پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024

اخبار ویژه

اقتصاد کلان

ورود بانك‌ها به توسعه 6 ميدان نفتي
بزرگ‌ترين قراردادهاي نفت ايران با ۱۳ ميليارد دلار سرمایه گذاری و ایجاد 66 هزار اشتغال جدید در يك دهه اخير امضا شد
ورود بانك‌ها به توسعه 6 ميدان نفتي

اقتصاد بین الملل

فرصت‌سازی ژئوپلیتیک فرصت‌سازی ژئوپلیتیک

اقتصاد شهری

جولان گوشت یخ‌زده
صف‌های طولانی خرید گوشت دولتی در بازار؛
جولان گوشت یخ‌زده

بازار

برنده مچ‌اندازی بازارها
کورس سود بانکی و دلار چگونه به پایان رسید؟؛
برنده مچ‌اندازی بازارها

گردشگری

بازرگانی

زنگ ورشکستگی بازرگانان
تشدید تراز منفی تجاری ایران با بخشنامه بانک مرکزی؛
زنگ ورشکستگی بازرگانان
کد خبر: 16787
منتشر شده در پنج شنبه, 17 تیر 1400 09:45
تعداد دیدگاه: 0

«آمارها نشان می‌دهد در خرداد آمار صادرات به عراق از ۹۵۰ میلیون دلار به یکباره به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسیده و بیش از دوبرابر شده است. این افزایش عادی نیست و به‌نظر می‌رسد بخش عمده آن مربوط به گاز است که صورت‌حساب‌های آن طی چند ماه تجمیع و به یکباره اضافه شده است.» این بخشی از اظهارات عضو هیات‌رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با «ایلنا» است.  

سید‌حمید حسینی در مورد تمایل کشورهایی مانند عربستان و امارات برای گسترش تجارت با عراق گفت: امروز موضوع مهم در مورد بازار عراق این است که چه کشوری جایگزین چین و هند خواهد شد که به علت شیوع کرونا ارتباط آنها با عراق سخت شده است. ترکیه، امارات و عربستان به‌دنبال این هستند که بتوانند کاهش صادرات این دو کشور را با کالاهای خود جبران کنند.

وی افزود: در حوزه‌هایی که ما در بازار عراق امکان رقابت داریم رقبای ما چندان توان جایگزینی را ندارند. برای مثال در مورد محصولات نفتی و پتروشیمی دسترسی به اقلیم ندارند، یا در مورد اقلام غذایی و کشاورزی به این شکل نیست که عربستان یا امارات از نظر کیفیت، قیمت، طعم، تازگی و ... بتوانند با ما رقابت کنند. البته در بخش خدمات متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است و ما بخشی از بازار خود را از دست می‌دهیم. از علل آن می‌توان به تحریم‌ها و اینکه امکان حضور در مناقصه‌ها را نداریم اشاره کرد، قاعدتا در این بخش کشورهای دیگر جایگزین ما می‌شوند. اما در بخش کالا چندان شانسی برای رقبا قائل نیستم.حسینی تصریح کرد: کالاهای چینی چندان با کالاهای ما مشابهت ندارد که بتوانیم جایگزین یکدیگر در بازار عراق شویم. بیشتر صادرات چین به عراق مربوط به اقلام الکترونیک و تجهیزات نفتی و صادرات هند به عراق نیز شامل محصولات نساجی، بهداشتی و کاشی و سرامیک است، یعنی این‌طور نیست که هند رقیب ما در بخش کالایی باشد.وی افزود: ایران، هند، اردن، ترکیه و چین هر یک بازار خود را در عراق دارند، یک نوع تقسیم بازار در این کشور رخ داده که وقتی بازار عراق لطمه می‌خورد همه به نسبت آسیب می‌بینند. الان به‌نظر می‌رسد در این رقابت‌ها وضع ترکیه کمی بهتر شده است.عضو هیات‌رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی در مورد امکان جایگزینی ایران به جای هند در بازار عراق گفت: ما برای گرفتن بخشی از بازار هند در عراق که به علت کرونا کاهش داشته، مشکلاتی را داریم. برای مثال صادرات اقلام بهداشتی به علت نیاز در کشور محدودیت و ممنوعیت دارد و دست صادرکنندگان در این مورد باز نیست.وی با تاکید بر افزایش صادرات به این کشور افزود: در یک ماه گذشته صادرات ایران به عراق افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد در خرداد آمار صادرات به این کشور از ۹۵۰ میلیون دلار به یکباره به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسیده و بیش از دو برابر شده است. این افزایش عادی نیست و به‌نظر می‌رسد بخش عمده آن مربوط به گاز است که صورت‌حساب‌های آن طی چند ماه جمع شده و به یکباره اضافه شده است. اما اگر این طور هم باشد باز هم صادرات ما نسبت به اردیبهشت افزایش پیدا کرده است.وی گفت: صادرات به سوریه از طریق عراق درحال انجام است. آمار گمرک در مورد تجارت با عراق چندان قابل‌اتکا نیست چراکه بخشی از آن از طریق کردستان عراق به سوریه صادر می‌شود. بخش بزرگی هم کالای قاچاق به عراق داریم که در آمار درج نمی‌شود؛ بنابراین آمار گمرک نمای کاملی از تبادلات ما با عراق نیست.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار

تحلیل