مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: صنعت فولاد جزو نخستین صنایعی است که در کشور ما شکل گرفته و اکنون هم در نقطه قوت خود قرار دارد؛ شرکت فولاد مبارکه به عنوان صنعتی پیشتاز در این حوزه، وظیفه حمایتی داشته و نقش مهمی در پیشرفت و توسعه دیگر صنایع دارد. طیب‌نیا بر نواقص زیرساختی و تأمین مواد اولیه در زنجیره فولاد تأکید کرد و گفت: اگر این مسائل مطرح نشود و بازبینی‌های لازم در حوزه صدور مجوزها و طرح‌های توسعه صورت نگیرد، مشکلات این زنجیره در آینده جدی‌تر می‌شود و به همین دلیل باید با توجه به رشد این صنعت، دستورالعمل‌ها و رویه‌های گذشته نیز بازنگری شود تا بتوانیم برای توسعه صنعت فولاد در آینده برنامه‌ریزی کنیم.

شاهد یک اتفاق بهینه

مسعود گلشیرازی با بیان این که استان اصفهان به عنوان استان فولادی کشور شناخته شده و نام آن با صنعت فولاد ایران گره خورده است، اظهار کرد: نمایشگاه‌های تخصصی حوزه صنعت فولاد در اصفهان باید حال و هوای دیگری داشته باشد. وی افزود: خوشبختانه امسال نمایشگاه فولاد، هم از نظر کیفیت برگزاری و هم از نظر عقد قراردادهای تجاری، برای شرکت‌کنندگان و مراجعه‌کنندگان بسیار مطلوب بود که نشان می‌دهد در سال‌های آینده شاهد یک اتفاق بهینه در برگزاری نمایشگاه فولاد در اصفهان خواهیم بود؛ نتایج حاصل از برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در اصفهان نیز نشان می‌دهد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با استانداردهای مطلوب، به صورت مستقیم به اقتصاد آن حوزه در کشور و مشخصاً اصفهان کمک می‌کند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با بیان این که تقویت شرکت‌های زیرمجموعه قطعاً جزو وظایف ذاتی اتاق‌های بازرگانی است، گفت: وظایف اتاق‌ها به عنوان مشاور قوا، باید از شرکت‌های زیرمجموعه خود حمایت و از مشکلات‌شان گره‌گشایی کنند. گلشیرازی با بیان این که در حال حاضر صنعت فولاد کشور شرایط خاصی دارد، ادامه داد: پیشتر شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه معمولاً به صورت مستقیم و توسط مدیران خود، مشکلات را احصا و پیگیری می‌کردند اما اخیراً و براساس درخواست شرکت فولاد مبارکه جلسه‌ای در اتاق بازرگانی با موضوع پیگیری رفع مشکلات فولاد مبارکه در حوزه واردات تشکیل شد؛ که قطعاً گره‌گشا و در رونق اقتصادی تسهیل‌گر است؛ در همین راستا اتاق بازرگانی اصفهان اعلام آمادگی می‌کند که در کنار شرکت فولاد مبارکه و سایر اعضای خود بتواند به انجام وظایف خود بپردازد.

ضرورت توسعه

همه‌جانبه صنایع فولادی

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: صنعت فولاد ایران از لحاظ فروش فولاد و خرید تجهیزات دچار تحریم است و این تحریم یک پیام مهم دارد، «ایران در صنعت فولاد به خود کفایی رسیده است. بهرام سبحانی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالکس با اشاره به تولید سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور اظهار کرد: ایران با این میزان تولید، در رتبه دهمین کشور تولید فولاد جهان قرار دارد و این در حالی است که صنعت فولاد ایران از لحاظ فروش فولاد و خرید تجهیزات دچار تحریم است و این تحریم یک پیام مهم دارد، «ایران در صنعت فولاد به خود کفایی رسیده است». وی با بیان این که خودکفایی به معنای ساخت تجهیزات قدرتمند در صنعت سنگین فولاد در کشور است، افزود: این موضوع نشان‌دهنده فعالیت تعداد بالایی از کارخانجات این حوزه در کشور است، حتی در این حوزه کارخانجات گمنامی در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار و خدمت‌رسانی هستند. رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به نقش مهم برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با فولاد در پویایی صنعت فولاد  کشور تأکید کرد: نمایشگاه‌هایی همچون متالکس کمک می‌کند همه واحدهای صنعتی کنار یکدیگر قرار بگیرند چراکه اخیراً دستاوردهای جدیدی حاصل شده است؛ کشور به لحاظ ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات در حال توسعه و از وابستگی رها شده است.

حمایت فولاد مبارکه

از شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: برپایی نمایشگاه «متالکس» باعث پیوند میان تامین‌کنندگان خرد و تولیدکنندگان کلان گردیده و تاثیر مهمی بر پویایی صنعت فولاد کشور دارد. طهمورث جوانبخت نیز در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی «متالکس»، اظهار کرد: این نمایشگاه محل تلاقی تامین‌کنندگان محصولات متالورژی و فولاد است و فروشندگان و خریداران به خوبی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و رویدادهایی منجر به تقویت ارتباطات بین فعالان این صنعت خواهد شد چراکه نمایشگاه‌هایی همچون متالکس بر پویایی صنعت فولاد کشور تاثیرگذار هستند. وی خاطرنشان کرد: به دنبال محدودیت منابع انرژی، محصولات ما کمی دیرتر از زمان تعیین‌شده به دست مشتریان رسید اما با این وجود، نیاز بازار داخلی به طور کامل تامین شد؛ همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، چند سالی است که برگزاری نمایشگاه‌های حوزه صنعت نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده اما برگزاری نمایشگاه «متالکس» در سال جاری به ارتقای صنعت فولاد به ویژه در بخش بومی‌سازی کمک شایان توجهی خواهد کرد. وی حضور پررنگ تولید کنندگان پایین‌دستی و تامین‌کنندگان عمده در صنایع فولادی را نقطه مثبت نمایشگاه «متالکس» دانست و ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه نیز به عنوان شرکت اصلی در حوزه تولید فولاد و با توجه به شعار سال و استراتژی بومی‌سازی خود، همواره از تولید داخلی حمایت کرده و برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر «متالکس» به این استراتژی و بومی‌سازی کمک می‌کند. جوانبخت در پایان با تاکید بر حمایت شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز داشت: انعقاد قراردادهای متعدد شرکت فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان نشان از حمایت فولاد مبارکه از این شرکت‌ها را دارد.

رونمایی از نسخه

اجرایی تحول دیجیتال

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در حاشیه برگزاری نمایشگاه متالکس گفت: در ماه‌های آینده و همزمان با سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه، تعدادی از فعالیت‌های انجام‌شده در راستای تحقق طرح تحول دیجیتال عملیاتی و نسخه اجرایی آن در این شرکت رونمایی خواهد شد. سید مهدی نقوی اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که در بازرگانی، صنعت و خدمات متناسب با آن رخ می‌دهد، «ارتباطات» است. وجود چنین نمایشگاه‌ها و رخدادهای آن، باعث ایجاد ارتباط موثرتر و مناسب‌تر بین اصحاب آن صنعت خواهد شد. خوشحالم که این نمایشگاه با وجود همه محدودیت‌ها به این نحو برگزار شده است. وی درباره آخرین وضعیت طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: طرح تحول دیجیتال از سال گذشته آغاز شده و تا امروز قراردادهای مختلفی در خصوص مباحث مرتبط با طرح تحول دیجیتال و بر مبتنی بر ره‌نگاشت این طرح منعقد کردیم. در ماه‌های آینده و به مناسبت سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه، تعدادی از فعالیت‌های انجام‌شده در راستای تحقق طرح تحول دیجیتال عملیاتی و نسخه اجرایی آن را در این شرکت رونمایی خواهد شد.

بستر شبکه‌سازی در حوزه فولاد

مدیرعامل شرکت فلزتدارک با اشاره به تأمین پایدار سنگ آهن و کنسانتره شرکت فولاد مبارکه توسط این شرکت گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن می‌تواند بستر شبکه‌سازی و پیداکردن تأمین‌کنندگان اولیه با سایر شرکت‌های فعال در این حوزه را فراهم کند. محمدحسین قورچانی در خصوص فعالیت شرکت فلز تدارک اظهار کرد: شرکت ما در حوزه تأمین مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه فعالیت می‌کند و با ورود به حوزه صدور مجوز بهره‌برداری و عملیات‌های اکتشافی معادن برای تأمین مواد، به ابتدای زنجیره تأمین بازگشته است. وی با اشاره به تلاش شرکت فلزتدارک برای تأمین پایدار مواد اولیه فولاد مبارکه افزود: طی مدت کوتاهی، موفق به انجام عملیات‌های اکتشافی و بهره‌برداری از معادن شده‌ایم و در همین راستا در ۷ مزایده محدوده اکتشافی وزارت صمت حضور یافته و برنده این مزایده‌ها شدیم  که عملیات برداشت از آن‌ها نیز به زودی آغاز خواهد شد.