• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 27 شهریور 1404, 25 ربیع‌الاول 1447, Thursday 18 September 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

تاکید وزارت نیرو بر ضرورت پیوست رسانه‌ای در طرح‌های بزرگ صنعت برق
آیا وزارت علوم صدای فعالان اقتصاد دانش‌بنیان را می شنود؟
کشاورزی و دامپروری استان نیازمند بازنگری در شیوه‌های بازاریابی است
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
نخستین جشنواره سوغات با هدف ایجاد نشاط و رونق کسب و کارها
امکان جذب 5هزار نفر نیروی کار و تحول در صنعت ساختمان
تقویت همکاری‌های مالی و توسعه‌ای فولاد مبارکه و بانک رفاه کارگران
سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری فولادمبارکه در میدان «مدار»، پایان دغدغه کمبود گاز در تولید صنعتی است
سومین دوره نمایشگاه ملی فن نما همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه اتوکام
معادن استان نیازمند حمایت‌های هدفمند در شرایط بحرانی هستند
افق خاكستري بازار سرمايه
واكاوي بورس تهران در هفته‌هاي اخير
افق خاكستري بازار سرمايه
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
تصویب تاریخی مجلس؛ مالکیت حق پخش در اختیار باشگاه‌ها:
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
هر ايراني ۱۴۴۰۰ دلار ضرر كرد؛
صورت‌حساب تحريم‌ها
نقشه تورمی ایران
سياست‌هاي پولي كشور در مقایسه با همسايگان بررسي شد؛
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
بررسي سفر «پزشکیان» به چین؛
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
خروج ایران از «لیست سیاه» می‌تواند سپر تحریم‌ها شود؛
پاتک مالی به مکانیسم ماشه

پیشنهاد سردبیر

جادوی اژدها
جادوی اژدها
همراه اول
افق خاكستري بازار سرمايه
واكاوي بورس تهران در هفته‌هاي اخير
افق خاكستري بازار سرمايه
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
تصویب تاریخی مجلس؛ مالکیت حق پخش در اختیار باشگاه‌ها:
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
هر ايراني ۱۴۴۰۰ دلار ضرر كرد؛
صورت‌حساب تحريم‌ها
نقشه تورمی ایران
سياست‌هاي پولي كشور در مقایسه با همسايگان بررسي شد؛
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
بررسي سفر «پزشکیان» به چین؛
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
خروج ایران از «لیست سیاه» می‌تواند سپر تحریم‌ها شود؛
پاتک مالی به مکانیسم ماشه

اخبار ویژه

رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
افق خاكستري بازار سرمايه
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
صورت‌حساب تحريم‌ها
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
آژیر قرمز رشد نقدینگی
آژیر قرمز رشد نقدینگی
نقشه تورمی ایران
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
فولاد مبارکه از برق تولیدشده خودش هم محروم شد!
فولاد مبارکه از برق تولیدشده خودش هم محروم شد!
چگونگی تاب‌آوری در زنجیره آهن و فولاد کشور در مقابل ناترازی ها
چگونگی تاب‌آوری در زنجیره آهن و فولاد کشور در مقابل ناترازی ها
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
۶.۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری گروه فولاد مباركه در كشور/ بهره‌برداری از واحد فولادسازی سفیددشت با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون یورویی
۶.۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری گروه فولاد مباركه در كشور/ بهره‌برداری از واحد فولادسازی سفیددشت با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون یورویی
*انتخاب سرویس دوباره در صدر افتخارات ملی؛ تجلیل ریاست‌جمهوری در روز صنعت و معدن*
*انتخاب سرویس دوباره در صدر افتخارات ملی؛ تجلیل ریاست‌جمهوری در روز صنعت و معدن*
برگی زرین با تقدیر ریاست‌جمهوری از پیشگام خدمات پس از فروش در روز ملی صنعت و معدن
برگی زرین با تقدیر ریاست‌جمهوری از پیشگام خدمات پس از فروش در روز ملی صنعت و معدن
بنزين در ايستگاه بورس
بنزين در ايستگاه بورس
آب خاکستری منبع تازه آب برای تهران؟
آب خاکستری منبع تازه آب برای تهران؟
حراج و پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی
حراج و پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی
معیشت قسطی
معیشت قسطی
ارمنستانی‌ها گفته‌اند خط قرمزهای ایران را رعایت کرده‌اند
ارمنستانی‌ها گفته‌اند خط قرمزهای ایران را رعایت کرده‌اند
ساعت اقتصاد همچنان عقب مي‌رود
ساعت اقتصاد همچنان عقب مي‌رود

اقتصاد کلان

بیشتر
پایان رانت انرژی برای صنایع
چگونه قیمت گذاری دستوری تاب آوری تولید را کاهش داد؟
پایان رانت انرژی برای صنایع

چند سالي است كه صنايع ايران يكي از مهم‌ترين مزيت‌هاي توليد را از دست دادند. در تمام چهار دهه...

ماموريت در شانگهاي
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
مشکل آب با نسخه‌نویسی حل نمی‌شود
وزیر اقتصاد با کسری بودجه چه می‌کند؟
خون تازه در رگ‌هاي اقتصاد ايران
لایحه جنجالی و تردید دولت
روایت غربی از جمعه استانبول
مطالبه‌گری در استانبول
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
اقتصاد بتن
سیطره انبوه‌سازی چه مخاطرانی بر تولید و صنایع ترکیه وارد کرد؟
اقتصاد بتن

یکی از انتقادات مهم علیه سیاست‌های اقتصادی دولت ترکیه، تمرکز اغراق‌آمیز بر صنعت ساختمان، انبوه‌سازی و پروژه‌های عمرانی است که در ادبیات سیاسی این کشور با عبارتی به نام «اقتصادِ بتُن» از آن یاد...

جادوی اژدها
ورود پر قدرت سعودی‌ها به بازار غذایی اروپا
پکن؛ معمار نظم جدید جهانی
نمایش سرمایه‌داری در پیونگ‌یانگ
خدمت ديپلماسي به اقتصاد تركيه
نفوذ صنعتی ترکیه در سوریه
«جاده ترامپ» در مسیر قفقاز
پیامدهای اقتصادی یک تصمیم سیاسی
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
نیم قرن رکود
پیامدهای کمبود ساخت و ساز واحدهای مسکونی بررسی شد:
نیم قرن رکود

بازار مسکن ایران در یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های خود قرار دارد و رکود عمیق در ساخت‌وساز و تولید مسکن، زنجیره‌های وابسته به این صنعت را نیز تحت تأثیر قرار داده و فاصله خانوارها با امکان دستیابی به...

آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
خوش‌بینی درباره بازار کالاهای مصرفی
بازار اجاره در مسير آرامش؟
پاي مالك و مستاجر در ميان است
معیشت قسطی
واقعیت یا بازی آماری؟
ساعت اقتصاد همچنان عقب مي‌رود
جيب‌هاي خالي و انبارهاي مملو از كالا
بیشتر

بازار

بیشتر
افق خاكستري بازار سرمايه
واكاوي بورس تهران در هفته‌هاي اخير
افق خاكستري بازار سرمايه

در هفته‌هاي اخير، بورس تهران بار ديگر به صدر اخبار اقتصادي بازگشته است؛ آن هم در شرايطي كه فضاي سياسي و اقتصادي كشور سرشار از ابهام و نگراني است. در حالي كه بسياري انتظار داشتند با مطرح شدن دوباره...

بازخرید سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران
درخشش صندوق‌های طلای بورسی
سهامداران دست به ماشه!
دلار و سکه در سقف ۴ماهه
پاشنه‌آشیل ارزی
حراج و پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی
رکوردشکنی بیت‌کوین
طلا؛ پادشاه بدون جانشین
بیشتر

گردشگری

بیشتر
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین
طی تعطیلات تابستانی اتفاق افتاد؛
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین

در تعطیلات تابستانی امسال، چین با ثبت 9/‏‏11 میلیارد سفر بین‌منطقه‌ای، میانگین روزانه 192 میلیون سفر را تجربه کرد که نسبت به سال گذشته 3/‏‏4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

تعرض به محوطه‌ بزرگ و مغفول‌مانده ساسانی!
سراب تعطیلات در بحران آب
رشد ۳ رقمی گردشگری عربستان
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
چتری برای نجات تاریخ
آسمان پير ايران
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
هشدار به سياستگذاران حوزه تجارت
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد

قريب به پانزده سال است كه تراز تجاري كشور تحت فشار قرار گرفته است؛ تراز تجاري كشور از ابتداي سال ۱۳۹۰ تا پايان سال ۱۴۰۱ به غير از سه سال ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ منفي ثبت شده است. در سال‌هاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱...

راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
نبض خودرو از قبض انبار
پرتگاه معیشتی
صنایع در تله فرسودگی
قفل واردات را باز کنید
قطعه‌سازان در گرداب كسري نقدينگي
سقوط سرمايه گذاري
بنگاه‌ها در عصر آماده‌باش
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21658
منتشر شده در دوشنبه, 24 بهمن 1401 08:09
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

سه سناریوی واردات خودرو

توضیحات

دولت در شرایطی در بودجه سال آینده درآمد حدود ۳۲هزار میلیاردتومانی از محل واردات خودرو در نظر گرفته است که بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی در سه سناریو کف و سقف درآمدی دولت از محل مالیات واردات خودرو را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش کف درآمد دولت از این مالیات ۲۰هزار میلیارد تومان و سقف آن نیز ۳۲هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت از محل مالیات بر واردات، درآمد ۱۲۶۰هزار میلیارد ریالی را در نظر گرفته، رقمی که بخشی از آن قرار است به واسطه ورود خودرو به کشور تامین شود.

در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کلی و در قالب بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، به موضوع مالیات بر واردات پرداخته که یکی از محورهای آن به خودرو مربوط می‌شود. در این گزارش عنوان شده «منظور از مالیات بر واردات در بودجه‌های سنواتی، کل حقوق ورودی ریالی دریافتی از کالاهای وارداتی را شامل می‌شود که معمولا یکی از انواع آن حقوق ورودی خودروی سواری است. در شش سال گذشته، سهم مالیات بر واردات از مالیات‌های غیرمستقیم (مجموع مالیات بر کالا، خدمات و مالیات بر واردات) بین ۲۱ تا ۳۷درصد بوده اما در لایحه ۱۴۰۲ این سهم ۳۴درصد در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه واردات خودرو از خرداد ۹۷ تا خرداد امسال ممنوع بوده، طبعا دولت به جز بخشی از سال مبدا (۹۷) دیگر درآمد خاصی از ناحیه مالیات بر واردات خودرو نداشته است. حالا اما با توجه به آزادسازی واردات، سال آینده بخشی از درآمد حاصل از مالیات‌های غیرمستقیم، از محل واردات خودرو تامین خواهد شد.  

 طبق آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده، ارزش دلاری واردات خودرو دو میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سه سناریو را برای واردات خودرو پیش‌بینی کرده که در هر سه آنها، ارزش واردات ثابت (دو‌میلیارد دلار) در نظر گرفته شده اما دیگر متغیرها تفاوت دارند.
 

طبق سناریوی نخست، در‌حالی‌که طبق ابلاغ وزارت صمت به گمرک، حقوق ورودی خودروها بین ۶ تا ۳۴درصد در نظر گرفته شده، در جدول بودجه ۱۴۰۲ میانگین نرخ تعرفه ۵۵درصد است. از سوی دیگر میانگین نرخ ارز در‌نظر‌گرفته‌شده برای واردات خودرو در سال آینده، ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است، حال آنکه نرخ آزاد دلار در حال حاضر به ۴۵هزار تومان رسیده است. به هر حال، طبق پیش بینی دولت، سال آینده از محل مالیات بر واردات خودرو درآمدی کمتر از ۳۲هزار میلیارد تومان (به طور دقیق، ۳۱هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان) حاصل خواهد شد. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم ۲۵درصد خواهد بود.

در سناریوی دوم هرچند ارزش واردات خودرو به کشور طی سال ۱۴۰۲ همچنان دومیلیارد دلار لحاظ شده، با این حال میانگین تعرفه ۶۰ درصد است. همچنین نرخ ارز مبنای حقوق ورودی نیز به جای ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان (در سناریوی نخست) ۲۶هزار تومان در نظر گرفته شده که به دلیل برنامه‌ها و اقدامات دولت در راستای تثبیت نرخ است. در واقع مجلس با در نظر گرفتن این موضوع که دولت می‌خواهد سیاست تثبیت نرخ ارز را پیش ببرد، در سناریوی دوم نرخ ارز مبنا را کاهش داده است. با مبنا قرار دادن این متغیرها، مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده که درآمد ناشی از واردات خودرو در سال آینده ۳۱هزار و ۲۰۰میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی دوم تقریبا همان ۲۵درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت یک سناریوی به اصطلاح واقع‌بینانه را نیز در نظر گرفته که در آن باز هم ارزش واردات خودرو ثابت (دومیلیارد دلار) در نظر گرفته شده، اما فاکتورهای دیگر تغییر کرده‌اند. در این سناریو، متوسط نرخ تعرفه ۳۵درصد لحاظ شده و نرخ ارز مبنای ورودی نیز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است. با این حساب، درآمد دولت از ناحیه مالیات بر واردات خودرو طی سال آینده زیر ۲۰هزار میلیارد تومان (۱۹هزار و ۹۵۰میلیارد تومان)  خواهد بود.  با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی سوم حدودا ۱۶درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت تاکید کرده در راستای شفافیت‌های گمرکی بهتر است متن زیر به لایحه بودجه ۱۴۰۲ الحاق شود. متن موردنظر مرکز پژوهش‌های این است که «در سال ۱۴۰۲، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی (نرخ سامانه مبادله الکترونیکی) در روز اظهار خواهد بود». باید منتظر ماند و دید در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در نهایت چه ارقامی برای واردات خودرو لحاظ خواهد شد و دولت پس از چهار سال ممنوعیت ورود خودرو به کشور، چه درآمدی از این محل خواهد داشت.

 آخرین وضع واردات خودرو

اما پرسشی که این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده، آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور است. طبق وعده‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت داده، قرار است تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داده که تا پایان بهار سال آینده نیز ۱۰۰هزار دستگاه خودرو دیگر به کشور خواهد آمد. بنابراین در عرض ۶ ماه (حد فاصل ابتدای دی امسال تا انتهای خرداد سال آینده) در مجموع باید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی طبق وعده وزارت صمت وارد گمرکات کشور شود. اما آیا تحقق این وعده شدنی است؟

نگاهی به آخرین وضعیت واردات خودرو پاسخ مناسبی به این پرسش خواهد داد. طبق آنچه به صورت رسمی از سوی وزارت صمت عنوان شده، تا به امروز تنها ۱۴۲ دستگاه خودروی خارجی میهمان گمرکات کشور شده است. بنابراین اگر قرار باشد این وزارتخانه به وعده خود حداقل تا پایان امسال عمل کند، بالغ بر ۹۹هزار دستگاه خودروی دیگر باید در عرض کمتر از ۴۰ روز به کشور بیاید. با در نظر گرفتن پروسه نسبتا سخت و زمان‌بر واردات، به نظر می‌رسد تحقق چنین آماری در بازه زمانی مدنظر امکان‌پذیر نیست. طبق پیش‌بینی انجمن واردکنندگان خودرو نیز اگر همه شرایط برای ورود خودرو به کشور مهیا باشد، تا پایان سال نهایتا ۵۰هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد که پوشش‌دهنده نیمی از وعده وزارت صمت خواهد بود.

هرچند وزارت صمت توضیحی بابت دلایل عقب ماندن واردات خودرو از وعده‌اش نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد مسائلی مانند کمبود ارز و چالش‌های تحریم، به‌ویژه انتقال پول و عدم‌وجود نمایندگی‌های رسمی در کشور، جزو مشکلات اصلی و چالش‌های موجود بر سر راه واردات خودرو هستند. بنابراین تا این چالش‌ها برطرف نشوند، وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو حداقل تا بازه زمانی در‌نظر‌گرفته‌شده، یعنی انتهای بهار ۱۴۰۲، محقق نخواهد شد. البته این وسط اتفاقاتی نیز رخ داده که ممکن است به ورود خودروهای خارجی بیشتری به کشور تا پایان سال کمک کند، هرچند بعید است این اتفاقات منجر به تحقق برنامه وارد ۱۰۰هزاردستگاهی شود. به عنوان مثال مدیرعامل سایپا اخیرا به چین سفر کرده تا مذاکراتی را برای واردات خودرو از این کشور با شرکت‌های چینی انجام دهد. طبق آنچه تا به امروز اعلام شده، سایپا قرار است در اولین مرحله، خودروهای چانگان را وارد کشور کرده و در ادامه نسبت به مونتاژ آنها اقدام کند. حالا باید منتظر ماند و دید سوغات سفر محمدعلی تیموری به سرزمین اژدها ورود خودروهای وارداتی چینی به کشور تا قبل از سال جدید خواهد بود یا نه.

اما در شرایطی که واردات خودرو به کشور وضعیت مبهم و سرعت بسیار پایینی دارد، بورس کالای ایران از قبل بالغ بر ۲۱هزار دستگاه خودروی خارجی را برای فروش در این بستر پذیرش کرده است. طبق آیین‌نامه واردات خودرو،  خودروهای خارجی باید در بستر بورس کالا به فروش برسند، آن هم در حالی که نه تعرفه دقیق و نهایی آنها مشخص است و نه سود واردکنندگان. در واقع با وجود آنکه هنوز حتی یک درصد از وعده واردات ۱۰۰هزار دستگاهی خودرو (تا پایان امسال) محقق نشده، بورس کالا پیش‌تر ۲۱هزار و ۱۴۰هزار دستگاه خودروی خارجی (که ۱۹هزار دستگاه از آنها چینی است) را پذیرش کرده اما مشخص نیست این خودروها چه زمانی عرضه خواهند شد.

با وجود آنکه واردات خودروی صفرکیلومتر به کشور سرعتی بسیار بسیار کند و در حد توقف دارد و وعده وزارت صمت مبنی بر ورود ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به کشور تا انتهای بهار سال آینده به احتمال زیاد محقق نخواهد شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سراغ واردات خودروی دست‌دوم رفته‌اند. مجلسی‌ها از طرفداران پروپاقرص واردات خودرو شمار می‌روند و پس از آن‌که به نوعی دولت را مجبور به آزادسازی واردات خودرو کردند، حالا به سراغ دست‌دوم‌ها رفته‌اند تا با ورود آنها، بازار خودروی کشور به اصطلاح تنظیم شود. ابتدا این کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ رای به آزادی واردات خودروهای دست‌دوم به کشور داد. هرچند این مصوبه اوایل چندان جدی به حساب نمی‌آمد، ولی در ادامه و با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر آزادی ورود خودروی دست‌دوم، رنگ‌و‌بویی جدی‌تر به خود گرفت.

بر این اساس و طبق آنچه در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، واردات خودروهای سواری با عمر حداکثر ۵ سال به کشور مجاز است. گفته می‌شود مجلسی‌ها توافق و هماهنگی اولیه را با دولت برای واردات دست‌دوم‌ها انجام داده‌اند و اگر این مصوبه در صحن علنی تصویب شود و شورای نگهبان نیز تاییدش کند، شاید راحت‌تر از ماجرای صفرکیلومترها وارد فاز اجرا شود. در توجیه تصویب واردات خودروی دست‌دوم دلایل مختلفی عنوان می‌شود، از جمله اینکه این خودروها قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر دارند و برای مصرف‌کنندگان نهایی ارزان‌تر تمام می‌شوند. با این حساب، دست مشتریان بیشتری در داخل به خودروهای خارجی خواهد رسید و این موضوع می‌تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند.

مساله دیگری که مجلسی‌ها در توضیح واردات خودروی دست‌دوم روی آن نظر دارند، این است که واردات خودروی دست‌دوم ارز کمتری را نیاز دارد، بنابراین در مقایسه با واردات مدل‌های صفرکیلومتر مسیر کوتاه‌تر و کم‌دردسرتری خواهد داشت. همچنین از منظر اینکه واردات دست‌دوم‌ها نیاز به اخذ نمایندگی رسمی از سوی خودروسازان خارجی ندارد، این موضوع نیز کمک می‌کند تا خودروهای دست‌دوم با سرعتی بالاتر نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر وارد کشور شوند. این مزایا در حالی است که واردات خودروهای دست‌دوم چالش‌ها و مشکلات خاص خود را نیز به دنبال دارد، از جمله ابهام در خدمات پس از فروش و سطح کیفی کارکرده‌ها.

در کنار این مسائل، دو ابهام مهم دیگر نیز در مورد واردات خودروهای دست‌دوم وجود دارد: یکی نحوه محاسبه قیمت آنها و دیگری محل فروش‌شان. هنوز مشخص نیست قیمت خودروهای دست‌دوم (اگر واردات آنها نهایی و قطعی شود) تحت چه سازوکاری و با چه تعرفه‌ای تعیین می‌شود و از طرفی، این خودروها نیز الزام فروش در بورس کالا را خواهند داشت یا نه؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

نوبت فصل بی‌گازی
نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت

یادداشت

واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت
۲.۳ میلیارد دلار بی‌زبان کجا می‌رود؟ ۲.۳ میلیارد دلار بی‌زبان کجا می‌رود؟
جهان انرژي در آستانه گذار يا گرفتار تكرار؟ جهان انرژي در آستانه گذار يا گرفتار تكرار؟
پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران

گفتگو

دو روی سکه توسعه
دو روی سکه توسعه
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
علل پنهان افزایش بیکاری
علل پنهان افزایش بیکاری

اقتصاد فرهنگ

سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
نویز در مسیریابی اینترنتی
نویز در مسیریابی اینترنتی

گزارش خبری

پنج دستورکار اصلی تحول نظام مالیاتی
پنج دستورکار اصلی تحول نظام مالیاتی
هنوز بنزين سوپر وارد نشده
هنوز بنزين سوپر وارد نشده
افتتاح ۱۲۴ پروژه عمرانی و توسعه‌ای جهاد کشاورزی
افتتاح ۱۲۴ پروژه عمرانی و توسعه‌ای جهاد کشاورزی

رادیو نوسان

بیشتر
مشکلات اقتصاد با «حذف صفر» حل می‌شود؟
مشکلات اقتصاد با «حذف صفر» حل می‌شود؟
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

بنزين در ايستگاه بورس
بازار اجاره در مسير آرامش؟
برگی زرین با تقدیر ریاست‌جمهوری از پیشگام خدمات پس از فروش در روز ملی صنعت و معدن
حراج و پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی
پاشنه‌آشیل ارزی
وزیر اقتصاد با کسری بودجه چه می‌کند؟
واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت
*انتخاب سرویس دوباره در صدر افتخارات ملی؛ تجلیل ریاست‌جمهوری در روز صنعت و معدن*
۶.۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری گروه فولاد مباركه در كشور/ بهره‌برداری از واحد فولادسازی سفیددشت با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون یورویی
مشکل آب با نسخه‌نویسی حل نمی‌شود
نبض خودرو از قبض انبار
نمایش سرمایه‌داری در پیونگ‌یانگ
نویز در مسیریابی اینترنتی
آب خاکستری منبع تازه آب برای تهران؟
پاي مالك و مستاجر در ميان است
معیشت قسطی
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
دلار و سکه در سقف ۴ماهه
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي

آخرین اخبار

تاکید وزارت نیرو بر ضرورت پیوست رسانه‌ای در طرح‌های بزرگ صنعت برق
آیا وزارت علوم صدای فعالان اقتصاد دانش‌بنیان را می شنود؟
کشاورزی و دامپروری استان نیازمند بازنگری در شیوه‌های بازاریابی است
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
نخستین جشنواره سوغات با هدف ایجاد نشاط و رونق کسب و کارها
امکان جذب 5هزار نفر نیروی کار و تحول در صنعت ساختمان
تقویت همکاری‌های مالی و توسعه‌ای فولاد مبارکه و بانک رفاه کارگران
سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری فولادمبارکه در میدان «مدار»، پایان دغدغه کمبود گاز در تولید صنعتی است
سومین دوره نمایشگاه ملی فن نما همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه اتوکام
معادن استان نیازمند حمایت‌های هدفمند در شرایط بحرانی هستند
خیرین پیشکسوتان مدرسه سازی برای دانش آموزان هستند
از توسعه استانی تا تبدیل شدن به هاب نمایشگاهی منطقه‌ای
اثبات ظرفیت شوراها برای اداره کشور نیازمند تلاش و همدلی است
سفره كوچك، جامعه مقاوم
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
پایان رانت انرژی برای صنایع
نیم قرن رکود
اقتصاد بتن
جادوی اژدها
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
تولید تختال هشت‌وجهی در فولاد مباركه
تشدید آلاینده ها، مرگ هزاران شهروند و بحران فرونشست در اصفهان
عدم پرداخت دیه و خسارت به اتباع غیر مجاز
" جراحی داکریوسیستورینوستومی اندوسکوپیک "
معرفی 110همت فرصت سرمایه گذاری در نمایشگاه ایزینکس
ورود پر قدرت سعودی‌ها به بازار غذایی اروپا
بازخرید سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران

تحلیل

نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
مناقشه جدید خودرویی با حکم تعزیرات
از كپي‌برداري تا نمايش‌زدگي
مسیریابی سود و توسعه
گروگان‌گیری دیجیتال!
۳گانه فرار سرمایه از ایران
هوش مصنوعی؛ بازیگر تحول‌آفرین معدن
ایرانی‌ها واقعا کم کار می‌کنند؟
کابوسی به نام فیلترینگ
بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
خیزش خورشید، فراتر از پیش‌بینی‌ها
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
سقوط رشد در زمستان سال گذشته
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا