شیر مازوت‌سوزی دوباره باز شد تا اصفهان آلوده‌ترین روزهای خود را تجربه کند! جهش شاخص آلایندگی گاز دی‌اکسید گوگرد و رسیدن آن به بالاترین اندازه دلیل برای اثبات این ادعا است. گوگرد که فراوان‌ترین عنصر بعد از کربن و هیدروژن در نفت خام است و با نسبت بالایی در مازوت دیده می‌شود، تخریب لوله‌ها در واحدهای نیروگاهی را به همراه دارد. استفاده از مازوت به جز تشدید بیماری‌های تنفسی، با مستهلک کردن تجهیزات نیروگاهی و کاهش عمر مفید آنها، صنعت انرژی کشور را نیز تهدید می‌کند. این شاخص که بیان‌کننده میزان سوخت گازهای پرگوگرد یعنی مازوت و گازوئیل است به بالاترین میزان خود طی یک هفته گذشته رسید و باعث آلودگی هوای شهر و تعطیلی مدارس شد.

 

تصمیم اشتباه

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باوجود همه اعتراضات در پالایشگاه اصفهان سوخت مازوت به‌صورت محدود به دستور برخی مسئولان شروع شده و این تصمیم اشتباه است و اصفهان نباید با دیگر کلان‌شهرها مقایسه شود. محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور بیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به تشدید دوباره آلودگی هوا در روزهای اخیر، اظهار کرد: بیش از اعمال محدودیت‌ها و اعلام اطلاعیه‌ها، باید به فکر حل مشکل باشیم. وی افزود: آن‌گونه که گفته می‌شود در اجرای قانون هوای پاک بیشتر از ۱۰ درصد دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل نکرده‌اند. صنایع و دستگاه‌هایی که در این زمینه تکلیف خود را انجام نداده‌اند باید شناسایی شوند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با وجود همه اعتراضات در پالایشگاه اصفهان سوخت مازوت به‌صورت محدود به دستور برخی مسئولان شروع شده، این تصمیم اشتباه است، اصفهان نباید با دیگر کلان‌شهرها مقایسه شود و اقداماتی نباید صورت گیرد که شرایط هوای اصفهان را از این بدتر کند. وی با بیان اینکه انتظار ما به‌عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان این است که وضعیت آب با حساسیت دنبال شود، گفت: شرایط ایجاب می‌کرد که در بودجه ۱۴۰۱ برای پایداری آب زاینده‌رود ردیفی دیده شود که تاکنون پیش بینی نشده است. اگرچه کارگروه‌هایی در تهران به دستور رئیس‌جمهور در حال فعالیت هستند، اما امیدواریم اقدامی عملی در این زمینه انجام شود.

 

درخواست استفاده از

سوخت مازوت

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اخباری مبنی بر مازوت سوزی برخی صنایع در اصفهان، توضیح داد: هفته گذشته که چند روز هوای اصفهان ناپایدار و سرد شده بود، مدیران استان تا بالاترین سطح، همه مخالف استفاده از سوخت دوم مازوت در صنایع بودند. مهران زینلیان افزود: اما هفته گذشته از طرف شورای عالی امنیت ملی تماسی با استاندار استان گرفته شد و از سوی دیگر به دلیل دمای منفی هشت درجه سانتیگراد در شمال کشور و خاموشی شهرهای شمالی، درخواست استفاده از سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه‌ها داده شد تا بتواند جبران کمبود گاز در مناطق شمالی کشور شود. وی گفت: اگرچه چند روز نسبت به این درخواست مقاومت می‌شد، اما هفته گذشته با این دستور موافقت شد و به تعداد محدود برخی شعله‌های نیروگاه شهید محمد منتظری به‌صورت ترکیب مازوت و گاز به مدت سه روز از سوخت مازوت استفاده کردند، اما بعد از اینکه بیم آن رفت آلودگی اصفهان بالاتر رود، به طور کامل استفاده از سوخت مازوت در این صنعت نیز قطع شد. معاون امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در این جریان اداره کل محیط زیست با بررسی و بازدید و دادن اخطارهای لازم، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید محمد منتظری قطع شد. وی درباره اینکه امسال پالایشگاه اصفهان از مازوت استفاده کرده است یا خیر، گفت: پالایشگاه از سوخت مازوت استفاده نکرده و اگر چنین کاری صورت گرفته، به طور قطع غیرمجاز بوده است، البته بعید می‌دانم در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان صنعت دیگری به غیر از نیروگاه شهید محمد منتظری از سوخت مازوت استفاده کرده باشد.

 

دلیل قابل قبولی نیست!

زینیلیان درباره اینکه احتمال می‌رود با کاهش دمای هوا دوباره مجوز استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌های اصفهان داده شود یا خیر، اظهار کرد: برخی تصمیمات در اختیار مدیریت استان نیست و اگر برخی تصمیمات از سوی شورای امنیت ملی گرفته شود، احتمال دارد دوباره از مازوت استفاده کنند. وی با انتقاد از تخلف برخی مدیران نیروگاه شهید منتظری، گفت: به همین منظور نامه‌ای به دادستان اصفهان مبنی بر ترک فعل مدیران نیروگاه شهید منتظری ارسال کرده‌ایم، چراکه آنها بدون هماهنگی مدیریت استان از مازوت استفاده کرده‌اند، اگرچه با هماهنگی کشور این کار را انجام داده بودند. مسئول کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان توضیح داد: دلیل اصلی گلایه‌مندی مدیریت استان از مدیران نیروگاه شهید منتظری این است که طبق مصوبات گذشته نیروگاه‌هایی که مجبور به استفاده از سوخت مازوت می‌شوند موظف به اجرای سیستم فیلترینگ هستند که نیروگاه منتظری این کار را انجام نداده است. وی ادامه داد: دلیلی که آنها عنوان می‌کنند این است که صنایعی که می‌خواهند از سوخت دوم استفاده کنند باید فیلترینگ انجام دهند، اما به دلیل اینکه مشغل‌های مازوت سوز این نیروگاه پلمب بوده، مدیران این صنعت، چنین کاری را نکرده‌اند که این دلیل قابل قبولی نیست. زینیلیان با بیان اینکه در حال حاضر صنایع مستقر در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان از سوخت گاز استفاده می‌کنند، اضافه کرد: در حال حاضر تمام صنایع اصفهان از گاز استفاده می‌کنند، البته استفاده از این سوخت با محدودیت مواجه است. البته صنایع خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان همچون سیمان نایین و .... مجوز استفاده از سوخت مازوت را دارند.