ارائه پیش‌نویس
ایران همچنان و آن‌طور که علی باقری‌کنی دیروز در گفت‌وگو با المیادین گفت «دنبال رفع تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی آمریکا » است و پیش‌نویس هم حول محور لغو تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای ارائه کرده است، جلسات متعددی را با طرف‌های دیگر در وین برگزار کرده و به گفته مذاکره‌کننده ارشد کشورمان انتظار دارد که طرف‌های دیگر پاسخ‌های حقوقی و دلایل منطقی خود را به پیشنهادهای ما ارائه کنند.
باقری با اشاره به اینکه «در حال مذاکره برای دستیابی به یک توافق جامع هستیم که راه را برای بازگشت کشوری که از توافق خارج شده است هموار کند»، تاکید کرده که «به دنبال رفع تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی آمریکا هستیم.» او همچنین تاکید کرد که «توافق هسته‌ای با وجود تمام شوک‌هایی که متحمل شده، همچنان معتبر است و شواهد نشان می‌دهد عضوی که از توافق خارج شده، اکنون خواهان توافق است. این جلسات به منظور انجام معارفه‌ها و هماهنگی‌های لازم و تعیین شرایط لازم است تا عضوی که از توافقنامه انصراف داده صلاحیت بازگشت به آن را کسب کند.»
این سخنان و توضیحات علی باقری در رسانه‌های جهان بازتاب داشته و مورد تحلیل قرار گرفته است. مثلا الجزیره در این باره نوشته بود: «مذاکره‌کننده ارشد ایران علی باقری‌کنی به من گفت که سومین سندی که ایران به قدرت‌های جهانی تسلیم کرده ناظر بر موضوع راستی‌آزمایی و تضمین نسبت به رفع تحریم‌هاست.» علی‌ هاشم گزارشگر الجزیره در ادامه آورده است: «او به این اتهامات که ایران درصدد غنی‌سازی ۹۰ درصدی است پاسخ داد و گفت که این گزارش رسانه‌های صهیونیستی است و به وسیله آژانس رد شده و ایران هیچ‌گاه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خارج از تعهدات به آژانس نبوده است.» در ادامه این گزارش به نقل از باقری‌کنی آمده است: «اسراییل هرگز حتی خواب حمله به ایران را نخواهد دید، زیرا آن موقع هنگام نابودی اوست.»بر اساس این گزارش باقری‌کنی معتقد است که «پیشنهاد ایران به قدرت‌های جهانی نمی‌تواند رد شود، زیرا مبتنی و منطبق با برجام است و هیچ‌یک از کشورها خواهان نابودی برجام نیستند.»
توافق در دسترس
آنچه در وین رخ داد و مذاکره شد اما تنها تلاش‌هایی که برای باز کردن گره از کار برجام می‌شود نیست. مقامات مسوول در سطوح بالاتر نیز ضمن پیگیری روند مذاکرات، شخصا گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی می‌کنند. مثلا همین تماس تلفنی جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات وین است با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان.
بورل در این گفت‌وگو این رویداد که اکنون همه هیات‌های مذاکره‌کننده از آلمان، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و به ویژه جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای رسیدن به تفاهم در وین تلاش می‌کنند را مهم خواند و افزود: «به مورا تاکید کرده‌ام که در ارتباط سازنده و فعال با مذاکره‌کننده ارشد ایرانی و همه هیات‌ها برای رسیدن به توافق تلاش کند. وی خواستار انعطاف همه طرف‌ها در ادامه مذاکرات شد.»
او ضمن ابراز خرسندی از شروع مذاکرات، آمادگی خود و همکارانش در اتحادیه اروپا را برای کمک به حل مشکل اعلام کرد.حسین امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از تلاش‌های مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همکاران وی، روند مذاکرات را در مجموع خوب اما کند دانست. وی افزود: «هیات ایرانی با حسن‌نیت، اختیارات لازم و ابتکارات دست‌یافتنی و رو به جلو، به شکلی فعال در میز مذاکرات حضور دارد.»
وی تاکید کرد: «در هر مذاکره و اقدامی پایان دادن کامل به تحریم‌های ناقض برجام هدف مشارکت ماست.» او با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «علاوه بر مذاکرات و دیدارهای آقای دکتر باقری، کارشناسان ایرانی نیز در قالب کمیته خاتمه تحریم‌ها و کمیته هسته‌ای در حال مذاکرات فنی و تخصصی با ۱+۴ هستند.»وزیر امور خارجه با اشاره به برخی مباحث مطروحه در مذاکرات اخیر یادآور شد: «با وجود عهدشکنی آمریکا و بی‌عملی سه کشور اروپایی، ما با حسن‌نیت در مذاکرات وین حضور داریم. تیم ما در هر مرحله، دارای برنامه و ابتکارات روشن، ملموس و عملی است. غرب هم باید ابتکار عمل واقعی خود را در خاتمه دادن به تحریم‌ها ارائه دهد و به تکرار شعارهای قبلی و ناقض حقوق و منافع ملت ایران پایان دهد.»
امیرعبداللهیان گفت که «معتقدیم دستیابی به توافق خوب در دسترس است اما لازمه آن تغییر رویکرد برخی طرف‌ها از ادبیات تهدید به ادبیات همکاری، احترام متقابل و نتیجه‌محور است.»
ادامه گفت‌وگوها؛ دوشنبه بعد
رایزنی و ملاقات علی باقری معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله آخرین تلاش‌های روز آخر این دور از مذاکرات بود. این دیدار پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام عصر دیروز در هتل کوبورگ برگزار شد.
درباره نتیجه این دور از مذاکرات اما باید گفت که قرار شده طرف‌ها برای انجام برخی رایزنی‌ها و مشورت‌ها، هیات‌ها به پایتخت‌هایشان بازگردند و به احتمال قوی از دوشنبه هفته آینده دوباره گفت‌وگوها در وین از سر گرفته شود. همچنین احتمالا هیات‌های کارشناسی و فنی برای ادامه مذاکرات در هفته آتی در وین باقی بمانند.
علی باقری رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز در پایان هفتمین دور مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در جمع خبرنگاران گفت: پس از مشورت‌ها به زودی در هفته آینده (جاری) گفت‌وگوها در وین ادامه پیدا می‌کند.او گفت: در نشست کمیسیون مشترک امروز (جمعه) ارزیابی اجماعی از گفت‌وگوها ارائه شد و این نکته تاکید شد که پیشنهادهای ایران درباره لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف‌های مقابل این احساس نیاز را داشتند برای ارائه پاسخ‌های مستدل و مستند و منطقی به پیشنهادهای ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان هستند.وی افزود: بر این اساس این فرصت داده شد پس از مشورت به زودی در هفته آینده (جاری) گفت‌وگوها در وین ادامه پیدا کند.
زمان محدود است
انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان فرارسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی (جاری) در چارچوب دور هفتم ازسرگرفته خواهند شد.او با اشاره به اینکه در روزهای اخیر از مواضع دولت جدید ایران آگاه شده است عنوان کرد که هیات‌های ۱+۴ در گفت‌وگویی با هیات آمریکایی از چالش‌های پیش‌رو اطلاع یافته‌اند.مورا تاکید کرد که زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان فرارسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی (جاری) در چارچوب دور هفتم ازسرگرفته خواهند شد.
وی تاکید کرد که چالش‌های اساسی باقی مانده و زمان محدود است.انریکه مورا همچنین گفت که درخصوص پیشنهادهای ارائه داده شده توسط هیات‌های حاضر در وین اظهارنظر نخواهد کرد.مورا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در انتهای دور ششم متن‌هایی را در اختیار داشتیم. این‌ها زمینه پیشبرد گفت‌وگوها هستند. تمامی هیات‌ها توافق کردند که این متون وجه مشترکی هستند تا به کار بر روی آنها ادامه دهیم.
بدبینی مکرون
وانگ کوان نماینده چین در مذاکرات وین نیز از ازسرگیری مذاکرات وین بر سر احیای برجام در اواسط هفته آتی (جاری) خبر داده است.
امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه اما خیلی خوش‌بین نیست و در سفر خود به دوبی گفته که «به نظر می‌رسد دور کنونی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفقیت‌آمیز نبوده است.» او گفته: «من فکر می‌کنم محتمل است که این دور از مذاکرات، با توجه به مواضع، موفقیت‌آمیز نباشد.» وی افزود: «به احتمال زیاد این مذاکرات در کوتاه‌مدت ازسرگرفته نشود.»