پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 31 فروردین 1403, 10 شوال 1445, Friday 19 April 2024
کد خبر: 7009
منتشر شده در چهارشنبه, 28 فروردين 1398 09:06
تعداد دیدگاه: 0
«ایندیپندنت» بررسی کرد؛

دومین جاذبه مهم پاریس و میراث ۸۵۰ساله این شهر، دوشنبه شب به دام حریق افتاد تا به‌عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، قلب مردم فرانسه و حتی مردم جهان را بفشارد. «کلیسای...

دومین جاذبه مهم پاریس و میراث ۸۵۰ساله این شهر، دوشنبه شب به دام حریق افتاد تا به‌عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، قلب مردم فرانسه و حتی مردم جهان را بفشارد. «کلیسای نوتردام» که در قالب یک طرح ۲۰ساله درحال مرمت بود، تاکنون از پرطرفدارترین جاذبه‌های‌ گردشگری در فرانسه بوده که به نوبه خود گردشگران بیشتری را نسبت به هر کشور دیگری در زمین جذب می‌کند. تا پیش از این اتفاق، این کلیسا سخاوتمندانه‌ترین ساعات بازدید را در میان همه جاذبه‌های مهم پاریس داشته است؛ ۸صبح تا ۶:۴۵دقیقه عصر در تمام روزهای سال و نیم ساعت دیرتر در آخرهفته‌ها. پذیرش این کلیسا رایگان است؛ موضوعی قابل‌توجه برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان پایتخت فرانسه. در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۳میلیون نفر به‌عنوان گردشگر، نه عبادت‌کننده، از این کلیسا دیدن کردند. فارغ از چالش‌های سیاسی و اجتماعی که این اتفاق رغم خواهد زد، این فاجعه پیامد‌های قابل‌توجهی را نیز برای صنعت گردشگری پاریس به همراه خواهد داشت.
 

سرریز تقاضای بازدید به دیگر جاذبه‌ها

«ایندیپندنت» در گزارشی ضمن بررسی این پیامدها، پیش‌بینی کرده که این آتش‌سوزی باعث می‌شود الگوی بازدید در این شهر توریست‌پذیر به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای شکل طبیعی خود را از دست بدهد و تغییر کند. متوسط ۳۶هزار بازدیدکننده روزانه که دو یا سه ساعت در کلیسای نوتردام وقت می‌گذراندند، حالا در طول اقامت خود مایل به رفتن به مکان‌های دیگری خواهند بود. به این ترتیب، سایر برندهای بزرگ گردشگری این شهر از جمله «موزه لوور» و «برج ایفل»، احتمالا تعداد بیشتری از بازدید‌ها را به خود اختصاص خواهند داد؛ اگرچه این موضوع به روز‌های هفته بستگی خواهد داشت. بیشتر جاذبه‌های پاریس در روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه تعطیل هستند؛ درست روزهایی که نوتردام بسیار محبوب و پرطرفدار بود.

از لحاظ گردشگری مربوط به کلیسا، کلیسای سَکرِه‌کُر بر بلندای تپه‌ مون‌مارتر احتمالا می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به خود جذب کند؛ همانطور که کلیسای قرن سیزدهمی سنت‌شاپل در قلب پاریس توجه‌های بیشتری را به خود جلب خواهد کرد. جاذبه‌های رایگان نیز ممکن است گردشگران بیشتری به خود ببیند؛ جاذبه‌هایی شامل خانه ویکتور هوگو که گرچه همسایگی نزدیک آن، موزه کارناوال که به تاریخ پاریس اختصاص دارد، بیشتر اوقات به‌خاطر بازسازی تعطیل است. در عین حال، گردشگری گورستان هم ممکن است با افزایش تقاضا همراه باشد؛ قبرستان پرلاشز در شرق پاریس بزرگ‌ترین قبرستان در این شاخه از گردشگری محسوب می‌شود و محل دفن بزرگان بسیاری است. از سوی دیگر، افرادی همچون سیمون دوبوار و ژان پل‌سارتر نیز در گورستان مونپارنس دفن شده‌اند؛ گورستانی که می‌تواند منتظر گردشگران بیشتری باشد.

گرچه حادثه حریق در کلیسای نوتردام سهمگین بوده اما به‌نظر می‌رسد لغو سفرها به مقصد پاریس که از پیش رزرو شده‌اند، بعید باشد؛ اما بسته شدن اجتناب‌ناپذیر نوتردام برای دست‌کم چند ماه، شاید باعث تجدیدنظر متقاضیان آتی نسبت به سفر به پاریس به نفع شهرهایی مانند رم، بارسلونا و آمستردام شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» هنوز به‌صورت دقیق و کامل مشخص نیست که وضعیت آثار تاریخی درون این بنای ارزشمند چگونه است اما گفته می‌شود تاج متعلق به عیسی مسیح (ع) در زمان به صلیب کشیده‌شدن وی، از حریق نجات داده شده است. به هرروی همچنان معلوم نیست چه بر سر مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی و دیگر آثار تاریخی و مذهبی این بنا آمده؛ آثاری که هر‌کدام تاریخی غنی پشت خود دارد. حالا اگرچه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، تعهد داده که بار دیگر این کلیسا را بسازد اما قطعا بخش مهمی از بنای تاریخی۸۵۰ساله دیگر قابل بازسازی نیست.

 

پرستو فخاریان/ دنیای اقتصاد 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار