• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 23 اردیبهشت 1404, 15 ذی‌القعده 1446, Tuesday 13 May 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
عجله نکنید
رستگاری با پترودلارها
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
سوغات ریسک در بازارها
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
افزایش واقع‌بینی در سرمایه‌گذاری‌های بورسی
سهل‌آبادی عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور شد
بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
جمعیت ایران به سمت پیری می‌رود؛
فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
عجله نکنید
مسائل داخلی همچنان مانعی بزرگ پیش روی بازار سرمایه هستند؛
عجله نکنید
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
کوچ تدریجی مواد غذایی از سفره‌ ایرانی‌ها
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
بحران در حکمرانی آب
اصلاح سیاست‌های آبی امکان‌پذیر است؟
بحران در حکمرانی آب
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد
در جاده انقلاب بانکی

پیشنهاد سردبیر

رستگاری با پترودلارها
رستگاری با پترودلارها
همراه اول
فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
جمعیت ایران به سمت پیری می‌رود؛
فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
عجله نکنید
مسائل داخلی همچنان مانعی بزرگ پیش روی بازار سرمایه هستند؛
عجله نکنید
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
کوچ تدریجی مواد غذایی از سفره‌ ایرانی‌ها
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
بحران در حکمرانی آب
اصلاح سیاست‌های آبی امکان‌پذیر است؟
بحران در حکمرانی آب
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد
در جاده انقلاب بانکی

اخبار ویژه

فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
عجله نکنید
عجله نکنید
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
سهل‌آبادی عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور شد
سهل‌آبادی عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور شد
بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
بحران در حکمرانی آب
بحران در حکمرانی آب
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص
صدای پای صندوق می‌آید
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
در جاده انقلاب بانکی
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
تنفس به‌جای گفت‌وگو
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
در محاصره ترس
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
انفجار مهیب
انفجار مهیب
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
بیش از ۲۰۲۷ مگاوات طرح نیروگاهی تا اوج بار ۱۴۰۴ به مدار می‌آید
بیش از ۲۰۲۷ مگاوات طرح نیروگاهی تا اوج بار ۱۴۰۴ به مدار می‌آید
رشد ۱۶ درصدی مصرف برق كشور
رشد ۱۶ درصدی مصرف برق كشور
افق بورس ۳ میلیونی
افق بورس ۳ میلیونی
۱۷ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند
۱۷ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند
آرایش مذاکراتی در رم
آرایش مذاکراتی در رم
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم

اقتصاد کلان

بیشتر
اقتصاد در بیراهه
بی‌برنامگی در اداره اقتصاد کلان کشور؛
اقتصاد در بیراهه

اقتصاد کلان ایران به دلیل تعارض برنامه‌های متعدد، فشارهای سیاسی داخلی و خارجی و نبود هماهنگی در...

صدای پای صندوق می‌آید
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
تنفس به‌جای گفت‌وگو
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
ابرچالش وزارتخانه بدون‎‌وزیر اقتصاد
آرایش مذاکراتی در رم
تبعات سیاسی و امنیتی جراحی یارانه‌ای
ریسک‌زدایی از اقتصاد ایران
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
رستگاری با پترودلارها
کشورهای جنوب خلیج‌فارس چگونه توسعه یافتند؟
رستگاری با پترودلارها

کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس با استفاده از پترودلارها در حال پیمودن مسیر تازه‌ای برای خروج از اقتصاد نفتی هستند؛ مسیری که با الهام از مدل توسعه امارات شکل گرفته است. در سال۲۰۲۴، کشورهای منطقه...

بازنده بزرگ میدان نسل‌ها
پایان یک عصر طلایی
یارکشی منطقه‌ای در دوران پسا اسد
توفان تعرفه‌ها در بازار نفت
سیگنال تقاطع مرگ «بیت‌کوین»
سقوط آزاد بازارهای جهان
کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۵
تحریرالشام در منگنه
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
کوچ تدریجی مواد غذایی از سفره‌ ایرانی‌ها
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟

در سال‌هاي اخير، ايران با يك بحران اقتصادي عميق مواجه شده كه تاثير مستقيمي بر سبد غذايي خانوارها گذاشته است. افزايش سرسام‌آور قيمت كالاهاي اساسي به‌ويژه پروتئين‌هاي حيواني مانند گوشت قرمز و لبنيات،...

قانوني براي امنيت سرمايه
بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو
کلاف سردرگم تورم
تابستانی داغ در انتظار اجاره‌نشینان
سقوط وام ساخت‌وساز به کمترین عدد ۱۴ سال اخیر!
سقوط قدرت خرید در پرتگاه گرانی
اختلاف معنادار دستمزد با سبد معیشت
مواد غذایی در خط مقدم افزایش قیمت‌ها
بیشتر

بازار

بیشتر
عجله نکنید
مسائل داخلی همچنان مانعی بزرگ پیش روی بازار سرمایه هستند؛
عجله نکنید

پوریا موسوی، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به رشد چشمگیر شاخص بورس در روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴، تاکید کرد که با وجود تقاضای بالا، عوامل خطرناکی مانند نرخ‌های بالای اوراق بدهی با بازدهی حدود ۴۰...

سوغات ریسک در بازارها
بازگشت بارقه امید
تغییر روند بازارها
در محاصره ترس
بازار آماده مرحله بعدی جهش
افق بورس ۳ میلیونی
بازار ارز دیجیتال تا اینجای سال ۲۰۲۵
بورس در فاز صعود
بیشتر

گردشگری

بیشتر
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
میزان تاثیرگذاری رتبه‌بندی خطوط هوایی بر ساماندهی بازار بلیت پروازها بررسی شد:
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟

نظام رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی کشور با هدف ایجاد تناسب میان مجوزهای پروازی و کیفیت خدمات ایرلاین‌ها آغاز شده و امتیازدهی بر اساس شاخص‌هایی چون عمر ناوگان، تاخیر پروازها و شکایات مسافران انجام...

یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
مرگ پشت فرمان نشست
چالش تهیه بلیت اتوبوس
غایب بازار بلیت هواپیما
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سه‌پرده
بلیت قطار در چنگال واسطه‌ها
شنبه‌ها تعطیل می شوند؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
درآمد از رسوب کالا
شیوه درآمدزایی سازمان بنادر بررسی شد
درآمد از رسوب کالا

پس از حادثه انفجار در بندر شهید رجایی که توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرد، رییس‌جمهور در انتقاد از وضعیت موجود و فرآیندهای مدیریتی بندر شهید رجایی به صراحت گفت: «آیا واقعا لازم است ۱۴۰‌هزار کانتینر...

كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
تجارت روی ریل تازه
گره كور انبارها
کشتی‌های اقیانوس‌پیمایی که متولد نمی‌شوند
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
واردات کارکرده با قیمت لاکچری
گشایش سوئیفت ریالی
«مكران» و جانمايي در نظم ژئوپليتيك منطقه
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21527
منتشر شده در چهارشنبه, 05 بهمن 1401 08:21
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
۱۱ تصمیم ضد و نقیض فهرست شد؛

هرج و مرج در سیاست‌ خودرویی

توضیحات

 از ابتدای سال جاری تصمیمات متعددی در حوزه خودرو اخذ شده، تصمیماتی گاه غیرکارشناسی یا ضد و نقیض که با سعی و خطا از طرف سیاستگذار اجرایی شده است. از سوی دیگر تعدد سیاستگذاران خودرویی نیز باعث شده است از هر اتاقی صدایی به گوش برسد که هیچ هماهنگی با یکدیگر ندارند. در این زمینه «دنیای‌اقتصاد» به جزئیات یازده تصمیم طی ۱۰ماه گذشته پرداخته که در مدت زمانی کوتاه تغییر مسیر داده یا نقض شده است.

دنیای اقتصاد نوشت؛ از ابتدای سال جاری شاهد تصمیمات متعددی در حوزه خودرو بوده‌ایم، تصمیماتی گهگاه غیرکارشناسی یا متناقص که با روش سعی و خطا از طرف سیاستگذار اخذ شده است.  از طرفی تعدد سیاستگذاران در حوزه خودرو باعث شده از هر دری صدایی به گوش برسد که هیچ‌گونه هماهنگی با یکدیگر ندارند. در این زمینه حتی در یک نهاد تصمیم‌گیر نیز شاهد هم‌صدایی نیستیم و گاهی از یک نهاد تصمیمات متفاوتی اعلام می‌شود.

هر روز شاهد اعلام خبری در حوزه تصمیم‌سازی خودرو هستیم که گاهی به یک روز نرسیده تکذیب شده یا نهاد دیگری می‌گوید این تصمیم را قبول ندارد. نتیجه این شرایط بلاتکلیفی عمیقی است که صنعت و بازار خودرو با آن روبه‌روست. در واقع تعدد سیاستگذاران و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها منجر به شرایطی شده که تولیدکننده و صنعتگر تکلیف خود را نمی‌داند، برای او مشخص نیست نحوه عرضه‌ محصولاتش چگونه خواهد بود، قیمت‌گذاری جدیدی انجام خواهد شد یا نه و ده‌ها پرسش دیگری که هنوز تولیدکننده پاسخی برای آن ندارد.

 این بلاتکلیفی تنها منحصر به تولیدکنندگان نیست. درواقع هر ذی‌نفعی که با صنعت و بازار خودروی کشور سروکار دارد با چنین بلاتکلیفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. مردم و مصرف‌کنندگان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در شرایطی که تورم افسارگسیخته قدرت خرید آنها را نشانه گرفته، تصمیمات متناقض سیاستگذاران آنها را نیز در یک بلاتکلیفی فرو برده است. شاید پرسشی که هر متقاضی خرید خودرو این روزها با آن مواجه است این است که آیا زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟ یا چه زمانی می‌تواند خودروی متناسب خود را خریداری کند؟

از سوی دیگر هیچ شفافیتی نیز در آینده بازار خودروی کشور دیده نمی‌شود؛ کسانی هم که برای خرید خودرو از کارخانه اقدام می‌کنند، وضعیت به مراتب بدتری در این بلاتکلیفی دارند. نمی‌دانند آیا عرضه در بورس کالا ادامه خواهد داشت یا پرونده تالار خودروی بورس کالا بسته خواهد شد؟ نمی‌دانند آیا قرعه‌کشی‌ها ادامه پیدا می‌کند یا طبق وعده وزارت صمت قرار است تا انتهای امسال نقطه پایانی بر آن گذاشته شود؟ هر چند وقت یک بار هم که رانت و امتیاز ویژه‌ای برای گروه خاصی در نظر گرفته شده و شانس آنها را برای خرید خودرو کاهش می‌دهد.

بنابراین تداوم این بی‌ثباتی باعث شده هیچ چشم‌اندازی در صنعت و بازار خودروی کشور مبنی بر بهبود اوضاع دیده نشود. درعوض آنچه همچنان می‌تازد تورم انتظاری است. بی‌ثباتی باعث شده همه طرف‌های بازار خودرو تصور کنند اوضاع نه‌تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه بدتر و بدتر خواهد شد. نتیجه چنین وضعی در تورم انتظاری نمود پیدا می‌کند که در بازار خودرو به‌خوبی قابل مشاهده است. عدم‌ثبات و هماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها به حدی است که گاهی دیده می‌شود معاونت صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت از تصمیم جدیدی رونمایی می‌کند، اما بخش دیگری از بدنه این وزارتخانه از آن تصمیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند یا این بدنه تصمیمی می‌گیرد و معاونت صنایع حمل‌و‌نقل از آن اطلاع ندارد. این تناقضات تنها درون وزارت صمت در جریان است؛ اما وقتی کار به هماهنگی بین‌نهادی می‌رسد وضعیت از این هم پیچیده‌تر می‌شود و هر نهادی ساز خود را می‌زند.

 ثبات در بی‌ثباتی

برای بررسی بی‌ثباتی تصمیم‌گیری‌ها بین سیاستگذاران خودرو، به بررسی برخی از تصمیماتی که از ابتدای سال جاری گرفته و اعلام شده‌اند، پرداخته‌ایم. برای شروع به سراغ یکی از وعده‌های وزارت صمت برویم که از ابتدا نیز تاکید زیادی روی عملی شدن آن داشت. وزارتخانه تحت امر فاطمی‌امین از ابتدای کار دولت سیزدهم وعده داده بود در سال 1401 تیراژ تولید خودروسازان کشور به یک‌میلیون و 600هزار دستگاه می‌رسد. از همان ابتدا نیز این وعده غیرقابل‌تحقق و فکرنشده به نظر می‌رسید. برای فهم بهتر این رقم بهتر است اشاره کنیم اوج تولید خودروسازان کشور مربوط به سال 90 بود که به همین میزان یک‌میلیون و 600هزار دستگاه تولید صورت گرفته بود. حالا وزارت صمت در شرایطی که در چند سال گذشته خودروسازان تولید زیر یک‌میلیون دستگاه را تجربه‌ کرده‌اند و شرایط اقتصاد کلان کشور نیز در وضعیت قابل‌قبولی نبوده و زیان خودروسازان به طور روزانه در حال رکوردشکنی بود، وعده داده در سال جاری بار دیگر اوج تولید را لمس خواهیم کرد. وعده‌ای که البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد محقق نشد و تا ابتدای بهمن‌ماه و در فاصله تنها دوماه تا پایان سال، تیراژ تولید به یک‌میلیون دستگاه رسیده است.

یکی دیگر از تصمیماتی که در ده ماه گذشته با سروصدای زیادی اجرایی شد، راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو بود. قرار بود با اجرای این طرح جلوی تخلفات گرفته شود و هماهنگی در عرضه و قرعه‌کشی خودرو ایجاد شود؛ با‌این‌حال بعد از برگزاری چند قرعه‌کشی، با استفاده از سامانه یکپارچه، به علت ناهماهنگی‌های موجود پرونده این سامانه نیز بسته شد. علاوه بر این، موضوع دیگری که در این مدت با حواشی زیادی همراه شد، موضوع واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌های بزرگ بود. تحقق این امر یکی از فرامین هشت‌گانه ابراهیم رئیسی در حوزه خودرو بود که قرار بود تا پایان شهریورماه تعیین‌تکلیف شود. اما ماه‌ها در پی هم بعد از مدت وعده‌داده‌شده گذشت و هنوز واگذاری خودروسازی‌ها معلق و بلاتکلیف است.

یک روز وزیر اقتصاد اولتیماتوم می‌دهد که اگر وزارت صمت و سازمان گسترش طی یک ماه سهام خودروسازی‌ها را از وثیقه خارج نکنند این وزارتخانه راسا وارد شده و این کار را انجام خواهد، با این حال ماه‌ها از این ضرب‌الاجل می‌گذرد و هیچ اقدامی از این وزارتخانه دیده نمی‌شود. یک روز دیگر می‌گویند قرار است سهام دولت حفظ شود و حاکمیت شرکتی اصلاح شده و دخالت دولت به قدر سهامش باشد، ولی چندی نمی‌گذرد که دوباره بحث واگذاری پیش می‌آید. یکی دیگر از وعده‌ها و تصمیماتی که سیاستگذار و به‌خصوص وزارت صمت روی آن تاکید داشت، حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال 1401 است. یعنی قرار بود آخرین قرعه‌کشی خودرو اسفندماه امسال انجام شده و بعد از آن پرونده قرعه‌کشی خودرو برای همیشه بسته شود. این تصمیمی بود که وزارت صمت بارها آن را اعلام کرده و روی آن تاکید داشت. با این وجود چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد به دنبال کسب مجوز است تا از حدود 45 روز دیگر - یعنی از میانه اسفندماه - شرکت در قرعه‌کشی خودرو منوط به داشتن مبلغ موردنیاز خودرو در حساب بانکی و بلوکه شدن آن توسط بانک تا اجرای قرعه‌کشی است. یعنی درست در ماهی که قرار بود آخرین قرعه‌کشی خودرو انجام شود، ایران‌خودرو از شروع شرط جدیدی برای شرکت در قرعه‌کشی پرده برداشت.

بورس کالا نیز مسیری بود که در سال جاری برای عرضه خودرو در پیش گرفته شد. تصمیمی که سیاستگذار اعلام کرد این بود که همه خودروهای تولیدی راهی تالار شیشه‌ای شوند. با‌این‌حال و با وجود آنکه مجلس خود برای اولین بار پیشنهاد عرضه خودرو از طریق بورس کالا را داده بود، کم‌کم شروع به مخالفت با این سازوکار و مصاحبه‌های روزانه علیه آن کرد و کار به جایی کشید که 11نماینده مجلس در نامه‌ای به شورای رقابت، خواستار بازگشت این شورا به قیمت‌گذاری و عرضه خودرو شدند؛ خواسته‌ای که تقریبا به طور همزمان از طرف سازمان بازرسی کل کشور نیز مطرح شد.

 بنابراین با وجود آنکه قرار بود تمامی خودروها راهی بورس کالا شوند، در یک چرخش 180درجه‌ای باز هم پای شورای رقابت به تصمیم‌گیری در حوزه خودرو باز شد. تصمیمی که به همه بلاتکلیفی‌ها دامن زد و همه تصمیمات قبلی را در هاله‌ای از ابهام فروبرد. به طوری که مشخص نیست آیا قرار است بورس کالا به کار خود در عرضه خودرو ادامه دهد یا نه و آیا قرعه‌کشی خودرو با تصمیم این شورا ادامه خواهد داشت یا تصمیم دیگری از سمت شورای رقابت گرفته خواهد شد.

واردات خودرو یکی دیگر از سرفصل‌های پرحاشیه خودرویی در سال 1401 است. طبق آنچه وزارت صمت به عنوان یکی از سیاستگذاران اصلی حوزه خودرو اعلام کرده  قرار بر این بود که خودروهای وارداتی با موعد سه‌ماهه و شش‌ماهه پیش‌فروش شوند و به طور همزمان واردکننده قرارداد ساخت و خرید خودرو را با خودروساز خارجی منعقد کند. بااین‌حال دو روز پیش بورس کالا ساز دیگری زد و در نامه‌ای به وزارت صمت اعلام کرد عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا منوط به ورود این خودروها به گمرک و اخذ قبض انبار است. یک منبع آگاه به «دنیای اقتصاد» اطلاع داد بورس کالا برای اطمینان از اینکه واردات خودرو انجام شده حتی بازرسانی به گمرکات کشور برای بررسی خودروهای وارداتی راهی می‌کند. بنابراین شیوه فروش خودروهای خارجی نیز در این مدت با تغییرات محسوسی همراه بود. اما این تنها تناقض موجود در تصمیمات وارداتی سیاستگذاران نیست.

 در شرایطی که سخنگوی وزارت صمت پیش از این با قطعیت اعلام کرده بود تا پایان خردادماه سال آینده، 200هزار خودروی وارداتی به بازار خودروی کشور تزریق خواهد شد اما تا زمان نگارش این گزارش تنها 142 خودروی خارجی وارد مرزهای کشور شده‌اند. از طرف دیگر در آیین‌نامه واردات خودرو که سوم شهریورماه سال جاری ابلاغ شد تاکید شده بود یک‌میلیارد یورو به واردات خودرو تخصیص پیدا می‌کند. رئیس سابق بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود این یک‌میلیارد یورو تخصیص پیدا می‌کند. اما وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد همه خودروهایی که قرار است تا پایان خردادماه سال آینده وارد کشور شوند باید با منشا ارز خارجی باشند، یعنی از محل حساب‌های افراد یا شرکت‌های خارج از کشور. بنابراین با وجود اعلام این تصمیمات بانک مرکزی حتی یک یورو به واردات خودرو تخصیص نداده است.

همچنین معاون وزیر صمت پیش از این از اخذ 40میلیون تومان به ازای هر خودروی وارداتی برای اجرای شرط «انتقال فناوری»  پرده برداشته بود. اما بعد از اعلام این خبر مسوولان دیگر وزارت صمت از چنین تصمیمی اظهار بی‌اطلاعی کردند. تصمیم دیگری که پیش از این توسط سیاستگذاران اعلام شده بود، این بود که قیمت خودرو افزایش پیدا نخواهد کرد و با کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید، قرار است مشکلات مربوط به صورت‌های مالی خودروسازان حل‌وفصل شود. با‌این‌حال در روزهای گذشته شاهد روند دیگری بودیم و سیاستگذار به شورای رقابت برای ورود به قیمت‌گذاری خودرو و به تبع آن قیمت‌گذاری جدید چراغ سبز نشان داده است.

همانطور که اشاره شد ورود شورای رقابت به این بی‌ثباتی‌ها و بلاتکلیفی‌ها دامن زد. یکی از جلوه‌های این امر این بود که رئیس شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان بورس، خواستار توقف عرضه برخی خودروها در بورس کالا شد. اما چند ساعت از انتشار این نامه نگذشته بود که مهدی طغیانی، عضو ناظر مجلس در این شورا، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد شورای رقابت درباره عرضه خودرو در بورس کالا مصوبه‌ای نداشته و آنچه اعلام شده، نظر شخص رئیس این شورا مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس تا زمان بررسی این موضوع در شورای رقابت است. این در صورتی است که نامه‌ای رسمی از شورای رقابت به سازمان بورس رسیده بود. کار به همین جا ختم نشد و ایزدخواه، عضو ناظر دیگر مجلس در شورای رقابت، روز گذشته اعلام کرد این نامه کاملا قانونی بوده است.

این موارد تنها بخشی از ناهماهنگی‌های موجود در سیاستگذاری خودرو است. گرچه هر یک از تصمیم‌گیران متعدد حوزه خودرو عاملی را به عنوان مقصر اصلی نابسامانی بازار و صنعت خودرو اعلام می‌کنند، اما بهتر است با نگاهی کلی به این موضوع، عدم‌ثبات در سیاستگذاری‌های خود را بررسی کنند تا شاید به مقصر حقیقی وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو برسند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!

یادداشت

افزایش واقع‌بینی در سرمایه‌گذاری‌های بورسی افزایش واقع‌بینی در سرمایه‌گذاری‌های بورسی
لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
از خاك تا اقتصاد از خاك تا اقتصاد
ضرورت ایجاد تغییر ضرورت ایجاد تغییر

گفتگو

تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند

اقتصاد فرهنگ

فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟

گزارش خبری

بحران در حکمرانی آب
بحران در حکمرانی آب
در جاده انقلاب بانکی
در جاده انقلاب بانکی
خطر جیره‌بندی آب‌
خطر جیره‌بندی آب‌

رادیو نوسان

بیشتر
چشم‌انداز طلایی نقره
چشم‌انداز طلایی نقره
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

گزارشات کدال زیر ذره‌بین
کف قیمت دلار کجاست
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
بورس در فاز صعود
۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی فولاد مباركه به‌زودی وارد مدار می‌شود
ریسک‌زدایی از اقتصاد ایران
سقوط قدرت خرید در پرتگاه گرانی
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
اختلاف معنادار دستمزد با سبد معیشت
بازگشت بورس در آستانه قله
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
تبعات سیاسی و امنیتی جراحی یارانه‌ای
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
اجاره و اجبار
از خاك تا اقتصاد
سقوط وام ساخت‌وساز به کمترین عدد ۱۴ سال اخیر!
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم

آخرین اخبار

فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
عجله نکنید
رستگاری با پترودلارها
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
سوغات ریسک در بازارها
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
افزایش واقع‌بینی در سرمایه‌گذاری‌های بورسی
سهل‌آبادی عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور شد
بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
نجات مسكن از كانال بورس؟
بازنده بزرگ میدان نسل‌ها
بحران در حکمرانی آب
اقتصاد در بیراهه
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص
اصلاح نرخ کار دانشجویی و بهبود حمل‌ونقل / ۸۰ پروژه دانشجویی در دست اجرا داریم
رشد 25 درصدی مصرف برق کشور در اردیبهشت امسال
برگزاری کارگاه طراحی تمبر یادبود تخت فولاد اصفهان
اصفهان صاحب نخستین شبکه های مجزای آب شرب و پساب در کشور می شود
باید جلوی مقرراتی که به آینده صندوق تأمین اجتماعی آسیب می‌زند را بگیریم
برگزاری سمپوزیوم بین المللی سنگ با حضور هنرمندان داخلی و خارجی
تدوین ۱۰ برنامه در گروه فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در تولید و اولویت‌دهی به ۱۲ پروژه شاخص در سال 1404
رونمایی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید شرکت نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
خیابانی گردشگر پذیر برای دفاع از بافت تاریخی شهر
فعالیت 46 پایگاه امداد و نجات در سطح استان
لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
درآمد از رسوب کالا
بازگشت بارقه امید

تحلیل

فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
چاي «دبش» محصول ارز چند نرخي است
بركناري وزير اقتصاد چه چيزي را حل كرد؟
اثر تخريبي نوسان ارز بر رشد اقتصادي
سقوط سرعت رشد اقتصادی
تجارت ایران و اوراسیا با «روبل»
بي‌انصافي است
سیاست‌های متناقض دولت در بازار بدهی
اوج‌گيري بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي
دستمزد پایین و حسرت مهاجرت نیروی کار
احتمالات صادرات نفت ایران
مراکز تحقیقاتی چقدر پول می‌گیرند؟
محو اثر قانون چک؟
خروج دلالان از لاتاری خودرو
حجم معوقات بانکی ۸۰۰ همت شد
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا