صادرات کشور در ۹‌ماه منتهی به آذر امسال با ثبت ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۴۴میلیون دلار، از کل صادرات در سال۹۹ عبور کرد و رشد ۴۰‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. این بررسی حاکی از آن است که پتروشیمی و پایه نفتی و میعانات گازی که در قالب یک زیر گروه محاسبه شده‌اند، بیشترین ارزش را به خود اختصاص داده‌اند، پس از آن نیز صنایع معدنی فلزی بالاترین ارزش را نسبت به سایر زیرگروه‌ها به ثبت رسانده است. میوه و تره‌بار، خشکبار و صنایع پلیمری نیز به ترتیب پس از صنایع معدنی فلزی دارای بیشترین ارزش هستند.

در بخش کشاورزی و صنایع غذایی اکثر زیرگروه‌ها در ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته‌اند و تنها صدور محصولات لبنی توانسته است از نظر ارزشی نسبت به بازه مشابه سال۹۹ افزایش داشته باشد. وزن کالای صادراتی در سه زیرگروه میوه‌و‌تره‌بار، صنایع تبدیلی و محصولات لبنی نیز نسبت به ۹‌ماهه سال ۹۹ رشد داشته است.

میوه و تره‌بار ارزآورترین زیرگروه این بخش است. صادرات در این زیرگروه با کاهش ۴‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده و به یک‌میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار رسیده است.  صدور خشکبار نیز پس از میوه‌و‌تره‌بار، صادراتی معادل یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار داشته و کاهش ۱۷‌درصدی را نسبت به بازه مشابه سال گذشته تجربه کرده است. صادرات صنایع تبدیلی نیز ۴۷۹ میلیون دلار ارزش داشته و افت ۱۳‌درصدی را به ثبت رسانده است.  فروش شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات به بازارهای هدف در ۹‌ماهه امسال توانسته است ۳۰۷ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد که البته کاهش ۱۸‌درصدی را نسبت به بازه مشابه سال گذشته تجربه کرده است.  در عین حال محصولات لبنی توانسته است رشد ۲‌درصدی را در ارزش صادرات ثبت کند. ۲۹۰میلیون دلار از این محصولات به سایر کشورها در این بازه زمانی صادر شده است..

در نهایت صادرات گل و گیاه دارویی، خوراکی و زینتی و صنعتی توانسته است ۱۹۸میلیون دلار در ۹‌ماهه امسال ارزآوری داشته باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶‌درصد کاهش داشته است.