اين در حالي است كه سال گذشته هر كيلو برنج ايراني در محدوده قيمت 25 هزار تومان قرار داشت و اين كالا نسبت به سال گذشته با افزايش قيمت دو برابري مواجه شده است. ضمن آنكه برنج‌هاي وارداتي تنظيم بازار تايلندي نيز به قيمت هر كيلوگرم ۵ هزار تومان و هندي دانه بلند (كيسه قرمز) هم به قيمت هر كيلوگرم ۸ هزار تومان در اين مراكز عرضه مي‌شدند و در اين بخش نيز شاهد رشد 4 برابري قيمت برنج نسبت به سال گذشته هستيم. البته نكته قابل تامل اين است كه بر اساس مشاهدات ميداني قيمت هر كيلو برنج ايراني طي دو ماه گذشته از ۴۵هزار تومان فراتر رفته و حالا واسطه‌هاي خريد و فروش برنج صحبت از برنج كيلويي 55 هزار تومان مي‌كنند. روند افزايش قيمت اين محصول از ابتداي سال هرگز به شتاب يك ‌ماه اخير نبوده است و به نظر مي‌رسد اعلام خبر كاهش بيش از ۱۸درصدي توليد و برداشت برنج به‌دليل خشكسالي و كم‌بارشي امسال، با ايجاد جو رواني در بازار برنج، قيمت اين محصول را در يك‌ ماه اخير به‌شدت بالا برده است.

جميل عليزاده شايق، دبيرانجمن برنج ايران در خصوص وضعيت اين روزهاي بازار برنج و گراني‌هاي اخير براين باور است كه سال‌هاست  واسطه‌ها و دلالان با مراجعه به مناطق شمالي و شهرهاي توليدكننده برنج اين برنج‌ها را خريداري مي‌كنند و به شهرهاي بزرگ مي‌برند و آن را گرانتر ازقيمت واقعي‌اش مي‌فروشند. او در ادامه به «اعتماد» گفت: در حال حاضر كه در انتهاي شهريور‌ماه هستيم برنجي در دست شالي‌كاران موجود نيست و كشاورزان عمدتا در مرداد و اوايل شهريور‌ماه برنج‌ها را به كارخانه‌داران تحويل مي‌دهند.
زمين كشاورزان و توليدات‌شان
 محدود شده است
دبير انجمن برنج تصريح كرد: زمين كشاورزان برنج‌كار در شمال كشور به اندازه‌اي كوچك شده و توليدات‌شان محدود شده است كه توانايي اين را ندارند تا توليدات‌شان را به اميد ماه‌هاي آينده نگه دارند كه گران‌تر بفروشند بنابراين اين نرخ‌گذاري‌ها در دست بازرگانان بزرگ است. عليزاده شايق خاطرنشان كرد: به تازگي كارخانجات خودشان اقدام به كار بازرگاني برنج كرده‌اند و زماني كه شالي را از كشاورز مي‌خرند تا تبديل به برنج كنند واحد بازرگاني راه مي‌اندازند و كار بازرگاني را خودشان انجام مي‌دهند بنابراين مي‌توان گفت تعداد دلالان هم در بازار نسبت به گذشته كمتر شده است و زماني كه فردي به قصد خريد برنج به شمال مي‌رود مي‌تواند به راحتي از كارخانه برنج تهيه كند. دبيرانجمن برنج ايران با بيان اينكه نه تنها قيمت برنج بلكه قيمت همه كالاهاي اساسي و ... افزايشي شده است، ادامه داد: البته بايد يك تفاوتي ميان قيمت برنجي كه در تهران و شهرهاي بزرگ عرضه مي‌شود با قيمتي كه در شهرهاي شمالي عرضه مي‌شود قائل شد اما نه اين اندازه كه قيمت آن تفاوت فاحشي با كارخانه دارد. عليزاده شايق با بيان اينكه در اين بازارهيچ نظارتي وجود ندارد، ادامه داد: قيمت برنج در مراكز توليد تا هفته گذشته در محدوده 40 هزار تومان بود كه در حال حاضر تغيير كرده و بالا رفته است اما اين موضوع را نمي‌توان ناديده گرفت كه تفاوت قيمت برنج در شمال و مناطق عرضه بسيار زياد شده است.

نهادهاي نظارتي خود را به خواب زده‌اند
دبير انجمن برنج گفت: بارها در شبكه‌هاي مختلف رسانه ملي و در رسانه‌هاي ديگر اعلام كرده‌ايم كه متاسفانه شبكه‌هاي نظارتي در بازار برنج خودشان را به خواب زده‌اند و بيدار نمي‌شوند زيرا تنها قيمت برنج نيست كه با حركت از مناطق شمالي به شهرهاي بزرگ دستخوش تغيير مي‌شود بلكه كيفيت اين برنج هم تغيير مي‌كند و برنجي كه در شمال كشور با دو تا سه درصد خرده مي‌توان تهيه كرد در تهران ميزان خرده‌ها به 10 تا 12 درصد مي‌رسد و حتي احتمال ناخالصي آن هم به‌شدت بالا مي‌رود و هيچ كس هم پاسخگو نيست. عليزاده شايق با اشاره به نامه انجمن واردكنندگان برنج به رييس‌جمهور تصريح كرد: در مورد برنج خارجي ديدگاهي كه وجود دارد اين است كه شركت بازرگاني دولتي را رقيب بخش خصوصي مي‌دانند اين در حالي است كه اين شركت بايد نقش حمايتي داشته باشد اما اين قضيه براي برنج داخلي وجود ندارد زيرا توليدكنندگان برنج داخلي هر كدام جداگانه مشغول فعاليت هستند.

شفاف‌سازي قيمت‌ها با راه‌اندازي بورس برنج
دبيرانجمن برنج با بيان اينكه قراربراين است تا برنج در بورس كالا عرضه شود، گفت: بازار بورس برنج در حال راه‌اندازي است و اين بازار به نفع كشاورزان خواهد بود چرا كه خود كشاورزان به صورت مستقيم مي‌توانند وارد اين بازار شوند و برنج خود را قيمت‌گذاري كنند و خريدار با ورود به اين بازار خريد خود را انجام مي‌دهد. عليزاده شايق با بيان اينكه با اين اقدام دست واسطه‌ها نيز از بازار برنج كوتاه خواهد شد ، افزود: فعال شدن بازار بورس برنج به نرخ‌گذاري اين كالا و شفافيت در اين بازار كمك خواهد كرد اما متاسفانه مردم فرق ميان بورس كالا و بورس اوراق بهادار را نمي‌دانند و با سابقه تلخي كه در شاخص‌هاي بورس در دولت آقاي روحاني پيش آمد مردم از كلمه بورس به صورت كلي ترسيده‌اند. گفتني است؛ نياز سالانه كشور به اين محصول استراتژيك حدود سه ميليون تن در سال است كه براساس گزارش وزارت جهاد كشاورزي حدود ۲.۵ ميليون تن برنج در سال جاري از شاليزارهاي كشور برداشت شده كه ۹۰ درصد از آن سهم سه استان شمالي است و كل واردات برنج امسال ۲۵۰هزار تن بوده و ۷۰هزار تن برنج خارجي نيز به‌دليل همزمان‌شدن با فصل ممنوعيت واردات در بنادر رسوب كرده است، بر اساس آمارها واردات برنج امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نصف شده، درحالي كه كل واردات سال‌۹۹ نيز در مقايسه با سال‌۹۸ كاهش ۵۰درصدي داشت.