• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 12 آبان 1404, 12 جمادی‌الاول 1447, Monday 3 November 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

پدافند غیرعامل راهی برای حفاظت از انسان و جامعه
تلاش برای رفع چالش تامین نهاده های کشاورزی
نقش جوانان در ساختار اقتصادی نوین
تقدیر از رئیس مجتمع پتروشیمی رجال به عنوان نفر برتر پدافند غیرعامل صنعت پتروشیمی کشور
آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود
تقدیر مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور از مدیرعامل آبفای استان اصفهان
ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه پدافند غیرعامل
فولاد مبارکه چهل و چهارمین فولادساز بزرگ جهان
اجرای دو طرح «کارورزی و مشوق بیمه‌ای» و «یارانه دستمزد» در استان اصفهان آغاز شد
افتتاح چهار پروژه بزرگ صنعت آب و برق كشور
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
دعوای بی پایان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد؛
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
سناریوهای پیش‌روی بازار سرمایه بررسی شد؛
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
اقتصاددانان تحلیل کردند:
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
چرا علي شمخاني، بعد از ترور فيزيكي توسط اسراييل حالا هدف ترور ديگري قرار گرفت؟
ترور زرد شمخاني
بازگشت ركود به صنعت خودرو
يك كارشناس خودروسازي مي‌گويد
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
توسعه زنجیره ارزش محصولات معدنی نیازمند توجیه اقتصادی است:
خام‌فروشی بهینه است؟

پیشنهاد سردبیر

رانت تجار ترجیحی
رانت تجار ترجیحی
همراه اول
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
دعوای بی پایان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد؛
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
سناریوهای پیش‌روی بازار سرمایه بررسی شد؛
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
اقتصاددانان تحلیل کردند:
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
چرا علي شمخاني، بعد از ترور فيزيكي توسط اسراييل حالا هدف ترور ديگري قرار گرفت؟
ترور زرد شمخاني
بازگشت ركود به صنعت خودرو
يك كارشناس خودروسازي مي‌گويد
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
توسعه زنجیره ارزش محصولات معدنی نیازمند توجیه اقتصادی است:
خام‌فروشی بهینه است؟

اخبار ویژه

فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
ترور زرد شمخاني
بورس آماده خیزش دوباره
بورس آماده خیزش دوباره
بازگشت ركود به صنعت خودرو
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
کیفیتی که آب می‌رود
کیفیتی که آب می‌رود
الیگارشی پنهان
الیگارشی پنهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
افق خاكستري بازار سرمايه
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
صورت‌حساب تحريم‌ها
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
آژیر قرمز رشد نقدینگی
آژیر قرمز رشد نقدینگی
نقشه تورمی ایران
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو

اقتصاد کلان

بیشتر
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
دعوای بی پایان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد؛
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟

فرمانده اقتصاد ایران کیست؟ این یک سؤال به ظاهر ساده اما کلیدی است که پاسخ به آن می‌تواند، مسیر...

خرید فولاد با یک کلیک هوشمند
بازتعريف قدرت دريايي ایران
تحول در حكمراني مالياتي
راه دشوار ايران
دوران ترسناک تورم برای پولدارها
استيضاح سياسي يا تخصصي؟
ديرهنگام؛ اما اثر گذار
ریال از نفس افتاده
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
كالبدشكافي يك اصلاح
از شوك نقدينگي جهاني تا چشم‌انداز ركود
كالبدشكافي يك اصلاح

اصلاح قيمتي اخير در بازار دارايي‌هاي ديجيتال، يك پديده ايزوله و مختص به اين بازار (Idiosyncratic) محسوب نمي‌شود؛ بلكه بايد آن را بازتابي مستقيم از يك بازآرايي ساختاري در انتظارات اقتصاد كلان جهاني...

تصویر جنگی اقتصاد روسیه
پایان تجارت ۲۵ ساله؟
خودروسازان اروپایی در معرض نابودی
جابه‌جایی ۴۴‌میلیون دلاری بیت‌کوین بعد از ۱۲سال
نتيجه انقباضي بازار نفت
بحران‌ پیش‌بینی‌ناپذیری در تجارت‌ جهانی‌
اقتصاد بتن
جادوی اژدها
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
چرا قيمت مرغ اوج گرفت؟
چالش ارزي مانعي در مسير تعادل بازار پروتیين؛
چرا قيمت مرغ اوج گرفت؟

در هفته‌هاي اخير، قيمت گوشت مرغ در بازار آزاد از مرز ۱۵۰ هزار تومان عبور كرده و هر شانه تخم‌مرغ نيز به حدود ۱۹۰ هزار تومان رسيده است. آنگونه كه كارشناسان اين حوزه مي‌گويند كمبود شديد نهاده‌هاي دامي...

پایان «آینده»
بازگشت ركود به صنعت خودرو
آمپر دلاری قیمت مسکن
تنگنای مسکن در ایران
تورم 45.3 درصد شد
بازار خودرو ترمز برید
کیفیتی که آب می‌رود
شوک سیاسی به صنایع دلاری بورس
بیشتر

بازار

بیشتر
هراس بورس از سقف تاریخی
سناریوهای پیش‌روی بازار سرمایه بررسی شد؛
هراس بورس از سقف تاریخی

شاخص بورس درحالی‌که به یک قدمی سقف تاریخی رسیده بود، با هجوم فروشنده‌ها همراه شد. با وجود آنکه تالار شیشه‌ای در آغاز معاملات روز شنبه، سبزپوش بود، فشار عرضه‌ها در ساعات پایانی باعث شد تا نماگر اصلی...

غافلگیری سرخ سهامداران
رونق دستوري بورس
«پلاسما»بازیگر جدید دنیای رمزارزها
رونق صندوق‌های طلا و سردرگمی سرمایه‌گذاران
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
دو عامل اصلی ریزش بورس
افق خاكستري بازار سرمايه
بازخرید سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران
بیشتر

گردشگری

بیشتر
سونامی اخراج در غول‌های فناوری
تعدیل در شرکت‌های بزرگ همچنان ادامه دارد؛
سونامی اخراج در غول‌های فناوری

موج اخراج نیرو در صنعت فناوری در سال ۲۰۲۵ همچنان ادامه دارد. طبق داده‌های گزارش تک‌کرانچ، سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ۵۴۹ شرکت مختلف از کار بیکار شدند. تاکنون در سال جاری هم، بیش از ۲۲ هزار نفر...

سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
تفریح روی زمین ۹۹ ساله
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین
تعرض به محوطه‌ بزرگ و مغفول‌مانده ساسانی!
سراب تعطیلات در بحران آب
رشد ۳ رقمی گردشگری عربستان
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
رانت تجار ترجیحی
سیاست ارز چند نرخی باعث افزایش میزان بیش‌اظهاری در واردات شده است؛
رانت تجار ترجیحی

سیاست ارز چندنرخی باعث ایجاد پدیده‌ «بیش‌اظهاری» در واردات شده است. برخی افراد خاص قیمت کالاهای وارداتی را بیش از رقم حقیقی اعلام می‌کنند و به ازای آن ارز ترجیحی دریافت می‌کنند. رانتی که برخی...

بازار غذا در محاصره همسايگان
خطر كاهش صادرات به عراق را جدي بگيريد
الیگارشی پنهان
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
نبض خودرو از قبض انبار
پرتگاه معیشتی
صنایع در تله فرسودگی
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21658
منتشر شده در دوشنبه, 24 بهمن 1401 08:09
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

سه سناریوی واردات خودرو

توضیحات

دولت در شرایطی در بودجه سال آینده درآمد حدود ۳۲هزار میلیاردتومانی از محل واردات خودرو در نظر گرفته است که بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی در سه سناریو کف و سقف درآمدی دولت از محل مالیات واردات خودرو را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش کف درآمد دولت از این مالیات ۲۰هزار میلیارد تومان و سقف آن نیز ۳۲هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت از محل مالیات بر واردات، درآمد ۱۲۶۰هزار میلیارد ریالی را در نظر گرفته، رقمی که بخشی از آن قرار است به واسطه ورود خودرو به کشور تامین شود.

در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کلی و در قالب بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، به موضوع مالیات بر واردات پرداخته که یکی از محورهای آن به خودرو مربوط می‌شود. در این گزارش عنوان شده «منظور از مالیات بر واردات در بودجه‌های سنواتی، کل حقوق ورودی ریالی دریافتی از کالاهای وارداتی را شامل می‌شود که معمولا یکی از انواع آن حقوق ورودی خودروی سواری است. در شش سال گذشته، سهم مالیات بر واردات از مالیات‌های غیرمستقیم (مجموع مالیات بر کالا، خدمات و مالیات بر واردات) بین ۲۱ تا ۳۷درصد بوده اما در لایحه ۱۴۰۲ این سهم ۳۴درصد در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه واردات خودرو از خرداد ۹۷ تا خرداد امسال ممنوع بوده، طبعا دولت به جز بخشی از سال مبدا (۹۷) دیگر درآمد خاصی از ناحیه مالیات بر واردات خودرو نداشته است. حالا اما با توجه به آزادسازی واردات، سال آینده بخشی از درآمد حاصل از مالیات‌های غیرمستقیم، از محل واردات خودرو تامین خواهد شد.  

 طبق آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده، ارزش دلاری واردات خودرو دو میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سه سناریو را برای واردات خودرو پیش‌بینی کرده که در هر سه آنها، ارزش واردات ثابت (دو‌میلیارد دلار) در نظر گرفته شده اما دیگر متغیرها تفاوت دارند.
 

طبق سناریوی نخست، در‌حالی‌که طبق ابلاغ وزارت صمت به گمرک، حقوق ورودی خودروها بین ۶ تا ۳۴درصد در نظر گرفته شده، در جدول بودجه ۱۴۰۲ میانگین نرخ تعرفه ۵۵درصد است. از سوی دیگر میانگین نرخ ارز در‌نظر‌گرفته‌شده برای واردات خودرو در سال آینده، ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است، حال آنکه نرخ آزاد دلار در حال حاضر به ۴۵هزار تومان رسیده است. به هر حال، طبق پیش بینی دولت، سال آینده از محل مالیات بر واردات خودرو درآمدی کمتر از ۳۲هزار میلیارد تومان (به طور دقیق، ۳۱هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان) حاصل خواهد شد. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم ۲۵درصد خواهد بود.

در سناریوی دوم هرچند ارزش واردات خودرو به کشور طی سال ۱۴۰۲ همچنان دومیلیارد دلار لحاظ شده، با این حال میانگین تعرفه ۶۰ درصد است. همچنین نرخ ارز مبنای حقوق ورودی نیز به جای ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان (در سناریوی نخست) ۲۶هزار تومان در نظر گرفته شده که به دلیل برنامه‌ها و اقدامات دولت در راستای تثبیت نرخ است. در واقع مجلس با در نظر گرفتن این موضوع که دولت می‌خواهد سیاست تثبیت نرخ ارز را پیش ببرد، در سناریوی دوم نرخ ارز مبنا را کاهش داده است. با مبنا قرار دادن این متغیرها، مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده که درآمد ناشی از واردات خودرو در سال آینده ۳۱هزار و ۲۰۰میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی دوم تقریبا همان ۲۵درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت یک سناریوی به اصطلاح واقع‌بینانه را نیز در نظر گرفته که در آن باز هم ارزش واردات خودرو ثابت (دومیلیارد دلار) در نظر گرفته شده، اما فاکتورهای دیگر تغییر کرده‌اند. در این سناریو، متوسط نرخ تعرفه ۳۵درصد لحاظ شده و نرخ ارز مبنای ورودی نیز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است. با این حساب، درآمد دولت از ناحیه مالیات بر واردات خودرو طی سال آینده زیر ۲۰هزار میلیارد تومان (۱۹هزار و ۹۵۰میلیارد تومان)  خواهد بود.  با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی سوم حدودا ۱۶درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت تاکید کرده در راستای شفافیت‌های گمرکی بهتر است متن زیر به لایحه بودجه ۱۴۰۲ الحاق شود. متن موردنظر مرکز پژوهش‌های این است که «در سال ۱۴۰۲، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی (نرخ سامانه مبادله الکترونیکی) در روز اظهار خواهد بود». باید منتظر ماند و دید در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در نهایت چه ارقامی برای واردات خودرو لحاظ خواهد شد و دولت پس از چهار سال ممنوعیت ورود خودرو به کشور، چه درآمدی از این محل خواهد داشت.

 آخرین وضع واردات خودرو

اما پرسشی که این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده، آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور است. طبق وعده‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت داده، قرار است تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داده که تا پایان بهار سال آینده نیز ۱۰۰هزار دستگاه خودرو دیگر به کشور خواهد آمد. بنابراین در عرض ۶ ماه (حد فاصل ابتدای دی امسال تا انتهای خرداد سال آینده) در مجموع باید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی طبق وعده وزارت صمت وارد گمرکات کشور شود. اما آیا تحقق این وعده شدنی است؟

نگاهی به آخرین وضعیت واردات خودرو پاسخ مناسبی به این پرسش خواهد داد. طبق آنچه به صورت رسمی از سوی وزارت صمت عنوان شده، تا به امروز تنها ۱۴۲ دستگاه خودروی خارجی میهمان گمرکات کشور شده است. بنابراین اگر قرار باشد این وزارتخانه به وعده خود حداقل تا پایان امسال عمل کند، بالغ بر ۹۹هزار دستگاه خودروی دیگر باید در عرض کمتر از ۴۰ روز به کشور بیاید. با در نظر گرفتن پروسه نسبتا سخت و زمان‌بر واردات، به نظر می‌رسد تحقق چنین آماری در بازه زمانی مدنظر امکان‌پذیر نیست. طبق پیش‌بینی انجمن واردکنندگان خودرو نیز اگر همه شرایط برای ورود خودرو به کشور مهیا باشد، تا پایان سال نهایتا ۵۰هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد که پوشش‌دهنده نیمی از وعده وزارت صمت خواهد بود.

هرچند وزارت صمت توضیحی بابت دلایل عقب ماندن واردات خودرو از وعده‌اش نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد مسائلی مانند کمبود ارز و چالش‌های تحریم، به‌ویژه انتقال پول و عدم‌وجود نمایندگی‌های رسمی در کشور، جزو مشکلات اصلی و چالش‌های موجود بر سر راه واردات خودرو هستند. بنابراین تا این چالش‌ها برطرف نشوند، وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو حداقل تا بازه زمانی در‌نظر‌گرفته‌شده، یعنی انتهای بهار ۱۴۰۲، محقق نخواهد شد. البته این وسط اتفاقاتی نیز رخ داده که ممکن است به ورود خودروهای خارجی بیشتری به کشور تا پایان سال کمک کند، هرچند بعید است این اتفاقات منجر به تحقق برنامه وارد ۱۰۰هزاردستگاهی شود. به عنوان مثال مدیرعامل سایپا اخیرا به چین سفر کرده تا مذاکراتی را برای واردات خودرو از این کشور با شرکت‌های چینی انجام دهد. طبق آنچه تا به امروز اعلام شده، سایپا قرار است در اولین مرحله، خودروهای چانگان را وارد کشور کرده و در ادامه نسبت به مونتاژ آنها اقدام کند. حالا باید منتظر ماند و دید سوغات سفر محمدعلی تیموری به سرزمین اژدها ورود خودروهای وارداتی چینی به کشور تا قبل از سال جدید خواهد بود یا نه.

اما در شرایطی که واردات خودرو به کشور وضعیت مبهم و سرعت بسیار پایینی دارد، بورس کالای ایران از قبل بالغ بر ۲۱هزار دستگاه خودروی خارجی را برای فروش در این بستر پذیرش کرده است. طبق آیین‌نامه واردات خودرو،  خودروهای خارجی باید در بستر بورس کالا به فروش برسند، آن هم در حالی که نه تعرفه دقیق و نهایی آنها مشخص است و نه سود واردکنندگان. در واقع با وجود آنکه هنوز حتی یک درصد از وعده واردات ۱۰۰هزار دستگاهی خودرو (تا پایان امسال) محقق نشده، بورس کالا پیش‌تر ۲۱هزار و ۱۴۰هزار دستگاه خودروی خارجی (که ۱۹هزار دستگاه از آنها چینی است) را پذیرش کرده اما مشخص نیست این خودروها چه زمانی عرضه خواهند شد.

با وجود آنکه واردات خودروی صفرکیلومتر به کشور سرعتی بسیار بسیار کند و در حد توقف دارد و وعده وزارت صمت مبنی بر ورود ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به کشور تا انتهای بهار سال آینده به احتمال زیاد محقق نخواهد شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سراغ واردات خودروی دست‌دوم رفته‌اند. مجلسی‌ها از طرفداران پروپاقرص واردات خودرو شمار می‌روند و پس از آن‌که به نوعی دولت را مجبور به آزادسازی واردات خودرو کردند، حالا به سراغ دست‌دوم‌ها رفته‌اند تا با ورود آنها، بازار خودروی کشور به اصطلاح تنظیم شود. ابتدا این کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ رای به آزادی واردات خودروهای دست‌دوم به کشور داد. هرچند این مصوبه اوایل چندان جدی به حساب نمی‌آمد، ولی در ادامه و با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر آزادی ورود خودروی دست‌دوم، رنگ‌و‌بویی جدی‌تر به خود گرفت.

بر این اساس و طبق آنچه در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، واردات خودروهای سواری با عمر حداکثر ۵ سال به کشور مجاز است. گفته می‌شود مجلسی‌ها توافق و هماهنگی اولیه را با دولت برای واردات دست‌دوم‌ها انجام داده‌اند و اگر این مصوبه در صحن علنی تصویب شود و شورای نگهبان نیز تاییدش کند، شاید راحت‌تر از ماجرای صفرکیلومترها وارد فاز اجرا شود. در توجیه تصویب واردات خودروی دست‌دوم دلایل مختلفی عنوان می‌شود، از جمله اینکه این خودروها قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر دارند و برای مصرف‌کنندگان نهایی ارزان‌تر تمام می‌شوند. با این حساب، دست مشتریان بیشتری در داخل به خودروهای خارجی خواهد رسید و این موضوع می‌تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند.

مساله دیگری که مجلسی‌ها در توضیح واردات خودروی دست‌دوم روی آن نظر دارند، این است که واردات خودروی دست‌دوم ارز کمتری را نیاز دارد، بنابراین در مقایسه با واردات مدل‌های صفرکیلومتر مسیر کوتاه‌تر و کم‌دردسرتری خواهد داشت. همچنین از منظر اینکه واردات دست‌دوم‌ها نیاز به اخذ نمایندگی رسمی از سوی خودروسازان خارجی ندارد، این موضوع نیز کمک می‌کند تا خودروهای دست‌دوم با سرعتی بالاتر نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر وارد کشور شوند. این مزایا در حالی است که واردات خودروهای دست‌دوم چالش‌ها و مشکلات خاص خود را نیز به دنبال دارد، از جمله ابهام در خدمات پس از فروش و سطح کیفی کارکرده‌ها.

در کنار این مسائل، دو ابهام مهم دیگر نیز در مورد واردات خودروهای دست‌دوم وجود دارد: یکی نحوه محاسبه قیمت آنها و دیگری محل فروش‌شان. هنوز مشخص نیست قیمت خودروهای دست‌دوم (اگر واردات آنها نهایی و قطعی شود) تحت چه سازوکاری و با چه تعرفه‌ای تعیین می‌شود و از طرفی، این خودروها نیز الزام فروش در بورس کالا را خواهند داشت یا نه؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل

یادداشت

بازتنظیم ساعت نوآوری بازتنظیم ساعت نوآوری
تحليلي بر تورم شهريور 1404 تحليلي بر تورم شهريور 1404
معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول
واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت

گفتگو

تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ناترازي ريل و قطار
ناترازي ريل و قطار

اقتصاد فرهنگ

سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
نویز در مسیریابی اینترنتی
نویز در مسیریابی اینترنتی

گزارش خبری

افزایش ۵۰۰برابری نرخ برنج
افزایش ۵۰۰برابری نرخ برنج
خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی

رادیو نوسان

بیشتر
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

مكران جانشين تهران؟
تنگنای مسکن در ایران
خودروسازان اروپایی در معرض نابودی
اعتراض فین تکی ها به بانک مرکزی
ديرهنگام؛ اما اثر گذار
ریال از نفس افتاده
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
«پلاسما»بازیگر جدید دنیای رمزارزها
خام‌فروشی بهینه است؟
آمپر دلاری قیمت مسکن
پایان تجارت ۲۵ ساله؟
واکسیناسیون، مؤثرترین راه کنترل تب برفکی SAT1 است
استيضاح سياسي يا تخصصي؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
بورس آماده خیزش دوباره
پایان «آینده»
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
بازگشت ركود به صنعت خودرو
راه دشوار ايران
غافلگیری سرخ سهامداران

آخرین اخبار

پدافند غیرعامل راهی برای حفاظت از انسان و جامعه
تلاش برای رفع چالش تامین نهاده های کشاورزی
نقش جوانان در ساختار اقتصادی نوین
تقدیر از رئیس مجتمع پتروشیمی رجال به عنوان نفر برتر پدافند غیرعامل صنعت پتروشیمی کشور
آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود
تقدیر مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور از مدیرعامل آبفای استان اصفهان
ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه پدافند غیرعامل
فولاد مبارکه چهل و چهارمین فولادساز بزرگ جهان
اجرای دو طرح «کارورزی و مشوق بیمه‌ای» و «یارانه دستمزد» در استان اصفهان آغاز شد
افتتاح چهار پروژه بزرگ صنعت آب و برق كشور
پلی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات فولادی
چرا قيمت مرغ اوج گرفت؟
كالبدشكافي يك اصلاح
رانت تجار ترجیحی
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
چهاردهمین رزمایش قطع برق و ارزیابی برق پشتیبان مراکز دارای سطح‌بندی با محوریت تداوم کارکرد
بازده کیفی ۹۵٫۸۷درصد در فولاد مبارکه؛ گامی دیگر در مسیر تعالی و پایداری کیفیت
تجارت خارجی از گمرکات استان اصفهان به یک میلیارد دلار رسید
از کارخانه تا اکوسیستم صنعتی آینده؛ شش جهت‌گیری محوری گروه فولاد مبارکه
خشوئیه؛ جزیره سبز زاینده‌رود با چنار هفت‌صدساله و نقشه راه گردشگری مردم‌محور
کمبود خوراک دام؛ هشدار درباره افزایش قیمت گوشت و لبنیات
کوتاه شدن دست سارقین با تبدیل مس به آلومینیوم
طراحی 668 پروژه محله‌محور در اصفهان طی چهار سال گذشته
رویکرد حمایتی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از صنایع دامپروری و نساجی در اصفهان
فولاد سبز، آینده روشن
خرید فولاد با یک کلیک هوشمند
صرفه‌جویی یک و نیم میلیون دلاری با رویکردی مبتکرانه
فراخوان همکاری در فضاهای فرهنگی اصفهان منتشر شد

تحلیل

رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
اروپا عليه روسيه؛ امريكا عليه چين
چرخش ژئواكونوميك
هندسه جدید صنعت فولاد
نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
مناقشه جدید خودرویی با حکم تعزیرات
از كپي‌برداري تا نمايش‌زدگي
مسیریابی سود و توسعه
گروگان‌گیری دیجیتال!
۳گانه فرار سرمایه از ایران
هوش مصنوعی؛ بازیگر تحول‌آفرین معدن
ایرانی‌ها واقعا کم کار می‌کنند؟
کابوسی به نام فیلترینگ
بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
خیزش خورشید، فراتر از پیش‌بینی‌ها
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا