• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 8 فروردین 1402, 6 رمضان 1444, Tuesday 28 March 2023
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • استارتآپ
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
  • دکوراسیون داخلی

آخرین اخبار

مداخله در محصول خاکستری
مدیریت نوآوری
حمایت از صنایع نوزاد
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
چرا سنگ دهبید بخریم ؟
امدادونجات، اقدامات بشردوستانه، راهنمایی مسافران و طرح هلال رحمت، محور اقدامات نوروزی است
هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
هم‌افزایی و هم‌گرایی نهادهای مختلف در فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
پيامدهاي اجتماعي وقايع سال گذشته بررسی شد؛
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
کاهش قدرت خرید مردم و افزایش گرانی کالاها؛
زندگی با طعم فقر
گراني خودرو رسمی شد
نرخ كارخانه‌اي خودروها افزايش مي‌يابد
گراني خودرو رسمی شد
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
بعد از عرضه خودرو نوبت به نفت و طلا رسید
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا

پیشنهاد سردبیر

حمایت از صنایع نوزاد
حمایت از صنایع نوزاد
فولادمبارکه
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
پيامدهاي اجتماعي وقايع سال گذشته بررسی شد؛
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
کاهش قدرت خرید مردم و افزایش گرانی کالاها؛
زندگی با طعم فقر
گراني خودرو رسمی شد
نرخ كارخانه‌اي خودروها افزايش مي‌يابد
گراني خودرو رسمی شد
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
بعد از عرضه خودرو نوبت به نفت و طلا رسید
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا

اخبار ویژه

مشکل اصلی حوزه مسکن
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده  پیش روی بورس
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
زندگی با طعم فقر
دوگانه قیمت سیمان
دوگانه قیمت سیمان
گراني خودرو رسمی شد
گراني خودرو رسمی شد
گرانی فزاینده قیمت شيريني
گرانی فزاینده قیمت شيريني
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
رای به تغییر در اتاق اصفهان
رای به تغییر در اتاق اصفهان
ضربه کاری به دلار
ضربه کاری به دلار
ماشین لباسشویی انتخاب الکترونیک؛ برگزیده جشنواره ملی نوآوری ایرانی
ماشین لباسشویی انتخاب الکترونیک؛ برگزیده جشنواره ملی نوآوری ایرانی
محدودیت در گارانتی لوازم خانگی
محدودیت در گارانتی لوازم خانگی
تکلیف مالیات بر ماشین و خانه لوکس روشن شد؟
تکلیف مالیات بر ماشین و خانه لوکس روشن شد؟
هر مثقال طلای آب شده تقریبا 10 میلیون تومان
هر مثقال طلای آب شده تقریبا 10 میلیون تومان
آشتی کنان چینی
آشتی کنان چینی
به روز‌رسانی سیستم کنترل سطح مذاب ماشین‌های ریخته‌گری
به روز‌رسانی سیستم کنترل سطح مذاب ماشین‌های ریخته‌گری
رکورد تولید تختال در فولاد مبارکه شکسته شد
رکورد تولید تختال در فولاد مبارکه شکسته شد
تشریح آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت
تشریح آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت
تهدید آزادی اقتصاد جهان
تهدید آزادی اقتصاد جهان
از تعامل برای تحول، اتاق با اتفاقی تازه تا اتاقی برای آینده
از تعامل برای تحول، اتاق با اتفاقی تازه تا اتاقی برای آینده
اشتباه هواپيماي اوكرايني را تكرار نكنيم
اشتباه هواپيماي اوكرايني را تكرار نكنيم
اوج‌گيري تقاضاي كالاي سرمايه‌اي در پايان سال
اوج‌گيري تقاضاي كالاي سرمايه‌اي در پايان سال

اقتصاد کلان

بیشتر
سونامی مهاجرت
تبعات اقتصادی پدیده مهاجرت بررسی شد؛
سونامی مهاجرت

بنا بر گفته‌های بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران، بین سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۰ مهاجرت از...

دوئل ابرقدرت‏‏‌ها در خلیج‏‏‌فارس
رونمایی از استاندارد ملی برچسب انرژی کولرهای آبی لورچ
نخستين نشانه‌هاي بهبود صنعتي
آشتی کنان چینی
وارد دهان کوسه شدیم
تهدید آزادی اقتصاد جهان
پایان سانسور آماری
انتهاي راه كاهش ارزش پول ملي چيست؟
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
حمایت از صنایع نوزاد
سیاست‌ صنعتی کانادا چگونه باعث توسعه بخش تولید آن کشور شد؟
حمایت از صنایع نوزاد

صنایع نوزاد صنایعی هستند که مهم‌ترین ویژگی آن نگاه گلخانه‌ای دولت‌ها و عدم دخالت عنصر رقابت در آن است. کانادای قرن نوزدهم مثال خوبی از آن است که چگونه یک اقتصاد به شدت وابسته به کشاورزی و صادرات...

دومینوی مصالحه در منطقه
کسب و کارهای ۱۰ میلیاردر جهان
آغاز دومینوی سقوط؟
شی چالش گر
مرد شماره ۲ چین کیست؟
باج‏گیری بن‌سلمان از بایدن
شاید چین به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل نشود
سامسونگ‌سازان توپخانه می‌سازند
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
بازار در تسخير دستفروشان بازار در تسخير دستفروشان

در روزهاي پاياني سال در جست‌وجوي «حال خوب» به بازار تهران سري زديم. در اين گذر چند ساعتي با برخي بازاريان به گفت‌وگو نشستيم تا از فروش آنها باخبر شويم و بدانيم در اين روزها فروش چقدر با سال گذشته...

عیدی وزارت صمت به دلالان
آمارکُشی در بازار مسکن
مسیر بی‌بازگشت گرانی
فرش قرمز براي دلالان خودرو
تورم به نقطه جوش بازگشت
اجاره‌هاي كمرشكن
بازار پوشاك كوچك‌تر شد
فشار خريد قسطي لوازم خانگي بر خرده‌ فروشان
بیشتر

بازار

بیشتر
غلبه ناخدا بر دلار غلبه ناخدا بر دلار

بعد از طوفان افزایش قیمت‌ها در بازار ارز که منجر به رشد ۴۰ درصدی نرخ دلار ظرف چندهفته شد، اکنون این بازار روزهای آرامی را از سر می‌گذراند. اسکناس آمریکایی در معاملات چند روز گذشته بازار ارز عمدتا...

رد فرضیه تکرار ۲۰۰۸
ضربه کاری به دلار
آوار دلار بر سر بورس
خوش‌بینی در بازار ارز
نگاه دلار به ‌میهمان تهران
الگوی متفاوت قیمت دلار
اختیار ویژه تنظیم دلار
عقب‌نشینی دلار از اوج
بیشتر

گردشگری

بیشتر
۷ گام تا کمپینگ خانوادگی
طبیعت‏‏‌گردی در تعطیلات پیش‏‏‌رو چگونه انجام شود؟
۷ گام تا کمپینگ خانوادگی

با گرم شدن تقریبی هوا، تعطیلی مدارس و آغاز فصل طبیعت‌‌‌گردی و گشت و گذار در مناطق بکر، «کمپینگ خانوادگی» تبدیل به یکی از محبوب‌‌‌ترین سبک سفر می‌شود؛ چراکه کمپینگ خانوادگی می‌تواند یکی از غنی‌‌‌ترین...

بی تاب خشکی
نابودی شهر رویایی ایران
بازمانده بزرگ روستاهای توریستی جهان
مقاصد پرطرفدار توریسم ۲۰۲۳
قدرت‏‏‌نمایی دلار در گردشگری ۲۰۲۳
توسعه پایدار، نیازمند روایت پایدار
زنگ‌خطر برای اصفهان
آمار گردشگری کجاست؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
پیروز تجارت با اروپا
اتاق تهران مبادلات تجاری ۶ کشور با قاره‌سبز را بررسی کرد
پیروز تجارت با اروپا

تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا در سال‌۲۰۲۲ هم در حوزه صادرات و هم واردات با افزایش ارزش همراه بوده است. این گزاره‌‌‌‌‌‌ای است که معاونت بررسی‌‌‌‌‌‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارشی بدان اشاره...

اتاق در نقش مطالبه‌گر
شوك قيمت موبايل
قحطی ارز «۲۸۵۰۰» برای واردات
سه سناریوی واردات خودرو
رشد ۲۲‌درصدی تجارت ایران و آفریقا
تشکیلات‌سازی اپیدمی تازه تجارت
بازی تجارت روی کاغذ
صادرات یک میلیارد دلاری کالا به آفریقا
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21527
منتشر شده در چهارشنبه, 05 بهمن 1401 08:21
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
۱۱ تصمیم ضد و نقیض فهرست شد؛

هرج و مرج در سیاست‌ خودرویی

توضیحات

 از ابتدای سال جاری تصمیمات متعددی در حوزه خودرو اخذ شده، تصمیماتی گاه غیرکارشناسی یا ضد و نقیض که با سعی و خطا از طرف سیاستگذار اجرایی شده است. از سوی دیگر تعدد سیاستگذاران خودرویی نیز باعث شده است از هر اتاقی صدایی به گوش برسد که هیچ هماهنگی با یکدیگر ندارند. در این زمینه «دنیای‌اقتصاد» به جزئیات یازده تصمیم طی ۱۰ماه گذشته پرداخته که در مدت زمانی کوتاه تغییر مسیر داده یا نقض شده است.

دنیای اقتصاد نوشت؛ از ابتدای سال جاری شاهد تصمیمات متعددی در حوزه خودرو بوده‌ایم، تصمیماتی گهگاه غیرکارشناسی یا متناقص که با روش سعی و خطا از طرف سیاستگذار اخذ شده است.  از طرفی تعدد سیاستگذاران در حوزه خودرو باعث شده از هر دری صدایی به گوش برسد که هیچ‌گونه هماهنگی با یکدیگر ندارند. در این زمینه حتی در یک نهاد تصمیم‌گیر نیز شاهد هم‌صدایی نیستیم و گاهی از یک نهاد تصمیمات متفاوتی اعلام می‌شود.

هر روز شاهد اعلام خبری در حوزه تصمیم‌سازی خودرو هستیم که گاهی به یک روز نرسیده تکذیب شده یا نهاد دیگری می‌گوید این تصمیم را قبول ندارد. نتیجه این شرایط بلاتکلیفی عمیقی است که صنعت و بازار خودرو با آن روبه‌روست. در واقع تعدد سیاستگذاران و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها منجر به شرایطی شده که تولیدکننده و صنعتگر تکلیف خود را نمی‌داند، برای او مشخص نیست نحوه عرضه‌ محصولاتش چگونه خواهد بود، قیمت‌گذاری جدیدی انجام خواهد شد یا نه و ده‌ها پرسش دیگری که هنوز تولیدکننده پاسخی برای آن ندارد.

 این بلاتکلیفی تنها منحصر به تولیدکنندگان نیست. درواقع هر ذی‌نفعی که با صنعت و بازار خودروی کشور سروکار دارد با چنین بلاتکلیفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. مردم و مصرف‌کنندگان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در شرایطی که تورم افسارگسیخته قدرت خرید آنها را نشانه گرفته، تصمیمات متناقض سیاستگذاران آنها را نیز در یک بلاتکلیفی فرو برده است. شاید پرسشی که هر متقاضی خرید خودرو این روزها با آن مواجه است این است که آیا زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟ یا چه زمانی می‌تواند خودروی متناسب خود را خریداری کند؟

از سوی دیگر هیچ شفافیتی نیز در آینده بازار خودروی کشور دیده نمی‌شود؛ کسانی هم که برای خرید خودرو از کارخانه اقدام می‌کنند، وضعیت به مراتب بدتری در این بلاتکلیفی دارند. نمی‌دانند آیا عرضه در بورس کالا ادامه خواهد داشت یا پرونده تالار خودروی بورس کالا بسته خواهد شد؟ نمی‌دانند آیا قرعه‌کشی‌ها ادامه پیدا می‌کند یا طبق وعده وزارت صمت قرار است تا انتهای امسال نقطه پایانی بر آن گذاشته شود؟ هر چند وقت یک بار هم که رانت و امتیاز ویژه‌ای برای گروه خاصی در نظر گرفته شده و شانس آنها را برای خرید خودرو کاهش می‌دهد.

بنابراین تداوم این بی‌ثباتی باعث شده هیچ چشم‌اندازی در صنعت و بازار خودروی کشور مبنی بر بهبود اوضاع دیده نشود. درعوض آنچه همچنان می‌تازد تورم انتظاری است. بی‌ثباتی باعث شده همه طرف‌های بازار خودرو تصور کنند اوضاع نه‌تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه بدتر و بدتر خواهد شد. نتیجه چنین وضعی در تورم انتظاری نمود پیدا می‌کند که در بازار خودرو به‌خوبی قابل مشاهده است. عدم‌ثبات و هماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها به حدی است که گاهی دیده می‌شود معاونت صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت از تصمیم جدیدی رونمایی می‌کند، اما بخش دیگری از بدنه این وزارتخانه از آن تصمیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند یا این بدنه تصمیمی می‌گیرد و معاونت صنایع حمل‌و‌نقل از آن اطلاع ندارد. این تناقضات تنها درون وزارت صمت در جریان است؛ اما وقتی کار به هماهنگی بین‌نهادی می‌رسد وضعیت از این هم پیچیده‌تر می‌شود و هر نهادی ساز خود را می‌زند.

 ثبات در بی‌ثباتی

برای بررسی بی‌ثباتی تصمیم‌گیری‌ها بین سیاستگذاران خودرو، به بررسی برخی از تصمیماتی که از ابتدای سال جاری گرفته و اعلام شده‌اند، پرداخته‌ایم. برای شروع به سراغ یکی از وعده‌های وزارت صمت برویم که از ابتدا نیز تاکید زیادی روی عملی شدن آن داشت. وزارتخانه تحت امر فاطمی‌امین از ابتدای کار دولت سیزدهم وعده داده بود در سال 1401 تیراژ تولید خودروسازان کشور به یک‌میلیون و 600هزار دستگاه می‌رسد. از همان ابتدا نیز این وعده غیرقابل‌تحقق و فکرنشده به نظر می‌رسید. برای فهم بهتر این رقم بهتر است اشاره کنیم اوج تولید خودروسازان کشور مربوط به سال 90 بود که به همین میزان یک‌میلیون و 600هزار دستگاه تولید صورت گرفته بود. حالا وزارت صمت در شرایطی که در چند سال گذشته خودروسازان تولید زیر یک‌میلیون دستگاه را تجربه‌ کرده‌اند و شرایط اقتصاد کلان کشور نیز در وضعیت قابل‌قبولی نبوده و زیان خودروسازان به طور روزانه در حال رکوردشکنی بود، وعده داده در سال جاری بار دیگر اوج تولید را لمس خواهیم کرد. وعده‌ای که البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد محقق نشد و تا ابتدای بهمن‌ماه و در فاصله تنها دوماه تا پایان سال، تیراژ تولید به یک‌میلیون دستگاه رسیده است.

یکی دیگر از تصمیماتی که در ده ماه گذشته با سروصدای زیادی اجرایی شد، راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو بود. قرار بود با اجرای این طرح جلوی تخلفات گرفته شود و هماهنگی در عرضه و قرعه‌کشی خودرو ایجاد شود؛ با‌این‌حال بعد از برگزاری چند قرعه‌کشی، با استفاده از سامانه یکپارچه، به علت ناهماهنگی‌های موجود پرونده این سامانه نیز بسته شد. علاوه بر این، موضوع دیگری که در این مدت با حواشی زیادی همراه شد، موضوع واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌های بزرگ بود. تحقق این امر یکی از فرامین هشت‌گانه ابراهیم رئیسی در حوزه خودرو بود که قرار بود تا پایان شهریورماه تعیین‌تکلیف شود. اما ماه‌ها در پی هم بعد از مدت وعده‌داده‌شده گذشت و هنوز واگذاری خودروسازی‌ها معلق و بلاتکلیف است.

یک روز وزیر اقتصاد اولتیماتوم می‌دهد که اگر وزارت صمت و سازمان گسترش طی یک ماه سهام خودروسازی‌ها را از وثیقه خارج نکنند این وزارتخانه راسا وارد شده و این کار را انجام خواهد، با این حال ماه‌ها از این ضرب‌الاجل می‌گذرد و هیچ اقدامی از این وزارتخانه دیده نمی‌شود. یک روز دیگر می‌گویند قرار است سهام دولت حفظ شود و حاکمیت شرکتی اصلاح شده و دخالت دولت به قدر سهامش باشد، ولی چندی نمی‌گذرد که دوباره بحث واگذاری پیش می‌آید. یکی دیگر از وعده‌ها و تصمیماتی که سیاستگذار و به‌خصوص وزارت صمت روی آن تاکید داشت، حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال 1401 است. یعنی قرار بود آخرین قرعه‌کشی خودرو اسفندماه امسال انجام شده و بعد از آن پرونده قرعه‌کشی خودرو برای همیشه بسته شود. این تصمیمی بود که وزارت صمت بارها آن را اعلام کرده و روی آن تاکید داشت. با این وجود چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد به دنبال کسب مجوز است تا از حدود 45 روز دیگر - یعنی از میانه اسفندماه - شرکت در قرعه‌کشی خودرو منوط به داشتن مبلغ موردنیاز خودرو در حساب بانکی و بلوکه شدن آن توسط بانک تا اجرای قرعه‌کشی است. یعنی درست در ماهی که قرار بود آخرین قرعه‌کشی خودرو انجام شود، ایران‌خودرو از شروع شرط جدیدی برای شرکت در قرعه‌کشی پرده برداشت.

بورس کالا نیز مسیری بود که در سال جاری برای عرضه خودرو در پیش گرفته شد. تصمیمی که سیاستگذار اعلام کرد این بود که همه خودروهای تولیدی راهی تالار شیشه‌ای شوند. با‌این‌حال و با وجود آنکه مجلس خود برای اولین بار پیشنهاد عرضه خودرو از طریق بورس کالا را داده بود، کم‌کم شروع به مخالفت با این سازوکار و مصاحبه‌های روزانه علیه آن کرد و کار به جایی کشید که 11نماینده مجلس در نامه‌ای به شورای رقابت، خواستار بازگشت این شورا به قیمت‌گذاری و عرضه خودرو شدند؛ خواسته‌ای که تقریبا به طور همزمان از طرف سازمان بازرسی کل کشور نیز مطرح شد.

 بنابراین با وجود آنکه قرار بود تمامی خودروها راهی بورس کالا شوند، در یک چرخش 180درجه‌ای باز هم پای شورای رقابت به تصمیم‌گیری در حوزه خودرو باز شد. تصمیمی که به همه بلاتکلیفی‌ها دامن زد و همه تصمیمات قبلی را در هاله‌ای از ابهام فروبرد. به طوری که مشخص نیست آیا قرار است بورس کالا به کار خود در عرضه خودرو ادامه دهد یا نه و آیا قرعه‌کشی خودرو با تصمیم این شورا ادامه خواهد داشت یا تصمیم دیگری از سمت شورای رقابت گرفته خواهد شد.

واردات خودرو یکی دیگر از سرفصل‌های پرحاشیه خودرویی در سال 1401 است. طبق آنچه وزارت صمت به عنوان یکی از سیاستگذاران اصلی حوزه خودرو اعلام کرده  قرار بر این بود که خودروهای وارداتی با موعد سه‌ماهه و شش‌ماهه پیش‌فروش شوند و به طور همزمان واردکننده قرارداد ساخت و خرید خودرو را با خودروساز خارجی منعقد کند. بااین‌حال دو روز پیش بورس کالا ساز دیگری زد و در نامه‌ای به وزارت صمت اعلام کرد عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا منوط به ورود این خودروها به گمرک و اخذ قبض انبار است. یک منبع آگاه به «دنیای اقتصاد» اطلاع داد بورس کالا برای اطمینان از اینکه واردات خودرو انجام شده حتی بازرسانی به گمرکات کشور برای بررسی خودروهای وارداتی راهی می‌کند. بنابراین شیوه فروش خودروهای خارجی نیز در این مدت با تغییرات محسوسی همراه بود. اما این تنها تناقض موجود در تصمیمات وارداتی سیاستگذاران نیست.

 در شرایطی که سخنگوی وزارت صمت پیش از این با قطعیت اعلام کرده بود تا پایان خردادماه سال آینده، 200هزار خودروی وارداتی به بازار خودروی کشور تزریق خواهد شد اما تا زمان نگارش این گزارش تنها 142 خودروی خارجی وارد مرزهای کشور شده‌اند. از طرف دیگر در آیین‌نامه واردات خودرو که سوم شهریورماه سال جاری ابلاغ شد تاکید شده بود یک‌میلیارد یورو به واردات خودرو تخصیص پیدا می‌کند. رئیس سابق بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود این یک‌میلیارد یورو تخصیص پیدا می‌کند. اما وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد همه خودروهایی که قرار است تا پایان خردادماه سال آینده وارد کشور شوند باید با منشا ارز خارجی باشند، یعنی از محل حساب‌های افراد یا شرکت‌های خارج از کشور. بنابراین با وجود اعلام این تصمیمات بانک مرکزی حتی یک یورو به واردات خودرو تخصیص نداده است.

همچنین معاون وزیر صمت پیش از این از اخذ 40میلیون تومان به ازای هر خودروی وارداتی برای اجرای شرط «انتقال فناوری»  پرده برداشته بود. اما بعد از اعلام این خبر مسوولان دیگر وزارت صمت از چنین تصمیمی اظهار بی‌اطلاعی کردند. تصمیم دیگری که پیش از این توسط سیاستگذاران اعلام شده بود، این بود که قیمت خودرو افزایش پیدا نخواهد کرد و با کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید، قرار است مشکلات مربوط به صورت‌های مالی خودروسازان حل‌وفصل شود. با‌این‌حال در روزهای گذشته شاهد روند دیگری بودیم و سیاستگذار به شورای رقابت برای ورود به قیمت‌گذاری خودرو و به تبع آن قیمت‌گذاری جدید چراغ سبز نشان داده است.

همانطور که اشاره شد ورود شورای رقابت به این بی‌ثباتی‌ها و بلاتکلیفی‌ها دامن زد. یکی از جلوه‌های این امر این بود که رئیس شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان بورس، خواستار توقف عرضه برخی خودروها در بورس کالا شد. اما چند ساعت از انتشار این نامه نگذشته بود که مهدی طغیانی، عضو ناظر مجلس در این شورا، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد شورای رقابت درباره عرضه خودرو در بورس کالا مصوبه‌ای نداشته و آنچه اعلام شده، نظر شخص رئیس این شورا مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس تا زمان بررسی این موضوع در شورای رقابت است. این در صورتی است که نامه‌ای رسمی از شورای رقابت به سازمان بورس رسیده بود. کار به همین جا ختم نشد و ایزدخواه، عضو ناظر دیگر مجلس در شورای رقابت، روز گذشته اعلام کرد این نامه کاملا قانونی بوده است.

این موارد تنها بخشی از ناهماهنگی‌های موجود در سیاستگذاری خودرو است. گرچه هر یک از تصمیم‌گیران متعدد حوزه خودرو عاملی را به عنوان مقصر اصلی نابسامانی بازار و صنعت خودرو اعلام می‌کنند، اما بهتر است با نگاهی کلی به این موضوع، عدم‌ثبات در سیاستگذاری‌های خود را بررسی کنند تا شاید به مقصر حقیقی وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو برسند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

تجارت

بیشتر
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
 پول‌شویی با بیمه عمر؟
پول‌شویی با بیمه عمر؟
چهار تصویر ترسناک
چهار تصویر ترسناک
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر
ویژه نامه صنعت دکوراسیون داخلی

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

مداخله در محصول خاکستری
مداخله در محصول خاکستری
رهایی از تله رکود؟
رهایی از تله رکود؟
اثر کهربایی در بورس
اثر کهربایی در بورس

یادداشت

تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران
رمز و راز سفته‌بازی رمز و راز سفته‌بازی
جادوگرِ وسط بازِ برانداز جادوگرِ وسط بازِ برانداز
ایجاد بحران به بهانه مدیریت بحران ایجاد بحران به بهانه مدیریت بحران

گفتگو

مدیریت نوآوری
مدیریت نوآوری
وارد دهان کوسه شدیم
وارد دهان کوسه شدیم
مهره‌چيني دولت‌ها در اتاق
مهره‌چيني دولت‌ها در اتاق

اقتصاد فرهنگ

وداع با ابن‌سینای زمان
وداع با ابن‌سینای زمان
درگذشت فيلسوف ايرانشهر
درگذشت فيلسوف ايرانشهر
امید « پيروز» نشد
امید « پيروز» نشد

گزارش خبری

 4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
دوگانه قیمت سیمان
دوگانه قیمت سیمان
گرانی فزاینده قیمت شيريني
گرانی فزاینده قیمت شيريني

رادیو نوسان

بیشتر
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
گرانی فزاینده قیمت شيريني
كارگر و كارفرما، ناراضي از افزايش دستمزد
برندگان و بازندگان تغييرات ژئوپليتيك انرژي
خوش‌بینی در بازار ارز
اتمام۶۶ پروژه‌ عمرانی منطقه۸ اصفهان تا پایان سال‌ جاری
تله خودروهای وارداتی
سفره خانوار در 19 استان كوچك‌تر شد
اصفهان با ظرفیت اسکان شبانه ۱۲۸هزار نفر مسافر در نوروز 1402
اتاق در نقش مطالبه‌گر
سال آينده تورم بالايي خواهيم داشت
فرش قرمز براي دلالان خودرو
انتهاي راه كاهش ارزش پول ملي چيست؟
آشتی کنان چینی
هر مثقال طلای آب شده تقریبا 10 میلیون تومان
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
امید « پيروز» نشد
درگذشت فيلسوف ايرانشهر
جادوگرِ وسط بازِ برانداز
اختیار ویژه تنظیم دلار

آخرین اخبار

مداخله در محصول خاکستری
مدیریت نوآوری
حمایت از صنایع نوزاد
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
چرا سنگ دهبید بخریم ؟
امدادونجات، اقدامات بشردوستانه، راهنمایی مسافران و طرح هلال رحمت، محور اقدامات نوروزی است
هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
هم‌افزایی و هم‌گرایی نهادهای مختلف در فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان
سونامی مهاجرت
4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
بازار در تسخير دستفروشان
تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران
دومینوی مصالحه در منطقه
مشكل بانك‌ها چيست؟
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
توسعه و حفظ محیط زیست مورد مطالبه مردم و اعضای شورای شهر مبارکه است
اصفهان با ظرفیت اسکان شبانه ۱۲۸هزار نفر مسافر در نوروز 1402
دوگانه قیمت سیمان
کسب و کارهای ۱۰ میلیاردر جهان
عیدی وزارت صمت به دلالان
رهایی از تله رکود؟
گراني خودرو رسمی شد
گرانی فزاینده قیمت شيريني
آمارکُشی در بازار مسکن
غلبه ناخدا بر دلار
آغاز دومینوی سقوط؟

تحلیل

مداخله در محصول خاکستری
رهایی از تله رکود؟
اثر کهربایی در بورس
بازگشت به دوران کوپن
خودروسازان در اسارت
بيعانه 40 هزار ميليارد توماني خريد خودرو
پشت پرده كمبود پول در خودپردازها
نقره‌داغ تولیدکنندگان!
سفره خانوار در 19 استان كوچك‌تر شد
سردرگمی بازار و مردم بی‌پناه
خالی‌فروشی در واردات خودرو
بورس در چنگال صمت
تبعات مدرسه‌فروشی
کیش بورس به سرمایه‌گذاران خرد
عصر جدید دلار
تابلوی جدید بازیگران ارزی
در دامگه تورمی
بوی بهبود ز اوضاع بورس؟
تصوير ركود در استان‌ها
خودرو در پیچ سهم‌خواهی
باتلاق قیمت‌گذاری دستوری
چرا هیات هفت نفره مولدسازی مصونیت قضایی دارند؟
استعفاي معمار شبكه ملي اطلاعات
آثار تخريبي تورم
تاکتیک نرخ‌سازی
انقلاب تورم
بار گران اعتماد
پول سرگردان سوار بر تورم مسكن
سقوط شاخص تشكيل سرمايه
بازی تجارت روی کاغذ
در حال حذف شدن از زنجيره ارزش‌آفريني جهاني هستيم
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا