• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: یکشنبه 21 اردیبهشت 1404, 13 ذی‌القعده 1446, Sunday 11 May 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

اصلاح نرخ کار دانشجویی و بهبود حمل‌ونقل / ۸۰ پروژه دانشجویی در دست اجرا داریم
رشد 25 درصدی مصرف برق کشور در اردیبهشت امسال
برگزاری کارگاه طراحی تمبر یادبود تخت فولاد اصفهان
اصفهان صاحب نخستین شبکه های مجزای آب شرب و پساب در کشور می شود
باید جلوی مقرراتی که به آینده صندوق تأمین اجتماعی آسیب می‌زند را بگیریم
برگزاری سمپوزیوم بین المللی سنگ با حضور هنرمندان داخلی و خارجی
تدوین ۱۰ برنامه در گروه فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در تولید و اولویت‌دهی به ۱۲ پروژه شاخص در سال 1404
رونمایی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید شرکت نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
خیابانی گردشگر پذیر برای دفاع از بافت تاریخی شهر
فعالیت 46 پایگاه امداد و نجات در سطح استان
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد
در جاده انقلاب بانکی
تنفس به‌جای گفت‌وگو
دلایل احتمالی تعویق دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا بررسی شد
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
تحلیلی بر ریشه‌های بی‌اعتمادی عمومی به بازار سرمایه ایران؛
در محاصره ترس
انفجار مهیب
750 مجروح و 8 کشته در بندر شهید رجایی
انفجار مهیب
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
گزینه‌های پیشنهادی سکاندار اقتصاد ایران بررسی شد
کدام وزیر برای کدام اقتصاد

پیشنهاد سردبیر

بازگشت بارقه امید
بازگشت بارقه امید
همراه اول
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد
در جاده انقلاب بانکی
تنفس به‌جای گفت‌وگو
دلایل احتمالی تعویق دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا بررسی شد
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
تحلیلی بر ریشه‌های بی‌اعتمادی عمومی به بازار سرمایه ایران؛
در محاصره ترس
انفجار مهیب
750 مجروح و 8 کشته در بندر شهید رجایی
انفجار مهیب
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
گزینه‌های پیشنهادی سکاندار اقتصاد ایران بررسی شد
کدام وزیر برای کدام اقتصاد

اخبار ویژه

صدای پای صندوق می‌آید
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
در جاده انقلاب بانکی
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
تنفس به‌جای گفت‌وگو
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
در محاصره ترس
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
انفجار مهیب
انفجار مهیب
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
بیش از ۲۰۲۷ مگاوات طرح نیروگاهی تا اوج بار ۱۴۰۴ به مدار می‌آید
بیش از ۲۰۲۷ مگاوات طرح نیروگاهی تا اوج بار ۱۴۰۴ به مدار می‌آید
رشد ۱۶ درصدی مصرف برق كشور
رشد ۱۶ درصدی مصرف برق كشور
افق بورس ۳ میلیونی
افق بورس ۳ میلیونی
۱۷ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند
۱۷ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند
آرایش مذاکراتی در رم
آرایش مذاکراتی در رم
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم
اجاره و اجبار
اجاره و اجبار
کف قیمت دلار کجاست
کف قیمت دلار کجاست
بازگشت بورس در آستانه قله
بازگشت بورس در آستانه قله
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی فولاد مباركه به‌زودی وارد مدار می‌شود
۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی فولاد مباركه به‌زودی وارد مدار می‌شود
کاهش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه اتمی با تغییر ساعت رسمی کشور
کاهش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه اتمی با تغییر ساعت رسمی کشور
ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟
ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟

اقتصاد کلان

بیشتر
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید

چندروز پیش بود که نام صندوق بین‌المللی پول در رسانه‌های ایرانی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. دلیل...

پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
تنفس به‌جای گفت‌وگو
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
ابرچالش وزارتخانه بدون‎‌وزیر اقتصاد
آرایش مذاکراتی در رم
تبعات سیاسی و امنیتی جراحی یارانه‌ای
ریسک‌زدایی از اقتصاد ایران
شفافیت به سبک ترامپ
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
پایان یک عصر طلایی
بازخوانی کارنامه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار جهان
پایان یک عصر طلایی

وارن بافت، نامی آشنا و چهره‌ای تکرارنشدنی در بازار‌های مالی است. تقریبا هیچ معامله‌گر، تحلیلگر و سرمایه‌گذاری نیست که نام او را نشنیده باشد یا از این همه سال سابقه درخشان او در زمینه تحلیل و...

