بهنام اسلمی / مشاور توسعه کسب‌و‌کار


یکی از مراحل ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ، راه‌اندازی یک پایگاه مناسب برای مدیریت قسمت‌های مهم سازمان است. این پایگاه می‌تواند یک سایت یا اپلیکیشن باشد. به دلایل گوناگونی، بسیاری از مدیران و کسب و کارها، سایت را برای خود انتخاب می‌کنند و آن‌ را در جهت توسعه سازمان به‌کار می‌برند.
اگر شما هم برای بهبود کسب و کارتان، سایت را انتخاب کرده‌اید، باید پیش از سفارش آن، نکات مهمی را بدانید و رعایت کنید. یکی از این نکات آشنایی با دو مفهوم در دنیای وب‌سایت‌هاست. این دو مفهوم UI و UX هستند. UI(مخفف User Interface) به معنای رابط کاربر و UX (مخفف User Experience)به معنای تجربه کاربر است. برای اینکه درک صحیحی از این دو مفهوم به دست بیاورید، برایتان یک مثال آورده‌ایم. فرض کنید وارد یک رستوران می‌شوید که همه چیز آن مانند کارکنان، غذا و طراحی داخلی برایتان جذاب بوده است. اما وقتی از شما بپرسیم که دوست دارید یک بار دیگر به این رستوران سر بزنید، ممکن است با شک و تردید پاسخ دهید. حالا اگر جای این رستوران، یک سایت بگذارید، این مکان UI مناسبی داشته اما UX آن برایتان آنقدر خوب نبوده و تجربه‌ جالبی به شما نداده است و در واقع خاطره کاربری‌تان یا احساسی که دارید آنقدر مثبت نیست که باز بخواهید به آن رستوران بروید.

حالا از رستوران به وب‌سایت برگردیم. ممکن است شما سایتی بسیار تمیز، شیک و مرتب داشته باشید، اما بازدیدکننده‌ سایت در آن راحت نباشد، نتواند نیازهایش را رفع کند یا نخواهد باز تجربه حضور در آن سایت را داشته باشد. سایت‌هایی که علاوه بر داشتن UI مناسب UX خوبی نیز دارند، می‌توانند مخاطبان را به سمت خود جذب کنند و در نتیجه اهداف سازمان‌ها را که وابسته به بازگشت مشتریان هستند، مرتفع سازند. اما سفارش یک سایت با UI و UX مناسب، کار ساده‌ای نیست و باید برای آن آمادگی‌هایی را کسب کنیم. در ادامه برایتان چند راهکار داریم که در این مسیر می‌تواند کارگشا باشد.

۱- سایت‌های دیگران را بررسی کنید
قبل از سفارش سایت، زمان مناسبی را به بازدید از سایت‌های دیگران اختصاص دهید و ببینید آنها چه ایده‎هایی را دنبال کرده‌اند. یادتان باشد که نباید فقط سایت‌ها را مرور کنید، بلکه باید مثل یک مشتری با حوصله تمام جزئیات سایت را ببینید، آن‌را نقد و با دیگران مقایسه‌شان کنید. وب‌سایت‌های گردشگری چه در ایران و چه در جهان تنوع بسیار زیادی دارند و در نتیجه زمانی که برای بررسی این سایت‌ها می‌گذارید باید به اندازه و موشکافانه باشد. برای انواع کسب و کارهای گردشگری پیشنهاد می‌کنیم وب‌سایت‌های TripAdvisor و Hotel.com را بررسی کنید.

۲- مقالات مناسب بخوانید
در اینترنت مقالات بسیار زیادی وجود دارند که قطعا همه آنها مناسب نیستند اما هر کدام به شما آگاهی، دانش و پیش‌زمینه‌ای درباره طراحی سایت می‌دهند و در نتیجه خواندن آنها خالی از لطف نیست. اما اگر دوست دارید مقالات مفیدی بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت goodui.org بزنید و ۷۵ تکنیکی که این سایت با زبانی ساده و روان برای طراحی سایت معرفی کرده را بخوانید. این ۷۵ تکنیک برای سفارش تمام سایت‌ها از جمله گردشگری کارآیی دارد و با مثال‌های ساده به کسانی که هیچ دانشی در زمینه‌ طراحی سایت ندارند، ایده می‌دهد. برای مثال یکی از ایده‌های خوب و کاربردی این است که برای نمایش محصولات و خدمات‌تان از باکس‌های هم‌اندازه در صفحه‌ وب‌سایت استفاده نکنید. مثلا اگر شما یک آژانس گردشگری هستید و برای ماه آینده ۱۲ تور مختلف را قرار است برگزار کنید، قطعا پر شدن همه‌ آنها اولویت‌تان نیست و می‌خواهید برخی تورها بیشتر دیده شوند. در این شرایط می‌توانید با تغییر اندازه‌ باکس‌ها یا عکس‌ها به مشتری (بازدیدکننده) بگویید که کدام سفر برایشان بهتر است. می‌توانید ابتدای صفحه‌ تورها دو بخش بزرگ بگذارید و آن‌را به دو تور مهم‌تان اختصاص دهید و در ادامه بقیه‌ تورها به یک اندازه باشند.

۳- با طراحان با سابقه مشورت کنید
بعد از اینکه مراحل قبلی را طی کردید و به دانش نسبی در زمینه‌ طراحی سایت دست یافتید، زمان آن است که برای ملاقات با طراحان حرفه‌ای وقت بگیرید. تجربه‌ سال‌ها طراحی سایت نشان می‌دهد چگونه با چند تغییر کوچک در UI یا UX می‌توان فروش آنلاین از طریق وب‌سایت‌ها را افزایش داد. در ادامه به دو مورد از این تجربیات اشاره می‌شود؛

• در کنار شماره تماس شرکت گردشگری، تصویری واقعی از کانتر فروش را با درج نام او قرار دادیم و به مخاطبان با تصاویر نشان دادیم که قرار است چه کسی و با چه مشخصاتی، خرید آنها را پیگیری کند. در نهایت کنار این تصویر، جمله‌‌ خوبی قرار دادیم و به مخاطب گفتیم که بسیار خوشحال می‌شویم بتوانیم به شما کمک کنیم. این تغییرات به مشتریان احساس امنیت و اعتماد بیشتری داد.

• در خرید آنلاین، تصمیم گرفتیم به جای آنکه ذهن مشتری را درگیر داشتن نام کاربری و رمز عبور کنیم، شرایطی ساده را روی وب‌سایت ایجاد کنیم. با این ترفند مهم‌ترین، اما کمترین اطلاعات را از مشتری گرفتیم و در لحظات کوتاهی خدماتی که می‌خواست را به او ارائه کردیم. این راحتی در خرید، مشتری را ترغیب کرد تا باز هم به وب‌سایت ما سر بزند.