• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: چهارشنبه 7 خرداد 1404, 30 ذی‌القعده 1446, Wednesday 28 May 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

نشان ملی اقتصاد مقاومتی به فولامبارکه رسید
معماري ماليات در دنياي رمزارزها
کی طلا بخریم تا ضرر نکنیم؟
خودكفايي با طعم شكر و موز
فروکش شتاب رشد اجاره‌‌‌بها
بورس آماده صعود؟
متهم بی‌برقی کیست؟
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
حرکت بنگاه‌ها به‌سوی آینده‌ای هوشمند
فرمان بازار در دست گروه خودرویی
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
آبروریزی علمی ستاره تیم ملی؛
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
طیف‌بندی «توافق»
نخستین «نشست هم‌اندیشی برای اقتصاد ایران» در سال ۱۴۰۴ برگزار شد؛
طیف‌بندی «توافق»
کدام رمزارز ؟
تشديد تقابل وزارت ارتباطات و بانك مركزي؛
کدام رمزارز ؟
نفس تازه بورس با سيگنال‌هاي رم
بورس تهران هفته را با رنگ سبز آغاز كرد
نفس تازه بورس با سيگنال‌هاي رم
آژیر قرمز فرزندنیاوری
پیامدهای سقوط نرخ باروری و بسته‌شدن پنجره جمعیتی کشور بررسی شد
آژیر قرمز فرزندنیاوری
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم
پروژه چند لايه مخالفان دولت در پوشش حمله به برخي بانك‌ها
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم

پیشنهاد سردبیر

معماري ماليات در دنياي رمزارزها
معماري ماليات در دنياي رمزارزها
همراه اول
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
آبروریزی علمی ستاره تیم ملی؛
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
طیف‌بندی «توافق»
نخستین «نشست هم‌اندیشی برای اقتصاد ایران» در سال ۱۴۰۴ برگزار شد؛
طیف‌بندی «توافق»
کدام رمزارز ؟
تشديد تقابل وزارت ارتباطات و بانك مركزي؛
کدام رمزارز ؟
نفس تازه بورس با سيگنال‌هاي رم
بورس تهران هفته را با رنگ سبز آغاز كرد
نفس تازه بورس با سيگنال‌هاي رم
آژیر قرمز فرزندنیاوری
پیامدهای سقوط نرخ باروری و بسته‌شدن پنجره جمعیتی کشور بررسی شد
آژیر قرمز فرزندنیاوری
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم
پروژه چند لايه مخالفان دولت در پوشش حمله به برخي بانك‌ها
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم

اخبار ویژه

کی طلا بخریم تا ضرر نکنیم؟
کی طلا بخریم تا ضرر نکنیم؟
بورس آماده صعود؟
بورس آماده صعود؟
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
حرکت بنگاه‌ها به‌سوی آینده‌ای هوشمند
حرکت بنگاه‌ها به‌سوی آینده‌ای هوشمند
طیف‌بندی «توافق»
طیف‌بندی «توافق»
کدام رمزارز ؟
کدام رمزارز ؟
فولاد مبارکه از زاینده‌رود بی‌نیاز می‌شود
فولاد مبارکه از زاینده‌رود بی‌نیاز می‌شود
حمله ماگا به زیرساخت اقتصاد
حمله ماگا به زیرساخت اقتصاد
نفس تازه بورس با سيگنال‌هاي رم
نفس تازه بورس با سيگنال‌هاي رم
اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های خورشیدی
اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های خورشیدی
فدراسیون‌های غیرفوتبالی
فدراسیون‌های غیرفوتبالی
آژیر قرمز فرزندنیاوری
آژیر قرمز فرزندنیاوری
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
فرمول استیجار
فرمول استیجار
میز مذاکره یا میدان رقابت؟
میز مذاکره یا میدان رقابت؟
معامله در صحرا
معامله در صحرا
فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
فرزندآوری دهه شصتی‌ها در خط پایان
عجله نکنید
عجله نکنید
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
سهل‌آبادی عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور شد
سهل‌آبادی عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور شد
بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
بنزین ۳ نرخی فعلاً در دستور کار نیست
بحران در حکمرانی آب
بحران در حکمرانی آب
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص
پیشتازی فولاد مبارکه در گریدهای خاص

اقتصاد کلان

بیشتر
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم
پروژه چند لايه مخالفان دولت در پوشش حمله به برخي بانك‌ها
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم

در سايه جدال سياسي و فشار طيفي از مخالفان دولت براي انحلال بانك‌هاي خصوصي، هشدارها در خصوص تبعات...

در دولت كرسي ندارم
گذار از ریال با 4صفر
اقتصاد در بیراهه
صدای پای صندوق می‌آید
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
تنفس به‌جای گفت‌وگو
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
ابرچالش وزارتخانه بدون‎‌وزیر اقتصاد
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
معماري ماليات در دنياي رمزارزها
از تجربه كشورهاي پيشرو تا الگويي براي ايران
معماري ماليات در دنياي رمزارزها

با ورود به عصر ديجيتال، رمزارزها نه‌تنها به عنوان ابزار مبادله، بلكه به عنوان يك فناوري تحول‌آفرين در ساختار پولي، بانكي و حتي حاكميتي مطرح شده‌اند. اگرچه رمزارزها مزايايي همچون تسهيل مبادلات،...

عربستان حاجی‌ها را رصد می‌کند
اتحادیه‌ هزارپاره اروپا
میز مذاکره یا میدان رقابت؟
خیز بازار غذای حلال در عربستان
معامله در صحرا
رستگاری با پترودلارها
بازنده بزرگ میدان نسل‌ها
پایان یک عصر طلایی
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
فروکش شتاب رشد اجاره‌‌‌بها
گزارش تورم به روز شد؛
فروکش شتاب رشد اجاره‌‌‌بها

براساس گزارش شاخص قیمت مصرف‌‌‌کننده اردیبهشت ماه ۱۴۰۴، تورم نقطه به نقطه شاخص اجاره‌‌‌بهای مسکن در ماه گذشته به کمترین میزان طی ۳۰ ماه اخیر رسیده است. تورم نقطه به نقطه شاخص اجاره‌‌‌بها در...

فرمان بازار در دست گروه خودرویی
چالش بر سر حقوق
بازار ساختمان در غياب افغان‌ها؟
فرمول استیجار
کالاهای اساسی یا کالاهای لوکس؟
قانوني براي امنيت سرمايه
بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو
کلاف سردرگم تورم
بیشتر

بازار

بیشتر
چراغ سبز بیت کوین برای بازار کریپتو چراغ سبز بیت کوین برای بازار کریپتو

قیمت بیت‌‌کوین پس از یک رشد پرقدرت، به آرامش نسبی رسید ولی همچنان در محدوده 588/‏109دلار باقی مانده است.

نفس تازه بورس با سيگنال‌هاي رم
پول در بانکی‌هاست!
بورس در لاین سرعت!
عجله نکنید
سوغات ریسک در بازارها
بازگشت بارقه امید
تغییر روند بازارها
در محاصره ترس
بیشتر

گردشگری

بیشتر
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
آبروریزی علمی ستاره تیم ملی؛
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟

بیرانوند، بیرانوند و باز هم بیرانوند. هیچ اسمی در یک سال گذشته در فضای فوتبال ایران تا این اندازه تکرار نشده.

سوال کلیدی در توریسم ۲۰۲۵
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
مرگ پشت فرمان نشست
چالش تهیه بلیت اتوبوس
غایب بازار بلیت هواپیما
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سه‌پرده
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
خودكفايي با طعم شكر و موز
وعده تازه وزير جهاد كشاورزي براي آينده‌اي كم‌آب
خودكفايي با طعم شكر و موز

غلامرضا نوري‌قزلجه، وزير جهاد كشاورزي پنجم خرداد‌ماه در ديدار با سيد پرويز فتاح، رييس ستاد اجرايي فرمان امام (ره) وعده رسيدن به خودكفايي سه محصول گوشت، برنج، شكر و موز تا ۳ سال آينده را داده است....

فردا تعرفه‌های اوراسیا صفر می‌شود
درآمد از رسوب کالا
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
تجارت روی ریل تازه
گره كور انبارها
کشتی‌های اقیانوس‌پیمایی که متولد نمی‌شوند
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
واردات کارکرده با قیمت لاکچری
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21658
منتشر شده در دوشنبه, 24 بهمن 1401 08:09
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

سه سناریوی واردات خودرو

توضیحات

دولت در شرایطی در بودجه سال آینده درآمد حدود ۳۲هزار میلیاردتومانی از محل واردات خودرو در نظر گرفته است که بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی در سه سناریو کف و سقف درآمدی دولت از محل مالیات واردات خودرو را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش کف درآمد دولت از این مالیات ۲۰هزار میلیارد تومان و سقف آن نیز ۳۲هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت از محل مالیات بر واردات، درآمد ۱۲۶۰هزار میلیارد ریالی را در نظر گرفته، رقمی که بخشی از آن قرار است به واسطه ورود خودرو به کشور تامین شود.

در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کلی و در قالب بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، به موضوع مالیات بر واردات پرداخته که یکی از محورهای آن به خودرو مربوط می‌شود. در این گزارش عنوان شده «منظور از مالیات بر واردات در بودجه‌های سنواتی، کل حقوق ورودی ریالی دریافتی از کالاهای وارداتی را شامل می‌شود که معمولا یکی از انواع آن حقوق ورودی خودروی سواری است. در شش سال گذشته، سهم مالیات بر واردات از مالیات‌های غیرمستقیم (مجموع مالیات بر کالا، خدمات و مالیات بر واردات) بین ۲۱ تا ۳۷درصد بوده اما در لایحه ۱۴۰۲ این سهم ۳۴درصد در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه واردات خودرو از خرداد ۹۷ تا خرداد امسال ممنوع بوده، طبعا دولت به جز بخشی از سال مبدا (۹۷) دیگر درآمد خاصی از ناحیه مالیات بر واردات خودرو نداشته است. حالا اما با توجه به آزادسازی واردات، سال آینده بخشی از درآمد حاصل از مالیات‌های غیرمستقیم، از محل واردات خودرو تامین خواهد شد.  

 طبق آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده، ارزش دلاری واردات خودرو دو میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سه سناریو را برای واردات خودرو پیش‌بینی کرده که در هر سه آنها، ارزش واردات ثابت (دو‌میلیارد دلار) در نظر گرفته شده اما دیگر متغیرها تفاوت دارند.
 

طبق سناریوی نخست، در‌حالی‌که طبق ابلاغ وزارت صمت به گمرک، حقوق ورودی خودروها بین ۶ تا ۳۴درصد در نظر گرفته شده، در جدول بودجه ۱۴۰۲ میانگین نرخ تعرفه ۵۵درصد است. از سوی دیگر میانگین نرخ ارز در‌نظر‌گرفته‌شده برای واردات خودرو در سال آینده، ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است، حال آنکه نرخ آزاد دلار در حال حاضر به ۴۵هزار تومان رسیده است. به هر حال، طبق پیش بینی دولت، سال آینده از محل مالیات بر واردات خودرو درآمدی کمتر از ۳۲هزار میلیارد تومان (به طور دقیق، ۳۱هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان) حاصل خواهد شد. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم ۲۵درصد خواهد بود.

در سناریوی دوم هرچند ارزش واردات خودرو به کشور طی سال ۱۴۰۲ همچنان دومیلیارد دلار لحاظ شده، با این حال میانگین تعرفه ۶۰ درصد است. همچنین نرخ ارز مبنای حقوق ورودی نیز به جای ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان (در سناریوی نخست) ۲۶هزار تومان در نظر گرفته شده که به دلیل برنامه‌ها و اقدامات دولت در راستای تثبیت نرخ است. در واقع مجلس با در نظر گرفتن این موضوع که دولت می‌خواهد سیاست تثبیت نرخ ارز را پیش ببرد، در سناریوی دوم نرخ ارز مبنا را کاهش داده است. با مبنا قرار دادن این متغیرها، مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده که درآمد ناشی از واردات خودرو در سال آینده ۳۱هزار و ۲۰۰میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی دوم تقریبا همان ۲۵درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت یک سناریوی به اصطلاح واقع‌بینانه را نیز در نظر گرفته که در آن باز هم ارزش واردات خودرو ثابت (دومیلیارد دلار) در نظر گرفته شده، اما فاکتورهای دیگر تغییر کرده‌اند. در این سناریو، متوسط نرخ تعرفه ۳۵درصد لحاظ شده و نرخ ارز مبنای ورودی نیز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است. با این حساب، درآمد دولت از ناحیه مالیات بر واردات خودرو طی سال آینده زیر ۲۰هزار میلیارد تومان (۱۹هزار و ۹۵۰میلیارد تومان)  خواهد بود.  با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی سوم حدودا ۱۶درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت تاکید کرده در راستای شفافیت‌های گمرکی بهتر است متن زیر به لایحه بودجه ۱۴۰۲ الحاق شود. متن موردنظر مرکز پژوهش‌های این است که «در سال ۱۴۰۲، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی (نرخ سامانه مبادله الکترونیکی) در روز اظهار خواهد بود». باید منتظر ماند و دید در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در نهایت چه ارقامی برای واردات خودرو لحاظ خواهد شد و دولت پس از چهار سال ممنوعیت ورود خودرو به کشور، چه درآمدی از این محل خواهد داشت.

 آخرین وضع واردات خودرو

اما پرسشی که این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده، آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور است. طبق وعده‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت داده، قرار است تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داده که تا پایان بهار سال آینده نیز ۱۰۰هزار دستگاه خودرو دیگر به کشور خواهد آمد. بنابراین در عرض ۶ ماه (حد فاصل ابتدای دی امسال تا انتهای خرداد سال آینده) در مجموع باید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی طبق وعده وزارت صمت وارد گمرکات کشور شود. اما آیا تحقق این وعده شدنی است؟

نگاهی به آخرین وضعیت واردات خودرو پاسخ مناسبی به این پرسش خواهد داد. طبق آنچه به صورت رسمی از سوی وزارت صمت عنوان شده، تا به امروز تنها ۱۴۲ دستگاه خودروی خارجی میهمان گمرکات کشور شده است. بنابراین اگر قرار باشد این وزارتخانه به وعده خود حداقل تا پایان امسال عمل کند، بالغ بر ۹۹هزار دستگاه خودروی دیگر باید در عرض کمتر از ۴۰ روز به کشور بیاید. با در نظر گرفتن پروسه نسبتا سخت و زمان‌بر واردات، به نظر می‌رسد تحقق چنین آماری در بازه زمانی مدنظر امکان‌پذیر نیست. طبق پیش‌بینی انجمن واردکنندگان خودرو نیز اگر همه شرایط برای ورود خودرو به کشور مهیا باشد، تا پایان سال نهایتا ۵۰هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد که پوشش‌دهنده نیمی از وعده وزارت صمت خواهد بود.

هرچند وزارت صمت توضیحی بابت دلایل عقب ماندن واردات خودرو از وعده‌اش نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد مسائلی مانند کمبود ارز و چالش‌های تحریم، به‌ویژه انتقال پول و عدم‌وجود نمایندگی‌های رسمی در کشور، جزو مشکلات اصلی و چالش‌های موجود بر سر راه واردات خودرو هستند. بنابراین تا این چالش‌ها برطرف نشوند، وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو حداقل تا بازه زمانی در‌نظر‌گرفته‌شده، یعنی انتهای بهار ۱۴۰۲، محقق نخواهد شد. البته این وسط اتفاقاتی نیز رخ داده که ممکن است به ورود خودروهای خارجی بیشتری به کشور تا پایان سال کمک کند، هرچند بعید است این اتفاقات منجر به تحقق برنامه وارد ۱۰۰هزاردستگاهی شود. به عنوان مثال مدیرعامل سایپا اخیرا به چین سفر کرده تا مذاکراتی را برای واردات خودرو از این کشور با شرکت‌های چینی انجام دهد. طبق آنچه تا به امروز اعلام شده، سایپا قرار است در اولین مرحله، خودروهای چانگان را وارد کشور کرده و در ادامه نسبت به مونتاژ آنها اقدام کند. حالا باید منتظر ماند و دید سوغات سفر محمدعلی تیموری به سرزمین اژدها ورود خودروهای وارداتی چینی به کشور تا قبل از سال جدید خواهد بود یا نه.

اما در شرایطی که واردات خودرو به کشور وضعیت مبهم و سرعت بسیار پایینی دارد، بورس کالای ایران از قبل بالغ بر ۲۱هزار دستگاه خودروی خارجی را برای فروش در این بستر پذیرش کرده است. طبق آیین‌نامه واردات خودرو،  خودروهای خارجی باید در بستر بورس کالا به فروش برسند، آن هم در حالی که نه تعرفه دقیق و نهایی آنها مشخص است و نه سود واردکنندگان. در واقع با وجود آنکه هنوز حتی یک درصد از وعده واردات ۱۰۰هزار دستگاهی خودرو (تا پایان امسال) محقق نشده، بورس کالا پیش‌تر ۲۱هزار و ۱۴۰هزار دستگاه خودروی خارجی (که ۱۹هزار دستگاه از آنها چینی است) را پذیرش کرده اما مشخص نیست این خودروها چه زمانی عرضه خواهند شد.

با وجود آنکه واردات خودروی صفرکیلومتر به کشور سرعتی بسیار بسیار کند و در حد توقف دارد و وعده وزارت صمت مبنی بر ورود ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به کشور تا انتهای بهار سال آینده به احتمال زیاد محقق نخواهد شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سراغ واردات خودروی دست‌دوم رفته‌اند. مجلسی‌ها از طرفداران پروپاقرص واردات خودرو شمار می‌روند و پس از آن‌که به نوعی دولت را مجبور به آزادسازی واردات خودرو کردند، حالا به سراغ دست‌دوم‌ها رفته‌اند تا با ورود آنها، بازار خودروی کشور به اصطلاح تنظیم شود. ابتدا این کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ رای به آزادی واردات خودروهای دست‌دوم به کشور داد. هرچند این مصوبه اوایل چندان جدی به حساب نمی‌آمد، ولی در ادامه و با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر آزادی ورود خودروی دست‌دوم، رنگ‌و‌بویی جدی‌تر به خود گرفت.

بر این اساس و طبق آنچه در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، واردات خودروهای سواری با عمر حداکثر ۵ سال به کشور مجاز است. گفته می‌شود مجلسی‌ها توافق و هماهنگی اولیه را با دولت برای واردات دست‌دوم‌ها انجام داده‌اند و اگر این مصوبه در صحن علنی تصویب شود و شورای نگهبان نیز تاییدش کند، شاید راحت‌تر از ماجرای صفرکیلومترها وارد فاز اجرا شود. در توجیه تصویب واردات خودروی دست‌دوم دلایل مختلفی عنوان می‌شود، از جمله اینکه این خودروها قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر دارند و برای مصرف‌کنندگان نهایی ارزان‌تر تمام می‌شوند. با این حساب، دست مشتریان بیشتری در داخل به خودروهای خارجی خواهد رسید و این موضوع می‌تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند.

مساله دیگری که مجلسی‌ها در توضیح واردات خودروی دست‌دوم روی آن نظر دارند، این است که واردات خودروی دست‌دوم ارز کمتری را نیاز دارد، بنابراین در مقایسه با واردات مدل‌های صفرکیلومتر مسیر کوتاه‌تر و کم‌دردسرتری خواهد داشت. همچنین از منظر اینکه واردات دست‌دوم‌ها نیاز به اخذ نمایندگی رسمی از سوی خودروسازان خارجی ندارد، این موضوع نیز کمک می‌کند تا خودروهای دست‌دوم با سرعتی بالاتر نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر وارد کشور شوند. این مزایا در حالی است که واردات خودروهای دست‌دوم چالش‌ها و مشکلات خاص خود را نیز به دنبال دارد، از جمله ابهام در خدمات پس از فروش و سطح کیفی کارکرده‌ها.

در کنار این مسائل، دو ابهام مهم دیگر نیز در مورد واردات خودروهای دست‌دوم وجود دارد: یکی نحوه محاسبه قیمت آنها و دیگری محل فروش‌شان. هنوز مشخص نیست قیمت خودروهای دست‌دوم (اگر واردات آنها نهایی و قطعی شود) تحت چه سازوکاری و با چه تعرفه‌ای تعیین می‌شود و از طرفی، این خودروها نیز الزام فروش در بورس کالا را خواهند داشت یا نه؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

متهم بی‌برقی کیست؟
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
بازی پانزی با اوراق دولتی

یادداشت

آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟ آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟
افزایش واقع‌بینی در سرمایه‌گذاری‌های بورسی افزایش واقع‌بینی در سرمایه‌گذاری‌های بورسی
لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
از خاك تا اقتصاد از خاك تا اقتصاد

گفتگو

تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند

اقتصاد فرهنگ

مجوز آنلاین کودک همسری
مجوز آنلاین کودک همسری
برنده ایرانی «نخل طلا»
برنده ایرانی «نخل طلا»
آژیر قرمز فرزندنیاوری
آژیر قرمز فرزندنیاوری

گزارش خبری

طیف‌بندی «توافق»
طیف‌بندی «توافق»
«نهضت ملی مسکن» برای سرمایه‌دارها
«نهضت ملی مسکن» برای سرمایه‌دارها
سلطه کامل همراه اول در بازار مکالمات!
سلطه کامل همراه اول در بازار مکالمات!

رادیو نوسان

بیشتر
کاسبی ۸ میلیارد دلاری ترامپ در منطقه
کاسبی ۸ میلیارد دلاری ترامپ در منطقه
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

در محاصره ترس
کلاف سردرگم تورم
تجارت روی ریل تازه
تنفس به‌جای گفت‌وگو
یارکشی منطقه‌ای در دوران پسا اسد
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
در جاده انقلاب بانکی
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
تغییر روند بازارها
بازگشت بارقه امید
درآمد از رسوب کالا
قانوني براي امنيت سرمايه
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟

آخرین اخبار

نشان ملی اقتصاد مقاومتی به فولامبارکه رسید
معماري ماليات در دنياي رمزارزها
کی طلا بخریم تا ضرر نکنیم؟
خودكفايي با طعم شكر و موز
فروکش شتاب رشد اجاره‌‌‌بها
بورس آماده صعود؟
متهم بی‌برقی کیست؟
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
حرکت بنگاه‌ها به‌سوی آینده‌ای هوشمند
فرمان بازار در دست گروه خودرویی
طیف‌بندی «توافق»
چراغ سبز بیت کوین برای بازار کریپتو
مجوز آنلاین کودک همسری
حماسه سوم خرداد؛ الگویی از پیروزی ملت در پرتو مقاومت
«نهضت ملی مسکن» برای سرمایه‌دارها
کدام رمزارز ؟
فولاد مبارکه از زاینده‌رود بی‌نیاز می‌شود
برنده ایرانی «نخل طلا»
حمله ماگا به زیرساخت اقتصاد
نفس تازه بورس با سيگنال‌هاي رم
عربستان حاجی‌ها را رصد می‌کند
اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های خورشیدی
چالش بر سر حقوق
شهر اصفهان به ۳۰۰ کیلومتر کانال آب و 16 هزار چاه جذبی نیازمند است
پول در بانکی‌هاست!
فدراسیون‌های غیرفوتبالی
آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟
آژیر قرمز فرزندنیاوری
پوست خربزه زیر پای دولت چهاردهم

تحلیل

متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
سقوط رشد در زمستان سال گذشته
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
چاي «دبش» محصول ارز چند نرخي است
بركناري وزير اقتصاد چه چيزي را حل كرد؟
ایستاده در باد
سقوط سرعت رشد اقتصادی
تجارت ایران و اوراسیا با «روبل»
تحریم فناورانه
سیاست‌های متناقض دولت در بازار بدهی
اوج‌گيري بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي
دستمزد پایین و حسرت مهاجرت نیروی کار
عبور از سایه نفت
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا

منو اصلی