برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در صحن علنی، به صورت یکپارچه از «محمدجواد ظریف» و سخنان او مبنی بر وجود پولشویی در ایران، حمایت کردند. آنها بر این باور بودند که «مگر کسی در کشور هست که نخواهد قانون پولشویی اجرا شده و انواع قاچاق از بین برود و همه چیز شفاف شود». از روزی که ظریف در مورد وجود «پولشویی» در کشور صحبت کرد، منتقدان از در و دیوار به سر او ریختند و ندای وا اسلاما سردادند و به‌گونه‌ای به ظریف تاختند که گویی بدعت گذار « پولشویی» ظریف بوده و این بدعت او نیز به قول فقها یک «خرق عادت» است.


ما که سال‌ها تجربه کمک به جنبش‌ها و گروه‌های آزادی‌بخش را داریم، نباید نگران این باشیم که این کار باعث می‌شود دیگر نتوانیم به آنان کمک کنیم. شاید بهتر بود بیش از اینکه به مخالفت با الحاق ایران به گروه‌FATF بپردازیم آن را تصویب می‌کردیم و بر روی چگونگی کمک به جنبش‌های آزادی بخش دنبال چاره می‌رفتیم.
البته از آن جهت به جنبش‌های آزادی بخش کمک شد که دغدغه برخی از مخالفان و منتقدان طرح الحاق به گروه FATF کمک کردن به این گروه‌ها در کشورهای درگیر در منطقه است.
در اینجا طرح این سوال از منتقدان پولشویی ضرورت پیدا می‎کند که، زمانی که شخصی، جرمی (قاچاق کالا، مواد مخدر، کلاهبرداری و...) مرتکب می‌شود و از طریق آن جرم، اموالی را به دست می‌آورد، و همواره به‌دنبال راهی برای پنهان کردن ماهیت و منشاء این اموال نامشروع است، اگر اقدام این شخص پولشویی نیست، پس چیست؟ اگر به اصطلاح پول کثیف (یا همان مالی که از طریق جرم و به‌صورت غیرقانونی حاصل شده است) به پول تمیز یا ثروتی که در ظاهر از راه‌های مشروع و قانونی به دست آمده است، تبدیل می‌شود (به‌صورتی که منشاء اولیه آن پول مشخص نباشد)، پولشویی نیست؟ همین چند روز پیش سلطان سکه (وحید مظلومین) و شریکش «محمدسالم» به دلیل فساد اقتصادی اعدام شدند، مگر نه اینکه این دو نفر از طریق نامشروع بودن اموالی که به دست آورده بودند و هردو نیز سعی در پنهان نگه داشتن مبنای اموالی را که به دست آورده بودند، داشتند؟
ظریف نیز چنین مصادیقی را دیده بود و گفت افرادی هستند که در کشور پولشویی می‌کنند و برای اینکه موقعیت و منفعتشان به خطر نیفتد، هزینه می‌کنند تا این لایحه تصویب نشود. در FATF چهار موضوع مختلف مطرح شده که هر چهار مورد هم نیاز به مصوبه مجلس دارد. یکی بحث اصلاح قانون مبارزه با پولشویی است. دیگری اصلاح قانون منع تامین مالی تروریسم و مورد سوم الحاق به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم است و مورد آخر هم الحاق به کنوانسیون پالرمو یا همان جرایم سازمان‌یافته است.
مخالفان و منتقدان این لوایح باید بدانند که الحاق ایران به FATF موجب می‌شود بسیاری از این فسادهای مالی و اقتصادی که در کشور وجود دارد یا مشکلات بانکی و اعتباری که با آن درگیر هستیم از بین بروند یا اصلاح شوند.
از سوی دیگر دولت نیز تمام تلاشش این بوده که یک رابطه ساختارمند با نهادهای بین المللی برقرار کند تا بتواند از این طریق سرمایه‌های خارجی را به کشور وارد کند، که بدون شک یکی از موانعی که بر سر راه دولت است عدم الحاق ایران به گروه FATF بود، که دولت معتقد است با الحاق به FATF و همچنین همکاری و تعامل با این گروه اقدام مالی، می‌تواند منشا ورود سرمایه به ایران شود و همچنین می‌تواند این نتیجه را نیز به دنبال داشته باشد که کلیه بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان نیز موظفند، استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را اجرا کنند.
نگرانی صادقانه
چند روز پیش وزیر خارجه کشورمان در خصوص فضاسازی هایی که علیه لوایح FATF به راه افتاده به خبرآنلاین گفت که اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است.
«نعمت احمدی»، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «همدلی» با اشاره به انتقادهایی که به ظریف به خاطر مطرح کردن موضوع پولشویی در ایران وارد شده، گفت: «به نظر من ظریف با توجه به موقعیتش بهتر از من یا شمای خبرنگار می‌داند که در کجاها پولشویی انجام می‌شود. من به صداقت ظریف مشکوک نیستم».
محمد جواد ظریف همچنین اشاره کرده بود که بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند.
نعمت احمدی افزود: «چه دلیلی دارد که ظریف به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در مورد این اظهارنظر خود پاسخگو باشد؟ چون همه جامعه از آن با خبر هستند. به نظر من درخواست پاسخگویی یا بازخواست ظریف در باره اظهار نظرش در باره پولشویی بلاموضوع است».
این حقوقدان گفت: «مخالفت‌های شدید با ظریف نشان از آن دارد که در کشور ما پولشویی وجود دارد».
حمایت یکپارچه از ظریف
در اینجا با هم مواضع برخی از نمایندگان مجلس در حمایت از ظریف را مرور می‌کنیم. به گزارش ایرنا، «شهاب الدین بی‌مقدار» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ظریف درباره پولشویی واقعیت را بیان کرد، گفت:« متحد و یکپارچه باید از وزیر امور خارجه پشتیبانی کنیم».
وی افزود: «وزیر خارجه ای که با هدایت رهبر معظم انقلاب توانست کشور را از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج کند، قطعنامه‌های مختلف را ملغی و قطعنامه‌ای به نفع ایران صادر کند و برجام را نیز عملیاتی سازد به بهانه های مختلف می کوبیم در حالی که باید متحد و یکپارچه از وی پشتیبانی کنیم».
این نماینده مجلس، با بیان این که ظریف درباره پولشویی واقعیت را گفت، افزود: «وزیر امور خارجه را مرتب بمباران رسانه‌ای می کنند، مگر کسی در کشور هست که نخواهد قانون پولشویی اجرا شده و انواع قاچاق از بین برود و همه چیز شفاف شود».
پولشویی غیر قابل انکار
اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس نیز در نطق خود با یادآوری این که برخی معضلات داخلی وجود دارد که نمی توان آنها را انکار کرد، به موضوع پولشویی اشاره کرد و گفت: «نمی‌توان این مشکل را انکار کرد، در حالی که درباره تصویب قانون پولشویی اقدام جدی شده است».
این نماینده مجلس دهم یادآورشد: «میلیاردها تومان پول کثیف ناشی از تجارت مواد مخدر را نمی‌توان انکار کرد؛ از این رو خواهش می‌شود موضوعی که برای اقتصاد کشور ضرورت دارد را انکار نکنیم و از بودنش ناراحت شویم».
برخورد با مفسدان و خوشحالی مردم
«محمد دهقانی نقندر» نماینده چناران و طرقبه در مجلس هم در نطق میان دستور خود به برخورد قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی اشاره کرد و گفت: «مردم از این اقدام خوشحال هستند».
این نماینده اصولگرا به جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی با «غلامحسین محسنی اژه‌ای» سخنگوی قوه قضاییه، اشاره کرد و گفت: «حدود 9 تن از مسئولان سابق بانک مرکزی و تعدادی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در زندان هستند و قوه قضاییه باید کسانی که 18 میلیارد دلار ارز کشور و ده‌ها تن سکه را تضییع کردند و ثروت کشور را به یک سوم کاهش دادند، تحت کیفر قانونی قرار دهد».
«اژه‌ای» خواستار اسناد «ظریف» شد
در حالی که اکثر نمایندگان از مواضع ظریف حمایت کردند، «نقوی‌حسینی»، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به حضور محسن اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در جلسه این فراکسیون گفت: اژه‌ای در مورد اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی تاکید داشت که باید ظریف توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند. در این باره نامه نوشتم و گفتم که اگر این جملات از سوی ایشان است، توضیحات و اسناد وی اخذ شود.
به گزارش ایسنا، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: آقای اژه‌ای در مورد اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی گفت که اظهارات ظریف از نظر شخص بنده غلط بوده ولی چون از طرف یک مقام رسمی مطرح می شود باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند. اینجانب نامه نوشتم و گفتم که اگر این جملات از سوی ایشان است، توضیحات و اسناد وی اخذ شود.
دبیرکل موتلفه: خبرگزاری‌ها آتش بیار معرکه‌ هستند
از دیگر کسانی که به سخنان ظریف در باره پولشویی، واکنش نشان داد «محمد‌نبی حبیبی»، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بود که با انتقاد از وزیر خارجه برای مطرح کردن موضوع پولشویی در کشور گفت: «به فرض آنکه در جایی هم تخلفی صورت گرفته باشد، آیا راه برخورد با آن، طرح مسئله در رسانه‌هاست؟».
او که گویا اهالی رسانه‌های داخلی را نامحرم مشکلات و معضلات جامعه می‌پندارد، در ادامه افزود: «ما قانون پولشویی دقیقی داریم و بانک‌ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیگر دستگاه‌های مسئول در این باره مسئولیت‌های مستقیم و کلیدی دارند و بیان مطالبی از نوع آنچه که آقای ظریف از طریق رسانه‌ها گفته‌اند و مجموعه دولت هم صحت آن را تائید نکرده است، جای تعجب فراوان دارد که چرا یکی از دولتمردان ما به راحتی آب خوردن، خوراک تبلیغاتی برای دشمنان فراهم می‌کند و وسیله شادمانی ترامپ و پمپئو و همفکران خبیث آنها را تدارک می بینند».
او در پایان با کنایه به خبرگزاری‌های داخلی گفت:‌«متاسفانه برخی از خبرگزاری‌های داخلی هم آتش بیار این قبیل معرکه‌ها هستند».