• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: شنبه 3 آبان 1404, 3 جمادی‌الاول 1447, Saturday 25 October 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

تقدیر رئیس جمهور از عملکرد صادراتی درخشان «شرکت نفت سپاهان»
گام بزرگ مخابرات برای تجربه اینترنت پر سرعت و پایدار در منازل
هشدار فعالان معدنی درباره عوارض صادرات
«آمارنامه ۱۴۰۳»، «تجربه شهر« و «بودجه‌ریزی مشارکتی»، از دستاوردهای شاخص شهرداری اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی
فولاد مبارکه با دستاوردهای نو در هامکس ۲۰۲۵
"همایش نقش جهان، نقش زنان" با رویکرد تسهیلگری در فعالیت اقتصادی زنان
كشف ۶۲۰۰ ماینر غیرمجاز در واحدهای صنعتی
گسترش همكاری‌های ایران و روسیه در انتقال برق و توسعه فناوری‌های نوین انرژی
مذاکره برای صادرات محصولات ذوب آهن به اروپا
فولاد توان‌آور آسیا در مسیر خودکفایی ورق قلع‌اندود
ترور زرد شمخاني
چرا علي شمخاني، بعد از ترور فيزيكي توسط اسراييل حالا هدف ترور ديگري قرار گرفت؟
ترور زرد شمخاني
بازگشت ركود به صنعت خودرو
يك كارشناس خودروسازي مي‌گويد
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
توسعه زنجیره ارزش محصولات معدنی نیازمند توجیه اقتصادی است:
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
در گفت‌وگو با سعيد شريعتي ابعاد و زواياي گوناگون بحث انتقال پايتخت را بررسي شد
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
رسانه‌های جهان از تورم، تحریم و تاب‌آوری اقتصاد ایران گزارش می‌دهند
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرا استقلال زنان به کاهش جمعیت منجر شد و راه‌حل واقعی چیست؟
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری

پیشنهاد سردبیر

تقدیر رئیس جمهور از عملکرد صادراتی درخشان «شرکت نفت سپاهان»
تقدیر رئیس جمهور از عملکرد صادراتی درخشان «شرکت نفت سپاهان»
همراه اول
ترور زرد شمخاني
چرا علي شمخاني، بعد از ترور فيزيكي توسط اسراييل حالا هدف ترور ديگري قرار گرفت؟
ترور زرد شمخاني
بازگشت ركود به صنعت خودرو
يك كارشناس خودروسازي مي‌گويد
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
توسعه زنجیره ارزش محصولات معدنی نیازمند توجیه اقتصادی است:
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
در گفت‌وگو با سعيد شريعتي ابعاد و زواياي گوناگون بحث انتقال پايتخت را بررسي شد
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
رسانه‌های جهان از تورم، تحریم و تاب‌آوری اقتصاد ایران گزارش می‌دهند
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرا استقلال زنان به کاهش جمعیت منجر شد و راه‌حل واقعی چیست؟
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری

اخبار ویژه

ترور زرد شمخاني
ترور زرد شمخاني
بورس آماده خیزش دوباره
بورس آماده خیزش دوباره
بازگشت ركود به صنعت خودرو
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
کیفیتی که آب می‌رود
کیفیتی که آب می‌رود
الیگارشی پنهان
الیگارشی پنهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
افق خاكستري بازار سرمايه
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
صورت‌حساب تحريم‌ها
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
آژیر قرمز رشد نقدینگی
آژیر قرمز رشد نقدینگی
نقشه تورمی ایران
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
فولاد مبارکه از برق تولیدشده خودش هم محروم شد!
فولاد مبارکه از برق تولیدشده خودش هم محروم شد!
چگونگی تاب‌آوری در زنجیره آهن و فولاد کشور در مقابل ناترازی ها
چگونگی تاب‌آوری در زنجیره آهن و فولاد کشور در مقابل ناترازی ها

اقتصاد کلان

بیشتر
تقدیر رئیس جمهور از عملکرد صادراتی درخشان «شرکت نفت سپاهان»
نفت سپاهان «صادرکننده ممتاز ملی 1404»؛
تقدیر رئیس جمهور از عملکرد صادراتی درخشان «شرکت نفت سپاهان»

در مراسمی باشکوه با حضور رییس‌جمهور، از شرکت نفت سپاهان به دلیل عملکرد صادراتی درخشان و نقش...

تحول در حكمراني مالياتي
چهار زندانی ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور منتقل شدند
راه دشوار ايران
دوران ترسناک تورم برای پولدارها
استيضاح سياسي يا تخصصي؟
ديرهنگام؛ اما اثر گذار
ریال از نفس افتاده
افزایش نرخ ارز ناشی از هراس افکنی دشمن در اقتصاد ایران است
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
پایان تجارت ۲۵  ساله؟
آمریکا برای تمدید قرارداد گازی ایران و ترکیه مانع‌تراشی می‌کند:
پایان تجارت ۲۵ ساله؟

با نزدیک شدن به پایان قرارداد ۲۵ ساله فروش گاز ایران به ترکیه و تحت فشار آمریکا، احتمال توقف خرید گاز ترکیه از ایران افزایش یافته است.

خودروسازان اروپایی در معرض نابودی
جابه‌جایی ۴۴‌میلیون دلاری بیت‌کوین بعد از ۱۲سال
نتيجه انقباضي بازار نفت
بحران‌ پیش‌بینی‌ناپذیری در تجارت‌ جهانی‌
اقتصاد بتن
جادوی اژدها
ورود پر قدرت سعودی‌ها به بازار غذایی اروپا
پکن؛ معمار نظم جدید جهانی
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
بازگشت ركود به صنعت خودرو
يك كارشناس خودروسازي مي‌گويد
بازگشت ركود به صنعت خودرو

صنعت خودروي ايران در نيمه نخست امسال، بار ديگر با كاهش قابل‌توجه توليد روبرو شد و نشانه‌هايي از بازگشت ركود به اين بخش كليدي اقتصاد نمايان شد. طبق داده‌هاي سامانه كدال، سه خودروساز بزرگ كشور؛...

آمپر دلاری قیمت مسکن
تنگنای مسکن در ایران
تورم 45.3 درصد شد
بازار خودرو ترمز برید
کیفیتی که آب می‌رود
شوک سیاسی به صنایع دلاری بورس
نیم قرن رکود
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
بیشتر

بازار

بیشتر
رونق دستوري بورس
تحليلگران بازار سرمايه وضعيت تالار شيشه‌اي را بررسي كردند
رونق دستوري بورس

بورس تهران در روزهاي اخير چهره‌اي اميدواركننده پيدا كرده است. شاخص كل از مرز سه ميليون واحد گذشته و حجم معاملات بالا رفته، اما پشت اين تصوير سبز، هنوز نشانه‌هايي از نگراني و بي‌اعتمادي ديده مي‌شود....

«پلاسما»بازیگر جدید دنیای رمزارزها
رونق صندوق‌های طلا و سردرگمی سرمایه‌گذاران
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
دو عامل اصلی ریزش بورس
افق خاكستري بازار سرمايه
بازخرید سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران
درخشش صندوق‌های طلای بورسی
سهامداران دست به ماشه!
بیشتر

گردشگری

بیشتر
سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
پیامدهای جایگاه نامناسب ایران در رتبه‌بندی قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان:
سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری

در جدیدترین گزارش شاخص گذرنامه هنلی، ایران با رتبه ۹۸ و دسترسی به ۴۱ کشور، همچنان با چالش‌های جدی در زمینه آزادی جابه‌جایی مواجه است.

تفریح روی زمین ۹۹ ساله
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین
تعرض به محوطه‌ بزرگ و مغفول‌مانده ساسانی!
سراب تعطیلات در بحران آب
رشد ۳ رقمی گردشگری عربستان
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
چتری برای نجات تاریخ
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
بازار غذا در محاصره همسايگان
مركز ملي مطالعات كشاورزي و آب اتاق ايران گزارش داد
بازار غذا در محاصره همسايگان

تراز تجاري محصولات كشاورزي و صنايع غذايي در سه ماه اول سال ۱۴۰۴ به منفي ۲.۲ ميليارد دلار رسيد. اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰ ميليون دلار كاهش يافته است كه نشانه‌اي از بهبود وضعيت تراز...

خطر كاهش صادرات به عراق را جدي بگيريد
الیگارشی پنهان
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
نبض خودرو از قبض انبار
پرتگاه معیشتی
صنایع در تله فرسودگی
قفل واردات را باز کنید
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21527
منتشر شده در چهارشنبه, 05 بهمن 1401 08:21
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
۱۱ تصمیم ضد و نقیض فهرست شد؛

هرج و مرج در سیاست‌ خودرویی

توضیحات

 از ابتدای سال جاری تصمیمات متعددی در حوزه خودرو اخذ شده، تصمیماتی گاه غیرکارشناسی یا ضد و نقیض که با سعی و خطا از طرف سیاستگذار اجرایی شده است. از سوی دیگر تعدد سیاستگذاران خودرویی نیز باعث شده است از هر اتاقی صدایی به گوش برسد که هیچ هماهنگی با یکدیگر ندارند. در این زمینه «دنیای‌اقتصاد» به جزئیات یازده تصمیم طی ۱۰ماه گذشته پرداخته که در مدت زمانی کوتاه تغییر مسیر داده یا نقض شده است.

دنیای اقتصاد نوشت؛ از ابتدای سال جاری شاهد تصمیمات متعددی در حوزه خودرو بوده‌ایم، تصمیماتی گهگاه غیرکارشناسی یا متناقص که با روش سعی و خطا از طرف سیاستگذار اخذ شده است.  از طرفی تعدد سیاستگذاران در حوزه خودرو باعث شده از هر دری صدایی به گوش برسد که هیچ‌گونه هماهنگی با یکدیگر ندارند. در این زمینه حتی در یک نهاد تصمیم‌گیر نیز شاهد هم‌صدایی نیستیم و گاهی از یک نهاد تصمیمات متفاوتی اعلام می‌شود.

هر روز شاهد اعلام خبری در حوزه تصمیم‌سازی خودرو هستیم که گاهی به یک روز نرسیده تکذیب شده یا نهاد دیگری می‌گوید این تصمیم را قبول ندارد. نتیجه این شرایط بلاتکلیفی عمیقی است که صنعت و بازار خودرو با آن روبه‌روست. در واقع تعدد سیاستگذاران و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها منجر به شرایطی شده که تولیدکننده و صنعتگر تکلیف خود را نمی‌داند، برای او مشخص نیست نحوه عرضه‌ محصولاتش چگونه خواهد بود، قیمت‌گذاری جدیدی انجام خواهد شد یا نه و ده‌ها پرسش دیگری که هنوز تولیدکننده پاسخی برای آن ندارد.

 این بلاتکلیفی تنها منحصر به تولیدکنندگان نیست. درواقع هر ذی‌نفعی که با صنعت و بازار خودروی کشور سروکار دارد با چنین بلاتکلیفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. مردم و مصرف‌کنندگان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در شرایطی که تورم افسارگسیخته قدرت خرید آنها را نشانه گرفته، تصمیمات متناقض سیاستگذاران آنها را نیز در یک بلاتکلیفی فرو برده است. شاید پرسشی که هر متقاضی خرید خودرو این روزها با آن مواجه است این است که آیا زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟ یا چه زمانی می‌تواند خودروی متناسب خود را خریداری کند؟

از سوی دیگر هیچ شفافیتی نیز در آینده بازار خودروی کشور دیده نمی‌شود؛ کسانی هم که برای خرید خودرو از کارخانه اقدام می‌کنند، وضعیت به مراتب بدتری در این بلاتکلیفی دارند. نمی‌دانند آیا عرضه در بورس کالا ادامه خواهد داشت یا پرونده تالار خودروی بورس کالا بسته خواهد شد؟ نمی‌دانند آیا قرعه‌کشی‌ها ادامه پیدا می‌کند یا طبق وعده وزارت صمت قرار است تا انتهای امسال نقطه پایانی بر آن گذاشته شود؟ هر چند وقت یک بار هم که رانت و امتیاز ویژه‌ای برای گروه خاصی در نظر گرفته شده و شانس آنها را برای خرید خودرو کاهش می‌دهد.

بنابراین تداوم این بی‌ثباتی باعث شده هیچ چشم‌اندازی در صنعت و بازار خودروی کشور مبنی بر بهبود اوضاع دیده نشود. درعوض آنچه همچنان می‌تازد تورم انتظاری است. بی‌ثباتی باعث شده همه طرف‌های بازار خودرو تصور کنند اوضاع نه‌تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه بدتر و بدتر خواهد شد. نتیجه چنین وضعی در تورم انتظاری نمود پیدا می‌کند که در بازار خودرو به‌خوبی قابل مشاهده است. عدم‌ثبات و هماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها به حدی است که گاهی دیده می‌شود معاونت صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت از تصمیم جدیدی رونمایی می‌کند، اما بخش دیگری از بدنه این وزارتخانه از آن تصمیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند یا این بدنه تصمیمی می‌گیرد و معاونت صنایع حمل‌و‌نقل از آن اطلاع ندارد. این تناقضات تنها درون وزارت صمت در جریان است؛ اما وقتی کار به هماهنگی بین‌نهادی می‌رسد وضعیت از این هم پیچیده‌تر می‌شود و هر نهادی ساز خود را می‌زند.

 ثبات در بی‌ثباتی

برای بررسی بی‌ثباتی تصمیم‌گیری‌ها بین سیاستگذاران خودرو، به بررسی برخی از تصمیماتی که از ابتدای سال جاری گرفته و اعلام شده‌اند، پرداخته‌ایم. برای شروع به سراغ یکی از وعده‌های وزارت صمت برویم که از ابتدا نیز تاکید زیادی روی عملی شدن آن داشت. وزارتخانه تحت امر فاطمی‌امین از ابتدای کار دولت سیزدهم وعده داده بود در سال 1401 تیراژ تولید خودروسازان کشور به یک‌میلیون و 600هزار دستگاه می‌رسد. از همان ابتدا نیز این وعده غیرقابل‌تحقق و فکرنشده به نظر می‌رسید. برای فهم بهتر این رقم بهتر است اشاره کنیم اوج تولید خودروسازان کشور مربوط به سال 90 بود که به همین میزان یک‌میلیون و 600هزار دستگاه تولید صورت گرفته بود. حالا وزارت صمت در شرایطی که در چند سال گذشته خودروسازان تولید زیر یک‌میلیون دستگاه را تجربه‌ کرده‌اند و شرایط اقتصاد کلان کشور نیز در وضعیت قابل‌قبولی نبوده و زیان خودروسازان به طور روزانه در حال رکوردشکنی بود، وعده داده در سال جاری بار دیگر اوج تولید را لمس خواهیم کرد. وعده‌ای که البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد محقق نشد و تا ابتدای بهمن‌ماه و در فاصله تنها دوماه تا پایان سال، تیراژ تولید به یک‌میلیون دستگاه رسیده است.

یکی دیگر از تصمیماتی که در ده ماه گذشته با سروصدای زیادی اجرایی شد، راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو بود. قرار بود با اجرای این طرح جلوی تخلفات گرفته شود و هماهنگی در عرضه و قرعه‌کشی خودرو ایجاد شود؛ با‌این‌حال بعد از برگزاری چند قرعه‌کشی، با استفاده از سامانه یکپارچه، به علت ناهماهنگی‌های موجود پرونده این سامانه نیز بسته شد. علاوه بر این، موضوع دیگری که در این مدت با حواشی زیادی همراه شد، موضوع واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌های بزرگ بود. تحقق این امر یکی از فرامین هشت‌گانه ابراهیم رئیسی در حوزه خودرو بود که قرار بود تا پایان شهریورماه تعیین‌تکلیف شود. اما ماه‌ها در پی هم بعد از مدت وعده‌داده‌شده گذشت و هنوز واگذاری خودروسازی‌ها معلق و بلاتکلیف است.

یک روز وزیر اقتصاد اولتیماتوم می‌دهد که اگر وزارت صمت و سازمان گسترش طی یک ماه سهام خودروسازی‌ها را از وثیقه خارج نکنند این وزارتخانه راسا وارد شده و این کار را انجام خواهد، با این حال ماه‌ها از این ضرب‌الاجل می‌گذرد و هیچ اقدامی از این وزارتخانه دیده نمی‌شود. یک روز دیگر می‌گویند قرار است سهام دولت حفظ شود و حاکمیت شرکتی اصلاح شده و دخالت دولت به قدر سهامش باشد، ولی چندی نمی‌گذرد که دوباره بحث واگذاری پیش می‌آید. یکی دیگر از وعده‌ها و تصمیماتی که سیاستگذار و به‌خصوص وزارت صمت روی آن تاکید داشت، حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال 1401 است. یعنی قرار بود آخرین قرعه‌کشی خودرو اسفندماه امسال انجام شده و بعد از آن پرونده قرعه‌کشی خودرو برای همیشه بسته شود. این تصمیمی بود که وزارت صمت بارها آن را اعلام کرده و روی آن تاکید داشت. با این وجود چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد به دنبال کسب مجوز است تا از حدود 45 روز دیگر - یعنی از میانه اسفندماه - شرکت در قرعه‌کشی خودرو منوط به داشتن مبلغ موردنیاز خودرو در حساب بانکی و بلوکه شدن آن توسط بانک تا اجرای قرعه‌کشی است. یعنی درست در ماهی که قرار بود آخرین قرعه‌کشی خودرو انجام شود، ایران‌خودرو از شروع شرط جدیدی برای شرکت در قرعه‌کشی پرده برداشت.

بورس کالا نیز مسیری بود که در سال جاری برای عرضه خودرو در پیش گرفته شد. تصمیمی که سیاستگذار اعلام کرد این بود که همه خودروهای تولیدی راهی تالار شیشه‌ای شوند. با‌این‌حال و با وجود آنکه مجلس خود برای اولین بار پیشنهاد عرضه خودرو از طریق بورس کالا را داده بود، کم‌کم شروع به مخالفت با این سازوکار و مصاحبه‌های روزانه علیه آن کرد و کار به جایی کشید که 11نماینده مجلس در نامه‌ای به شورای رقابت، خواستار بازگشت این شورا به قیمت‌گذاری و عرضه خودرو شدند؛ خواسته‌ای که تقریبا به طور همزمان از طرف سازمان بازرسی کل کشور نیز مطرح شد.

 بنابراین با وجود آنکه قرار بود تمامی خودروها راهی بورس کالا شوند، در یک چرخش 180درجه‌ای باز هم پای شورای رقابت به تصمیم‌گیری در حوزه خودرو باز شد. تصمیمی که به همه بلاتکلیفی‌ها دامن زد و همه تصمیمات قبلی را در هاله‌ای از ابهام فروبرد. به طوری که مشخص نیست آیا قرار است بورس کالا به کار خود در عرضه خودرو ادامه دهد یا نه و آیا قرعه‌کشی خودرو با تصمیم این شورا ادامه خواهد داشت یا تصمیم دیگری از سمت شورای رقابت گرفته خواهد شد.

واردات خودرو یکی دیگر از سرفصل‌های پرحاشیه خودرویی در سال 1401 است. طبق آنچه وزارت صمت به عنوان یکی از سیاستگذاران اصلی حوزه خودرو اعلام کرده  قرار بر این بود که خودروهای وارداتی با موعد سه‌ماهه و شش‌ماهه پیش‌فروش شوند و به طور همزمان واردکننده قرارداد ساخت و خرید خودرو را با خودروساز خارجی منعقد کند. بااین‌حال دو روز پیش بورس کالا ساز دیگری زد و در نامه‌ای به وزارت صمت اعلام کرد عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا منوط به ورود این خودروها به گمرک و اخذ قبض انبار است. یک منبع آگاه به «دنیای اقتصاد» اطلاع داد بورس کالا برای اطمینان از اینکه واردات خودرو انجام شده حتی بازرسانی به گمرکات کشور برای بررسی خودروهای وارداتی راهی می‌کند. بنابراین شیوه فروش خودروهای خارجی نیز در این مدت با تغییرات محسوسی همراه بود. اما این تنها تناقض موجود در تصمیمات وارداتی سیاستگذاران نیست.

 در شرایطی که سخنگوی وزارت صمت پیش از این با قطعیت اعلام کرده بود تا پایان خردادماه سال آینده، 200هزار خودروی وارداتی به بازار خودروی کشور تزریق خواهد شد اما تا زمان نگارش این گزارش تنها 142 خودروی خارجی وارد مرزهای کشور شده‌اند. از طرف دیگر در آیین‌نامه واردات خودرو که سوم شهریورماه سال جاری ابلاغ شد تاکید شده بود یک‌میلیارد یورو به واردات خودرو تخصیص پیدا می‌کند. رئیس سابق بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود این یک‌میلیارد یورو تخصیص پیدا می‌کند. اما وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد همه خودروهایی که قرار است تا پایان خردادماه سال آینده وارد کشور شوند باید با منشا ارز خارجی باشند، یعنی از محل حساب‌های افراد یا شرکت‌های خارج از کشور. بنابراین با وجود اعلام این تصمیمات بانک مرکزی حتی یک یورو به واردات خودرو تخصیص نداده است.

همچنین معاون وزیر صمت پیش از این از اخذ 40میلیون تومان به ازای هر خودروی وارداتی برای اجرای شرط «انتقال فناوری»  پرده برداشته بود. اما بعد از اعلام این خبر مسوولان دیگر وزارت صمت از چنین تصمیمی اظهار بی‌اطلاعی کردند. تصمیم دیگری که پیش از این توسط سیاستگذاران اعلام شده بود، این بود که قیمت خودرو افزایش پیدا نخواهد کرد و با کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید، قرار است مشکلات مربوط به صورت‌های مالی خودروسازان حل‌وفصل شود. با‌این‌حال در روزهای گذشته شاهد روند دیگری بودیم و سیاستگذار به شورای رقابت برای ورود به قیمت‌گذاری خودرو و به تبع آن قیمت‌گذاری جدید چراغ سبز نشان داده است.

همانطور که اشاره شد ورود شورای رقابت به این بی‌ثباتی‌ها و بلاتکلیفی‌ها دامن زد. یکی از جلوه‌های این امر این بود که رئیس شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان بورس، خواستار توقف عرضه برخی خودروها در بورس کالا شد. اما چند ساعت از انتشار این نامه نگذشته بود که مهدی طغیانی، عضو ناظر مجلس در این شورا، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد شورای رقابت درباره عرضه خودرو در بورس کالا مصوبه‌ای نداشته و آنچه اعلام شده، نظر شخص رئیس این شورا مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس تا زمان بررسی این موضوع در شورای رقابت است. این در صورتی است که نامه‌ای رسمی از شورای رقابت به سازمان بورس رسیده بود. کار به همین جا ختم نشد و ایزدخواه، عضو ناظر دیگر مجلس در شورای رقابت، روز گذشته اعلام کرد این نامه کاملا قانونی بوده است.

این موارد تنها بخشی از ناهماهنگی‌های موجود در سیاستگذاری خودرو است. گرچه هر یک از تصمیم‌گیران متعدد حوزه خودرو عاملی را به عنوان مقصر اصلی نابسامانی بازار و صنعت خودرو اعلام می‌کنند، اما بهتر است با نگاهی کلی به این موضوع، عدم‌ثبات در سیاستگذاری‌های خود را بررسی کنند تا شاید به مقصر حقیقی وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو برسند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب

یادداشت

بازتنظیم ساعت نوآوری بازتنظیم ساعت نوآوری
تحليلي بر تورم شهريور 1404 تحليلي بر تورم شهريور 1404
معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول
واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت

گفتگو

تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ناترازي ريل و قطار
ناترازي ريل و قطار

اقتصاد فرهنگ

سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
نویز در مسیریابی اینترنتی
نویز در مسیریابی اینترنتی

گزارش خبری

خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی
شانول در تله کاهش تولید
شانول در تله کاهش تولید

رادیو نوسان

بیشتر
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

فولاد مبارکه موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی CE توسعه بازارهای جهانی شد
جابه‌جایی ۴۴‌میلیون دلاری بیت‌کوین بعد از ۱۲سال
رسانه‌ای پویا برای گسترش ارتباطات برون‌مرزی
بازار غذا در محاصره همسايگان
افزایش نرخ ارز ناشی از هراس افکنی دشمن در اقتصاد ایران است
توجه به ظرفیت‌های استراتژیک و چالش‌های صادراتی
ناترازي ريل و قطار
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
تحليلي بر تورم شهريور 1404
تمدید همکاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اصفهان با شرکت اصفهان ماشین اسپادانا
سناریوهای پس‌از اسنپ‌بک
اروپا عليه روسيه؛ امريكا عليه چين
رشد ۶۷ درصدی درآمد /تجارت خارجی ۸۳۵ میلیون دلاری گمرکات استان اصفهان
بازار خودرو ترمز برید
برخورد قاطع پلیس با مجرمان و مخدوش کنندگان امنیت مردم
مكران جانشين تهران؟
تنگنای مسکن در ایران
خودروسازان اروپایی در معرض نابودی
گزارش پیشرفت و آماده سازی برگزاری بیست و دومین مسابقات ملی مهارت ایران
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی

آخرین اخبار

تقدیر رئیس جمهور از عملکرد صادراتی درخشان «شرکت نفت سپاهان»
گام بزرگ مخابرات برای تجربه اینترنت پر سرعت و پایدار در منازل
هشدار فعالان معدنی درباره عوارض صادرات
«آمارنامه ۱۴۰۳»، «تجربه شهر« و «بودجه‌ریزی مشارکتی»، از دستاوردهای شاخص شهرداری اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی
فولاد مبارکه با دستاوردهای نو در هامکس ۲۰۲۵
"همایش نقش جهان، نقش زنان" با رویکرد تسهیلگری در فعالیت اقتصادی زنان
كشف ۶۲۰۰ ماینر غیرمجاز در واحدهای صنعتی
گسترش همكاری‌های ایران و روسیه در انتقال برق و توسعه فناوری‌های نوین انرژی
مذاکره برای صادرات محصولات ذوب آهن به اروپا
فولاد توان‌آور آسیا در مسیر خودکفایی ورق قلع‌اندود
رونق دستوري بورس
تحول در حكمراني مالياتي
ترور زرد شمخاني
بازتنظیم ساعت نوآوری
پیگیری قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران و تأمین مالی بنگاه‌های کوچک در کانون میز اقتصادی استاندار
چهار زندانی ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور منتقل شدند
فولاد مبارکه، موتور محرک صنعت کشور؛ ضرورت حمایت راهبردی برای جهش تولید و صادرات
*تامین کمی و کیفی آب از اولویت‌های وزارت نیروست*
اینترپایپ در مسیر فناوری انرژی پاک اروپا
کربن‌زدایی فولاد در گرو انرژی هسته‌ای
کاهش ۵۰ درصدی هزینه مسکن با واگذاری زمین‌های دولتی
درخشش گروه فولاد مباركه در عرصه بین‌المللی با كسب 3 عنوان برتر
نیروی انتظامی مظهر اقتدار و صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
توجه به مهارت؛ کلید احیای نیروی انسانی و شکوفایی صنعتی کشور است
تجهیز ۳۰ سالن ورزشی در محلات توسط شهرداری اصفهان
انتصاب هماهنگ کننده امور استان ها" در ششمین جشنواره بین المللی ستاره‌های صحنه
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
راه دشوار ايران

تحلیل

تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
اروپا عليه روسيه؛ امريكا عليه چين
چرخش ژئواكونوميك
هندسه جدید صنعت فولاد
نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
مناقشه جدید خودرویی با حکم تعزیرات
از كپي‌برداري تا نمايش‌زدگي
مسیریابی سود و توسعه
گروگان‌گیری دیجیتال!
۳گانه فرار سرمایه از ایران
هوش مصنوعی؛ بازیگر تحول‌آفرین معدن
ایرانی‌ها واقعا کم کار می‌کنند؟
کابوسی به نام فیلترینگ
بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
خیزش خورشید، فراتر از پیش‌بینی‌ها
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا