با توجه به اینکه صنایع‌دستی یکی از بخش‌های مهم فرهنگی کشور است؛ در بخش‌های مختلف اقتصادی همچون اشتغال‌زایی، ارزآوری و... از اهمیت قابل‌توجهی نیز برخوردار است. با گسترش فعالیت حوزه صنایع‌دستی فرهنگ یک کشور به سایر کشورها منتقل می‌شود که در ادامه موجب گفتمان‌سازی و میزان قابل‌توجهی مبادلات تجاری و بازرگانی آن کشور خواهد شد، از همین‌رو اغلب کشورهای پیشرفته تسخیر صادرات را در گرو صنایع‌دستی می‌دانند. تاکنون نیز در جهان ۳۰۰ محصول از صنایع‌دستی ایران به ثبت رسیده است که از نظر تنوع کشور ما در میان سه کشور برتر دنیا جای گرفته است.

فعالیت در حوزه صنایع‌دستی موجب شده حدود ۲ میلیون نفر هزینه معیشت خود را از طریق تولید چنین محصولاتی کسب کنند. در حال‌حاضر سهم صنایع‌دستی کشور از تولید ناخالص ملی بیش از ۹/ ۲ درصد است و افراد می‌توانند با حدود ۵۰ میلیون تومان یک شغل در بخش صنایع‌دستی ایجاد کنند.

یکی از طرح‌های تجاری‌سازی مربوط به گران‌ترین دست سازهای ایرانی(صنایع‌دستی) ورود به عرصه تجارت الکترونیک است تا با استفاده از شرایط حاکم در این روش میزان فروش صنایع‌دستی افزایش یابد و مشتریان داخلی و خارجی نیز برای دسترسی به پرطرفدارترین سوغاتی ایرانی مجبور به سفر به شهرهای مختلف جهت خرید محصولات صنایع‌دستی نباشند.

فعالان استارت‌آپ‌های موجود در حوزه گران‌ترین دست‌سازهای ایرانی به «دنیای‌اقتصاد» عنوان کردند: هدف اصلی آنها از ایجاد چنین سایت‌هایی افزایش میزان فروش صنایع‌دستی، ورود به عرصه فروش مجازی، حضور یک کسب و کار جدید در کنار کسب و کارهای قدیمی و خرید راحت از راه دور بوده است.

مسوولان این بازار‌های مجازی فروش صنایع‌دستی درخصوص تاثیر این استارت‌آپ‌ها بر میزان فروش تصریح کردند: حضور بازار مجازی فروش صنایع‌دستی بر افزایش مشتریان تاثیرات قابل‌توجهی داشته است به‌طوری که برخی از مشتریان نیز محصولات را از سایت‌های فعال انتخاب کرده و سفارش تلفنی نیز می‌دهند که تاکنون فروش به این سبک موجب افزایش حدودا ۸۵ درصدی فروش محصولات شده است. علاوه بر آن بورس‌های الکترونیکی فروش صنایع‌دستی موجب شده ذائقه و نیاز مشتریان نیز شناسایی و به تولیدکنندگان انتقال یابد. در واقع با این کار تولیدکنندگان به سمت تولید محصولاتی مطابق با نیاز مشتریان حرکت می‌کنند که بر میزان فروش و تولید هوشمند تاثیرگذار بوده است. همچنین اغلب تولیدکنندگان پرطرفدارترین سوغاتی‌های ایرانی به جهت وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که در گمرک وجود دارد، نمی‌توانند به‌صورت مستقل محصولات خود را به طرفداران خارجی آن عرضه کنند، بنابراین اغلب هنرمندانی که نمی‌توانند چنین موانعی را از میان بردارند جهت فروش محصولات خود به سامانه‌های الکترونیکی فروش محصولات صنایع‌دستی مراجعه می‌کنند.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد ذائقه مصرف‌کنندگان داخلی از گران‌ترین دست‌سازهای ایرانی خرید کالاهایی با مصرف کاربردی هستند و تمایل آنها به صنایع‌دستی با استفاده دکوری روندی کاهشی به خود گرفته است. در واقع هدف از ایجاد بورس الکترونیکی فروش صنایع‌دستی ساماندهی فروش الکترونیکی، قیمت‌گذاری در صنایع‌دستی، شناسایی اجناس تقلبی، رتبه‌بندی کیفی محصولات تولیدی، برندسازی صنایع‌دستی ایران، استانداردسازی در بسته‌بندی، صدور شناسنامه تمبردار و... است. بنابراین با توجه به اینکه میدان امام اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار صنایع‌دستی در جهان ثبت شده است، صنایع‌دستی ایران یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌ها در جهان محسوب می‌شوند که برای معرفی آنها به جهان نیازمند بهره‌بردن از فضای مجازی هستیم. علاوه بر آن نیز باید در حوزه صنایع‌دستی ایران هرچه سریع‌تر برند گردشگری شکل گیرد تا با ثبت آن روی محصولات داخلی از ورود محصولات بی‌کیفیت و تقلبی با نام صنایع‌دستی ایران جلوگیری کنیم.