اسکناس آمریکایی یک بار در سال جاری تا محدوده 28 هزار و 300 تومانی پیشروی کرد و پس از آن دچار نزول تا محدوده 26 هزار و 800 تومانی شد. باید دید این بار توان خریداران بازار به اندازه‌ای خواهد بود که رکورد جدیدی برای دلار به ثبت برسد یا بازار با سناریوی قبلی، فشار فروش در دامنه 27 هزار و 800 تا 28 هزار و 300 تومان مواجه خواهد شد.

  عامل سیاسی رشد انتهای هفته دلار

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد ‌خریدها در بازار ارز افزایش پیدا کند، اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا بود. بلینکن چهارشنبه شب عنوان کرده بود که به نقطه‌ای که بازگشت به برجام منافع کمتری داشته باشد، نزدیک‌تر شده‌‌ایم. ‌هایکو ماس‌، وزیر امور خارجه آلمان هم در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره واکنش برلین به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه بازگشت به مذاکرات وین ممکن است دو تا سه ماه به طول بینجامد گفت که این زمان، خیلی طولانی است.

مجموع این اخبار، ذهنیت معامله‌گران بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و امید آنها برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت را کاهش داد. مذاکرات هسته‌ای اهمیت انتظاری زیادی در بازار پیدا کرده است. یکی از دلایل توجه معامله‌گران به این مذاکرات، مساله تحریم‌هاست. معامله‌گران تصور می‌کنند که با برقراری تحریم‌ها، کار دولت برای جبران کسری بودجه دشوار است و به همین دلیل احتمال استقراض بیشتر از بانک مرکزی در نیمه دوم سال را مطرح می‌کنند که منجر به رشد نقدینگی و افزایش قیمت بیشتر بازارها خواهد شد. با این حال، در صورت توافق و لغو تحریم‌ها، چشم‌انداز افزایش درآمدهای ارزی موجب می‌شود که سمت و سوی انتظارات تغییر کند.

در این میان، عده‌ای از فعالان نیز عنوان می‌کنند راهکار جایگزینی برای افزایش درآمدهای دولت یا مدیریت انتظارات تورمی در دولت جدید معرفی نشده است، ‌در نتیجه مانند گذشته، عامل مذاکرات برای معامله‌گران نقش اساسی‌تری را ایفا می‌کند. برای برون‌رفت از شرایط تورمی کنونی، نیاز است که فعالان از برنامه‌های دولت و دست‌اندرکاران اقتصادی با جزئیات اطلاع پیدا کنند.

  ورود متضرران به بازار دلار

برخی از فعالان اعتقاد دارند که معامله‌گران در هفته‌های گذشته خریدهای سنگینی را در محدوده 27 هزار و 800 تا 28 هزار و 300 تومان صورت دادند و افت قیمت دلار ضرر سنگینی را به این گروه وارد کرد. از نگاه برخی فعالان، معامله‌گران متضرر با جوسازی پیرامون اخبار سیاسی، قیمت دلار را بالا آوردند و به احتمال زیاد با فروش در همین محدوده‌های قیمتی و جبران ضرر خود زمینه‌ساز نزول دلار خواهند شد. دلار شنبه سه هفته پیش توانست تا بالای کانال 28 هزار تومانی پیشروی کند ولی به مرور در مسیر نزولی قرار گرفت و حتی به زیر مرز 27 هزار تومانی رفت.

  سکه روی مرز 12 میلیون و 200

با افزایش قیمت دلار، ‌سکه امامی نیز در مسیر صعودی قرار گرفت و با 20 هزار تومان رشد به محدوده 12 میلیون و 200 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش قیمت سکه امامی در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس طلا در بازارهای جهانی در مسیر نزولی قرار داشت. در صورتی که اونس طلا به زیر محدوده هزار و 790 دلار برود، سکه کار دشواری برای ادامه روند صعودی دارد. با این حال، ‌در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی بتواند خود را بالای محدوده 12 میلیون و 200 هزار تومان حفظ کند، ‌خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد.