به گزارش اقتصاد بازار به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، کامران مرادی، مدیر ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، ضمن تأیید این خبر گفت: به‌منظور تولید محصول کیفی در راستای حداکثری رضایت مشتریان، مقرر شد سیستم تنظیم سطح قالب که یکی از پارامترهای مؤثر بر کیفیت سطحی و داخلی تختال است، به‌روزرسانی شود.
وی با اشاره به اینکه سیستم‌های قبلی از حیث فناوری و تجهیزات از رده خارج محسوب می‌شدند و دقت کمی داشتند گفت: این سیستم‌ها از اوایل بهره‌برداری ریخته‌گری مداوم تاکنون در مدار بوده‌اند و با افزایش نیازهای کیفی تختال، نیاز به تجهیزات جدید با دقت و راندمان بیشتر به‌شدت نیاز می‌شد؛ تا اینکه این پروژه با حمایت‌های مدیریت ناحیه، همکاری واحدهای امور مهندسی، قراردادهای خرید، نسوز و شرکت آروکو و با پیگیری و سخت‌کوشی همکاران متخصص در ریخته‌گری مداوم عملیاتی شد و به ثمر نشست که از همه این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنم.

در همین زمینه برخی از کارشناسان این ناحیه و حاضر در پروژه چنین گفتند:

رضا ترک علی عسکری، کارشناس تعمیرات برق و اتوماسیون و ابزار دقیق ریخته‌گری مداوم
با توجه به مشکلات عدیده سیستم‌های قدیمی کنترل سطح مذاب (MLC) به سبب نوع طراحی، حساسیت و خرابی‌های مکرر تجهیزات، ادوات و…، تعمیرات و نگهداری این تجهیز سال‌ها از دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی واحد تعمیرات ریخته‌گری بوده است و در بهترین شرایط کاری نیز کنترل سطح ذوب ایدئال جهت تولید تختال کیفی را به‌صورت کامل محقق نمی‌کرد.
با برگزاری جلسات و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، نصب تجهیزات ازجمله تابلوهای برق و اتوماسیون، ترمینال باکس‌ها، تابلوهای محلی و کابل‌کشی در قسمت‌های مختلف، نصب سیستم جدید خنک‌کاری تجهیز و لوله‌کشی‌های آب‌وهوا، تغییرات و اصلاحات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سیستم‌های لول ۱ و لول ۲ و ایجاد ارتباط و تطابق با سیستم جدید و… بر روی ماشین‌های ۱، ۳ و ۴ انجام شد.
نکته قابل‌توجه اینکه کلیه این فعالیت‌ها به‌صورت موازی بر روی هر سه ماشین و بدون کوچک‌ترین اخلال در فرایند تولید انجام شد؛ به‌گونه‌ای که حجم گسترده‌ای از اقدامات در حین ذوب‌گیری ماشین‌ها صورت گرفت. نهایتاً پس از انجام اقدامات ذکرشده، MLCهای جدید هر ماشین طی یک توقف یک‌روزه و بدون کوچک‌ترین خطا و مشکلی به بهره‌برداری رسید.

محمدعلی رحیمی، کارشناس تعمیرات برق، اتوماسیون و ابزار دقیق ریخته‌گری مداوم
سیستم‌های کنترل سطح مذاب در قالب ماشین‌های ریخته‌گری MLC در سال‌های اولیه راه‌اندازی جهت بهبود کیفیت محصول و تسهیل روند تولید بر روی ماشین‌ها نصب گردید. سیستم‌های فوق دارای کنترلرهای قدیمی Teleperm به همراهPLCهای S5 بود که با فرمان به سیلندرهای هیدرولیکی وظیفه کنترل سطح مذاب را بر عهده داشتند. به‌‌علت قدیمی بودن، مشکلات فراوانی در نگهداری و تعمیرات و بهینه‌سازی آن‌ها وجود داشت و همچنین انتظارات تولید در رسیدن به دقت و پایداری لازم پاسخ داده نمی‌شد؛ علاوه بر این، وجود سورس‌های رادیواکتیو کبالت ۶۰ که برای اندازه‌گیری سطح مذاب استفاده می‌شد، همواره خطرات و عوارضی به همراه داشت؛ بنابراین با عبور از چالش‌های فراوان ازجمله نیازسنجی، اخذ بودجه، شناسایی پیمانکار، مشکلات تحریم و اصلاحات طرح اولیه چینی …، بالاخره پس از ۷ سال با حمایت‌های مدیریت و تلاش‌های کارشناسان در جهت ارتقای طرح قبلی، این پروژه به ثمر نشست و سیستم‌های قدیمی و منسوخ تلپرم و S5 و تجهیزات هیدرولیکی قدیمی که همگی معضلات فراوانی داشتند با سیستم الکترومکانیکی جدید جایگزین شدند. اندازه‌گیری سطح مذاب نیز به‌صورت مغناطیسی صورت می‌گیرد و نیازی به منابع رادیواکتیو ندارند. امید است با آسان‌تر شدن روند نگهداری و تعمیرات و افزایش دقت عملکرد آن شاهد ارتقای بهره‌وری تولید باشیم.

مجتبی غیوری، رئیس برنامه‌ریزی، کنترل، نگهداری تعمیرات ریخته‌گری مداوم
با تلاش و همت همکاران تعمیرات ریخته‌گری مداوم، سیستم MLC که نقش مهمی در کیفیت تولید دارد و سال‌ها با مشکل مواجه بوده و جزو مهم‌ترین معضلات ناحیه محسوب می‌شود با سیستم جدید الکترومکانیکی جایگزین شده که عملکرد آن بسیار بهتر و نگهداری و تعمیرات آن بسیار آسان‌تر شده است. گفتنی است است که این واحد با توجه به رسالتی که داشته تمامی زیرمجموعه را شناسایی و با کمک واحد مهندسی و بومی‌سازی، در حال تهیه نقشه قطعات مکانیکی و بومی‌سازی آن‌هاست.
سید محمد صدری، کارشناس تعمیرات مکانیک ریخته‌گری مداوم
با توجه به مشکلات زیاد در تأمین قطعات و تجهیزات سیستم هیدرولیکی کنترل سطح ذوب در قالب‌های ریخته‌گری و تنظیمات خاص تجهیز قدیمی، به حول و قوه الهی توانستیم با کار تیمی و تلاش همکاران در واحدهای مختلف ریخته‌گری مداوم و همچنین شرکت‌های پیمانکاری در داخل ناحیه و همچنین تعمیرات مرکزی، سیستم جدید کنترل سطح ذوب قالب ریخته‌گری را راه‌اندازی و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

منصور سنایی‌نژاد، مهندس فرایند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم
کنترل میزان نوسان مذاب درون قالب ریخته‌گری از اهمیت بسزایی برخوردار است و در صورت وجود نوسان بیش‌ازحد سطح ذوب درون قالب، عیوب مختلفی بر روی تختال به وجود می‌آید که مهم‌ترین آن‌ها حبس پودر قالب درون پوسته تختال و به وجود آمدن ناخالصی بر روی ورق‌های تولیدی در نورد گرم و سرد است. همچنین نوسان بیش‌ازحدو کنترل‌نشده سطح مذاب باعث عدم روانکاری مناسب بین پوسته تشکیل شده و صفحه مسی می‌شود که منجر به بروز حادثه و پارگی تختال می‌گردد. با توجه به اینکه MLC‌های قدیمی که بر روی ماشین‌های ۱ و ۳ و ۴ نصب بودند شرایط مناسبی نداشتند و در طول فرایند ریخته‌گری، نوسان بسیار زیادی را بر روی سطح مذاب به وجود می‌آوردند و عیوب بسیار زیادی را در حین فرایند ریخته‌گری به محصول و ناحیه وارد می‌کردند؛ بنابراین با اقدامات بسیار مفید و پیگیری‌های مستمری که توسط مدیریت ریخته‌گری و واحدهای تولید و تعمیرات انجام پذیرفت، MLC‌های ماشین‌های مذکور تعویض شد. با نصب سیستم‌های جدید بر روی ماشین‌های ریخته‌گری، مشکلات ذکرشده برطرف گردید و کمک بسیار بزرگی به افزایش کیفیت تختال و کاهش خسارات وارد آمد.

مجتبی طاهری، کارشناس تعمیرات برق، اتوماسیون و ابزار دقیق ریخته‌گری مداوم
سیستم‌های کنترل سطح ذوب قالب ماشین‌های ریخته‌گری (Mould Level Control) با تلاش و همدلی کارکنان ریخته‌گری مداوم و به‌ویژه واحد تعمیرات ریخته‌گری در کمترین زمان و با به‌روزترین و بهینه‌ترین سیستم جایگزین گردید. این تحول بزرگ و تأثیرگذار در شرایط تحریم و در غیاب برندهای مطرح اروپایی و با تکیه‌بر دانش و اعتمادبه‌نفس مدیریت و کارکنان به ثمر نشسته و برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات فولاد مبارکه افزوده است.

حسین شیر محمدی، تکنسین تعمیرات مکانیک ریخته‌گری مداوم
تولید تختال زنگ‌نزن در گریدهای گوناگون نیاز به تجهیزات و مکانیسم‌های به‌روز و پیشرفته دارد که این مهم زمینه‌ رقابت با تولیدکنندگان بزرگ را فراهم می‌کند. کنترل ذوب داخل قالب از مهم‌ترین پارامترهای کیفیت تختال تولیدی است که با نصب و راه‌اندازی سیستم جدید MLC تا حد زیادی به استانداردهای جهانی نزدیک شده و توانایی تولید تختال‌هایی با گریدهای مخصوص و حساس، با نصب و راه‌اندازی این سیستم میسر شده است.

محمدرضا شریفی، کارشناس تعمیرات مکانیک ریخته‌گری مداوم
روحیه خلاق، ابتکار و خودباوری متخصصان شرکت فولاد مبارکه، ضامن خودکفایی کشور و حضور مؤثر در عرصه رقابت‌های جهانی است. امروزه کیفیت مهم‌ترین عامل موفقیت در بازارهای بین‌المللی است. ازآنجا‌که برای داشتن کیفیت قابل‌قبول لازم است مشخصه‌های فنی محصول به‌صورت کامل تأمین گردد، خرید و راه‌اندازی سیستم جدید کنترل سطح مذاب در قالب (MLC) گامی بسیار مؤثر در این راه است.