یارکشی منطقه‌ای در دوران پسا اسد
توفان تعرفه‌ها در بازار نفت
سیگنال تقاطع مرگ «بیت‌کوین»
سقوط آزاد بازارهای جهان
کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۵
تحریرالشام در منگنه
هزینۀ بازسازی اوکراین؛ ۵۰۰ میلیارد دلار!
مافیا‌بازی ترامپ
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
قانوني براي امنيت سرمايه
الزام ثبت رسمي معاملات، پيش‌نياز سرمايه‌گذاري در توليد
قانوني براي امنيت سرمايه

در حالي كه تحقق شعار سال با عنوان «سرمايه‌گذاري در توليد» نيازمند تامين امنيت سرمايه‌گذاران است، تاخير در اجراي قانون الزام به ثبت رسمي معاملات غيرمنقول، امنيت حقوقي سرمايه‌ها را تهديد كرده و به...

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو
کلاف سردرگم تورم
تابستانی داغ در انتظار اجاره‌نشینان
سقوط وام ساخت‌وساز به کمترین عدد ۱۴ سال اخیر!
سقوط قدرت خرید در پرتگاه گرانی
اختلاف معنادار دستمزد با سبد معیشت
مواد غذایی در خط مقدم افزایش قیمت‌ها
لبخند بازار به مذاکره
بیشتر

بازار

بیشتر
بازگشت بارقه امید بازگشت بارقه امید

بازار بورس روز گذشته، شاهد یک حرکت پیچیده و البته امیدوارکننده بود. این روزها، فضای بازار با تنش‌های سیاسی همراه است اما در عین حال، امیدواری‌هایی در خصوص تغییرات مثبت در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور...

تغییر روند بازارها
در محاصره ترس
بازار آماده مرحله بعدی جهش
افق بورس ۳ میلیونی
بازار ارز دیجیتال تا اینجای سال ۲۰۲۵
بورس در فاز صعود
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
بورس آماده صعود بزرگ
بیشتر

گردشگری

بیشتر
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
چالش‌های محوطه تاریخی ازبکی؛
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته

نادر نینوایی- محوطه باستانی ازبکی با قدمتی 9هزار ساله یکی از محوطه‌های تاریخی ارزشمند ایران زمین است که در حال حاضر درهای آن بسته بوده و امکان بازدید عمومی ندارد. این محوطه باستانی که زمانی سیدمحد...

پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
مرگ پشت فرمان نشست
چالش تهیه بلیت اتوبوس
غایب بازار بلیت هواپیما
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سه‌پرده
بلیت قطار در چنگال واسطه‌ها
شنبه‌ها تعطیل می شوند؟
ویکند دو روزه در خط پایان؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
درآمد از رسوب کالا
شیوه درآمدزایی سازمان بنادر بررسی شد
درآمد از رسوب کالا

پس از حادثه انفجار در بندر شهید رجایی که توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرد، رییس‌جمهور در انتقاد از وضعیت موجود و فرآیندهای مدیریتی بندر شهید رجایی به صراحت گفت: «آیا واقعا لازم است ۱۴۰‌هزار کانتینر...

كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
تجارت روی ریل تازه
گره كور انبارها
کشتی‌های اقیانوس‌پیمایی که متولد نمی‌شوند
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
واردات کارکرده با قیمت لاکچری
گشایش سوئیفت ریالی
«مكران» و جانمايي در نظم ژئوپليتيك منطقه
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21744
منتشر شده در شنبه, 06 اسفند 1401 07:57
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
ثبت‌نام از متقاضیان خودروی خارجی آغاز شد

خالی‌فروشی در واردات خودرو

توضیحات

با گذشت هفت‌ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، در شرایطی امروز پیش‌فروش خودروهای خارجی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز خواهد شد که وزارت صمت ثبت‌نام متقاضیان را مشروط به نداشتن پلاک فعال و عدم انتقال سند تا یک‌سال آینده کرده است. در این مرحله از فروش که تا پایان هفته ادامه خواهد داشت، متقاضیان باید ۵۰۰میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشند. شروط مذکور در حالی است که مشخص نیست چه خودرویی از چه برندی و با چه قیمتی قرار است وارد کشور شود. سردرگمی متقاضیان با این تصمیمات جلوی اثر افزایش عرضه ناشی از واردات موثر را می‌گیرد.  

