگاه ما به بازار، حرفه‌اي و بلندمدت است. او در مورد حذف قيمت‌گذاري دستوري نيز گفته است؛ برنامه ما پيش‌بيني‌پذير كردن اقتصاد و حذف قيمت‌گذاري‌هاي مضر به بازار در صنايع بورسي است و به زودي زود خبر تغيير نظام قيمت‌گذاري خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.
مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز ضمن توضيح درباره ميزان فروش اوراق توسط دولت، در مورد اينكه وضعيت بازار چه زماني بهبود مي‌يابد؟ گفته است: به اندازه كشش بازار اوراق منتشر مي‌شود. دولت همه كسري بودجه خود را از بازار تامين نمي‌كند و بخش عمده آن از منابع ديگر تامين مي‌شود. در ۴۰ روز گذشته هيچ اوراقي فروخته نشده است.
او اعلام كرده كه قرمزي بازار ناگهاني ايجاد نشده كه ناگهاني هم از بين برود، بلكه وضعيت به مرور بهتر خواهد شد.
محمدرضا مظفري، كارشناس بازار سرمايه در واكنش به سخنان مجيد عشقي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار و اينكه قرمزي تابلو كاهش پيدا خواهد كرد، گفت: به اعتقاد من اين جمله تامل‌انگيز است و اگر رييس بورس اعلام مي‌كند كه چه روزي بورس قرمز باشد و چه روزي سبز بايد گفت اين قضيه براي بازار سرمايه ما يك فاجعه محسوب مي‌شود.

الزام بر حل مجهولات سياسي و اقتصادي 
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه اين روزها قيمت‌ها در كف هستند، ادامه داد: اينكه اعلام شده نسبت P/E نمادها به 4 و حتي به زير 4 رسيده نشان از ارزندگي سهم‌ها دارد و مثبت است. اين در حالي است كه در چند وقت اخير آلارم بورس به صدا درآمد و شاهد خروج سرمايه از اين بازار بوديم و دولت هم به فروش اوراق مي‌پرداخت اما بايد گفت تا زماني كه جريان نقدينگي به سمت بازار نيايد و تا زماني كه مجهولات در عالم سياست و اقتصاد حل نشوند و اوضاع مجهول‌تر شوند اين بازار روند مثبتي نخواهد داشت.
مظفري با اشاره به روند مثبت بازار در روز گذشته كه همزمان با تشكيل جلسه وزير اقتصاد با فعالان بورسي رخ داد، افزود: حتي اگر هم جلسه‌اي تشكيل نمي‌شد شايد اين روند مثبت مي‌شد، چراكه بازار به لحاظ تكنيكالي در جايي قرار دارد كه پايين‌تر آمدن آن منطقي نيست مگر آنكه يك اتفاق به لحاظ سياسي رخ دهد كه آن هم مشخص نيست.
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به قرمز شدن بازار ظرف دو هفته گذشته تصريح كرد: به‌رغم اينكه دولت سيزدهم بورس را جزو اولويت‌هاي اول خود اعلام كرده بود اما شاهد آن بوديم كه حدود دو هفته‌اي بورس رها شد كه احتمالا آقايان به دنبال حل مشكلات اقتصادي كشور بودند كه باعث شد شاخص بازار سرمايه افت كند.

بازار سرمايه در كف قيمتي است
اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان كرد: اين بازار هم‌اكنون در كف قرار دارد و حتي 200 تا 300 هزار واحد كمتر از شاخصي است كه بايد باشد و اميدوارم كه جريان نقدينگي به سمت بازار هدايت شود تا اين بازار روندي مثبت و منطقي به خود بگيرد.او در مورد فروش اوراق از سوي دولت گفت: هر چند مسوولان افزايش فروش اوراق را تاييد نمي‌كنند، اما آنچه مسلم است مسوولان در وزارت اقتصاد و بانك مركزي به دنبال تامين نقدينگي بودند حال اينكه به چه شكلي اين قضيه انجام شد مهم نيست، اما اين قضيه باعث خروج نقدينگي از بورس و قرمز شدن بازار شد و اميدوارم تامين مالي‌شان تمام شده باشد و بگذارند بازار در مسير درست خودش حركت كند و مسائل را به صورت ريشه‌اي حل كنند.مظفري در مورد حذف قيمت‌گذاري‌ها در بورس هم خاطرنشان كرد: اين موضوع مي‌تواند تاثيرات مثبتي داشته باشد هر چند در گذشته نيز اين موضوع مطرح شده بود، اما اجرايي نشد و بايد گفت همواره ارگان‌هاي تعيين‌كننده قيمت در اين بازار هستند كه باعث ايجاد رانت مي‌شوند اينكه قيمت‌ها در يك بازار رقابتي تعيين شود و نه دستوري آيتمي است كه مي‌تواند بر بازار تاثير بگذارد.

دولت برنامه‌هاي خود را اعلام كند
اين كارشناس بازار سرمايه افزود: ضرورت دارد تا دولت اعلام كند چه راهكار و راهبردي براي 6 ماه يا يك‌سال آينده براي حذف قيمت‌هاي دستوري و اقتصاد كشور دارد.او ادامه داد: آنچه حايز اهميت است، اين است كه بايد مجهولاتي كه بر اقتصاد و سياست سايه انداخته برطرف شود تا سرمايه‌گذار براي حضور در اين بازار تشويق شود و تا زماني كه تكليف مذاكرات مشخص نشود و سياست‌هاي كلان مملكت به شكل راهبردي حل نشود نمي‌توان كاري از پيش برد.اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به سخنان معاون اقتصادي رييس‌جمهور در مورد خبر خوش براي بورسي‌ها در آذر ماه تصريح كرد: اينكه ايشان مردم را به صبوري دعوت كرده‌اند مثبت است، اما مردم هم بايد نشانه‌هايي از وضعيت رو به بهبود بازار ببينند تا به آن اعتماد كنند و اگر دولت برنامه مشخص و مدوني دارد، بهتر است تا شفاف بيان كند و صرف اينكه گفته شود آينده بورس روشن است مردم به سمت اين بازار نمي‌آيند، چراكه سرمايه مسير سرمايه‌گذاري را مي‌داند و نياز به دستور در اين زمينه نيست.او در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به تجربه دو سال گذشته آيا تشويق مردم براي سرمايه‌گذاري در بورس درست است يا خير، گفت: تشويق مردم براي سرمايه‌گذاري در بورس در دولت گذشته توجيه اقتصادي نداشت، زيرا P/E نمادها در آن زمان بالاي 15 و 20 بود، اين در حالي است كه در حال حاضر P/E حدود 4 و 5 است و سرمايه‌گذاري‌ها مي‌تواند صرفه اقتصادي داشته باشد.در اين شرايط اقتصادي كه تمامي بازارهاي سرمايه موازي با بورس (خودرو و ارز و...) در اوج قيمتي هستند و هيچ‌گونه تعديلي در اين بازار نداشته‌اند، تنها بورس است كه نسبت به سال گذشته افت شديدي را تجربه كرده است.
مظفري افزود: مهم‌تر از توصيه به مردم براي سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف اين است كه دولت برنامه‌هاي خود را بيان كند تا مردم مسير درست را انتخاب كنند و اميدوارم دولت برنامه‌هاي اقتصادي خود را به صورت شفاف اعلام كند اين در حالي است كه هر روز يك صحبت از سوي مسوولان مي‌شنويم.