در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده است از محل عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور، ۱,۴۰۰ میلیارد تومان درآمد جذب شود. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست داده بود ۵۰۰ میلیارد تومان از آن مبلغ، خرج توسعه گردشگری شود، اما مسعود نوری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایسنا اطلاع داد: کمیسیون تلفیق مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرده است. با این حال در سازمان برنامه و بودجه با تخصیص ۲۴۶ میلیارد تومان از محل عوارض خروج مسافر به توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی موافقت شده که این مصوبه به لایحه بودجه اضافه شده و در اختیار مجلس قرار گرفته است.

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۸، تا کنون فقط وضعیت عوارض خروجی زائران عتبات عالیات را رسماً معلوم و اعلام کرده که زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج از کشور در سال ۹۸ معاف‌اند و عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات در سال ۹۸ نیز افزایش پیدا نمی‌کند.

عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور در سال ۹۷ به شکل تصاعدی، سه تا شش برابر افزایش یافت. این مبالغ در بودجه سال ۹۸ نیز بدون تغییر به مجلس پیشنهاد شده است. در این لایحه پیشنهاد شده مبلغ ۴۰۰ هزار ریال از محل عوارض خروجی هر مسافر برای توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی، و صنایع دستی اختصاص یابد.

این بند در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نیز آمده بود اما طبق اظهارات رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مستند به پرداختی‌های دولت تا کنون، سهم این سازمان از عوارض خروج هر نفر، ۱۷ هزار تومان بوده است نه ۴۰ هزار تومان.

مسعود نوری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایسنا گفت: در بودجه امسال از محل عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور، تخصیص ۱۲۳ میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌های و تأسیسات گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی مصوب شد که تا کنون ۴۶ میلیارد تومان آن از محل خزانه، نقدا به این سازمان پرداخت شده است که این رقم به «سه ماه» نخست امسال مربوط می‌شود و تقریباً ۳۷ درصد از کل اعتبار درنظر گرفته شده را شامل می‌شود که البته مابقی آن پرداخت خواهد شد.

او با اشاره به شمار مسافرانی که به خارج از کشور سفر کرده‌اند و طبق آخرین گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا پایان ۹ ماه اول امسال، حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده است، گفت: محاسبات با درنظر گرفتن اعتبار تخصیص داده شده به توسعه زیرساخت‌های گردشگری از محل عوارض خروج (۱۲۳ میلیارد تومان) و شمار مسافرانی که تا کنون به خارج از کشور سفر کرده‌اند، یعنی حدود ۶ میلیون نفر، نشان می‌دهد تقریباً ۲۱ هزار تومان از هر مسافر خروجی به توسعه گردشگری تخصیص یافته است که با توجه به پیش‌بینی‌ها برای افزایش شمار مسافران خروجی به ۷ میلیون نفر، سهم گردشگری از محل عوارض خروج مطابق با نظر آقای مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همان ۱۷ هزار تومان بوده است.

محمدباقر نوبخت زمانی که تصمیم دولت را برای افزایش عوارض خروج، اعتراض اقشار مختلف جامعه را برانگیخته بود، در توجیه این اقدام گفته بود: افرادی که به کشورهای خارجی می‌روند یک مقدار هم به گردشگری کشور خودشان کمک کنند. ما از آنها سپاسگذاریم و این را یک مشارکت عمومی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور تلقی می‌کنیم، به همین خاطر هم در بودجه سال ۹۷ برای گردشگری منابع ویژه ای درنظر گرفته‌ایم.

وی که از جایگاه سخنگوی دولت به این اعتراض‌ها پاسخ می‌داد، اظهار کرده بود: زمینه توسعه برای گردشگری در داخل کشور فراهم شده است، با این حال همه گله دارند چرا به موزه‌ها و آثار باستانی رسیدگی نمی‌شود. سازمان میراث فرهنگی نیز انتظار دارد برای جذب گردشگر فرصتی را ایجاد کنیم، اما همه باید در این مورد مشارکت داشته باشیم، همانطور که به کشورهای دیگر می‌رویم، به کشور خودمان هم بپردازیم و زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کنیم. در همه دنیا اینگونه است، رئیس جمهور یکی از همین کشورهای همسایه اعلام کرد که نه تنها هتل‌ها، بلکه راه‌ها و جاده‌ها را بخش خصوصی می‌سازد و دولت هیچ مبلغی پرداخت نمی‌کند. ما هم می‌توانیم چنین مشارکتی داشته باشیم.