آیین رونمایی از کولر آبی فوق کم مصرف (++A) در شرکت لورچ با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با هدف ارتقای بهره وری و مصرف بهینه انرژی برگزار شد.

کولرهای آبی کم مصرف، بهترین گزینه برای اکثر مناطق کشور

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، علیرضا صمدی، مدیرعامل گروه صنعتی لورچ در آیین رونمایی از کولر آبی فوق کم مصرف (++A) با استقبال از بازدید معاون وزیر نیرو و هیئت همراه از کارخانه لورچ، اظهار کرد: هدف ما تولید محصول استاندارد با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقای بهره وری است. براین اساس، طبق آزمایش ها و مطالعات صورت گرفته، ثابت شد که در مقایسه با کولرهای گازی، هنوز کولرهای آبی کم مصرف، بهترین گزینه برای اکثر مناطق کشور هست.

صمدی توضیح داد: لورچ از سال 1356تولید خود را آغاز کرد و توانسته کولرهای آبی کم مصرف با روش های اصولی و طبق استانداردهای کیفی باتوجه به شرایط اقلیمی تولید کند که علاوه بر قدرت خنک کننده، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی به همراه دارد و به کاهش استفاده از کولرهای گازی کمک می کند.

او با اذعان به صرفه جویی 5هزار مگاوات انرژی برق با استفاده از وسایل سرمایشی کاهنده مصرف برق، افزود: تولید مبتنی بر علم با حمایت سازمان های استاندارد، صمت و وزارت نیرو برای آینده کشور بسیار حائز اهمیت است.

صرفه جویی قابل ملاحظه با استفاده از کولر مجهز به موتور DC

در ادامه، کامران کریمیان، مدیر کارخانه لورچ گفت: این گروه با هدف حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حفظ ذخایر انرژی کشور، طراحی و ساخت کولر آبی متناسب با اقلیم ایران طبق استاندارد ملی با ویژگی فوق کم مصرف را در دستور کار خود قرار داد که صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی دارد.
او بیان کرد: این کولر مجهز به موتور DC همراه با پنل کنترل ترموستاتیک هوشمند هفت سرعته بوده که قادر است با تولید 8هزار مترمکعب هوادهی در فشار ایستائی صفر و حدود ۸۰درصد بازده خنکی درراستای طرح ملی بهینه سازی مصرف و ارتقای بهره وری انرژی برق و تاکید مقام عالی وزارت با هدف بهینه نمودن مصرف آب و انرژی در کولرهای آبی، بیش از ۶۰درصد کاهش مصرف برق نسبت به نمونه های مشابه را به ارمغان آورد.

کریمیان افزود: نمونه معمول این محصول با توان حدود ۸۵۰وات و ۵/۴آمپر است که این کولر با توان مصرفی حدود ۴۵۰وات و ۲ آمپر در بهار سال ۱۴۰۲ روانه بازار خواهد شد.
او گرید انرژی این محصول را ((A++ اعلام کرد که نسبت به نمونه معمول، ۵رده انرژی ارتقا یافته است. همچنین، دیگر مزایای این محصول حفاظت از نوسان ولتاژ ورودی و حفاظت از افزایش گرمای موتور بوده و با قابلیت توان ثابت، افت هوادهی در اثر ازدیاد طول کانال را به صورت اتوماتیک، با افزایش دور موتور و پروانه جبران می کند.

کمبود 15هزار مگاواتی برق در تابستان

در این مراسم، محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) اظهار کرد: به دلیل ناترازی در مصرف گاز و برق کشور، صنایع باید به الگوهای مدیریت مصرف بهینه توجه کنند.

او با بیان کمبود 15هزار مگاواتی برق در تابستان و همینطور کمبود سوخت گاز در زمستان، مشکلات قطعی برق را مطرح کرد و افزود: بهینه سازی و ایجاد بهره وری از راهکارهای موثر در جبران این کمبودها است که باید بطور جدی دنبال شود.

کمانی با ابراز قدردانی از گروه صنعتی لورچ، تولید محصولات این واحد با همراهی شرکت های دانش بنیان در زمینه ساخت موتور کولر کم مصرف (دی سی) و کاهش مصرف انرژی را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجموعه کولرساز و موتورساز، محصولات جدید با استانداردهای جدید تولید شود.
معاون وزیر نیرو با اذعان به نرخ بالای سوخت های فسیلی و هزینه های گزاف احداث نیروگاه، اعلام کرد: این اقدام بهتر از افزایش ظرفیت نیروگاهی در کشور است. چون افزایش ظرفیت نیروگاهی، منجربه مصرف سوخت و تشدید آلایندگی می شود و باید سوخت با قیمت بالا را به فرآورده های بهتری با ارزش افزوده بیشتری برای کشور تبدیل کرد. همچنین، طراحی و تولید محصولات با کیفیت و راندمان بالا در بهینه سازی وکاهش مصرف انرژی موثر است.

کمانی با بیان ضرورت حمایت های تسهیلاتی، منابع مالی و استاندارد یادآور شد: حاکمیت باید به تولید کنندگان کمک کند. ضمن آنکه فرهنگ سازی و اقدامات رسانه ای تقویت شود.

در خاتمه، قرارداد لورچ با شرکت مهرصنعت دیارنون برای تولید موتور به امضا رسید.

فرزانه افسرطه