دیروز دلار در بازار آزاد نوسان چندانی نداشت و قیمت این ارز بر تابلوی صرافی‌های بانکی رشد معناداری را تجربه کرد. در نهایت صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان تعیین کردند که ۱۵۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. بخشی از معامله‌گران باور دارند، به‌دنبال «بالا فروش کردن» دارایی‌های ارزی خود پیش از افت احتمالی اسکناس آمریکایی است.

 

اعلام ضوابط بسته بندی صادراتی میوه و تره بار

ضوابط و شاخص های بسته بندی صادراتی میوه و تره بار در سال ۱۴۰۰ اعلام شد که بر مبنای آن، برای صادرات هر یک از اقلام میوه و تره‌بار، نیاز است تا صادرکنندگان ضوابط کیفی تعیین شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران را رعایت نمایند.

 

ثبت سفارش بیش از ۱۴ میلیون تن نهاده دامی تا پایان سالجاری

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهادکشاورزی از ثبت سفارش ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتن نهاده دامی ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه روغنی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با تخصیص به موقع ارز و افزایش کامیون‌ها برای تخلیه بار صنعت دام و طیور کشور تا پایان سال با مشکلی روبرو نخواهند شد.

 

ابلاغ مهلت ۴۵ روزه تشریفات ترخیص کالا

بنا بر دستور گمرک ایران، انجام تشریفات ترخیص یا اخذ شناسه قبض انبار توسط صاحبان کالا باید حداکثر ظرف ۴۵ روز انجام گیرد.

 

دپوی پنج میلیون تن نهاده در بندر امام

به گفته نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، در حال حاضر ۵ میلیون تن نهاده در بندر امام خمینی(ره) دپو شده است که یک میلیون و پانصد هزار تن مربوط به دولت و مابقی بخش خصوصی است.

 

معافیت خدمات حمل و نقل بار از مالیات بر ارزش افزوده

بر اساس  قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲ خرداد ۱۴۰۰ مجلس، خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری، بین‌المللی، جاده‌ای، ریلی و دریایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است.

 

شرط مجلس برای واردات خودرو!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرده، براساس اصلاحیه کمیسیون، واردات خودرو توسط هر فرد حقیقی و حقوقی مشروط بر صادرات خودرو و قطعات داخلی، قابل انجام است.

 

اعزام هیات تجاری ایرانی به سوریه؛ چهارم تا ششم مردادماه

بنا بر اعلام اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه ، هیاتی تجاری متشکل از فعالان اقتصادی حوزه سیمان، قطعات، لوازم و مواد اولیه مصرفی و خدمات بازسازی خط تولید سیمان بزودی به کشور سوریه اعزام می شود.

 

بلاتکلیفی ۱.۳‌ میلیون تن کالای اساسی روی آب

با وجود تمامی مصوبات و دستورالعمل ها برای تسریع ترخیص کالاهای اساسی، همچنان روند رو به رشد دپوی کالا در گمرک و بنادر ادامه دارد؛ به طوری که در حال حاضر حداقل ۱.۳ میلیون تن کالای اساسی در شناورها روی آب مانده و حتی امکان تخلیه ندارد؛ گفته می شود، جریانی که عمدتا از عدم تامین ارز نشات می گیرد در چرخه ارز واردات در حال رخ دادن است.