به گزارش اقتصاد بازار، امیر رمضانی سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به آغاز زود هنگام موج گرما در بهار ۱۴۰۰ گفت: مصارف خانگی و وسایل سرمایشی به‌خصوص در مناطق گرم نیز به‌دلیل گرمای شدید زودتر از سال گذشته وارد مدار شده که جبران تداوم مصرف بی‌رویه انرژی یا باید از طریق خاموشی دادن به مشترکان انجام شود یا با مدیریت بهینه مصرف و همراهی هدفمند مردم، متوسط مصرف کاهش یافته و تعادل در تولید و مصرف برق ایجاد شود.
مهندس امیر رمضانی گفت: علاوه بر این به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور نیز امسال در اختیار نیست و بر همین اساس ۳۶ درصد از منابع آبی کشور کمتر شده که با کاهش فعالیت نیروگاه‌های برق‌آبی، تراز تولید و مصرف به میزان چهار هزار مگاوات کمتر شده است.
وی خاطر نشان کرد: حدود ۶۰۰ مگاوات از ۲۰۰۰ مگاوات برق مورد نیاز در استان در پیک تابستان فقط صرف وسایل سرمایشی می شود و درخواست از مشترکان برق این نیست که این وسایل را به طور کلی از مدار خارج کنند، بلکه انتظار می‌رود کولرهای اضافی را از مدار خارج کنند و کولرهای گازی را نیز روی دمای ۲۵ درجه به بالا تنظیم کرده و کولرهای آبی را در دور کند استفاده کنند.
رمضانی اظهار داشت: بخش صنعت و کشاورزی در سال‌های گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی، همکاری بسیاری با شرکت توزیع برق استان اصفهان داشتند که بر اساس این قراردادها صنایع و کشاورزی متعهد می‌شوند مصرف خود را از بار اوج مصرف به یک ساعت دیگر منتقل کنند و از این بابت پاداش‌هایی هم داده می‌شود که سال گذشته بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال به صنایع همکار، ادارات و کشاورزان پرداخت شد.
رمضانی با اشاره به اینکه استخراج هر یک عدد بیت کوین، باعث انتشار ۳۰۰ تن گاز کربن در فضا می شود، گفت: در شرکت توزیع برق استان اصفهان موفق به جمع آوری ۱۰۵۲۶ دستگاه رمز ارز در ۲۳۴ محل با مصرف ۲۶۳۱۵ کیلووات مصرف غیرمجاز از خرداد ماه ۹۸ تا کنون شده ایم و همچنان پرسنل این شرکت با همکاری نیروی انتظامی به جمع آوری انشعابات غیر مجاز رمز ارز مشغول هستند.

وی افزود: حساسیت همه افراد نسبت به مدیریت مصرف برق می تواند باعث حفظ محیط زیست شود چرا که هر یک کیلووات ساعت مصرف برق باعث انتشار یک کیلوگرم گاز CO۲ در جو می شود.

مهندس رمضانی ادامه داد: خاموش کردن حتی یک لامپ اضافه نیز می تواند در کاهش مصرف برق و جلوگیری از بروز خاموشی موثر باشد اگر هر مشترک تنها یک لامپ اضافی را خاموش کند، مصرف برق کشور به اندازه یک نیروگاه هزار مگاواتی کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: چنانچه مردم بدانند هر کولرگازی به اندازه ۲۰ دستگاه تنفس مصنوعی برق مصرف می کند ، حتما در شرایط بحرانی فعلی بیماری کرونا که بسیاری از هموطنان بیش از پیش به دستگاههای تنفس مصنوعی احتیاج دارند از مصارف خود خواهند کاست و این نیاز به اگاه سازی گسترده توسط صدا و سیما و رسانه های جمعی دارد.
رمضانی با اشاره به طرح برق امید گفت ک تاکنون ۲۳ درصد از ۱٫۲۰۲٫۰۰۰ مشترک خانگی در استان حداقل یکبار مشمول طرح رایگان برق امید شده اند که امیدواریم با رعایت الگوهای مصرف این مقدار افزایش یاید تا هم استانی های عزیز بیشتری مشمول این تخفیفات گردند.

وی ادامه داد: این درحالی است هر مشترک پرمصرف به طور میانگین ۲۰برابر‌ یک‌ مشترک کم مصرف، برق را مورد استفاده قرار می دهد.
وی گفت: در امور های ۲۳ گانه استان اصفهان استفاده از کولرگازی ممنوع و در مناطق گرم دما باید روی ۲۶ درجه باشد. همچنین با ارسال نامه ای به استانداری اصفهان برای سازمان های دولتی در سال۱۴۰۰ تاکید شده که مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند و برق ادارات و سازمانهایی که پرمصرف باشند و مواردی را که ابلاغ شده است، رعایت نکنند، قطع خواهد و با آنها برخورد خواهد شد
وی تاکید کرد: همه همکاران ما برای حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از بروز خاموشی تمام توان خود را به کار بسته اند و با این حال ما برای حفظ شرایط موجود نیازمند یاری همه مردم نه تنها در استان بلکه در کشور هستیم و همانطور که گفتم اگر مصرف برق مدیریت شود، دچار قطعی برق نخواهیم شد.

رمضانی از نکات ایمنی قابل توجه که این روزها در شرایط اعمال خاموشی رخ ی دهد به قطعی برق آسانسور اشاره کرد و گفت : اگر هنگام قطع برق داخل آسانسور محبوس شدید واقدام به نجات شما نمودند بخصوص اگر اتاقک آسانسور بین طبقات بود حتما ابتدا درخواست کنید کلید اصلی برق و یا فیوز آسانسور را قطع نموده و بعد اقدام به خارج کردن نمایند.توجه فرمایید اگر هنگام خروج شما و قطع نکردن فیوز ناگهان برق وصل شود اتاقک طبق دستور قبلی شروع به حرکت ناگهانی نموده و لطمات جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد.
رمضانی در ادامه به چند نکته ساده برای کاهش مصرف مشترکان اشاره کرد و گفت: سرویس به موقع تجهیزات سرمایشی، روشنایی و سایر تجهیزات برقی جهت استفاده بهینه از نعمت برق در این روزها ضروری است.
وی نصب سایبان روی کولرها به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب و عدم استفاده از ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اتو و سایر وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف و بکارگیری آن در ساعات اولیه صبح ( ۶ صبح الی ۱۱) را علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی، باعث پایداری شبکه های برق دانست.
رمضانی افزود: استفاده بهینه و حداکثری از روشنایی طبیعی در روز، این نعمت خدادادی رایگان، به جای روشنایی تولیدی از برق باعث کاهش چشمگیر مصرف برق خواهد شد و هم استانی های عزیز در خرید لوازم برقی به برچسب انرژی آنها دقت نمایند چراکه خرید لوازم برقی بی کیفیت علاوه بر صدمات مالی باعث افزایش مصرف برق خانوار می شود. همچنین استفاده از وسایل برقی با برچسب انرژی A نسبت به برچسب انرژی B باعث کاهش حداقل ۱۰ درصد انرژی مصرفی خواهد شد.
وی در پایان گفت: تنظیم ترموستات کولر در دمای آسایش (۲۵ درجه) باعث کاهش ۲۰ درصد مصرف ماهانه برق و صرفه جویی بیش از ۳۵ هزار تومان در هزینه برق مصرفی می شود و سرویس به موقع کندانسور و شستشوی فیلترها و شبکه های داخلی کولر گازی، باعث کاهش ۱۵ درصد مصرف ماهانه برق خواهد شد.