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: با گذشت هفت ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، از امروز پیش‌فروش خودروهای خارجی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز خواهد شد و متقاضیان یک هفته مهلت خواهند داشت که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت‌نام کنند. پس از آنکه سازمان بورس به دلیل ابهام در تامین به‌موقع خودرو، پیش‌فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا - به عنوان شفاف‌ترین سازوکاری که می‌توانست نحوه فروش خودروها را پیگیری کند - را نپذیرفت هیات دولت بند مربوط به الزام فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا را  در مصوبه ۲۴ بهمن‌ماه خود از آیین‌نامه واردات خودرو حذف کرد، حالا اخبار منتشر‌شده حاکی از آن است که فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام خواهد شد. 

‌پنجشنبه‌شب گذشته امید قالیباف در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح سازوکار اولویت‌بندی فروش خودروهای وارداتی پرداخت. منظور از قرعه‌کشی اولویت این است که افرادی که حایز شرایط اعلامی هستند در سامانه یکپارچه ثبت‌نام می‌کنند و وزارت صمت از طریق این سامانه قرعه‌کشی انجام می‌دهد تا اولویت یکم تا صدهزارم تخصیص خودرو مشخص شود، سپس خودروهای وارداتی با اولویت‌بندی مشخص شده به متقاضیان تخصیص پیدا می‌کند. جالب اینکه به گفته قالیباف اولویت یک تا ۱۰۰هزار به این دلیل انتخاب شده که وزارت صمت وعده داده بود تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودروی وارداتی عرضه شود. حالا اما نه خودروی وارداتی، بلکه تنها اولویت تخصیص خودرو قرعه‌کشی خواهد شد.

 

متقاضیانی که می‌خواهند برای قرار گرفتن در اولویت خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت‌نام کنند باید چهار شرط اصلی را داشته باشند. یکی اینکه این متقاضیان باید دارای گواهینامه باشند. به نظر می‌رسد قصد وزارت صمت از این شرط آن است که تنها مصرف‌کنندگان بتوانند در این قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند. شرط بعدی این است که داوطلبان در ۴۸ ماه گذشته خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا نداشته باشند. شرط بعدی نیز  عدم‌مالکیت پلاک فعال از طرف متقاضی است، یعنی متقاضی نباید خودروی دیگری داشته باشد که این شرط تاحدودی عجیب به نظر می‌رسد، چراکه عموما کسانی که خودرو ندارند به‌یک‌باره برای خرید خودروی خارجی اقدام نمی‌کنند بلکه بیشتر کسانی که خودروی داخلی با سطح نزدیک به خودروی خارجی دارند، خودروی خود را با وارداتی‌ها جایگزین می‌کنند. شرط چهارم اما شرط عجیب‌تری است که مطابق آن متقاضی باید ۵۰۰‌میلیون تومان در حساب شخصی خود داشته باشد و این مبلغ تا زمانی که قالیباف مشخص نکرده انتهای آن چه زمانی است در حساب فرد بلوکه می‌ماند.


اینطور که سخنگوی وزارت صمت گفته بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام در طول چند روز این شرایط باید احراز شود و شاید حدود ۱۰ الی ۱۵درصد از متقاضیان در این مرحله ریزش کنند و سپس وارد مرحله قرعه‌کشی اولویت خواهند شد. بنابراین از رتبه یک متقاضیان تا صدهزار اولویت‌بندی خواهند شد و پس از آن عرضه‌ها در این سامانه شروع خواهد شد. اما آنچه تاکنون توضیح داده شد ترتیب اولویت‌بندی مشتریان بود، اما تخصیص خودرو به چه صورتی انجام خواهد شد؟ قالیباف در این مورد توضیح داده است که عرضه خودروهای وارداتی به‌تدریج و با تاخیر سه‌ماهه و ۶ماهه خواهد بود و در این بین برخی خودروها نیز فروش فوری خواهند داشت. تخصیص خودروها نیز به این صورت خواهد بود که برای مثال اگر ۲۰هزار خودرو ابتدا وارد کشور شود، کسانی که در قرعه‌کشی توانسته‌اند اولویت یک تا ۲۰هزار را کسب کنند می‌توانند این خودروها خریداری کنند. حال اگر فردی خودروهای واردشده در این مرحله را نخواهد و نپسندد باید تا سری بعد واردات صبر کند؛ ولی اولویت او حفظ خواهد شد و سری بعد می‌تواند با اولویت خرید خود را انجام دهد.

همچنین سخنگوی وزارت صمت تاکید کرده است در مرحله ابتدایی واردات، خودروهای وارداتی همه خودروهای کمتر از ۱۰هزار یورو خواهند بود. علاوه بر این خبرگزاری تسنیم نیز بخش دیگری از جزئیات فروش خودروهای وارداتی را منتشر کرده است که مطابق آن متقاضیان سه مرحله پرداخت دارند. ابتدا باید همان ۵۰۰میلیون تومان را پرداخت کنند، مرحله دوم مربوط به زمانی است که خودروها در سامانه یکپارچه ثبت شده و متقاضیان باید خودرویی را که می‌خواهند انتخاب کنند، بدین ترتیب بعد از انتخاب خودرو، متقاضیان سه روز مهلت دارند تا هزینه CFR (هزینه ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد) را به صورت پیش‌پرداخت واریز کنند. مرحله نهایی نیز سه تا شش ماه بعد است که قرار است خودرو به دست مشتری برسد. در این مرحله متقاضی باید تکمیل وجه انجام دهد و هزینه پلاک و غیره را نیز پرداخت کند.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز محاسبه خواهد شد. بنابراین و با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز می‌توان گفت کسانی که اولویت‌های بهتری کسب می‌کنند می‌توانند خودروی موردنیاز خود را نه تنها سریع‌تر بلکه با قیمت بهتر دریافت کنند. اگر هم خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند. اما اگر واردکننده نتواند در موعد مقرر خودروی متقاضی را تحویل دهد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در این صورت متقاضی می‌تواند ماهانه جریمه دیرکرد ۵/ ۷درصدی و ۵درصد هزینه ابطال را دریافت کند. عنوان می‌شود تاکنون حدود ۸۵ تا ۹۰هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش و ۱۴۳ خودرو نیز وارد کشور شده است.

مارپیچ خرید وارداتی‌ها

گرچه سعی ما بر این بود که کل مراحل خرید خودروهای وارداتی را به صورت ساده بیان کنیم، اما مروری بر سازوکار جدید فروش وارداتی‌ها، هر متقاضی و غیرمتقاضی محصولات وارداتی را دچار سرگیجه می‌کند. حال تصور کنید مشتریان خودروهای وارداتی مجبور هستند از این سازوکار دست به خرید خودرو بزنند.

 مسیری که تنها یک فعالیت ساده اقتصادی مانند خرید خودرو است، به یک ماز یا به تعبیری مارپیچ می‌ماند. متقاضیان نه تنها باید درگیر این مسیر پیچیده باشند بلکه حتی با شفافیت نیز مواجه نیستند. آنها در شرایطی باید برای مدت نامعلومی ۵۰۰‌میلیون تومان خود را بلوکه کنند که حتی نمی‌دانند چه خودرویی از چه برندی، محصول چه کشوری و حتی با چه قیمتی دریافت خواهند کرد. وزارت صمت درحالی قرعه‌کشی اولویت این خودروها را آغاز کرده که در مورد هیچ‌یک از این موارد برای متقاضیان احتمالی شفاف‌سازی نکرده است. این در حالی است که این وزارتخانه مدت طولانی را درحال بررسی شرایط و پیشنهادهای واردکنندگان بود و بالطبع باید تاکنون این اطلاعات را به طور دقیق و شفاف در دست داشت و آن را اعلام عمومی می‌کرد که دقیقا چه خودروهایی ثبت سفارش شده‌اند. مشتریان حتی نمی‌دانند خودروهای وارداتی به چه قیمتی به دست آنها خواهد رسید، چراکه بسته به آنکه در قرعه‌کشی هفته آتی سامانه یکپارچه، بتوانند چه اولویتی را کسب کنند و زودتر یا دیرتر خودروی خود را دریافت کنند، هزینه‌ها افزایش خواهد یافت؛ زیرا طبق اخبار منتشره مبالغ پرداخت‌شده نهایی نیست و به قیمت روز محاسبه خواهد شد.

از طرف دیگر آنها نمی‌دانند چه خودروهایی وارد خواهد شد چراکه هنوز وزارت صمت اطلاعاتی را در این باره منتشر نکرده و در این شرایط می‌خواهد با بلوکه‌کردن ۵۰۰میلیون تومان از متقاضیان آنها را در صف خرید خودروی وارداتی قرار دهد. شاهد پیگیری این شیوه مبهم از وزارتخانه‌ای هستیم که برای اولین محموله خودروهای وارداتی که ۲۲ دستگاه بود همه مراحل آن از جمله اینکه اکنون خودروها روی کشتی هستند یا در این لحظه به اسکله رسیده‌‌اند و حالا به سمت گمرک درحال حرکت هستند را اطلاع‌رسانی می‌کرد ولی انگار همین وزارتخانه دلیلی نمی‌بیند که اطلاعات اساسی و حتی نام خودروهایی را که افراد باید برای خرید آنها در صف بایستند منتشر کند. متقاضیان تنها می‌دانند که اگر آنقدر خوش‌شانس باشند که بتوانند اولویت‌های ابتدایی را در قرعه‌کشی به دست بیاورند، می‌توانند خودروهایی از کیا و چانگان خریداری کنند.

علاوه بر این زمان تحویل خودروها نیز از دیگر نکات قابل‌توجه این دستورالعمل است. پیش از این امید قالیباف اواخر آذرماه گفته بود: «طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در سه ماه باقی‌مانده امسال ۱۰۰هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.» با توضیحات تکمیلی مشخص شد قرار است تا پایان امسال نه واردات بلکه پیش‌فروش خودروهای وارداتی انجام شده و طی سه تا شش ماه دیگر به مشتریان تحویل داده شود؛ اما انگار این زمان تحویل نیز دچار تغییرات اساسی شده، یعنی امسال و طی هفته آینده با بلوکه کردن ۵۰۰‌میلیون تومان از هر یک از ۱۰۰هزار متقاضی تنها اولویت‌ها مشخص می‌شود و هر زمان که خودروها وارد سامانه شد که زمان آن هم به هیچ عنوان مشخص نیست، باید هزینه دیگری که هزینه CFR است پرداخت شود و تحویل سه تا شش ماه بعد از آن انجام خواهد شد. جالب اینکه قالیباف انتخاب ۱۰۰هزار نفر برای قرعه‌کشی اولویت‌بندی را در راستای تحقق این وعده می‌داند و معرفی می‌کند.

نکته دیگر شرط عدم‌مالکیت پلاک فعال برای متقاضیان است. به‌نوعی می‌توان گفت وزارت صمت با این شرط بار دیگر مقدمات ایجاد دلالی شماره ملی را در بازار خودروی کشور فراهم کرده است. همانطور که اشاره شد رفتار خریداران بازار خودرو نشان می‌دهد عموما کسانی که خودرو ندارند به‌یکباره برای خرید خودروی خارجی اقدام نمی‌کنند بلکه بیشتر کسانی که خودروی داخلی با سطح نزدیک به سطح قیمتی خودروی خارجی دارند، خودروی خود را با وارداتی‌ها جایگزین می‌کنند. همین دلیل است که باعث می‌شود واردات خودرو روی قیمت بازار خودروهای داخلی نیز موثر باشد. حالا وزارت صمت با تعیین شرط عدم‌مالکیت پلاک فعال راهی ایجاد کرده که افراد برای خرید خودروهای خارجی از شماره ملی افراد دیگر استفاده کنند و بازار دلالی شماره ملی برای خودروهای وارداتی نیز گرم شود.

به نظر می‌رسد وزارت صمت نه تنها نتوانسته به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند بلکه تنها سعی می‌کند که با پیچیده و پیچیده‌تر کردن مراحل فروش خودروهای وارداتی این‌طور جلوه دهد که دولت در مسیر واردات و فروش خودروهای خارجی گامی جدید برداشته است، غافل از اینکه با هر یک از این به‌زعم آنها گام‌ها متقاضی یک گام از خرید خودرو دور می‌شود. مصرف‌کنندگان نیز در شرایط متفاوتی قرار دارند، به‌طوری‌که واردات خودرو به مدت چهار سال ممنوع بوده و شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضای خودروهای خارجی وجود دارد، خودروهایی با مدل ۲۰۱۷ با قیمت‌هایی بسیار گزاف در بازار داخلی خرید و فروش می‌شوند، از سوی دیگر نرخ ارز به شکل روزافزون رو به افزایش است و هر میزان که خرید خودرو به تعویق بیفتد از قدرت خرید آنها کاسته می‌شود.

در چنین شرایطی مشخص است که خریداران چاره‌ای نمی‌بینند جز اینکه به هر ساز ناکوک وزارت صمت برقصند و شانس خود را برای خرید خودرو با اولویت‌های اول امتحان کنند. اما اگر اینقدر خوش‌شانس نباشند مشخص نیست که در اولویت‌های پایانی مجبور هستند این خودروها را با چه قیمتی خریداری کنند و آیا قدرت خرید آنها را خواهند داشت یا خیر. به نظر می‌رسد بازار خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی به یک لاتاری بدل شده و همه چیز مبتنی بر شانس است؛ با این تفاوت که مشتریان خودروهای وارداتی بر خلاف خریداران خودروهای داخلی نمی‌دانند که برای دقیقا چه خودرویی چنین ریسکی را به جان می‌خرند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟

یادداشت

لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
از خاك تا اقتصاد از خاك تا اقتصاد
ضرورت ایجاد تغییر ضرورت ایجاد تغییر
ترامپ «عصر طلایی» کریپتو را مصادره می‌کند ترامپ «عصر طلایی» کریپتو را مصادره می‌کند

گفتگو

تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند

اقتصاد فرهنگ

زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
پیامد پیامک‌های حجاب نوروزی
پیامد پیامک‌های حجاب نوروزی

گزارش خبری

در جاده انقلاب بانکی
در جاده انقلاب بانکی
خطر جیره‌بندی آب‌
خطر جیره‌بندی آب‌
انفجار مهیب
انفجار مهیب

رادیو نوسان

بیشتر
چشم‌انداز طلایی نقره
چشم‌انداز طلایی نقره
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

گزارشات کدال زیر ذره‌بین
تخصیص تسهیلات ۲۰ میلیون‌ تومانی به تعمیر و بازسازی تاکسی ها در اصفهان
خطر کلاهبرداری در کمین مالکان خودروها
کاهش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه اتمی با تغییر ساعت رسمی کشور
کف قیمت دلار کجاست
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
توفان تعرفه‌ها در بازار نفت
بورس در فاز صعود
۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی فولاد مباركه به‌زودی وارد مدار می‌شود
مواد غذایی در خط مقدم افزایش قیمت‌ها
ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟
ریسک‌زدایی از اقتصاد ایران
سقوط قدرت خرید در پرتگاه گرانی
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
اختلاف معنادار دستمزد با سبد معیشت
روز تعیین‌‌‌‌‌‌‌‌تکلیف
بازگشت بورس در آستانه قله

آخرین اخبار

اصلاح نرخ کار دانشجویی و بهبود حمل‌ونقل / ۸۰ پروژه دانشجویی در دست اجرا داریم
رشد 25 درصدی مصرف برق کشور در اردیبهشت امسال
برگزاری کارگاه طراحی تمبر یادبود تخت فولاد اصفهان
اصفهان صاحب نخستین شبکه های مجزای آب شرب و پساب در کشور می شود
باید جلوی مقرراتی که به آینده صندوق تأمین اجتماعی آسیب می‌زند را بگیریم
برگزاری سمپوزیوم بین المللی سنگ با حضور هنرمندان داخلی و خارجی
تدوین ۱۰ برنامه در گروه فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در تولید و اولویت‌دهی به ۱۲ پروژه شاخص در سال 1404
رونمایی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید شرکت نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
خیابانی گردشگر پذیر برای دفاع از بافت تاریخی شهر
فعالیت 46 پایگاه امداد و نجات در سطح استان
لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
درآمد از رسوب کالا
بازگشت بارقه امید
صدای پای صندوق می‌آید
برگزاری اجلاس‌های ملی خیرین مدرسه‌ساز اصفهان
حضور بانوان پستچی در کشور برای اولین بار در اصفهان
بررسی برنامه‌های مدیریت بار و ناترازی‌ها، اهمیت مدیریت مصرف برق و فرهنگ‌سازی
قانوني براي امنيت سرمايه
تغییر روند بازارها
پایان یک عصر طلایی
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
در جاده انقلاب بانکی
بهره مندی بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان اصفهان از نعمت گاز طبیعی
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات

تحلیل

جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
چاي «دبش» محصول ارز چند نرخي است
بركناري وزير اقتصاد چه چيزي را حل كرد؟
اثر تخريبي نوسان ارز بر رشد اقتصادي
سقوط سرعت رشد اقتصادی
تجارت ایران و اوراسیا با «روبل»
بي‌انصافي است
سیاست‌های متناقض دولت در بازار بدهی
اوج‌گيري بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي
دستمزد پایین و حسرت مهاجرت نیروی کار
احتمالات صادرات نفت ایران
مراکز تحقیقاتی چقدر پول می‌گیرند؟
محو اثر قانون چک؟
خروج دلالان از لاتاری خودرو
حجم معوقات بانکی ۸۰۰ همت شد
جلوگیری از سرقت پول نقد معدنی‌ها
ابهامات واگذاری ایران‌خودرو به کروز
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا