کارشناسان براین باورند انتشار این روند نشان‌دهنده موفقیت جذب گردشگران پزشکی از سوی کره جنوبی نسبت به امارات متحده عربی و ایران طی سال مورد نظر بوده است. البته لازم به‌یادآوری است که آمار منتشر شده مربوط به اتباع خارجی است که تحت پوشش سیستم بیمه‌ ملی بهداشت کره جنوبی قرار ندارند. یعنی خانواده‌ها، کارمندان شرکت‌های چند ملیتی، نظامیان و افرادی که در این کشور ساکن هستند نیز ممکن است در این آمار لحاظ شده باشند.

این درحالی است که آمارها نشان‌دهنده سکونت یک میلیون خارجی در سال ۲۰۱۸ در کشور کره جنوبی است، به عنوان مثال ۲۸۵۰۰ نظامی و غیرنظامی آمریکایی را می‌توان مدنظر قرار داد که با احتساب خانواده‌هایشان تعداد این افراد بیش از ۳۰ هزار نفر خواهد شد.

از سوی دیگر آمارهای منتشر شده بیانگر این نکته است که در سال ۲۰۱۸ میلادی گردشگران پزشکی بیش از ۱۹۰ کشور جهان برای دریافت درمان به کره جنوبی وارد شده‌اند که در صدر آن‌ها چین قرار گرفته و به دنبال آن بیماران آمریکایی، ژاپنی، روسی و مغولستانی هستند.

کارشناسان گردشگری پزشکی کره جنوبی و تحلیلگران بازار در این زمینه می‌گویند آمارهای منتشر شده تاکیدی براین نکته است که گردشگری پزشکی کره جنوبی بسیار بالاتر از سایر رقبای منطقه‌ای خود قرار دارد و بیشترین رشد ورود گردشگران پزشکی خارجی از کشورهای ژاپن، اندونزی، ازبکستان و تایلند بوده است و در مقابل سهم بیماران خاورمیانه‌ای از جمله امارات متحده عربی در میان گردشگران پزشکی کره جنوبی نزدیک به ۵ درصد کاهش یافته است.

 

جدول درصد تغییرات ورود گردشگران پزشکی به کره جنوبی طی سال ۲۰۱۸ میلادی

کشور نوع تغییر تعداد درصد نسبت به سال قبل
چین افزایش ۱۱۸۳۱۰ ۵/۱۸ درصد
ژاپن افزایش ۴۲۵۶۳ ۵۶ درصد
تایلند افزایش ۸۹۹۸ ۴۷ درصد
اندونزی افزایش ۳۲۷۰ ۳۷ درصد
ازبکستان افزایش ۳۹۱۵ ۲۰ درصد
روسیه افزایش ۲۷۱۸۵ ۹ درصد
حاشیه جنوبی خلیج فارس کاهش ۶۸۸۸ ۵ درصد

این آمار همچنین تاکید می‌کند بیماری‌های داخلی با ۹۰هزار مراجعه، اصلی‌ترین خدمات ارائه شده به گردشگران پزشکی خارجی بوده که می‌توان به نفرولوژی، هماتولوژی، غدد، روماتولوژی، قلب و عرق، ریه، آلرژی‌ها و دستگاه گوارش اشاره کرد. به‌طور کلی می‌توان آنها را نسبت به سایر خدمات ارایه شده اینگونه طبقه بندی کرد.

بیماری‌های داخلی ۱۹%، جراحی‌های زیبایی ۱۴%، پوست و مو ۱۴%، چکاپ‌های دوره‌ای ۹% ، دهان و دندان ۱۰% و زنان و زایمان ۵% از کل خدمات ارائه شده را به خود اختصاص داده‌اند. دراین میان طب سنتی کره جنوبی یکی از سریعترین رشدها در میان مراجعه‌کنندگان خارجی را به خود اختصاص داده ولی از آنجایی که کمتر به دندان و چشم پرداخته شاید آنطور که انتظار می‌رفته رشد به خود ندیده است.

براساس همین گزارش کلینک‌های تخصصی بیشترین تعداد بیماران خارجی را پذیرش کرده‌اند که سهم آن‌ها ۵/۳۷ درصد بوده و بعد از آن بیمارستان‌های عمومی با ۲۵ درصد و بیمارستان‌های خصوصی ۳/۲۱ درصد از گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان شهرهای پذیرنده گردشگران پزشکی خارجی سئول با تعداد ۲۴۵ هزار نفر یعنی چیزی حدود ۸/۶۴ درصد بیشترین سهم در پذیرش گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده و پس از آن گونگی دو با ۲/۱۲ درصد، اینچئون ۷/۴ درصد، بوسان ۴ درصد و باقی شهرها نیز برای خود هرکدام سهمی در اختیار گرفته‌اند که البته روبه افزایش است.