• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 24 تیر 1404, 19 محرم 1447, Tuesday 15 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

اجرای طرح های تحول بیستگانه با تمرکز بر تامین منابع و تحول دیجیتال
همكاری بانك رفاه كارگران و ذوب آهن اصفهان با ابزارهای نوین تامین مالی
کاهش ۵۰ درصدی متقاضیان قرعه‌کشی خودرو
بازار خودرو در کما
بازارهای مالی با نگاه جدید
تنها راه خروج از بحران؟
میلیاردها تومان برای هیچ!
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
استمرار و نظم در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق برای حفظ تاب‌آوری شبکه ضروری است
۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در دست اجراست
میلیاردها تومان برای هیچ!
ناکارآمدی پلتفرم‌های ایرانی در روزهای بحرانی کشور:
میلیاردها تومان برای هیچ!
ریال‌گریزی مهاجران
بررسی تبعات اقتصادي حضور افغانستاني‌ها در ایران؛
ریال‌گریزی مهاجران
وفاق با صف‌های فروش!
بررسی عملکرد یک ساله دولت مسعود پزشکیان در بازار سرمایه؛
وفاق با صف‌های فروش!
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
مخالفت وزارت ارتباطات با اینترنت طبقاتی:
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی

پیشنهاد سردبیر

بازارهای مالی با نگاه جدید
بازارهای مالی با نگاه جدید
همراه اول
میلیاردها تومان برای هیچ!
ناکارآمدی پلتفرم‌های ایرانی در روزهای بحرانی کشور:
میلیاردها تومان برای هیچ!
ریال‌گریزی مهاجران
بررسی تبعات اقتصادي حضور افغانستاني‌ها در ایران؛
ریال‌گریزی مهاجران
وفاق با صف‌های فروش!
بررسی عملکرد یک ساله دولت مسعود پزشکیان در بازار سرمایه؛
وفاق با صف‌های فروش!
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
مخالفت وزارت ارتباطات با اینترنت طبقاتی:
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی

اخبار ویژه

میلیاردها تومان برای هیچ!
میلیاردها تومان برای هیچ!
هدف‌گذاری گروه فولاد مبارکه برای تحقق تولید فولاد سبز
هدف‌گذاری گروه فولاد مبارکه برای تحقق تولید فولاد سبز
حرکت فولاد مبارکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای کاهش ناترازی‌های انرژی و حمایت از صنعت کشور است
حرکت فولاد مبارکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای کاهش ناترازی‌های انرژی و حمایت از صنعت کشور است
ریال‌گریزی مهاجران
ریال‌گریزی مهاجران
وفاق با صف‌های فروش!
وفاق با صف‌های فروش!
فراخوان نصب سامانه‌های خورشیدی پشت بامی
فراخوان نصب سامانه‌های خورشیدی پشت بامی
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
براي همه يا خواص؟
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
ترکش به بورس
ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تورم در مرز ۴۰درصد
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
رصد اقدامات حمایتی
تنفس مصنوعي دولت
تنفس مصنوعي دولت
چتری برای نجات تاریخ
چتری برای نجات تاریخ
سرپناه دوباره
سرپناه دوباره
كندي اينترنت در سايه جنگ
كندي اينترنت در سايه جنگ
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
از شیکاگو تا باب‌همایون
از شیکاگو تا باب‌همایون
برگ برنده ايران
برگ برنده ايران

اقتصاد کلان

بیشتر
تنها راه خروج از بحران؟
گاهي به اقتصاد ايران از منظر فعالان بخش خصوصي
تنها راه خروج از بحران؟

تصويب مصوبه 34‌بندي اخير هيات وزيران براي حمايت از كسب‌وكارها، نشانه‌اي مثبت از درك ضرورت مداخله...

رویای چینی و روسی
فشار حداكثري يا آغاز بازي تازه؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
راهبرد سه‌وجهی ایران
از شیکاگو تا باب‌همایون
ماموریت سیاستگذار در وضعیت جنگی
سازه پنهان تحریم
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
بازارهای مالی با نگاه جدید
اکونومیست رویکرد آینده‌‌‌نگر را توصیه می‌‌‌کند؛
بازارهای مالی با نگاه جدید

در سال‌های اخیر، برخی سرمایه‌گذاران با اتکا به روندهای گذشته، عملکرد بهتری نسبت به تحلیلگران حرفه‌ای داشته‌اند. اما به‌گفته اکونومیست، نشانه‌هایی از تغییر در راه است و اکنون زمان آن رسیده که...

قله‌زنی بیت‌کوین
بریکس در غیاب سران
برگرد به آفریقای جنوبی
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
«تنگه هرمز» روی میز است
میلیاردرهای دمدمی‌مزاج
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
کاهش ۵۰ درصدی متقاضیان قرعه‌کشی خودرو کاهش ۵۰ درصدی متقاضیان قرعه‌کشی خودرو

طبق آماری که ایران‌خودرو از ششمین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات خود منتشر کرده است، در دوره ششم ۵۲۰ هزار و ۵۱۹ نفر در این قرعه‌کشی شرکت کردند؛ در‌حالی‌که در دوره پنجم برگزاری قرعه‌کشی محصولات...

بازار بي‌لنگر
نه جهش، نه تولید، نه مسکن!
تراژدی راه‏‏‌آهن سریع‌السیر
تورم در مرز ۴۰درصد
تنفس مصنوعي دولت
کلید تامین کالاهای اساسی
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
واحد اکازیون، ویو ابدی، اجاره دلاری!
بیشتر

بازار

بیشتر
نقره چگونه طلایی شد؟
سرایت نااطمینانی تجاری به بازار فلزات؛
نقره چگونه طلایی شد؟

پس از جهش چشم‌گیر قیمت مس، متاثر از تعرفه‌های جدید ترامپ، نقره نیز از این روند عقب نماند و در سطوح بالاتر قیمت معامله شد. به دنبال تداوم ناآرامی‌های تجاری، روز گذشته قیمت هر اونس نقره در بازارهای...

وفاق با صف‌های فروش!
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
ترکش به بورس
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
آتش‌بس در بازارها
موقعیت کدالی- جنگی!
روزهای سخت اقتصاد ایران
کوچ بورس‏‏‌بازان به پناهگاه‌های امن ریالی
بیشتر

گردشگری

بیشتر
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
در گفت‌وگو با فعالان و کارشناسان گردشگری کشور بررسی شد:
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها

مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها در ایران به تضاد بین هتلداران خواهان نرخ ارزی برای گردشگران خارجی و تورگردانان مخالف این طرح دامن زده است.

جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
چتری برای نجات تاریخ
آسمان پير ايران
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
سوال کلیدی در توریسم ۲۰۲۵
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
بازار خودرو در کما
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان مطرح کرد:
بازار خودرو در کما

بازار خودرو ایران در رکود تورمی عمیقی به سر می‌برد که ناشی از ناپایداری‌های سیاسی، کاهش عرضه خودروسازان و افزایش ریسک خرید است و این وضعیت بازار قطعه‌سازان را نیز به رکود کشانده است.

براي همه يا خواص؟
حراست بندر از اقتصاد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
ترديد چيني‌ها
خودكفايي با طعم شكر و موز
فردا تعرفه‌های اوراسیا صفر می‌شود
درآمد از رسوب کالا
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21658
منتشر شده در دوشنبه, 24 بهمن 1401 08:09
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

سه سناریوی واردات خودرو

توضیحات

دولت در شرایطی در بودجه سال آینده درآمد حدود ۳۲هزار میلیاردتومانی از محل واردات خودرو در نظر گرفته است که بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی در سه سناریو کف و سقف درآمدی دولت از محل مالیات واردات خودرو را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش کف درآمد دولت از این مالیات ۲۰هزار میلیارد تومان و سقف آن نیز ۳۲هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت از محل مالیات بر واردات، درآمد ۱۲۶۰هزار میلیارد ریالی را در نظر گرفته، رقمی که بخشی از آن قرار است به واسطه ورود خودرو به کشور تامین شود.

در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کلی و در قالب بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، به موضوع مالیات بر واردات پرداخته که یکی از محورهای آن به خودرو مربوط می‌شود. در این گزارش عنوان شده «منظور از مالیات بر واردات در بودجه‌های سنواتی، کل حقوق ورودی ریالی دریافتی از کالاهای وارداتی را شامل می‌شود که معمولا یکی از انواع آن حقوق ورودی خودروی سواری است. در شش سال گذشته، سهم مالیات بر واردات از مالیات‌های غیرمستقیم (مجموع مالیات بر کالا، خدمات و مالیات بر واردات) بین ۲۱ تا ۳۷درصد بوده اما در لایحه ۱۴۰۲ این سهم ۳۴درصد در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه واردات خودرو از خرداد ۹۷ تا خرداد امسال ممنوع بوده، طبعا دولت به جز بخشی از سال مبدا (۹۷) دیگر درآمد خاصی از ناحیه مالیات بر واردات خودرو نداشته است. حالا اما با توجه به آزادسازی واردات، سال آینده بخشی از درآمد حاصل از مالیات‌های غیرمستقیم، از محل واردات خودرو تامین خواهد شد.  

 طبق آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده، ارزش دلاری واردات خودرو دو میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سه سناریو را برای واردات خودرو پیش‌بینی کرده که در هر سه آنها، ارزش واردات ثابت (دو‌میلیارد دلار) در نظر گرفته شده اما دیگر متغیرها تفاوت دارند.
 

طبق سناریوی نخست، در‌حالی‌که طبق ابلاغ وزارت صمت به گمرک، حقوق ورودی خودروها بین ۶ تا ۳۴درصد در نظر گرفته شده، در جدول بودجه ۱۴۰۲ میانگین نرخ تعرفه ۵۵درصد است. از سوی دیگر میانگین نرخ ارز در‌نظر‌گرفته‌شده برای واردات خودرو در سال آینده، ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است، حال آنکه نرخ آزاد دلار در حال حاضر به ۴۵هزار تومان رسیده است. به هر حال، طبق پیش بینی دولت، سال آینده از محل مالیات بر واردات خودرو درآمدی کمتر از ۳۲هزار میلیارد تومان (به طور دقیق، ۳۱هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان) حاصل خواهد شد. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم ۲۵درصد خواهد بود.

در سناریوی دوم هرچند ارزش واردات خودرو به کشور طی سال ۱۴۰۲ همچنان دومیلیارد دلار لحاظ شده، با این حال میانگین تعرفه ۶۰ درصد است. همچنین نرخ ارز مبنای حقوق ورودی نیز به جای ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان (در سناریوی نخست) ۲۶هزار تومان در نظر گرفته شده که به دلیل برنامه‌ها و اقدامات دولت در راستای تثبیت نرخ است. در واقع مجلس با در نظر گرفتن این موضوع که دولت می‌خواهد سیاست تثبیت نرخ ارز را پیش ببرد، در سناریوی دوم نرخ ارز مبنا را کاهش داده است. با مبنا قرار دادن این متغیرها، مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده که درآمد ناشی از واردات خودرو در سال آینده ۳۱هزار و ۲۰۰میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی دوم تقریبا همان ۲۵درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت یک سناریوی به اصطلاح واقع‌بینانه را نیز در نظر گرفته که در آن باز هم ارزش واردات خودرو ثابت (دومیلیارد دلار) در نظر گرفته شده، اما فاکتورهای دیگر تغییر کرده‌اند. در این سناریو، متوسط نرخ تعرفه ۳۵درصد لحاظ شده و نرخ ارز مبنای ورودی نیز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است. با این حساب، درآمد دولت از ناحیه مالیات بر واردات خودرو طی سال آینده زیر ۲۰هزار میلیارد تومان (۱۹هزار و ۹۵۰میلیارد تومان)  خواهد بود.  با توجه به پیش‌بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰هزار میلیاردی از محل مالیات بر واردات طی سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم طبق سناریوی سوم حدودا ۱۶درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت تاکید کرده در راستای شفافیت‌های گمرکی بهتر است متن زیر به لایحه بودجه ۱۴۰۲ الحاق شود. متن موردنظر مرکز پژوهش‌های این است که «در سال ۱۴۰۲، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی (نرخ سامانه مبادله الکترونیکی) در روز اظهار خواهد بود». باید منتظر ماند و دید در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در نهایت چه ارقامی برای واردات خودرو لحاظ خواهد شد و دولت پس از چهار سال ممنوعیت ورود خودرو به کشور، چه درآمدی از این محل خواهد داشت.

 آخرین وضع واردات خودرو

اما پرسشی که این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده، آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور است. طبق وعده‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت داده، قرار است تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داده که تا پایان بهار سال آینده نیز ۱۰۰هزار دستگاه خودرو دیگر به کشور خواهد آمد. بنابراین در عرض ۶ ماه (حد فاصل ابتدای دی امسال تا انتهای خرداد سال آینده) در مجموع باید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی طبق وعده وزارت صمت وارد گمرکات کشور شود. اما آیا تحقق این وعده شدنی است؟

نگاهی به آخرین وضعیت واردات خودرو پاسخ مناسبی به این پرسش خواهد داد. طبق آنچه به صورت رسمی از سوی وزارت صمت عنوان شده، تا به امروز تنها ۱۴۲ دستگاه خودروی خارجی میهمان گمرکات کشور شده است. بنابراین اگر قرار باشد این وزارتخانه به وعده خود حداقل تا پایان امسال عمل کند، بالغ بر ۹۹هزار دستگاه خودروی دیگر باید در عرض کمتر از ۴۰ روز به کشور بیاید. با در نظر گرفتن پروسه نسبتا سخت و زمان‌بر واردات، به نظر می‌رسد تحقق چنین آماری در بازه زمانی مدنظر امکان‌پذیر نیست. طبق پیش‌بینی انجمن واردکنندگان خودرو نیز اگر همه شرایط برای ورود خودرو به کشور مهیا باشد، تا پایان سال نهایتا ۵۰هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد که پوشش‌دهنده نیمی از وعده وزارت صمت خواهد بود.

هرچند وزارت صمت توضیحی بابت دلایل عقب ماندن واردات خودرو از وعده‌اش نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد مسائلی مانند کمبود ارز و چالش‌های تحریم، به‌ویژه انتقال پول و عدم‌وجود نمایندگی‌های رسمی در کشور، جزو مشکلات اصلی و چالش‌های موجود بر سر راه واردات خودرو هستند. بنابراین تا این چالش‌ها برطرف نشوند، وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو حداقل تا بازه زمانی در‌نظر‌گرفته‌شده، یعنی انتهای بهار ۱۴۰۲، محقق نخواهد شد. البته این وسط اتفاقاتی نیز رخ داده که ممکن است به ورود خودروهای خارجی بیشتری به کشور تا پایان سال کمک کند، هرچند بعید است این اتفاقات منجر به تحقق برنامه وارد ۱۰۰هزاردستگاهی شود. به عنوان مثال مدیرعامل سایپا اخیرا به چین سفر کرده تا مذاکراتی را برای واردات خودرو از این کشور با شرکت‌های چینی انجام دهد. طبق آنچه تا به امروز اعلام شده، سایپا قرار است در اولین مرحله، خودروهای چانگان را وارد کشور کرده و در ادامه نسبت به مونتاژ آنها اقدام کند. حالا باید منتظر ماند و دید سوغات سفر محمدعلی تیموری به سرزمین اژدها ورود خودروهای وارداتی چینی به کشور تا قبل از سال جدید خواهد بود یا نه.

اما در شرایطی که واردات خودرو به کشور وضعیت مبهم و سرعت بسیار پایینی دارد، بورس کالای ایران از قبل بالغ بر ۲۱هزار دستگاه خودروی خارجی را برای فروش در این بستر پذیرش کرده است. طبق آیین‌نامه واردات خودرو،  خودروهای خارجی باید در بستر بورس کالا به فروش برسند، آن هم در حالی که نه تعرفه دقیق و نهایی آنها مشخص است و نه سود واردکنندگان. در واقع با وجود آنکه هنوز حتی یک درصد از وعده واردات ۱۰۰هزار دستگاهی خودرو (تا پایان امسال) محقق نشده، بورس کالا پیش‌تر ۲۱هزار و ۱۴۰هزار دستگاه خودروی خارجی (که ۱۹هزار دستگاه از آنها چینی است) را پذیرش کرده اما مشخص نیست این خودروها چه زمانی عرضه خواهند شد.

با وجود آنکه واردات خودروی صفرکیلومتر به کشور سرعتی بسیار بسیار کند و در حد توقف دارد و وعده وزارت صمت مبنی بر ورود ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به کشور تا انتهای بهار سال آینده به احتمال زیاد محقق نخواهد شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سراغ واردات خودروی دست‌دوم رفته‌اند. مجلسی‌ها از طرفداران پروپاقرص واردات خودرو شمار می‌روند و پس از آن‌که به نوعی دولت را مجبور به آزادسازی واردات خودرو کردند، حالا به سراغ دست‌دوم‌ها رفته‌اند تا با ورود آنها، بازار خودروی کشور به اصطلاح تنظیم شود. ابتدا این کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ رای به آزادی واردات خودروهای دست‌دوم به کشور داد. هرچند این مصوبه اوایل چندان جدی به حساب نمی‌آمد، ولی در ادامه و با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر آزادی ورود خودروی دست‌دوم، رنگ‌و‌بویی جدی‌تر به خود گرفت.

بر این اساس و طبق آنچه در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، واردات خودروهای سواری با عمر حداکثر ۵ سال به کشور مجاز است. گفته می‌شود مجلسی‌ها توافق و هماهنگی اولیه را با دولت برای واردات دست‌دوم‌ها انجام داده‌اند و اگر این مصوبه در صحن علنی تصویب شود و شورای نگهبان نیز تاییدش کند، شاید راحت‌تر از ماجرای صفرکیلومترها وارد فاز اجرا شود. در توجیه تصویب واردات خودروی دست‌دوم دلایل مختلفی عنوان می‌شود، از جمله اینکه این خودروها قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر دارند و برای مصرف‌کنندگان نهایی ارزان‌تر تمام می‌شوند. با این حساب، دست مشتریان بیشتری در داخل به خودروهای خارجی خواهد رسید و این موضوع می‌تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند.

مساله دیگری که مجلسی‌ها در توضیح واردات خودروی دست‌دوم روی آن نظر دارند، این است که واردات خودروی دست‌دوم ارز کمتری را نیاز دارد، بنابراین در مقایسه با واردات مدل‌های صفرکیلومتر مسیر کوتاه‌تر و کم‌دردسرتری خواهد داشت. همچنین از منظر اینکه واردات دست‌دوم‌ها نیاز به اخذ نمایندگی رسمی از سوی خودروسازان خارجی ندارد، این موضوع نیز کمک می‌کند تا خودروهای دست‌دوم با سرعتی بالاتر نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر وارد کشور شوند. این مزایا در حالی است که واردات خودروهای دست‌دوم چالش‌ها و مشکلات خاص خود را نیز به دنبال دارد، از جمله ابهام در خدمات پس از فروش و سطح کیفی کارکرده‌ها.

در کنار این مسائل، دو ابهام مهم دیگر نیز در مورد واردات خودروهای دست‌دوم وجود دارد: یکی نحوه محاسبه قیمت آنها و دیگری محل فروش‌شان. هنوز مشخص نیست قیمت خودروهای دست‌دوم (اگر واردات آنها نهایی و قطعی شود) تحت چه سازوکاری و با چه تعرفه‌ای تعیین می‌شود و از طرفی، این خودروها نیز الزام فروش در بورس کالا را خواهند داشت یا نه؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

بازگشت ابربحران به برق
بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
بازارها روی دور تند

یادداشت

پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
جنگ مستقیم ایران و اسرائیل جنگ مستقیم ایران و اسرائیل
تعرفه ها شمشیر دولبه تعرفه ها شمشیر دولبه

گفتگو

خاورميانه در نقطه جوش
خاورميانه در نقطه جوش
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق

اقتصاد فرهنگ

ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي

گزارش خبری

میلیاردها تومان برای هیچ!
میلیاردها تومان برای هیچ!
ریال‌گریزی مهاجران
ریال‌گریزی مهاجران
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!

رادیو نوسان

بیشتر
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
خاورميانه در نقطه جوش
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
تهاجم مغول‌وار
گزارش تفصیلی عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استان اصفهان در سه‌ماهه اول سال 1404
آتش‌بس در بازارها
روزهای سخت اقتصاد ایران
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
موقعیت کدالی- جنگی!
تنفس مصنوعي دولت
كندي اينترنت در سايه جنگ
رصد اقدامات حمایتی
اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
سرپناه دوباره
چتری برای نجات تاریخ
تورم در مرز ۴۰درصد
نبرد پولی بانک مرکزی
آزمون بورسی مدنی‌زاده
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد

آخرین اخبار

اجرای طرح های تحول بیستگانه با تمرکز بر تامین منابع و تحول دیجیتال
همكاری بانك رفاه كارگران و ذوب آهن اصفهان با ابزارهای نوین تامین مالی
کاهش ۵۰ درصدی متقاضیان قرعه‌کشی خودرو
بازار خودرو در کما
بازارهای مالی با نگاه جدید
تنها راه خروج از بحران؟
میلیاردها تومان برای هیچ!
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
استمرار و نظم در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق برای حفظ تاب‌آوری شبکه ضروری است
۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در دست اجراست
هدف‌گذاری گروه فولاد مبارکه برای تحقق تولید فولاد سبز
حرکت فولاد مبارکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای کاهش ناترازی‌های انرژی و حمایت از صنعت کشور است
در بهار امسال درآمد گمرکات استان اصفهان ۵۳ درصد رشد داشت
رویای چینی و روسی
بازگشت ابربحران به برق
قله‌زنی بیت‌کوین
نقره چگونه طلایی شد؟
بازار بي‌لنگر
ریال‌گریزی مهاجران
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
نه جهش، نه تولید، نه مسکن!
وفاق با صف‌های فروش!
دغدغه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای پیش‌روی صنعت فولاد
بودجه ۲,۸۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های محله‌محور در اصفهان
کشف ۱۵ دستگاه ماینر غیرمجاز در یک واحد گلخانه‌ای در شهرستان چادگان
استان اصفهان قطب صادرات محصولات شیلاتی کشور
گزارش تفصیلی عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استان اصفهان در سه‌ماهه اول سال 1404
هم‌افزایی، توانمندسازی و ایجاد تعاملات حرفه‌ای سه وظیفه اصلی انجمن دانش‌بنیان استان اصفهان
پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران

تحلیل

بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
رشد ظرفیت انرژی خورشیدی
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
سقوط رشد در زمستان سال گذشته
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا