• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 8 فروردین 1402, 6 رمضان 1444, Tuesday 28 March 2023
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • استارتآپ
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
  • دکوراسیون داخلی

آخرین اخبار

مداخله در محصول خاکستری
مدیریت نوآوری
حمایت از صنایع نوزاد
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
چرا سنگ دهبید بخریم ؟
امدادونجات، اقدامات بشردوستانه، راهنمایی مسافران و طرح هلال رحمت، محور اقدامات نوروزی است
هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
هم‌افزایی و هم‌گرایی نهادهای مختلف در فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
پيامدهاي اجتماعي وقايع سال گذشته بررسی شد؛
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
کاهش قدرت خرید مردم و افزایش گرانی کالاها؛
زندگی با طعم فقر
گراني خودرو رسمی شد
نرخ كارخانه‌اي خودروها افزايش مي‌يابد
گراني خودرو رسمی شد
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
بعد از عرضه خودرو نوبت به نفت و طلا رسید
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا

پیشنهاد سردبیر

حمایت از صنایع نوزاد
حمایت از صنایع نوزاد
فولادمبارکه
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
پيامدهاي اجتماعي وقايع سال گذشته بررسی شد؛
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
کاهش قدرت خرید مردم و افزایش گرانی کالاها؛
زندگی با طعم فقر
گراني خودرو رسمی شد
نرخ كارخانه‌اي خودروها افزايش مي‌يابد
گراني خودرو رسمی شد
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
بعد از عرضه خودرو نوبت به نفت و طلا رسید
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا

اخبار ویژه

مشکل اصلی حوزه مسکن
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده  پیش روی بورس
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
زندگی با طعم فقر
دوگانه قیمت سیمان
دوگانه قیمت سیمان
گراني خودرو رسمی شد
گراني خودرو رسمی شد
گرانی فزاینده قیمت شيريني
گرانی فزاینده قیمت شيريني
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
رای به تغییر در اتاق اصفهان
رای به تغییر در اتاق اصفهان
ضربه کاری به دلار
ضربه کاری به دلار
ماشین لباسشویی انتخاب الکترونیک؛ برگزیده جشنواره ملی نوآوری ایرانی
ماشین لباسشویی انتخاب الکترونیک؛ برگزیده جشنواره ملی نوآوری ایرانی
محدودیت در گارانتی لوازم خانگی
محدودیت در گارانتی لوازم خانگی
تکلیف مالیات بر ماشین و خانه لوکس روشن شد؟
تکلیف مالیات بر ماشین و خانه لوکس روشن شد؟
هر مثقال طلای آب شده تقریبا 10 میلیون تومان
هر مثقال طلای آب شده تقریبا 10 میلیون تومان
آشتی کنان چینی
آشتی کنان چینی
به روز‌رسانی سیستم کنترل سطح مذاب ماشین‌های ریخته‌گری
به روز‌رسانی سیستم کنترل سطح مذاب ماشین‌های ریخته‌گری
رکورد تولید تختال در فولاد مبارکه شکسته شد
رکورد تولید تختال در فولاد مبارکه شکسته شد
تشریح آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت
تشریح آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت
تهدید آزادی اقتصاد جهان
تهدید آزادی اقتصاد جهان
از تعامل برای تحول، اتاق با اتفاقی تازه تا اتاقی برای آینده
از تعامل برای تحول، اتاق با اتفاقی تازه تا اتاقی برای آینده
اشتباه هواپيماي اوكرايني را تكرار نكنيم
اشتباه هواپيماي اوكرايني را تكرار نكنيم
اوج‌گيري تقاضاي كالاي سرمايه‌اي در پايان سال
اوج‌گيري تقاضاي كالاي سرمايه‌اي در پايان سال

اقتصاد کلان

بیشتر
سونامی مهاجرت
تبعات اقتصادی پدیده مهاجرت بررسی شد؛
سونامی مهاجرت

بنا بر گفته‌های بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران، بین سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۰ مهاجرت از...

دوئل ابرقدرت‏‏‌ها در خلیج‏‏‌فارس
رونمایی از استاندارد ملی برچسب انرژی کولرهای آبی لورچ
نخستين نشانه‌هاي بهبود صنعتي
آشتی کنان چینی
وارد دهان کوسه شدیم
تهدید آزادی اقتصاد جهان
پایان سانسور آماری
انتهاي راه كاهش ارزش پول ملي چيست؟
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
حمایت از صنایع نوزاد
سیاست‌ صنعتی کانادا چگونه باعث توسعه بخش تولید آن کشور شد؟
حمایت از صنایع نوزاد

صنایع نوزاد صنایعی هستند که مهم‌ترین ویژگی آن نگاه گلخانه‌ای دولت‌ها و عدم دخالت عنصر رقابت در آن است. کانادای قرن نوزدهم مثال خوبی از آن است که چگونه یک اقتصاد به شدت وابسته به کشاورزی و صادرات...

دومینوی مصالحه در منطقه
کسب و کارهای ۱۰ میلیاردر جهان
آغاز دومینوی سقوط؟
شی چالش گر
مرد شماره ۲ چین کیست؟
باج‏گیری بن‌سلمان از بایدن
شاید چین به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل نشود
سامسونگ‌سازان توپخانه می‌سازند
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
بازار در تسخير دستفروشان بازار در تسخير دستفروشان

در روزهاي پاياني سال در جست‌وجوي «حال خوب» به بازار تهران سري زديم. در اين گذر چند ساعتي با برخي بازاريان به گفت‌وگو نشستيم تا از فروش آنها باخبر شويم و بدانيم در اين روزها فروش چقدر با سال گذشته...

عیدی وزارت صمت به دلالان
آمارکُشی در بازار مسکن
مسیر بی‌بازگشت گرانی
فرش قرمز براي دلالان خودرو
تورم به نقطه جوش بازگشت
اجاره‌هاي كمرشكن
بازار پوشاك كوچك‌تر شد
فشار خريد قسطي لوازم خانگي بر خرده‌ فروشان
بیشتر

بازار

بیشتر
غلبه ناخدا بر دلار غلبه ناخدا بر دلار

بعد از طوفان افزایش قیمت‌ها در بازار ارز که منجر به رشد ۴۰ درصدی نرخ دلار ظرف چندهفته شد، اکنون این بازار روزهای آرامی را از سر می‌گذراند. اسکناس آمریکایی در معاملات چند روز گذشته بازار ارز عمدتا...

رد فرضیه تکرار ۲۰۰۸
ضربه کاری به دلار
آوار دلار بر سر بورس
خوش‌بینی در بازار ارز
نگاه دلار به ‌میهمان تهران
الگوی متفاوت قیمت دلار
اختیار ویژه تنظیم دلار
عقب‌نشینی دلار از اوج
بیشتر

گردشگری

بیشتر
۷ گام تا کمپینگ خانوادگی
طبیعت‏‏‌گردی در تعطیلات پیش‏‏‌رو چگونه انجام شود؟
۷ گام تا کمپینگ خانوادگی

با گرم شدن تقریبی هوا، تعطیلی مدارس و آغاز فصل طبیعت‌‌‌گردی و گشت و گذار در مناطق بکر، «کمپینگ خانوادگی» تبدیل به یکی از محبوب‌‌‌ترین سبک سفر می‌شود؛ چراکه کمپینگ خانوادگی می‌تواند یکی از غنی‌‌‌ترین...

بی تاب خشکی
نابودی شهر رویایی ایران
بازمانده بزرگ روستاهای توریستی جهان
مقاصد پرطرفدار توریسم ۲۰۲۳
قدرت‏‏‌نمایی دلار در گردشگری ۲۰۲۳
توسعه پایدار، نیازمند روایت پایدار
زنگ‌خطر برای اصفهان
آمار گردشگری کجاست؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
پیروز تجارت با اروپا
اتاق تهران مبادلات تجاری ۶ کشور با قاره‌سبز را بررسی کرد
پیروز تجارت با اروپا

تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا در سال‌۲۰۲۲ هم در حوزه صادرات و هم واردات با افزایش ارزش همراه بوده است. این گزاره‌‌‌‌‌‌ای است که معاونت بررسی‌‌‌‌‌‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارشی بدان اشاره...

اتاق در نقش مطالبه‌گر
شوك قيمت موبايل
قحطی ارز «۲۸۵۰۰» برای واردات
سه سناریوی واردات خودرو
رشد ۲۲‌درصدی تجارت ایران و آفریقا
تشکیلات‌سازی اپیدمی تازه تجارت
بازی تجارت روی کاغذ
صادرات یک میلیارد دلاری کالا به آفریقا
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21586
منتشر شده در سه شنبه, 11 بهمن 1401 08:07
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در چرخه تکراری و 20 ساله مذاکره با توتال، سی‌ان‌پی‌سی و پتروپارس معطل ماند

عسلویه گرفتار بوروکراسی

توضیحات

فاز 11 پارس‌ جنوبی سال‌هاست محل تنازع سیاسی در نفت است. دولتی‌ها اصلاح‌طلبان را متهم به تعلل 20‌ساله در این قرارداد می‌کنند. با اینکه بخشی از نقدشان درست است؛ اما مرور تاریخچه تعلل 20‌ساله و بررسی عمیق‌تر، مسئله‌ای جالب و تأسف‌بار را روشن می‌کند، فاز 11 مزرعه کشت هر دو ایده بزرگ در کشور است. همکاری با شرکت‌های خارجی و ادغام در نظم نوین جهانی و ایده خودکفایی و توسعه صرفا با توانمندی‌های داخلی.

 

مهدی افشارنیک در شرق نوشت: فاز 11 پارس‌ جنوبی سال‌هاست محل تنازع سیاسی در نفت است. دولتی‌ها اصلاح‌طلبان را متهم به تعلل 20‌ساله در این قرارداد می‌کنند. با اینکه بخشی از نقدشان درست است؛ اما مرور تاریخچه تعلل 20‌ساله و بررسی عمیق‌تر، مسئله‌ای جالب و تأسف‌بار را روشن می‌کند، فاز 11 مزرعه کشت هر دو ایده بزرگ در کشور است. همکاری با شرکت‌های خارجی و ادغام در نظم نوین جهانی و ایده خودکفایی و توسعه صرفا با توانمندی‌های داخلی. هر دو این ایده‌ها کم‌وبیش با محدودیت‌های خودشان در فاز 11 فرصت اجرا داشتند؛ اما به‌ جایی نرسیدند و این فاز پارس‌ جنوبی هنوز گازی برای کشور تولید نکرده است. فاز 11 آینه تمام‌نمای توسعه ایرانی است.

4 فاز برای صادرات گاز

در سال 1379، علاوه بر پنج پروژه توسعه متعارف در پارس‌جنوبی که در حال اجرا بود، فازهای 11/12 و 13/14 در قالب دو پروژه گاز مایع طبیعی (LNG) طراحی و جانمایی شدند. این‌ خبری مهم بود برای رقبای ایران به‌ویژه روسیه و قطر. ایران قصد کرده بود وارد بازار جهانی صادرات گاز شود. پیرو این طراحی، شورای اقتصاد در آخرین روز کاری اسفند سال 79 با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد‌و 200 میلیون‌دلاری با روش بای‌بک در فاز 11/12 موافقت کرد. با همین چند خط خبر قاعدتا رقبای ایران در بازار گاز حساس شدند.

مناقصه‌ای که شورون آمریکایی هم آمد

مناقصه فاز 11 و 12 قبلا برگزار شده بود و بزرگان نفتی دنیا در آن آمده بودند. 24 شرکت آمده بودند. ازجمله: استات اویل، توتال، سومیتومو، شورون، بی‌پی، تکنیپ. بله شورون آمریکا هم آمده بود. نکته عجیب و جالب. با وجود تحریم‌های آن زمان، آمریکا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی آمریکا در مناقصه گازی ایران شرکت کرده بود. با اینکه شروع اجرا سال 80 تعیین‌ شده بود، از اسفند 79 تا اسفند 81 برگزاری مناقصه و خواندن پاکت‌ها و مذاکرات طول کشید. سؤال این است چرا؟ عجیب بود. آیا رقبا فقط رصد می‌کردند؟

براساس نتیجه مناقصه و بازگشایی پاکت‌های پیشنهاد‌های مالی در تاریخ 26 اسفند 81 شرکت‌ توتال فرانسه و پتروناس مالزی با مبلغ دو‌میلیارد‌و 560 میلیون دلار برنده مالی شدند. قبلا این دو شرکت پیشنهاد داده بودند که توسعه طرح فاز 11 به همراه طرح Pars LNG در پایین‌دست آن، به‌ صورت یکپارچه صورت گیرد. مسئله جدی بود. ایران برای ورود به بازار گاز خیز برداشته بود. هم‌زمان فاز 13/14 هم پیش می‌رفت. شرکت‌های شل انگلیس و رپسول اسپانیا تحت عنوان (Persian LNG) برنده شده و قرار شد کار را پیش ببرند. بعدها در سال 1384 قرارداد طرح فاز 12 نیز (پس‌ازآنکه از فاز 11 جدا و مستقل شد)، مقرر شد با شرکت پتروپارس منعقد شود تا خوراک طرح NIOC LNG یا همان IRAN LNG در پایین‌دست آن (با فرض همکاری شرکای خارجی) را تأمین کند.

امضا با توتال چرا این‌قدر تعلل؟

از اسفند 81 تا مهر 82 تنظیم پیش‌نویس قرارداد با توتال طول کشید. مهر 1382 توتال ضمن ارائه پیش‌نویس، شروع مطالعات طراحی پایه پیشرفته (FEED) را توصیه کرد، از نظر توتال اتخاذ تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری (FID) منوط به تکمیل مطالعات طراحی پایه پیشرفته و برآورد دقیق از شرایط فنی و قیمت دقیق اجرای کار بود. توتال برنده مالی و فنی پروژه بود؛ اما مشخص نیست چرا این‌قدر روند بوروکراتیک و مذاکرات طول کشید. هر مرحله این پروژه با زمان‌های طولانی سپری می‌شد. رقبا بی‌کار بودند؟ روس‌ها؟ قطری‌ها؟

Letter of Agreement پیشنهادی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های توتال و پتروناس در آذرماه 1383 (تا اینجای کار 21 ماه) امضا شد. این‌ یک چارچوب بود برای چگونه سرمایه‌گذاری‌کردن که به‌ منظور تعیین چارچوب سرمایه‌گذاری در توسعه بخش Pars LNG و فاز 11 امضا شد.

دو ماه بعد در بهمن 83 شرکت توتال توصیه واگذاری قرارداد مطالعات طراحی پایه را به یک شرکت ایرانی و تکنیپ فرانسه مطرح کرد. در مدت یک‌سال‌و نیم بعد تا سال 1385 و به‌ موازات ادامه مذاکرات قراردادی و مالی با شرکت ملی نفت ایران، روند تکمیل مطالعات طراحی FEED را به انجام رسانیده و مناقصات لازم برای انتخاب پیمانکاران فرعی فاز 11 را هم برگزار و آخرین پاکت‌های مالی در بهمن‌ماه 85 بازگشایی شد (47 ماه پس از برنده‌شدن در مناقصه).

خداحافظی اول توتال با فاز 11

در این چهار سال درواقع قیمت نفت از بازه 20‌دلاری به بازه صد دلار نزدیک شده بود و در حال اوج‌گیری بیشتر بود. با توجه به شرایط بازار و نتایح طراحی پایه، توتال خواهان افزایش قیمت پیشنهادی‌اش بود. معتقد بود قرارداد با 2.5 میلیارد دلار سابق که چهار سال قبل پیشنهاد داده بود، انجام‌شدنی نیست.

اصولگرایان با شعار «ما می‌توانیم» پشت میز مذاکره آمده بودند و حاضر به پذیرش ادعاهای توتال نبودند. از سویی هم مذاکرات به دلیل شرایط مسئله هسته‌ای تحت‌ فشار آمریکا و غربی‌ها قرار گرفته بود. پروژه در خطر جدی قرار گرفته بود و کسی فکر آن نبود که راهی برای نجات پیدا کند. شرکت نفت معتقد بود تعدیل قرارداد به نفع توتال ممکن نیست.خیلی هم بدش نمی‌آمد توتال برود. شاید هم این خواست از سوی یکی از رقبای ایران القا شده بود. در نهایت تحولات به سمتی رفت که تیرماه 86 توتال اعلام می‌کند که: «توتال نمی‌تواند نسبت به مشکلات بین‌المللی موجود و حادث‌شده در روابط فرانسه (غرب) و ایران بی‌اعتنا باشد و همچنین بحث افزایش هزینه‌ها نسبت به برآوردهای اولیه وجود دارد که نهایی نشده است». (در آن مقطع زمانی مباحث و چالش‌های هسته‌ای شدت گرفته و قطع‌نامه‌ها و اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران آغاز شده بود). و نهایت اینکه به‌عنوان جمع‌بندی، توتال در جلسه‌ای با سفیر ایران اظهار کرد که در چنان شرایطی امکان عقد و پیشبرد قرارداد را ندارد و در ادامه در سال 2007 از قرارداد طرح فاز 11 خارج شد.

بازیگر همیشه دوم فاز 11، CNPC چین

از اینجا به بعد در نقشه‌های میدان فاز 11 تغییراتی اعمال شد و در سال 1386 بخش مرزی بلوک فاز 11 به طرح فاز 12 که از سوی پتروپارس در حال توسعه بود، سپرده شد. توتال رفته بود. رقبای بزرگ ایران حق نداشتند اینجا یک‌ نفس راحت بکشند؟ یکی از مهم‌ترین شرکت‌های نفتی از ایران رفت و پروژه صادرات گاز ایران معطل‌ مانده بود. اگرچه یک بلوک از فاز 11 به پتروپارس داده‌ شده بود؛ اما هم‌زمان مذاکرات با چینی‌ها (شرکت CNPC که قبلا هم ابراز تمایل کرده بود) برای توسعه فاز 11 شروع شد. دو سال بعد در خرداد 88 قرارداد فاز 11 با ترک تشریفات مناقصه با این شرکت چینی امضا شد.

سال‌شماری کنیم؟

از مصوبه شورای اقتصاد در سال 79 درخصوص این پروژه تا خرداد 88 یعنی 9 سال. 9 سال روند اداری و مذاکره طول کشید که دو سال اول آن تشریفات مناقصه و واگذاری بود. پنج سال آن، از اواخر 81 و از زمان برنده‌شدن در مناقصه تا اواخر 86 و زمان خروج از قرارداد، مشغول توتال بودند و دو سال آخر هم مشغول مذاکره و عقد قرارداد با چینی‌ها. یک دولت رفت و دولتی دیگر آمد. بوروکراسی ایران کاری به دولت‌ها ندارد، شلخته و لخت و بی‌توجه به مناسبات سیاسی، لاک‌پشتی کار خود را می‌کند؛ اما آیا رقبا در این 9 سال و این‌همه معطلی بی‌کار بودند؟

با انعقاد قرارداد فاز 11 با چینی‌ها در سال 88، به پتروپارس دیکته شد که آن بلوکی را که دو سال قبل از فاز 11 تحویل گرفتی، به چینی‌ها پس بده. پس اصولگرایان هم پتروپارس را در مقابل شرکت خارجی تحقیر کرده‌اند. پتروپارس اعتراض کرد. مدیرعامل آن به مدیرعامل کارفرما در شرکت نفت و گاز پارس نامه اعتراض تند و صریحی نوشت. نامه سیزدهم آبان 88 چند خط مهم و تاریخی دارد. منوچهری به وکیلی می‌نویسد که «استدعا دارد دستور فرمایید با تجدیدنظر در تصمیم اخیر جابه‌جایی مجدد موقعیت سکوها و خروج پتروپارس از بلوک فاز 11، این شرکت بتواند با نصب سکوی SPD12B در محل فاز 11 قدیم، پروژه را پیش برده و ضمن اجتناب از تبعات منفی تصمیم اخیر و پیشگیری از تلاطم در پروژه‌ای که در حال اجراست، احیانا گرفتار بازی‌های مستمر شرکت‌های خارجی که چندین سال است در راستای منافع کشور همسایه، مانع توسعه این بلوک مرزی و عدم بهره‌برداری از آن شده‌اند، نشویم. البته به این اعتراض موجه که بعدها درستی آن معلوم شد، وقعی نهاده نشد و پتروپارس مجبور به ترک بلوک فاز 11 و واگذاری آن به چینی‌ها و برگشت به همان موقعیت‌های کم‌بازده فاز 12 شد.

چینی‌ها هم کار نمی‌کردند

تقاضای پتروپارس رد شد و این شرکت مجبور شد بلوک را به چینی‌ها تحویل دهد؛ اما چینی‌ها کار نمی‌کردند. در اسفند 89 به چینی‌ها اخطار 90روزه فسخ به دلیل عدم پیشرفت داده شد. 90 روز گذشت و چند ماه بعد در آبان سال 90، شرکت چینی در نامه‌ای اعلام کرد که «با توجه به شرایط بین‌المللی انجام کار طبق مفاد قرارداد غیرقابل انجام است. کشمکش شروع‌ شده بود؛ اما شرکت نفت با وجود اخطار 90روزه با چینی‌ها از در مماشات درآمد و شرکت چینی درخواست‌هایی برای ادامه کار مطرح کرده بود که با مفاد قرارداد جور نبود. از جمله افزایش اختیارات خود، ‌امکان افزایش مجدد سقف هزینه‌های سرمایه‌ای، ‌افزایش مدت قرارداد،‌ کاهش اختیارات کمیته مشترک مدیریت طرح و... را از کارفرما طلب می‌کرد.

بی‌توجهی چینی‌ها به توسعه میدان فاز 11 درنهایت منجر به این شد که در مرداد سال 91 قرارداد فی‌مابین از طریق یک تفاهم‌نامه لغو شود. در واقع اخطار سه‌ماهه شرکت نفت 17 ماه طول کشید. نکته جالب‌تر اینکه، چند سال بعد همین شرکت توسط زنگنه از آزادگان جنوبی هم کنار گذاشته شد. اصولگرایان بسیار جنجال کردند اما هیچ در خاطرشان نبود یا نخواستند بماند که خودشان هم در مرداد 91 با این شرکت چینی تفاهم‌نامه جدایی امضا کرده بودند. پس این نتیجه‌گیری که بالا و پایین شدن روابط ایران و چین به اخراج آنها از آزادگان جنوبی برمی‌گردد استدلال درستی نیست. قبلا نیز چنین شده بود.

شریک همیشه سوم، پتروپارس

بعد از رفتن توتال، در مدت سه‌ساله 1388 تا 1391، توسعه بلوک فاز 11 متوقف و راکد شده و نهایتا در سال 1391، شرکت چینی نیز با توجیه شرایط تحریم، از توسعه فاز 11 خارج و این طرح دچار تلاطم و نوسان مجدد شد. همچنین آن‌سوتر، فاز 13 در نوار مرزی مجاور فاز 11 که قرار بود توسط شرکت‌های شل انگلیس و رپسول اسپانیا در پیکر PERSIAN LNG توسعه یابد، با خروج شرکت‌های خارجی، سرنوشتی مشابه بلوک فاز 11 یافت و در سال 1386 به قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان بلوک مخزنی فازهای 15 و 16 که توسط همین قرارگاه درحال‌توسعه بود واگذار شد. این یعنی اینکه طرح‌های صادراتی گاز کشور یک‌به‌یک کنسل شد. رقبا بی‌تأثیر بودند؟ باورش سخت است. ایران طرح‌های صادراتی‌اش را کنسل کرد و توسعه فازهایش قرار شد فقط برای مصرف داخل باشد. صنایع و خانگی. در اواخر دولت احمدی‌نژاد و پس از خروج طرف چینی، مجددا بحث واگذاری بلوک فاز 11 به شرکت پتروپارس مطرح شد که نهایتا در چهاردهم مرداد سال 92، بعد از تنفیذ دولت جدید و در دوره انتقالی معرفی و استقرار کابینه جدید، قرارداد فاز 11 در قالب بیع‌ متقابل با شرکت پتروپارس امضا شد. (از 79 تا 92 چندین شرکت آمدند و امضا کردند اما یک‌ قدم در توسعه این میدان برداشته نشد) تا اینجای کار پنج سال تعلل از دولت اصلاحات بود و هشت سال تعلل از دولت اصولگرایان.

پتروپارس باید منابع مالی می‌آورد

وضع بازار نفت و قیمت‌ها چطور بود؟ در آن مقطع، قیمت جهانی نفت رو به کاهش بود و صادرات نفت کشور هم به دلیل تشدید تحریم‌ها دچار محدودیت شدید شده و به کمتر از یک‌ میلیون بشکه در روز رسیده بود و عواید همان صادرات محدود و سهم وزارت نفت نیز بلوکه‌شده و غیرقابل‌استفاده بود. همچنین علاوه بر ده‌ها طرح دیگر وزارت نفت در کشور، تنها در میدان پارس‌ جنوبی هشت طرح نیمه‌کاره شامل فازهای 12 تا 24 با پیشرفت‌های متفاوت (از 50 تا 90 درصد) بر زمین‌ مانده بود که نیازمند تأمین مالی حدود 15 میلیارد دلار بود.

در شرایط نیاز کشور به تأمین ‌گاز و سوخت زمستانی، وزارت نفت و تیم تازه، پروژه‌های جاری و دارای پیشرفت را در اولویت قرار دادند. اینها همگی طرح‌هایی بود که در سال‌های 84 تا 86 امضا شده‌اند (12-15/16و17/18) یا در زمان میرکاظمی منعقد شدند و قرار بود 35ماهه به توسعه برسند که در ماه سی‌و‌هشتم با پیشرفت‌های مختلف تحویل دولت بعدی شدند. البته تأمین مالی مناسب از طریق بانک مرکزی در دولت دوم احمدی‌نژاد و تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان مرحوم رستم قاسمی، شتاب خوبی به روند پروژه‌ها داده بود و از اقدامات قابل تقدیر به شمار می‌رود اما همین کار هم منتقدانی داشت که معتقد بودند برای پیشرفت پروژه‌ها نباید شرکت ملی نفت را بدهکار کرد، اما این بیشتر به غرزدن شبیه است. در شرایط تحریم و رفتن شرکت‌های خارجی و کمبود منابع شرکت نفت، باید چه کرد؟ با تمرکز وزارت نفت سه طرح مرزی فازهای 12، 15-16 و 17-18 که پیشرفت بیش از 80 درصد داشتند و دچار تبعات تحریم مانند توقیف کالاها و بلوکه‌شدن پرداخت‌ها و کمبود منابع بودند، در اولویت اختصاص منابع مالی قرار گرفتند. بلافاصله هم در سال‌های 92-93 تکمیل و تولیدی شده و به‌ تبع آن علاوه بر تأمین نیاز حیاتی کشور به گاز، از محل فروش سایر محصولات فازهای بعدی موردتوجه قرار گرفت.

معطلی از 92 تا 96

برگردیم به فاز 11. از سویی پتروپارس نمی‌توانست به تعهد خود عمل کند و منابع مالی برای اجرای پروژه فراهم کند. از طرفی هم این شرکت درگیر دو پروژه دیگر پارس‌ جنوبی بود که با توجه به پیشرفت خوب آنها و وضع نزار مملکت و گاز در آن روزگار، اولویت آن پروژه‌ها بود. فاز 12 و فاز 19. از طرفی هم تیم سیدمهدی حسینی در دولت تازه مشغول به کار شده بودند تا قراردادهای بای‌بک را به قالب مدرن‌تر و جذاب‌تری برای شرکت‌های خارجی بدل کنند. این شد که از 92 تا 96 توجه به فاز 11 در اولویت نبود. بله می‌شود بابت همین چهار سال هم به وزارت زنگنه انتقاد کرد که چرا فاز 11 را مانند آن هشت طرح دیگر در اولویت قرار نداد. مگر فاز 11 مرزی نبود؟ مگر تولید از این میدان مهم نبود؟ روی چه حسابی باز باید معطل توتال می‌شدیم؟ مگر یک‌ بار امتحان پس نداده بود؟ بله این انتقادها هست. در سهم تعلل اصلاح‌طلبان در فاز 11 باید چهار سال اضافه کرد؛ 9 سال اصلاح‌طلبان، هشت سال اصولگرایان. ولی نکته دردآور ماجرا این است که این چهار فاز یعنی 11 تا 14 از مدار تولید و توسعه ال‌ان‌جی و صادرات خارج‌ شده بودند و تنها برای مصرف داخلی قرار بود گازشان به تولید برسد. واقعا از اینجا به بعد ایران برای روسیه و قطر تهدید بود؟ وقتی قرار است هرچه گاز تولید می‌کند به خرج خانه‌ها و صنایعش برسد، چه تهدیدی می‌توانست باشد؟ قرارداد جدید آی‌پی‌سی بعد از ماه‌ها کشمکش و مذاکره در تیرماه 1396 منعقد شد. پتروپارس فازهای 12 و 19 را تکمیل کرده و فراغ بال پیدا کرده بود و توتال هم‌ چشم براق خود را روی پروژه قدیمی‌اش باز کرد و چینی‌های همیشه شریک هم آماده بودند. در تیرماه 96 سه شرکتی که در این 17 سال به‌نوعی در مقاطعی صاحب این پروژه بودند؛ یک‌کاسه و شریک شدند. توتال و پتروپارس و سی‌ان‌پی‌سی... همه‌چیز امیدوارکننده بود. اصولگرایان به آمدن توتال اعتراض داشتند اما دولت وقعی ننهاد و مدیرعامل توتال بعد از امضای قرارداد، با حسن روحانی هم دیدار کرد. زنگنه صحبت از این کرد که با قرارداد توتال اسلام قوی‌تر می‌شود. پارادایم کشور از تحریم به توسعه شیفت کرده بود.

باز هم توتال و چینی‌ها رفتند

تنها چند ماه بعد در اردیبهشت 97 ترامپ برجام را پاره کرد و خرداد 97 بود که پاتریک پویانِ مدیرعامل توتال اعلام کرد نمی‌خواهیم به خاطر ایران به جنگ آمریکا برویم و این یعنی خروج دوباره توتال از این پروژه؛ یک‌ بار سال 87 و دوران اصولگرایان و یک‌ بار هم دوران زنگنه. باز پروژه در همان سیکل دوّار و در واقع طلسم خودش افتاد. توتال رفت و سی‌ان‌پی‌سی رهبر کنسرسیوم شد در کنار پتروپارس. بعد از مدتی همچنان‌که قابل پیش‌بینی بود چینی‌ها هم رفتند و مانند آنچه در سال 91 رخ داد، باز در مهر 98 پروژه به پتروپارس داده شد مانند مرداد 92. بازیگران تکراری. اتفاقات تکراری. تحریم و ناتوانی داخل. در وزارت‌های زنگنه فاز 11 برای مقطعی به خاطر مذاکرات طولانی با توتال طول کشید. در مقطعی هم پتروپارس درگیر فاز 12 و 19 بود و اجرای یک پروژه دیگر برایش سخت بود، از طرفی هم کشور منتظر اصلاح قراردادهای نفتی و رفع تحریم‌ها بود. بماند که با کارشکنی اصولگرایان سال‌های طلایی برجام 94 تا 96 صرف این شد که قراردادهای آی‌پی‌سی اصلاح شود. مخالفت‌هایی که از سوی امثال همین مدیران امروز نفت، خجسته‌مهر، سالاری و... هدایت می‌شد.

باز اصولگرایان و باز فاز 11

اکنون 17 ماه از دولت رئیسی گذشته و در فاز 11 تنها سه چاه آماده شده است. خبری از ساخت سکو و پالایشگاه و خط لوله جدید نیست و قرار است برای همه آنها از تأسیسات فاز 12 استفاده شود. فقط لازم بود حفاری چاه‌ها انجام شود. طول متوسط مدت حفاری یک چاه در پارس‌ جنوبی 90 روز است اما حفر و تکمیل هر چاه فاز 11، 270 روز طول کشیده است. با وجود وعده‌هایی که برای بهره‌برداری زودهنگام از فاز 11 داده‌ شده بود، به زمستان 1401 نرسید و مهم‌ترین بخش فاز 11 که سکوی فشارافزایی است هم معطل‌ مانده است و از یکی، دو سال آینده با افت شدید فشار پارس‌ جنوبی مواجه می‌شویم. حتی اگر پتروپارس این پروژه را تنها بالاخره به انتها برساند برای سکوهای فشارافزایی نیاز به همکاری خارجی دارد و اینجا کماکان حفره همیشگی فاز 11 باز می‌ماند که اگر تحریم‌ها برقرار باشد کار سخت می‌شود، اگر تحریم نباشد مشخص نیست توتال و سی‌ان‌پی‌سی برای تمام‌کردن پروژه‌ای که 20 سال است درگیر آن هستند می‌آیند؟ به هر جهت چهار فاز پارس‌ جنوبی که 20 سال پیش برای صادرات برنامه‌ریزی‌ شده بودند از دور صادرات خارج شدند و به تکاپوی نیاز داخل رسیدند و خیال رقبای گازی‌ ما (قطر و روسیه) راحت شد.

فاز 11 در واقع، آیینه تمام‌نمای توسعه ایرانی است. هر دو پارادایم توسعه کشور همکاری با خارجی‌ها و اتکا به داخلی‌ها در آن کم‌وبیش اجرا شد و نتیجه نداد. فاز 11 قرار بود فاز صادراتی باشد که از آن منصرف شدیم، قرار شد زود برای مصرف داخلی برسد که نرسید، قرار شد پیشرو بحث فشارافزایی پارس‌ جنوبی باشد که نشد و در هاله‌ای از ابهام است. به نظر می‌رسد تجربه‌ای این‌چنین را باید تحلیلگران توسعه به مطالعه و دقت در آن بنشینند. پروژه‌ای که لابراتوار و مزرعه ایده‌های مختلف و نیمه‌کاره کشور شد، ولی تنها برنده‌اش تا اینجا قطر و روسیه بودند.

تجارت

بیشتر
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
 پول‌شویی با بیمه عمر؟
پول‌شویی با بیمه عمر؟
چهار تصویر ترسناک
چهار تصویر ترسناک
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر
ویژه نامه صنعت دکوراسیون داخلی

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

مداخله در محصول خاکستری
مداخله در محصول خاکستری
رهایی از تله رکود؟
رهایی از تله رکود؟
اثر کهربایی در بورس
اثر کهربایی در بورس

یادداشت

تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران
رمز و راز سفته‌بازی رمز و راز سفته‌بازی
جادوگرِ وسط بازِ برانداز جادوگرِ وسط بازِ برانداز
ایجاد بحران به بهانه مدیریت بحران ایجاد بحران به بهانه مدیریت بحران

گفتگو

مدیریت نوآوری
مدیریت نوآوری
وارد دهان کوسه شدیم
وارد دهان کوسه شدیم
مهره‌چيني دولت‌ها در اتاق
مهره‌چيني دولت‌ها در اتاق

اقتصاد فرهنگ

وداع با ابن‌سینای زمان
وداع با ابن‌سینای زمان
درگذشت فيلسوف ايرانشهر
درگذشت فيلسوف ايرانشهر
امید « پيروز» نشد
امید « پيروز» نشد

گزارش خبری

 4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
دوگانه قیمت سیمان
دوگانه قیمت سیمان
گرانی فزاینده قیمت شيريني
گرانی فزاینده قیمت شيريني

رادیو نوسان

بیشتر
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
گرانی فزاینده قیمت شيريني
كارگر و كارفرما، ناراضي از افزايش دستمزد
برندگان و بازندگان تغييرات ژئوپليتيك انرژي
خوش‌بینی در بازار ارز
اتمام۶۶ پروژه‌ عمرانی منطقه۸ اصفهان تا پایان سال‌ جاری
تله خودروهای وارداتی
سفره خانوار در 19 استان كوچك‌تر شد
اصفهان با ظرفیت اسکان شبانه ۱۲۸هزار نفر مسافر در نوروز 1402
اتاق در نقش مطالبه‌گر
سال آينده تورم بالايي خواهيم داشت
فرش قرمز براي دلالان خودرو
انتهاي راه كاهش ارزش پول ملي چيست؟
آشتی کنان چینی
هر مثقال طلای آب شده تقریبا 10 میلیون تومان
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
امید « پيروز» نشد
درگذشت فيلسوف ايرانشهر
جادوگرِ وسط بازِ برانداز
عقب‌نشینی دلار از اوج

آخرین اخبار

مداخله در محصول خاکستری
مدیریت نوآوری
حمایت از صنایع نوزاد
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
چرا سنگ دهبید بخریم ؟
امدادونجات، اقدامات بشردوستانه، راهنمایی مسافران و طرح هلال رحمت، محور اقدامات نوروزی است
هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
هم‌افزایی و هم‌گرایی نهادهای مختلف در فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان
سونامی مهاجرت
4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
بازار در تسخير دستفروشان
تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران
دومینوی مصالحه در منطقه
مشكل بانك‌ها چيست؟
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
توسعه و حفظ محیط زیست مورد مطالبه مردم و اعضای شورای شهر مبارکه است
اصفهان با ظرفیت اسکان شبانه ۱۲۸هزار نفر مسافر در نوروز 1402
دوگانه قیمت سیمان
کسب و کارهای ۱۰ میلیاردر جهان
عیدی وزارت صمت به دلالان
رهایی از تله رکود؟
گراني خودرو رسمی شد
گرانی فزاینده قیمت شيريني
آمارکُشی در بازار مسکن
غلبه ناخدا بر دلار
آغاز دومینوی سقوط؟

تحلیل

مداخله در محصول خاکستری
رهایی از تله رکود؟
اثر کهربایی در بورس
بازگشت به دوران کوپن
خودروسازان در اسارت
بيعانه 40 هزار ميليارد توماني خريد خودرو
پشت پرده كمبود پول در خودپردازها
نقره‌داغ تولیدکنندگان!
سفره خانوار در 19 استان كوچك‌تر شد
سردرگمی بازار و مردم بی‌پناه
خالی‌فروشی در واردات خودرو
بورس در چنگال صمت
تبعات مدرسه‌فروشی
کیش بورس به سرمایه‌گذاران خرد
عصر جدید دلار
تابلوی جدید بازیگران ارزی
در دامگه تورمی
بوی بهبود ز اوضاع بورس؟
تصوير ركود در استان‌ها
خودرو در پیچ سهم‌خواهی
باتلاق قیمت‌گذاری دستوری
چرا هیات هفت نفره مولدسازی مصونیت قضایی دارند؟
استعفاي معمار شبكه ملي اطلاعات
آثار تخريبي تورم
تاکتیک نرخ‌سازی
انقلاب تورم
بار گران اعتماد
پول سرگردان سوار بر تورم مسكن
سقوط شاخص تشكيل سرمايه
بازی تجارت روی کاغذ
در حال حذف شدن از زنجيره ارزش‌آفريني جهاني هستيم
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا