• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: یکشنبه 15 تیر 1404, 10 محرم 1447, Sunday 6 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
براي همه يا خواص؟
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
برگرد به آفریقای جنوبی
انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد؛
ترکش به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد
آتش‌بس در بازارها
واكاوي نوسانات طلا، نفت و رمزارزها در ايران و جهان
آتش‌بس در بازارها
تنفس مصنوعي دولت
نبض كند كسب و كارها در بحبوحه جنگ؛
تنفس مصنوعي دولت

پیشنهاد سردبیر

برگرد به آفریقای جنوبی
برگرد به آفریقای جنوبی
همراه اول
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد؛
ترکش به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد
آتش‌بس در بازارها
واكاوي نوسانات طلا، نفت و رمزارزها در ايران و جهان
آتش‌بس در بازارها
تنفس مصنوعي دولت
نبض كند كسب و كارها در بحبوحه جنگ؛
تنفس مصنوعي دولت

اخبار ویژه

براي همه يا خواص؟
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
ترکش به بورس
ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تورم در مرز ۴۰درصد
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
رصد اقدامات حمایتی
تنفس مصنوعي دولت
تنفس مصنوعي دولت
چتری برای نجات تاریخ
چتری برای نجات تاریخ
سرپناه دوباره
سرپناه دوباره
كندي اينترنت در سايه جنگ
كندي اينترنت در سايه جنگ
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
از شیکاگو تا باب‌همایون
از شیکاگو تا باب‌همایون
برگ برنده ايران
برگ برنده ايران
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
پسران صدیقی در چنگ قانون
پسران صدیقی در چنگ قانون
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده

اقتصاد کلان

بیشتر
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی

اقتصاد ایران پس از آتش‌بس شکننده وارد مرحله‌ای از نااطمینانی مزمن شده که تهدیدی جدی برای...

اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
راهبرد سه‌وجهی ایران
از شیکاگو تا باب‌همایون
ماموریت سیاستگذار در وضعیت جنگی
سازه پنهان تحریم
ماشه دركمين؟
برنامه‌ مدنی‌زاده برای تصدی وزارت اقتصاد چیست؟
بانک‌های ایران، دور از جهان
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
برگرد به آفریقای جنوبی
با بالا گرفتن درگیری‏ها، ترامپ خطاب به ماسک:
برگرد به آفریقای جنوبی

دونالد ترامپ، رئیس‏جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه پیشنهاد داد که وزارت بهره‌وری دولت (دوج) باید یارانه‌هایی را که تسلا، شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک دریافت کرده است، بررسی کند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود....

صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
«تنگه هرمز» روی میز است
میلیاردرهای دمدمی‌مزاج
۷ غول بازار انرژی
قدرت‌‌ نمایی طالبان با آب
معماري ماليات در دنياي رمزارزها
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در پایان خرداد باثبت نرخ ۳۹.۴درصد، به بیشترین سطح از آذرماه۱۴۰۲ رسیده است. نرخ تورم ماهانه در این‌ماه معادل ۳.۳درصد بوده که نسبت به ماه قبل افزایش...

تنفس مصنوعي دولت
کلید تامین کالاهای اساسی
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
واحد اکازیون، ویو ابدی، اجاره دلاری!
رویای برق یک میلیارد دلاری
۵۰‌ هزار درخواست و یک ساختار ناکار‌آمد
سمفونی گرانی
دولت بشنود
بیشتر

بازار

بیشتر
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس! نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!

ازار سرمایه در سومین روز پس از جنگ ۱۲روزه با افت ۵۶ هزار واحدی و فشار فروش گسترده، نیازمند بازگشت اعتماد و ثبات فوری است.

ترکش به بورس
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
آتش‌بس در بازارها
موقعیت کدالی- جنگی!
روزهای سخت اقتصاد ایران
کوچ بورس‏‏‌بازان به پناهگاه‌های امن ریالی
بورس زير سايه بي‌ثباتي
چراغ سبز بیت کوین برای بازار کریپتو
بیشتر

گردشگری

بیشتر
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
ضرورت واکنش به ادعای پنهان‌سازی اورانیوم در محوطه‌های تاریخی:
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟

کارشناسان میراث فرهنگی به ادعای پنهان‌سازی اورانیوم در آثار تاریخی اصفهان واکنش نشان داده و خواستار حضور ناظران بین‌المللی شدند.

چتری برای نجات تاریخ
آسمان پير ايران
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
سوال کلیدی در توریسم ۲۰۲۵
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟

اول تير ماه بود كه بخشنامه سازمان توسعه تجارت ايران با موضوع آيين‌نامه اجرايي بند «ر» تبصره ۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ كل كشور (موضوع واردات انواع خودرو) توسط مديركل دفتر مقررات صادرات و...

حراست بندر از اقتصاد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
ترديد چيني‌ها
خودكفايي با طعم شكر و موز
فردا تعرفه‌های اوراسیا صفر می‌شود
درآمد از رسوب کالا
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 19618
منتشر شده در یکشنبه, 29 خرداد 1401 05:55
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
الگوی جهانی تامین مالی صنعت خودرو

منابع دخل خودروسازان چیست؟

توضیحات

بررسی مسیرهای درآمدی شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد آنها برای تامین نقدینگی به‌طور سنتی روی اجرای طرح فروش فوق‌العاده (فوری) تمرکز می‌کنند. اما طی دوران تحریم ایران‌خودرو و سایپا تغییر مسیر داده و به جای فروش فوری، تیراژ خود را در طرح‌های پیش‌فروش افزایش داده‌اند. دلیل این مساله را باید در تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری جست‌وجو کرد.  

بنابر گزارشی که موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی منتشر کرده، بخش اعظم نقدینگی دو خودروساز بزرگ کشور در دهه گذشته، از منبع فروش (شامل فروش فوری و پیش‌فروش) تامین شده؛ این در شرایطی است که تسهیلات‌گیری، عرضه در بورس و فروش اموال مازاد به عنوان منابع دیگر کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

طی امسال و تا به امروز، طبق آنچه خودروسازان ادعا می‌کنند، خبری از تسهیلات کلان نیست و فروش تقریبا به تک‌منبع تامین نقدینگی تبدیل شده است. علاوه بر فریز تسهیلات، فروش اموال مازاد نیز رونقی ندارد و از آن سو عرضه خودرو در بورس هم به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلا تعلیق شده است. در اینکه «فروش» منبع اصلی درآمدزایی خودروسازان است، جای هیچ شکی نیست و روال مرسوم در دنیا نیز به همین شکل است. منتها مساله این است که در صنعت خودروی ایران، قیمت بخش اعظم محصولات به صورت دستوری تعیین می‌شود. تردیدی نیست که استانداردترین شیوه درآمدزایی خودروسازان به عنوان بنگاه‌های اقتصادی، فروش محصول است و در دنیا هم شرکت‌های خودروساز از این منبع، تامین نقدینگی و کسب سود کرده و علاوه‌بر تامین هزینه‌های جاری، بخشی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه نیز می‌کنند. بنابراین در اینکه در خودروسازی ایران نیز «فروش» باید منبع اصلی درآمدزایی باشد، تردیدی وجود ندارد.

 

این در حالی است که به دلیل اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری و بنابر ادعای خودروسازان، فروش محصولات آنها سودی حاصل نکرده و توأم با زیان نیز هست. این زیان‌دهی البته با وجود آنکه در صورت‌های مالی خودروسازان قابل‌مشاهده است، گاهی از سوی کارشناسان و اقتصاددانان مورد تردید واقع می‌شود. اگر ملاک را صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور قرار دهیم، آنها در حال حاضر با کوهی از زیان انباشته مواجه‌اند و فروش‌شان نیز همچنان با ضرر همراه است. در حالت کلی سه تفاوت اساسی میان فروش و پیش‌فروش خودرو وجود دارد که یکی از آنها برای خودروسازان کشور مزیت به حساب می‌آید و دو مورد دیگر باب میلشان نیست. مزیت فروش فوری این است که در این روش مشتریان کل مبلغ خودروی موردنظر خود را به حساب خودروساز واریز می‌کنند، بنابراین به‌یک‌باره حجم عظیمی ‌نقدینگی وارد خزانه آنها می‌شود.

این مدل به‌خصوص در دورانی که خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه هستند، بسیار به کار آنها می‌آید و گاهی حتی تبدیل به حربه‌ای برای حل فوری چالش مالی می‌شود. با این حال از سال ۹۷ به بعد، تمایل خودروسازان از فروش فوری به پیش‌فروش تغییر کرده، به نحوی که سهم اعظم فروش آنها را مدل دوم تشکیل می‌دهد. دلیل اصلی این موضوع با سیاست قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در ارتباط است، سیاستی که طبق آن، قیمت خودروها خارج از ید خودروسازان و توسط نهادهای بیرونی تعیین می‌شود. هرچند قیمت‌گذاری دستوری از سال‌ها پیش در خودروسازی کشور جاری و ساری بوده، با این حال طی چهار سال گذشته و با وقوع تحریم، اثر آن بر ساختار مالی خودروسازان تشدید شده است. در دوران تحریم، ناپایداری قیمت‌ها به دلیل رشد انتظارات تورمی ‌و صعود قیمت ارز، بیش از پیش بوده، بنابراین هزینه تولید خودرو نیز متغیر بوده و معمولا رو به رشد رفته است.

از طرفی، سیاست‌های دستوری نیز در دوران تحریم، بیش از گذشته گریبان خودروسازی را فشرده و دایره قیمت‌گذاری به نوعی تنگ‌تر شده است. مساله دیگر این است که در دوران تحریم، تولید افت سنگینی را تجربه کرده و خودروسازان بسیار کمتر از ظرفیت اسمی‌ خود تیراژ داشته‌اند. دقیقا به این دلایل (ناپایداری قیمت، قیمت‌گذاری دستوری و افت تولید) است که خودروسازان طی چهار سال گذشته پیش‌فروش را بر فروش ترجیح داده‌اند، زیرا به گفته خودشان کمتر زیان دیده‌اند.  داستان از این قرار است که خودروسازان در فروش فوری ملزم به ارائه قیمت قطعی هستند و این قیمت طبق ادعای آنها معمولا با زیان همراه است؛ بنابراین در چهار سال گذشته تمایل چندانی به اجرای این مدل نشان نداده و بیشتر به سراغ پیش‌فروش رفته‌اند. در پیش‌فروش نیز هرچند قیمت دستوری خودروها ملاک تحویل به مشتریان است، با این حال فرقش با فروش فوری این است که قیمت کمی ‌به‌روزتر بوده و زیان کمتری را متوجه شرکت‌های خودروساز می‌کند. مرور آمار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به‌وضوح نشان می‌دهد خودروسازان از سال ۹۷ به بعد (سال شروع تحریم) رویه فروش را تغییر داده و سهم پیش‌فروش را در مقایسه با فروش فوری (فوق‌العاده) افزایش داده‌اند.

تجربه آمریکایی

در این سال‌ها خودروسازان ایرانی همواره از دولت انتظار داشته‌اند یا قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارد یا منابع مالی لازم را در اختیار آنها قرار دهد. هرچند کمک مالی به صنایع خودرو موضوعی غیرمرسومی در دنیا نیست، اما مدل کمک‌ها و نتایج موردانتظار از آنها، در خودروسازی ایران و جهان تفاوت دارد. در ایران معمولا خودروسازان کمک‌های مالی را تنها صرف پوشش هزینه‌های جاری خود می‌کنند، اما در دنیا اگر کمکی به خودروسازان می‌شود، خودروسازان در قبالش متعهد به انجام یک سری اقدامات بنیادی و توسعه‌ای می‌شوند. در این مورد، مرور تجربه خودروسازان آمریکایی در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸، می‌تواند تفاوت کمک‌های مالی به خودروسازی را در ایران و دیگر کشورها نشان دهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل دنیای اقتصاد، در آمریکا از سال ۲۰۰۸ تلاش‌های زیادی در صنعت خودرو، برای جلوگیری از انحلال کنترل‌نشده برخی از شرکت‌های خودروسازی مانند کرایسلر و جنرال موتورز و به‌تبع آن فروپاشی صنعت خودروی ایالات متحده آغاز شده است. هنگامی‌که اوباما روی کار آمد، تصمیم گرفت هیچ‌گونه منابع مالیاتی اضافی را به این شرکت‌ها اختصاص ندهد، مگر اینکه آنها برنامه‌هایی را برای رسیدن به ثبات طولانی‌مدت داشته باشند. دولت اوباما طرح‌های پایداری اولیه ارائه‌شده توسط جنرال‌موتورز و کرایسلر را رد و هر دو شرکت را ملزم کرد برنامه‌های بلندپروازانه‌تری را ارائه دهند که براساس آن همه ذی‌نفعان سهیم و اقدامات اساسی در این زمینه  انجام دهند.

بنابراین هر دو شرکت نوآوری‌هایی در مدیریت ارائه کردند و همین اقدامات راه را برای تحول خودروسازی داخلی آمریکا هموار کرد. بر این اساس، وزارت خزانه‌داری آمریکا در مجموع حدود ۵۱‌میلیارد دلار به عنوان منابع مالی به جنرال‌موتورز اختصاص داد. براساس این قرارداد، این وام، این شرکت را ملزم به ارائه یک طرح بازسازی مداوم برای صنعت خودروی خود می‌کرد. اما نخستین طرح ارائه‌شده توسط جنرال‌موتورز نتوانست یک مسیر معتبر برای دوام این شرکت ایجاد کند و به جنرال‌موتورز زمان بیشتری داده شد تا یک پیشنهاد تجدید‌نظر‌شده ارائه دهد. طرح تجدید‌نظر‌شده جنرال‌موتورز قابل‌اجرا بود و در اول ژوئن ۲۰۰۹، جنرال‌موتورز بعد از ورشکستگی، روند بازسازی خود را آغاز کرد. تنها ۴۰ روز بعد از ورشکستگی خارج شد و به آنچه امروز است، رسید. جنرال‌موتورز در نوامبر ۲۰۱۰ با  یک عرضه عمومی ‌خودرو ۵/ ۱۳میلیارد دلار درآمد خالص برای خزانه‌داری به همراه داشت.

در دسامبر ۲۰۱۲، خزانه‌داری اعلام کرد که قصد دارد به طور کامل از سرمایه‌گذاری باقیمانده خود در جنرال‌موتورز در طی ۱۲ تا ۱۵ ماه آینده با توجه به شرایط بازار خارج شود. جنرال‌موتورز موافقت کرد که ۲۰۰میلیون سهم از سهام معمول جنرال‌موتورز را با قیمت ۵۰/ ۲۷دلار به ازای هر سهم از خزانه‌داری خریداری کند و این معامله را در اواخر همان ماه با بازپرداخت ۱/ ۲میلیارد دلار به مالیات‌دهندگان‌ را امضا کرد. در دسامبر ۲۰۱۳، خزانه‌داری سهام خود را در جنرال‌موتورز فروخت و از مشارکت در این شرکت خارج شد و در مجموع ۳۹میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری اولیه در جنرال موتورز را جبران کرد. اقدامات دولت آمریکا در صنعت خودرو، این صنعت را به سمت رونق مجدد هدایت کرد. از سال ۲۰۰۹، بیش از ۳۷۰هزار  شغل جدید در خودرو ایجاد شده است و همین باعث شده جنرال‌موتورز، کرایسلر و فورد سودآور شده و در یک بازار  رقابتی و در حال رشد حضور داشته ‌باشند. از آن سو اما وزارت خزانه‌داری آمریکا به پرداخت ۵/ ۱۲میلیارد دلار به کرایسلر متعهد شد. براساس قرارداد وام، کرایسلر ملزم به اجرای طرح بازسازی بود.

کرایسلر در ژوئن ۲۰۰۹ از ورشکستگی خارج شد. از آن زمان، کرایسلر هزینه‌های ساختاری را کاهش داد، فناوری‌های جدید را پذیرفت، خط تولید را به‌روز کرد و برند خود را احیا کرد. از آوریل ۲۰۱۱، این شرکت به پنج فصل متوالی سود عملیاتی دست یافت. بیش از ۲/ ۱۱میلیارد دلار از ۵/ ۱۲میلیارد دلار تعهد‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا به کرایسلر از طریق بازپرداخت‌های اصلی، سود و تعهدات لغو‌شده به مالیات‌دهندگان بازگردانده شد. به عنوان بخشی از کمک‌های دولت به صنعت خودرو، وزارت خزانه‌داری ۲/ ۱۷میلیارد دلار از وجوه کمک‌هزینه اصلاح دارایی‌ها را در الی‌فایننشال سرمایه‌گذاری کرد. الی‌فایننشال که به عنوان زیرمجموعه مالی جنرال‌موتورز در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد، برای بیش از ۹۰ سال منبع اصلی تامین مالی برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان جنرال‌موتورز بوده است. اما بدون کمک خزانه‌داری جنرال‌موتورز قادر به تامین مالی خود نبود.

از طرفی، بدون دریافت سفارش خودرو، جنرال‌موتورز مجبور می‌شد فعالیت کارخانه‌های خود را محدود یا تعطیل کند تا با کاهش تقاضا مطابقت داشته باشد. کاهش یا توقف تولید به این بزرگی می‌توانست جنرال‌موتورز را سرنگون کند.با شروع سال ۲۰۱۱، الی‌فایننشال یک طرح بازسازی اساسی را اجرا کرد. این شرکت عملیات بین‌المللی خود را به قیمت بیش از ۹میلیارد دلار فروخت و به بدهی‌های وام‌های قدیمی‌ رسیدگی کرد. در نوامبر ۲۰۱۳، الی‌فایننشال ۹/ ۵‌میلیارد دلار یا بیش از ۷۰درصد کل سرمایه‌گذاری را به مالیات‌دهندگان ‌برگرداند. تأمین مالی، لیزینگ، وام‌ها، کارت‌های اعتباری و انواع بیمه‌ها از جمله فعالیت‌های سودآور برای خودروسازان بوده ‌است.  نوآوری مالی در خودروسازان یک فرایند برگشت‌پذیر نیست، بلکه شکل‌گیری مسیری را نشان می‌دهد که با بیشتر نوآوری‌ها در محصولات و بازارها متفاوت است.

همچنین مشارکت موسسات مالی بزرگ در سهام خودروسازانی مانند فورد، تویوتا و فولکس واگن در حال رشد است. تقریباً یک درصد از سهامداران نهادی، حدود نیمی ‌از سهام را در اختیار دارند و این به معنای تمرکز عظیمی ‌از پول و قدرت تصمیم‌گیری در مورد آینده این سازمان‌هاست. اما واقعیت این است که گذار از سرمایه‌گذاری  تولیدگرا به سرمایه‌گذاری مالی در بزرگترین بخش صنعتی امروزی در حال انجام است.

جزئیات تامین نقدینگی خودروسازان

طبق آماری که موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی از ایران‌خودرو منتشر کرده، منبع اصلی تامین نقدینگی بزرگ‌ترین خودروساز ایران در این سال‌ها همواره فروش بوده، منتها اینکه فروش فوری در اولویت باشد یا پیش‌فروش، دستخوش تغییر شده است. طبق گزارش منتشره، ۸۴درصد نقدینگی ایران‌خودرو در سال ۹۳، از محل فروش تامین شده که فروش فوری سهم بسیار بیشتری داشته است. بر این اساس، در سال تحت بررسی، ۷۲درصد نقدینگی ایران‌خودرو از محل فروش فوری تامین شده و سهم پیش‌فروش تنها ۱۲ درصد بوده است. ایران‌خودرویی‌ها همچنین تنها ۱۲درصد از نقدینگی موردنیاز خود را در سال ۹۳ از طریق تسهیلات تامین کرده‌اند. در این سال سهم فروش اموال یک درصد و سهم سایر (بازار سرمایه) نیز سه‌درصد اعلام شده است. در سال۹۳ ایران‌خودرویی‌ها هیچ درآمدی از محل عرضه محصولات‌شان به بورس نداشته‌اند.

اما سایپا نیز در سال ۹۳ سهم اعظم نقدینگی موردنیاز خود را از محل فروش تامین کرده است، یعنی ۶۹درصد. فروش فوری سهمی ‌۵۹درصدی داشته و ۱۰درصد باقیمانده هم سهم پیش‌فروش بوده است. سایپایی‌ها در این سال استفاده بیشتری از تسهیلات در مقایسه با ایران‌خودرو داشته‌اند، به نحوی که سهم تسهیلات در تامین نقدینگی‌شان ۲۵درصد بوده است. دومین خودروساز بزرگ ایران همچنین به‌عکس ایران‌خودرو درآمدی از محل فروش اموال نداشته و با عرضه محصولاتش در بورس، کسب نقدینگی کرده است. سهم این شرکت از سایر موارد (بازار سرمایه) نیز تنها پنج درصد بوده است. در سال ۹۵ هم ایران‌خودرو و هم سایپا سهم فروش را در تامین نقدینگی کاهش داده و به تسهیلات بیشتر روی آورده‌اند. در این سال، سهم فروش در تامین نقدینگی ایران‌خودرو ۲۱درصد نسبت به ۹۳ کاهش یافته و به ۶۳ درصد رسیده است. سایپا نیز با کاهشی هشت‌درصدی، سهم فروش را در تامین نقدینگی به ۶۱ درصد رسانده است. سهم تسهیلات ایران‌خودرو و سایپا نیز به ترتیب به ۱۴ و ۳۰درصد رسیده که برای ایران‌خودرو دو درصد افزایش را نسبت به سال ۹۳ به دنبال داشته و برای سایپا پنج درصد. ایران‌‌خودرو اما در سال ۹۵ نه از طریق بورس و نه از مسیر فروش اموال، نقدینگی جذب نکرده، در عوض سهم سایر (بازار سرمایه) را به ۲۳درصد رسانده است. سهم سایپا در این بخش تنها پنج درصد بوده، با این حال شرکت به تامین نقدینگی از بورس ادامه داده و سهم آن را به چهار درصد رسانده است.

اما در سال ۹۷ و با شروع تحریم‌ها، سیاست فروش هر دو خودروساز بزرگ تغییری اساسی را به خود می‌بیند و تمرکز از روی فروش فوری برداشته شده و پیش‌فروش در اولویت قرار می‌گیرد. طبق گزارش منتشره، سهم پیش‌فروش در تامین نقدینگی ایران‌خودرو طی سال ۹۷، با رشدی ۲۸درصدی (نسبت به ۹۳) به ۴۸درصد می‌رسد. در عوض، سهم فروش فوری نیز از ۴۳درصد سال ۹۳ به چهار درصد تنزل پیدا می‌کند. در سایپا نیز سهم فروش فوری با کاهشی ۴۶درصدی نسبت به سال ۹۳، به ۱۳درصد می‌رسد. در مقابل اما پیش‌فروش سایپا از ۱۰درصد طی سال ۹۳، به ۳۶درصد در سال ۹۷ افزایش می‌یابد. مساله دیگری که در مورد تامین نقدینگی خودروسازان طی سال ۹۷ به چشم می‌آید، رشد تسهیلات‌گیری آنهاست که با رشد هزینه‌های تولید ارتباط مستقیم دارد. در این سال، سهم تسهیلات در تامین نقدینگی ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب به ۲۴ درصد و ۴۶درصد می‌رسد.

در مورد اولی از رشد ۱۰درصدی و برای دومی ‌از رشد ۱۶درصدی حکایت دارد. همچنین ایران‌خودرو در سال ۹۷ تا ۲۳ درصد از بازار سرمایه برای تامین نقدینگی استفاده کرده، اما بورس و فروش دارایی ‌سهمی ‌صفر و یک درصدی داشته‌اند. سایپا اما در سال تحت بررسی، تنها چهار درصد از ابزارهای بازار سرمایه استفاده کرده و سهم فروش اموال و بورس نیز در تامین نقدینگی این شرکت صفر و یک درصد بوده است. در سال ۹۹ برتری پیش‌فروش بر فروش در روش‌های تامین نقدینگی همچنان ادامه داشته، هرچند ایران‌خودرو و سایپا کارنامه‌ای بسیار متفاوت از یکدیگر را در این سال (در حوزه تامین نقدینگی) از خود به جا گذاشته‌اند. ایران‌خودرو در سال ۹۹ سهم فروش فوری از تامین نقدینگی را به ۲۷درصد و سهم پیش‌فروش را به ۳۰درصد رسانده و ۲۶درصد دیگر از نقدینگی موردنیاز خود را از بازار سرمایه تامین کرده است.

سهم تسهیلات نیز از تامین نقدینگی ایران‌خودرو طی سال ۹۹ به ۱۵درصد کاهش پیدا کرده و این شرکت از بورس و فروش اموال، هر کدام به میزان یک درصد استفاده کرده است. سایپایی‌ها در این سال فروش فوری را به حداقل ممکن رسانده‌اند و در عوض سهم پیش‌فروش را حبابی بالا برده‌اند. طبق آمار، ۷۳درصد نقدینگی موردنیاز سایپا در سال ۹۹ از محل پیش‌فروش تامین شده و فروش فوری تنها یک درصد سهم داشته است. سایپایی‌ها همچنین از بورس و تسهیلات به یک اندازه (۹ درصد) استفاده کرده‌اند. در بخش ابزارهای مالی نیز میزان استفاده سایپا هفت درصد بوده و این شرکت از محل فروش اموال نیز یک درصد نقدینگی موردنیاز خود را تامین کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

بازارها روی دور تند
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
آزمون بورسی مدنی‌زاده

یادداشت

لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
جنگ مستقیم ایران و اسرائیل جنگ مستقیم ایران و اسرائیل
تعرفه ها شمشیر دولبه تعرفه ها شمشیر دولبه
آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟ آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟

گفتگو

خاورميانه در نقطه جوش
خاورميانه در نقطه جوش
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق

اقتصاد فرهنگ

ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي

گزارش خبری

«خودرو» در سایه جنگ
«خودرو» در سایه جنگ
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
سرپناه دوباره
سرپناه دوباره

رادیو نوسان

بیشتر
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
ماشه دركمين؟
خاورميانه در نقطه جوش
آسمان پير ايران
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
برگ برنده ايران
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
برنامه‌ مدنی‌زاده برای تصدی وزارت اقتصاد چیست؟
افشاگری همتی از پشت پرده استیضاح
میلیاردرهای دمدمی‌مزاج
تهدید اقتصادی خشکسالی
پسران صدیقی در چنگ قانون
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
داستان غم‌انگیز رفاه
تهاجم مغول‌وار
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
واحد اکازیون، ویو ابدی، اجاره دلاری!
کوچ بورس‏‏‌بازان به پناهگاه‌های امن ریالی
رویای برق یک میلیارد دلاری

آخرین اخبار

جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
براي همه يا خواص؟
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
برگرد به آفریقای جنوبی
انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ترکش جنگ به بورس
«خودرو» در سایه جنگ
تورم در مرز ۴۰درصد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
موقعیت کدالی- جنگی!
آزمون بورسی مدنی‌زاده
تنفس مصنوعي دولت
خاورميانه در نقطه جوش
ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه

تحلیل

بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
رشد ظرفیت انرژی خورشیدی
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
سقوط رشد در زمستان سال گذشته
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
چاي «دبش» محصول ارز چند نرخي است
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا