سفرهای دونفره به اوج هیجان
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» و براساس بررسی Conde Nast Traveller، اگرچه اشتیاق برای سفرهای دو نفره زوج‌ها هرگز کاهش نخواهد یافت، افزایش تقاضا‌ برای سفرهای چالش‌آمیزی که آنها را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند به‌طور روزافزونی در حال افزایش است. قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک، تجربه کردن شرایط دشوار و انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی جاه‌طلبانه می‌تواند موجب افزایش احترام و صمیمیت میان زوج‌ها شود. برای سال ۲۰۱۹ نیز می‌توان چنین شرایطی را در منطقه کاراکوروم در شمال پاکستان، جنگل‌های سردسیر نروژ، یک سفر ۱۵ روزه به ایران برای دیدار از حیات وحش ایران و سفر به فلات تبت تجربه کرد. یک آژانس مسافرتی دیگر در حال برگزاری تورهایی در جیبوتی، کنگو و مناطق کمتر دیده‌شده از خاورمیانه است. این سفرها مختص زوج‌هایی است که بسیار به این نوع سفرها علاقه‌مند هستند.

 

اقامت در هتل‌ها و خرید لوازم آن
چند شرکت تولید لوازم و طراحی منازل مسکونی در حال افتتاح هتل‌ مختص به خود هستند. این اقدام را می‌توان بسیار هوشمندانه دانست؛ چراکه میهمانان قادر خواهند بود لوازم این هتل‌ها را خریداری کنند. برای نخستین بار وب‌سایت «MADE.CON» این روش را با افتتاح نخستین هتل فروش لوازم خانگی بنا نهاد. پس از آن نیز یک هتل دیگر در لندن و در تابستان ۲۰۱۸ با همین ویژگی راه‌اندازی شد. در روزهای اخیر نیز برند ژاپنی «موجی» دو هتل را در پکن و شنژن در چین افتتاح کرد. همچنین در بهار سال جاری قرار است یکی دیگر از همین نوع هتل‌ها در توکیو راه‌اندازی شود. لوازمی که در این مکان‌ها به‌فروش می‌رسند شامل صندلی‌های چوبی، جامسواکی ایستاده، پتو، بالش و جا‌شامپویی است. در عین حال برند دانمارکی «ویپ» نیز هتل‌هایی را با دارا بودن اتاق‌های یکخوابه در کپنهاگ طراحی کرده است که مسافران قادرند پیش از خرید لوازم آشپزخانه از آنها استفاده کنند. «SOHO HOUSE» نیز به تازگی یک هتل را با ۳۸ اتاق افتتاح کرده است که در آن خریداران می‌توانند اغلب لوازم مورد نیاز برای منازل خود را انتخاب کنند.

 

کمپینگ خانوادگی
اما در حالی که اغلب خانواده‌ها به‌دنبال گذراندن تعطیلات خود در یکی از جزایر یونان هستند، یک اقلیت در حال رشد مایل است تا به نقاط کمترشناخته‌شده از جهان، سفری پر از هیجان داشته باشد و با فرهنگ و رسوم جدید آشنا شود. در سفرهای کمپینگ، اینستاگرام پنجره‌ای به جهان پر از هیجان است. در این فضای مجازی می‌توان تصاویری از قایق‌سواری افراد یا دیدار از معبدی در جنگل را مشاهده کرد. با توجه به اینکه تا سال ۲۰۲۰، حدود نیمی از نیروی کار بریتانیا و آمریکا آزاد و دورکار هستند و این نکته که در سال ۲۰۱۷ تعداد دانش‌آموزانی که از راه دور و بدون حضور در مدارس تحصیل را ادامه داده‌اند نسبت به سال ۲۰۱۴، ۴۰ درصد افزایش یافته است، جای تعجب ندارد که والدین از این زمان آزاد ایجاد شده برای سفر خود استفاده کنند. در حالی که شیوه نوین کمپینگ در حال گسترش است بیش از هر زمان دیگر در سال ۲۰۱۹ شاهد افرادی خواهیم بود که در خارج از مدارس به تحصیل ادامه داده‌اند.

 

اقامت‌های گروهی در منازل لوکس
از سوی دیگر، گروه دوستان و خانواده‌ها طی سال‌های گذشته برای اجاره ویلا‌ها یا کلبه‌های ییلاقی گرد یکدیگر جمع می‌شوند اما در سال ۲۰۱۹ یک گزینه لوکس دیگر برای افرادی که این مدل از سفر را انتخاب می‌کنند وجود خواهد داشت که یک شرکت فعال در این زمینه منازل بسیار لوکس و مجهز با مساحت‌های بالا را اجاره می‌دهد. این شرکت هم‌اکنون دارای یک هزار ملک از این نوع است که در بیش از ۵۰ کشور جهان قرار دارند و ۱۰ هزار نفر عضو آن هستند.

 

لذت تنهایی درسفر
براساس گزارش Conde Nast Traveller، تنها سفر کردن می‌تواند موجب حس تنهایی درفرد شود؛ به‌ویژه در شرایطی که شما در یک هتل اقامت داشته باشید، چرا که در هتل‌ها نمی‌توانید به سادگی با افراد آشنا شوید و گردشگران اغلب در مناطق حومه شهری و تفریحی اقامت می‌کنند و علاقه چندانی به سکونت در هتل‌های مرکز شهر ندارند. راه‌حل مناسب برای این شرایط سهیم شدن محل سکونت با یک فرد دیگر است که به یک روش متداول به‌ویژه برای افراد و گردشگران جوان بدل شده است. همچنین برخی از مراکز نیز در این زمینه فعال هستند؛ به نحوی که اتاق‌هایی را در اختیار دو یا چند نفر قرار می‌دهند و امکانات دیگری نیز از قبیل کلاس‌های یوگا برای آنها فراهم خواهد شد.

 

درمان در سفر با ماری‌جوانا؟
کانابیدیول، یک ماده غیر روان گردان است که از مزارع ماری‌جوانا به‌دست می‌آید و به‌طرز فزاینده‌ای در حال محبوب شدن میان افراد است؛ چراکه گفته می‌شود دارای خواص پزشکی اثبات‌شده‌ای است. این در حالی است که در پاییز سال گذشته ماری‌جوانا در کانادا قانونی شد و همچنین چند ایالت آمریکا نیز آن را قانونی اعلام کرده‌اند. از این رو در مناطقی که ماری‌جوانا قانونی است مراکزی دایر شده‌اند که در آنها از روغن کانابیدیول برای ماساژ‌های طبی استفاده می‌شود. برخی بر این باورند که این امر به آزاد شدن استرس و تنش در ماهیچه‌های افراد کمک شایانی می‌کند. در برخی از این مراکز چای کانابیدیول نیز برای مشتریان عرضه می‌شود.

 

کاهش پسماندهای غذایی
آیا می‌دانستید که در بریتانیا هرساله به ارزش ۲۰ میلیون پوند غذا دور ریخته می‌شود؟ رستوران‌های بدون پسماند غذایی در برایتون و لندن نقش خود را برای کاهش این مقدار ایفا کرده‌اند. اما اکنون نشانه‌هایی مبنی بر آن وجود دارد که این رویکرد در حال بدل شدن به یک جریان اصلی است. اکنون برخی هتل‌های بین‌المللی مانند هتل ماریوت در نظر دارند که تا سال ۲۰۲۵، پسماندهای غذایی خود را تا ۵۰درصد کاهش دهند. همچنین هتل آرمانی در دبی درنظر دارد پسماندهای آشپزخانه خود را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

 

اهمیت ارزهای مجازی برای گردشگران
اگر در حال برداشت از یک دستگاه ای‌تی‌ام در کشور خارجی هستید یا آنکه به‌طور مستقیم پول خود را مبادله می‌کنید، همواره درصدی از پول خود را به‌دلیل حق کمیسیون و کارمزد از دست خواهید داد. بر اساس اعلام دولت بریتانیا، شهروندان این کشور روزانه بیش از یک میلیون پوند را به دلیل همین کارمزد‌ها از دست می‌دهند. در چنین شرایطی استفاده از ارزهای مجازی دربرگیرنده یک سیستم پرداخت ایمن و بدون هرگونه کارمزد است. از سال ۲۰۱۹ استفاده از این نوع ارزهای مجازی نظیر «بیت‌کوین» با رشد مواجه خواهد بود. امروز ۴۵۰ هزار هتل در سراسر جهان پرداخت‌های «اتریوم» را با استفاده از برنامه‌هایی همچون «تریپیو» می‌پذیرند.

 

پوشیدنی‌های دوستدار محیط‌زیست
استفاده از کفش‌های مناسب برای مسافرت همواره برای گردشگران موضوع مهمی بوده است اما آلاینده‌های کربنی که درپی تولید کفش‌ها ایجاد می‌شوند قابل‌توجه است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد تولید یک جفت کتانی با توجه به استفاده از نخ، پلاستیک و دیگر مواد اولیه دیگر، به تولید ۱۳ کیلوگرم آلایندگی‌ کربنی منجر خواهد شد. در حالی که این میزان از آلایندگی‌ قابل مقایسه با دیگر منابع تولید کربن نیستند. مسافران می‌توانند با خرید کفش‌های محلی از میزان تولید آلاینده‌ها بکاهند. اکنون برند‌های متفاوتی وجود دارند که این نوع از کفش‌ها را با استفاده از مواد ارگانیک به تولید می‌رسانند که برند «وجا» در فرانسه یک نمونه از آنها است. شرکت آدیداس نیز به‌تازگی مدل‌هایی از کفش‌های خود را عرضه کرده که از مواد ارگانیک ساخته شده‌اند.

 

کاهش زمان سفر با فناوری جدید
با توجه به وجود فناوری تشخیص چهره و اثر انگشت در آخرین مدل‌های آی‌فون، بسیاری از افراد اکنون با این فناوری آشنایی دارند. طولی نخواهد کشید که از این فناوری به‌طور گسترده برای بررسی هویت افراد در فرودگاه‌ها و مرزها استفاده خواهد شد و روش‌های سنتی برای بررسی پاسپورت افراد کنار گذاشته می‌شود. در طول یک سال گذشته خطوط هواپیمایی «بریتیش ایرویز» از فناوری بیومتریک در فرودگاه‌های اورلاندو، نیویورک و میامی استفاده کرده است. هدف از به‌کارگیری این فناوری صرفه‌جویی در زمان افراد است؛ به‌نحوی که افراد از زمان ورود به فرودگاه تا سوار شدن در هواپیما از گیت‌ها بدون نشان دادن مدارک شناسایی خود تردد کنند. این روش زمان سفرها را به یک‌سوم کاهش می‌دهد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده اکنون ۷۷ درصد از فرودگاه‌ها و ۷۱ درصد از شرکت‌های هوایی برنامه‌های گسترده‌ای را برای استفاده از فناوری بیومتریک در تشخیص هویت در دست اجرا دارند.