تردید ایرلاین‌ها
سایت هواپیمایی لوفتانزا به مسافران اطلاع داده پروازهای این شرکت تا 21 ژانویه لغو شده است و مسافران باید با شرکت برای اطلاع از تکلیف بلیتی که رزرو کرده‌اند تماس بگیرند. همچنین برای رزرو بلیت در روزهای بعد از این تاریخ نیز باید با شرکت تماس بگیرند. اما کسی به تماس ما با این شرکت پاسخی نداد. هواپیمایی امارات نیز در پاسخ به ما در خصوص فروش بلیت گفت که پروازهای شرکت محدود شده است و به این دلیل فعلاً بلیت برای ژانویه نمی‌فروشیم و فروش بلیت نیز برای آخر ژانویه قطعی نیست. به گفته یکی از مسافران فروش بلیت برخی ایرلاین‌ها برای آخر ژانویه با قید احتمال لغو پرواز است و مشخص نیست پرواز انجام می‌شود یا خیر. هواپیمایی امارات بلیت یک طرفه به مقصد تورنتو برای آخر ژانویه را 17 میلیون تومان می‌فروشد این در حالی است که برای مثال مسافران ایرلاین اوکراین همین بلیت را برای آن تاریخ به قیمت 10 میلیون تومان خریده‌اند. حال مسافران نگرانند با لغو پرواز برخی ایرلاین‌ها آنها مجبور باشند بلیت جایگزین را با قیمتی حدود دو برابری بخرند.
ایرلاین‌های فعال
بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی این ایرلاین و برخی ایرلاین‌های دیگر پرواز خود به ایران را لغو کردند. در حال حاضر هواپیمایی قطر و ترکیش، ایرلاین‌هایی هستند که پروازهای خود را طبق برنامه انجام می‌دهند و محدودیتی در پروازها ایجاد نکرده‌اند.
 تداوم پروازهای هما
برای حمایت از مسافران، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در اطلاعیه‌ای خبر داد که پروازهای هما به مقصد دو شهر استکهلم و گوتنبرگ در سوئد در انتظار دریافت مجوز است اما سایر پروازهای اروپایی برقرار است. در اطلاعیه هما بر تداوم انجام پروازهای اروپایی تأکید شده و آمده است: پروازهای اروپایی هما براساس برنامه انجام می‌شود. این اطلاعیه می‌افزاید: در پی شایعات انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی در خصوص لغو پروازهای اروپایی «هما» به اطلاع می‌رساند، تمامی پروازهای اروپایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد فرانکفورت، هامبورگ، لندن، آمستردام، پاریس، میلان، وین و کلن براساس برنامه پروازی انجام می‌شود و هیچ‌کدام از پروازهای مقاصد ذکر شده کنسل نشده است. همچنین پروازهای دو مقصد استکهلم و گوتنبرگ در سوئد به محض دریافت مجوز پرواز، مجدداً انجام خواهند شد. سه روز پیش آژانس حمل و نقل سوئد در تصمیمی اعلام کرد که تمامی پروازهای شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر از ایران به سوئد تا اطلاع ثانوی لغو شده است. هما روزهای شنبه و چهارشنبه هرهفته به مقصد استکهلم و روزهای دوشنبه هر هفته به مقصد گوتنبرگ پرواز دارد.



برش
تعهد ایرلاین ها

مقصود اسعدی سامانی، رئیس انجمن شرکت‌های هوایی در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: هر شرکتی که بلیت می‌فروشد موظف است مسافر را به مقصد برساند. اگر آن شرکت به هر دلیلی پروازش لغو شد موظف است برای مسافران پرواز جایگزین تعیین کند.
سامانی در خصوص اختلاف قیمت بلیت ایرلاین‌ها بخصوص در این شرایط که پروازها محدود است گفت: مسافران نباید به‌خاطر لغو پرواز پول بیشتری برای پرواز جایگزین بپردازند. اگر این مشکل پیش آمد، مسافران باید مشکل را به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع دهند و این سازمان نیز موظف است از مسافران حمایت کند.
سامانی در خصوص جایگزینی ایرلاین‌های خارجی با ایرلاین‌های داخلی گفت: اگر شرکت‌های خارجی برای پروازهای خود بخواهند شرکت‌های ایرانی را جایگزین کنند، شرکت‌های ایرانی به شرطی که خط پروازی به کشورهای مقصد را داشته باشند حتماً توانایی انجام پروازها را دارند.