• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 11 خرداد 1402, 12 ذی‌القعده 1444, Thursday 1 June 2023
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

رویای مخوف اردوغان
آتش زیر‌خاکستر
كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان
سرمایه‌های معلق
رونمایی از سند سیاست ها و برنامه های عملیاتی اداره توسعه فرهنگ شهروندی
گواهینامه CARES در ذوب آهن اصفهان تمدید شد
همکاری ذوب‌آهن اصفهان و سازمان اقتصادی کوثر توسعه می یابد
برنامه‌های موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان به مناسبت سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب
روایت ۵۱ سفرنامه‌نویس از مسجد امام(ره)
سرمایه‌های معلق
دلايل وضعيت مبهم بازار سرمايه بررسي شد
سرمایه‌های معلق
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
موج اخبار سياسي آزادسازي منابع ايران در سئول:
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
کارخانه داروگر ورشکسته شد؛
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
احساس گرانی 86 درصدی
احساس گرانی 86 درصدی
آونگ سیاسی دلار
جهت‌گیری قیمت‌ها در بازار ارز بررسی شد
آونگ سیاسی دلار
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن
وزير اقتصاد از مجمع تشخيص درخواست كرد
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن

پیشنهاد سردبیر

راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان
راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان
فولادمبارکه
سرمایه‌های معلق
دلايل وضعيت مبهم بازار سرمايه بررسي شد
سرمایه‌های معلق
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
موج اخبار سياسي آزادسازي منابع ايران در سئول:
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
کارخانه داروگر ورشکسته شد؛
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
احساس گرانی 86 درصدی
احساس گرانی 86 درصدی
آونگ سیاسی دلار
جهت‌گیری قیمت‌ها در بازار ارز بررسی شد
آونگ سیاسی دلار
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن
وزير اقتصاد از مجمع تشخيص درخواست كرد
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن

اخبار ویژه

سرمایه‌های معلق
سرمایه‌های معلق
نگاهی به تحولات جدید در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان
نگاهی به تحولات جدید در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان
تورم در نقطه‌جوش
تورم در نقطه‌جوش
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
احساس گرانی 86 درصدی
احساس گرانی 86 درصدی
گسترش روابط ایران و عمان
گسترش روابط ایران و عمان
آونگ سیاسی دلار
آونگ سیاسی دلار
سومین عرضه‏‏‌اولیه ۱۴۰۲
سومین عرضه‏‏‌اولیه ۱۴۰۲
دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره چگونه است؟
دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره چگونه است؟
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن
نمای جدید گرانی
نمای جدید گرانی
سومین دوره میز توسعه صادرات صنعت نساجی  کشور
سومین دوره میز توسعه صادرات صنعت نساجی کشور
چشم انداز چدن سازان برای صادرات رو به رشد است
چشم انداز چدن سازان برای صادرات رو به رشد است
صادرات چدن سازان به ۱۲ کشور دنیا
صادرات چدن سازان به ۱۲ کشور دنیا
فلسفه وجودی چدن‌سازان، ورود به عرصه جهانی است
فلسفه وجودی چدن‌سازان، ورود به عرصه جهانی است
روزگار دشوار قطعه سازان لوازم خانگی
روزگار دشوار قطعه سازان لوازم خانگی
تورم لوازم خانگی کمتر از تورم عمومی کشور است
تورم لوازم خانگی کمتر از تورم عمومی کشور است
نامه دلاری مجلس؛ کمک به بورس یا کنترل ارز
نامه دلاری مجلس؛ کمک به بورس یا کنترل ارز
اینفوگرافی/ دلیل سودآوری فولادمبارکه
اینفوگرافی/ دلیل سودآوری فولادمبارکه
نقشه مالیاتی ۱۴۰۲
نقشه مالیاتی ۱۴۰۲
چهارمین همایش تخصصی «غلتک و نورد» برگزار می‌شود
چهارمین همایش تخصصی «غلتک و نورد» برگزار می‌شود
سرگیجه در سازمان توسعه‌تجارت
سرگیجه در سازمان توسعه‌تجارت
پیروزی استــاد
پیروزی استــاد

اقتصاد کلان

بیشتر
۸۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی در نفت، گاز و برق
از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صندوق چه خبر؟
۸۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی در نفت، گاز و برق

صندوق توسعه ملی ایران در سال 1390 و پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی با نگاه ارزش‌مدارانه به...

پيدا و پنهان روابط اقتصادي ايران و عربستان
فرمول سریع‌ترین رشد اقتصادی در جیب جاکارتا
پیروزی استــاد
افزایش ۶۰ درصدی انبار خودروسازان در فروردین ماه
اتصال HSE و مدیریت بحران با هوش مصنوعی در هلدینگ پتروپالایش اصفهان
حضور هلدینگ پتروپالایش اصفهان و ۶ شرکت تابعه در نمایشگاه تخصصی صنعت نفت
بازدید مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از غرفه هلدینگ پتروپالایش اصفهان
پیشنهاد جدید آمریکا
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
رویای مخوف اردوغان رویای مخوف اردوغان

با پیروزی رجب طیب اردوغان در مقابل کمال قلیچ‌داراوغلو، نگرانی‌ها برای تداوم سیاست نوعثمانی‌گری او افزایش یافته است. اردوغان که در سال‌های گذشته در رویای مخوف احیای امپراطوری عثمانی به سر می‌برد،...

جنگ تراشه‌ها
سه دستورکار مهم سلطان در تهران
فرمول پیشگیری از جنگ جهانی سوم
نفت سفید ترکیه
نبرد گلادیاتورها
چه کسی در آناتولی دل ایران را می‏‏‌برد؟
دوئل کاسپاروف و کیسینجر ترک
پرده دوم فشار حداکثری
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی سیگار در ایران
دود و دم سخن می‌گویند
بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی سیگار در ایران

سازمان جهانی بهداشت روز 31 ماه می میلادی برابر با 10 خردادماه را به‌عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده است. آمارهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد در سطح جهان 1.3 میلیارد نفر دخانیات مصرف...

بي‌اعتنايي بازار به قيمت دستوري مرغ
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن
گسترش بد مسکنی
صفر تا صد ارز مسافرتی
متهمان بازار به هم ريخته برنج
سپردن بنگاه‌های مسکن به موزه
سود افسانه‌ای از یارانه پنهان شکر
مردم زیر تیغ مالیات
بیشتر

بازار

بیشتر
دیوار متزلزل بورس
دلایل نوسان غیرقابل پیش‌بینی بازار سهام بررسی شد
دیوار متزلزل بورس

بازار سهام در هفته جاری عملکرد چندان رضایت‌بخشی نداشت. دو روز پیاپی افت و دو روز مثبت و از دست رفتن کانال ۳/ ۲میلیون واحدی شاخص‌‌‌‌‌‌‌کل بورس تنها دستاورد این نماگر پرحاشیه بوده است. اگرچه روند...

آونگ سیاسی دلار
هدایت سهامداران خرد به صندوق‌ها
توافق طرفین بر سر دلار ۵۲ ؟
پنج ضلعی احیای بورس
ادعای زیان برای بالا بردن قیمت
بازگشت بورس به مسیر سبز
دلار در نقطه تردید
کلاف سردرگم عرضه خودرو در بورس کالا
بیشتر

گردشگری

بیشتر
گردش ۴۰ هزار میلیاردی سفر در 2 ماه اول
صنعت گردشگری بعد از بلای کرونا در حال زنده شدن است، حجم اقتصاد سفر‌های داخلی امیدوارکننده شده
گردش ۴۰ هزار میلیاردی سفر در 2 ماه اول

*کرونا که آمد، آن اوایل همه‌مان خانه‌نشین شده بودیم و نهایت تحرک‌مان، رفتن از اتاقی به اتاق دیگر بود. این وضعیت برای خیلی‌ها سخت بود چرا‌که عملا روابط انسانی، صله رحم و روابط اجتماعی‌مان ناخواسته...

صنایع دستی فیلتر شد
راز تبدیل هلند به دومین صادرکننده محصولات کشاورزی دنیا
پاسخ معمای چینی توریست خارجی
سیم کارت اختصاصی
۶ صحنه‏‏‌گردان گردشگری جهان
مهاجرت کشاورزان «شمال» به قزاقستان
دو طرح قاتل زاینده‌رود
پلمب سریالی اقامتگاه‌ها
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
مذاکره در سئول همکاری در تهران
یک هفته قبل از نشست آژانس اتفاق افتاد
مذاکره در سئول همکاری در تهران

انتشار دو خبر از مذاکرات درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و مذاکرات فنی ایران و آژانس مبنی بر بسته شدن یکی از سه مکان ادعایی را می‌توان از اثرات سفر سلطان عمان به تهران عنوان...

سرگیجه در سازمان توسعه‌تجارت
ضرورت تجارت آزاد با امارات
بلیت هواپیما پرواز کرد!
مسیر دشوار فتح بازار جزیره‌ها
ایران و مصر خیلی دور- خیلی نزدیک
سفیر اقتصادی در جده
ماشین خوب رویا نیست
تقویت دیپلماسی تجاری
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21658
منتشر شده در دوشنبه, 24 بهمن 1401 08:09
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

سه سناریوی واردات خودرو

توضیحات

دولت در شرایطی در بودجه سال آینده درآمد حدود ۳۲هزار میلیاردتومانی از محل واردات خودرو در نظر گرفته است که بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی در سه سناریو کف و سقف درآمدی دولت از محل مالیات واردات خودرو را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش کف درآمد دولت از این مالیات ۲۰هزار میلیارد تومان و سقف آن نیز ۳۲هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت از محل مالیات بر واردات، درآمد ۱۲۶۰هزار میلیارد ریالی را در نظر گرفته، رقمی که بخشی از آن قرار است به واسطه ورود خودرو به کشور تامین شود.

در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کلی و در قالب بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، به موضوع مالیات بر واردات پرداخته که یکی از محورهای آن به خودرو مربوط می‌شود. در این گزارش عنوان شده «منظور از مالیات بر واردات در بودجه‌های سنواتی، کل حقوق ورودی ریالی دریافتی از کالاهای وارداتی را شامل می‌شود که معمولا یکی از انواع آن حقوق ورودی خودروی سواری است. در شش سال گذشته، سهم مالیات بر واردات از مالیات‌های غیرمستقیم (مجموع مالیات بر کالا، خدمات و مالیات بر واردات) بین ۲۱ تا ۳۷درصد بوده اما در لایحه ۱۴۰۲ این سهم ۳۴درصد در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه واردات خودرو از خرداد ۹۷ تا خرداد امسال ممنوع بوده، طبعا دولت به جز بخشی از سال مبدا (۹۷) دیگر درآمد خاصی از ناحیه مالیات بر واردات خودرو نداشته است. حالا اما با توجه به آزادسازی واردات، سال آینده بخشی از درآمد حاصل از مالیات‌های غیرمستقیم، از محل واردات خودرو تامین خواهد شد.  

 طبق آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده، ارزش دلاری واردات خودرو دو میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سه سناریو را برای واردات خودرو پیش‌بینی کرده که در هر سه آنها، ارزش واردات ثابت (دو‌میلیارد دلار) در نظر گرفته شده اما دیگر متغیرها تفاوت دارند.
 

طبق سناریوی نخست، در‌حالی‌که طبق ابلاغ وزارت صمت به گمرک، حقوق ورودی خودروها بین ۶ تا ۳۴درصد در نظر گرفته شده، در جدول بودجه ۱۴۰۲ میانگین نرخ تعرفه ۵۵درصد است. از سوی دیگر میانگین نرخ ارز در‌نظر‌گرفته‌شده برای واردات خودرو در سال آینده، ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است، حال آنکه نرخ آزاد دلار در حال حاضر به ۴۵هزار تومان رسیده است. به هر حال، طبق پیش بینی دولت، سال آینده از محل مالیات بر واردات خودرو درآمدی کمتر از ۳۲هزار میلیارد تومان (به طور دقیق، ۳۱هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان) حاصل خواهد شد. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم ۲۵درصد خواهد بود.

در سناریوی دوم هرچند ارزش واردات خودرو به کشور طی سال ۱۴۰۲ همچنان دومیلیارد دلار لحاظ شده، با این حال میانگین تعرفه ۶۰ درصد است. همچنین نرخ ارز مبنای حقوق ورودی نیز به جای ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان (در سناریوی نخست) ۲۶هزار تومان در نظر گرفته شده که به دلیل برنامه‌ها و اقدامات دولت در راستای تثبیت نرخ است. در واقع مجلس با در نظر گرفتن این موضوع که دولت می‌خواهد سیاست تثبیت نرخ ارز را پیش ببرد، در سناریوی دوم نرخ ارز مبنا را کاهش داده است. با مبنا قرار دادن این متغیرها، مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده که درآمد ناشی از واردات خودرو در سال آینده ۳۱هزار و ۲۰۰میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی دوم تقریبا همان ۲۵درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت یک سناریوی به اصطلاح واقع‌بینانه را نیز در نظر گرفته که در آن باز هم ارزش واردات خودرو ثابت (دومیلیارد دلار) در نظر گرفته شده، اما فاکتورهای دیگر تغییر کرده‌اند. در این سناریو، متوسط نرخ تعرفه ۳۵درصد لحاظ شده و نرخ ارز مبنای ورودی نیز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است. با این حساب، درآمد دولت از ناحیه مالیات بر واردات خودرو طی سال آینده زیر ۲۰هزار میلیارد تومان (۱۹هزار و ۹۵۰میلیارد تومان)  خواهد بود.  با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی سوم حدودا ۱۶درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت تاکید کرده در راستای شفافیت‌های گمرکی بهتر است متن زیر به لایحه بودجه ۱۴۰۲ الحاق شود. متن موردنظر مرکز پژوهش‌های این است که «در سال ۱۴۰۲، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی (نرخ سامانه مبادله الکترونیکی) در روز اظهار خواهد بود». باید منتظر ماند و دید در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در نهایت چه ارقامی برای واردات خودرو لحاظ خواهد شد و دولت پس از چهار سال ممنوعیت ورود خودرو به کشور، چه درآمدی از این محل خواهد داشت.

 آخرین وضع واردات خودرو

اما پرسشی که این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده، آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور است. طبق وعده‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت داده، قرار است تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داده که تا پایان بهار سال آینده نیز ۱۰۰هزار دستگاه خودرو دیگر به کشور خواهد آمد. بنابراین در عرض ۶ ماه (حد فاصل ابتدای دی امسال تا انتهای خرداد سال آینده) در مجموع باید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی طبق وعده وزارت صمت وارد گمرکات کشور شود. اما آیا تحقق این وعده شدنی است؟

نگاهی به آخرین وضعیت واردات خودرو پاسخ مناسبی به این پرسش خواهد داد. طبق آنچه به صورت رسمی از سوی وزارت صمت عنوان شده، تا به امروز تنها ۱۴۲ دستگاه خودروی خارجی میهمان گمرکات کشور شده است. بنابراین اگر قرار باشد این وزارتخانه به وعده خود حداقل تا پایان امسال عمل کند، بالغ بر ۹۹هزار دستگاه خودروی دیگر باید در عرض کمتر از ۴۰ روز به کشور بیاید. با در نظر گرفتن پروسه نسبتا سخت و زمان‌بر واردات، به نظر می‌رسد تحقق چنین آماری در بازه زمانی مدنظر امکان‌پذیر نیست. طبق پیش‌بینی انجمن واردکنندگان خودرو نیز اگر همه شرایط برای ورود خودرو به کشور مهیا باشد، تا پایان سال نهایتا ۵۰هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد که پوشش‌دهنده نیمی از وعده وزارت صمت خواهد بود.

هرچند وزارت صمت توضیحی بابت دلایل عقب ماندن واردات خودرو از وعده‌اش نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد مسائلی مانند کمبود ارز و چالش‌های تحریم، به‌ویژه انتقال پول و عدم‌وجود نمایندگی‌های رسمی در کشور، جزو مشکلات اصلی و چالش‌های موجود بر سر راه واردات خودرو هستند. بنابراین تا این چالش‌ها برطرف نشوند، وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو حداقل تا بازه زمانی در‌نظر‌گرفته‌شده، یعنی انتهای بهار ۱۴۰۲، محقق نخواهد شد. البته این وسط اتفاقاتی نیز رخ داده که ممکن است به ورود خودروهای خارجی بیشتری به کشور تا پایان سال کمک کند، هرچند بعید است این اتفاقات منجر به تحقق برنامه وارد ۱۰۰هزاردستگاهی شود. به عنوان مثال مدیرعامل سایپا اخیرا به چین سفر کرده تا مذاکراتی را برای واردات خودرو از این کشور با شرکت‌های چینی انجام دهد. طبق آنچه تا به امروز اعلام شده، سایپا قرار است در اولین مرحله، خودروهای چانگان را وارد کشور کرده و در ادامه نسبت به مونتاژ آنها اقدام کند. حالا باید منتظر ماند و دید سوغات سفر محمدعلی تیموری به سرزمین اژدها ورود خودروهای وارداتی چینی به کشور تا قبل از سال جدید خواهد بود یا نه.

اما در شرایطی که واردات خودرو به کشور وضعیت مبهم و سرعت بسیار پایینی دارد، بورس کالای ایران از قبل بالغ بر ۲۱هزار دستگاه خودروی خارجی را برای فروش در این بستر پذیرش کرده است. طبق آیین‌نامه واردات خودرو،  خودروهای خارجی باید در بستر بورس کالا به فروش برسند، آن هم در حالی که نه تعرفه دقیق و نهایی آنها مشخص است و نه سود واردکنندگان. در واقع با وجود آنکه هنوز حتی یک درصد از وعده واردات ۱۰۰هزار دستگاهی خودرو (تا پایان امسال) محقق نشده، بورس کالا پیش‌تر ۲۱هزار و ۱۴۰هزار دستگاه خودروی خارجی (که ۱۹هزار دستگاه از آنها چینی است) را پذیرش کرده اما مشخص نیست این خودروها چه زمانی عرضه خواهند شد.

با وجود آنکه واردات خودروی صفرکیلومتر به کشور سرعتی بسیار بسیار کند و در حد توقف دارد و وعده وزارت صمت مبنی بر ورود ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به کشور تا انتهای بهار سال آینده به احتمال زیاد محقق نخواهد شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سراغ واردات خودروی دست‌دوم رفته‌اند. مجلسی‌ها از طرفداران پروپاقرص واردات خودرو شمار می‌روند و پس از آن‌که به نوعی دولت را مجبور به آزادسازی واردات خودرو کردند، حالا به سراغ دست‌دوم‌ها رفته‌اند تا با ورود آنها، بازار خودروی کشور به اصطلاح تنظیم شود. ابتدا این کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ رای به آزادی واردات خودروهای دست‌دوم به کشور داد. هرچند این مصوبه اوایل چندان جدی به حساب نمی‌آمد، ولی در ادامه و با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر آزادی ورود خودروی دست‌دوم، رنگ‌و‌بویی جدی‌تر به خود گرفت.

بر این اساس و طبق آنچه در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، واردات خودروهای سواری با عمر حداکثر ۵ سال به کشور مجاز است. گفته می‌شود مجلسی‌ها توافق و هماهنگی اولیه را با دولت برای واردات دست‌دوم‌ها انجام داده‌اند و اگر این مصوبه در صحن علنی تصویب شود و شورای نگهبان نیز تاییدش کند، شاید راحت‌تر از ماجرای صفرکیلومترها وارد فاز اجرا شود. در توجیه تصویب واردات خودروی دست‌دوم دلایل مختلفی عنوان می‌شود، از جمله اینکه این خودروها قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر دارند و برای مصرف‌کنندگان نهایی ارزان‌تر تمام می‌شوند. با این حساب، دست مشتریان بیشتری در داخل به خودروهای خارجی خواهد رسید و این موضوع می‌تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند.

مساله دیگری که مجلسی‌ها در توضیح واردات خودروی دست‌دوم روی آن نظر دارند، این است که واردات خودروی دست‌دوم ارز کمتری را نیاز دارد، بنابراین در مقایسه با واردات مدل‌های صفرکیلومتر مسیر کوتاه‌تر و کم‌دردسرتری خواهد داشت. همچنین از منظر اینکه واردات دست‌دوم‌ها نیاز به اخذ نمایندگی رسمی از سوی خودروسازان خارجی ندارد، این موضوع نیز کمک می‌کند تا خودروهای دست‌دوم با سرعتی بالاتر نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر وارد کشور شوند. این مزایا در حالی است که واردات خودروهای دست‌دوم چالش‌ها و مشکلات خاص خود را نیز به دنبال دارد، از جمله ابهام در خدمات پس از فروش و سطح کیفی کارکرده‌ها.

در کنار این مسائل، دو ابهام مهم دیگر نیز در مورد واردات خودروهای دست‌دوم وجود دارد: یکی نحوه محاسبه قیمت آنها و دیگری محل فروش‌شان. هنوز مشخص نیست قیمت خودروهای دست‌دوم (اگر واردات آنها نهایی و قطعی شود) تحت چه سازوکاری و با چه تعرفه‌ای تعیین می‌شود و از طرفی، این خودروها نیز الزام فروش در بورس کالا را خواهند داشت یا نه؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

تجارت

بیشتر
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
 پول‌شویی با بیمه عمر؟
پول‌شویی با بیمه عمر؟
چهار تصویر ترسناک
چهار تصویر ترسناک
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر
ویژه نامه صنعت دکوراسیون داخلی

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
تله اقتصاد دولتی
تله اقتصاد دولتی
فاصله نرخ رسمي تورم با گراني‌ها
فاصله نرخ رسمي تورم با گراني‌ها

یادداشت

زمانی که سیاستگذاران اشتباه می‌‏کنند زمانی که سیاستگذاران اشتباه می‌‏کنند
اولیانوفسکی که بود؟ اولیانوفسکی که بود؟
ایران بازی‌خورده اقتصاد ایران بازی‌خورده اقتصاد
اصلاح بازار سرمایه چقدر ترسناک است؟ اصلاح بازار سرمایه چقدر ترسناک است؟

گفتگو

راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان
راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان
علیه گردنكشي طالبان
علیه گردنكشي طالبان
پنج ضلعی احیای بورس
پنج ضلعی احیای بورس

اقتصاد فرهنگ

گراني‌ و تورم، ايراني‌ها را عصباني‌تر كرد
گراني‌ و تورم، ايراني‌ها را عصباني‌تر كرد
پیشرفت و توسعه حاصل تلاش کارآفرینان است
پیشرفت و توسعه حاصل تلاش کارآفرینان است
نقشه‏‏‌راه هفته‏‏‌کاری ۴ روزه
نقشه‏‏‌راه هفته‏‏‌کاری ۴ روزه

گزارش خبری

آتش زیر‌خاکستر
آتش زیر‌خاکستر
تورم در نقطه‌جوش
تورم در نقطه‌جوش
۷۰ -۳۰ به نفع اینترنت نیمه ملی
۷۰ -۳۰ به نفع اینترنت نیمه ملی

رادیو نوسان

بیشتر
نقشه مالیاتی ۱۴۰۲
نقشه مالیاتی ۱۴۰۲
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

دیدار مدیر کل بنیاد مسکن استان با فرمانده پایگاه هشتم شکاری
بهمنِ فروش پنهان خودرو
آینده‌سوزی یک بانک با ۲۴۵ همت املاک لوکس
سفیر اقتصادی در جده
احتمال واردات آب از ترکمنستان
راز تبدیل هلند به دومین صادرکننده محصولات کشاورزی دنیا
تقویت دیپلماسی تجاری
۱۷ درصد بودجه کشور برای صندوق‌های بازنشستگی
تغییر مسیر دلار با خبر جدید
مردم زیر تیغ مالیات
سیگنال فدرال‌رزرو به بورس تهران
اصلاح بازار سرمایه چقدر ترسناک است؟
چه کسی در آناتولی دل ایران را می‏‏‌برد؟
سپردن بنگاه‌های مسکن به موزه
رقبای تجاری پشت دروازه بغداد
بانك‌ها تحت فشار وام‌هاي تكليفي
جعبه سیاه سقوط بورس
سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان چه می‌گوید
وقتي اجرا نمي‌كنيم چرا برنامه مي‌نويسيم؟
اولیانوفسکی که بود؟

آخرین اخبار

رویای مخوف اردوغان
آتش زیر‌خاکستر
كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان
سرمایه‌های معلق
رونمایی از سند سیاست ها و برنامه های عملیاتی اداره توسعه فرهنگ شهروندی
گواهینامه CARES در ذوب آهن اصفهان تمدید شد
همکاری ذوب‌آهن اصفهان و سازمان اقتصادی کوثر توسعه می یابد
برنامه‌های موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان به مناسبت سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب
روایت ۵۱ سفرنامه‌نویس از مسجد امام(ره)
نگاهی به تحولات جدید در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان
مردم ایران چگونه می توانند به مردم جهان کمک کنند؟
دیوار متزلزل بورس
مذاکره در سئول همکاری در تهران
تورم در نقطه‌جوش
بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی سیگار در ایران
تله اقتصاد دولتی
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در عرصه‌های منابع طبیعی استان
حفاظت از منابع طبیعی در اصفهان مستلزم مشارکت معدن‌داران است
امسال بیش از ۳۳ هزار فرصت شغلی برای مددجویان اصفهانی ایجاد خواهد شد
دریافت 2هزار تومان تشویقی به ازای هر کیلووات صرفه جویی مصرف برق
پیشنهاد به صنعتگران برای سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف برق
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
احساس گرانی 86 درصدی
زمانی که سیاستگذاران اشتباه می‌‏کنند
گسترش روابط ایران و عمان
گراني‌ و تورم، ايراني‌ها را عصباني‌تر كرد
ایام تحصیلات دانشگاهی خود را به سوابق بیمه‌ای تبدیل کنید

تحلیل

كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
تله اقتصاد دولتی
فاصله نرخ رسمي تورم با گراني‌ها
ناپايداري در تامين منابع يارانه‌ها
چالش جدید خریداران خودرو
وقتي اجرا نمي‌كنيم چرا برنامه مي‌نويسيم؟
مذاکره با آمریکا به نفع یا ضرر بورس؟
جنگ هیرمند
رانت‌های سقوط بورس
انبوه‌سازی کند مسکن، قیمت‌سازی تند تبلیغات
رقابت بـرای بـدبــــودن
نیاز ایــران به نفت ۳۵۰ دلاری
سیگنال فدرال‌رزرو به بورس تهران
بانك‌ها تحت فشار وام‌هاي تكليفي
رویای دست نیافتنی
تاخت و تاز پول پرقدرت
ماجـرای سرم‌های آلوده
آیا بورس درگير حباب است؟
مسیر اشتغال از خاتمی تا رییسی
تکیه بر بنزین‏‌های روسی
شبهه در نتایج انتخابات اتاق بازرگانی
روس‌ها چگونه مسکن دبی را حبابی کردند؟
تداوم رانت خودرو
صنعت خودرو در جاده خاکی
سناریوی تلخ از فرونشست
شرط بزرگ موج‌سواری بورس
کلاف سردرگم خودرویی‏‏‏‌ها در بورس
سقوط سرمايه‌گذاري در بخش معدن
مشاوران املاك كنار مي‌روند
نوروز طلایی بازار سهام
مداخله در محصول خاکستری
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا