با کل سود بورس، سرمایه‌گذار خرد یک متر آپارتمان نمی‌تواند بخرد
فاطمه پهلوانی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری، در نشست خبری خود به عملکرد اجرای ماده ۵ قانون برنامه ششم در دستگاه‌های اجرائی اشاره و اظهار کرد:‌ درحال‌حاضر برای این ماده قانونی گام‌هایی پیش‌بینی شده که برای آن دستاوردهایی در نظر گرفته شده و دستگاه‌های اجرائی ملزم‌ بودند در مهلت‌های مقرر آن را انجام دهند.
او با اشاره به وضعیت فعلی بازار بورس توضیح داد: جذب سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه به‌عنوان رقیب بازار مسکن، خطر بزرگی برای اقتصاد کشور است، زیرا هر لحظه ممکن است بازار سرمایه به مشکل خورده و سرمایه خرد مردم از بین برود و بازار مسکن هم به مشکل بخورد. در این صورت نرخ مسکن به قدری رشد می‌کند که کل سود بازار سرمایه پاسخ‌گوی خریدن یک متر آپارتمان نخواهد بود. اگرچه دولت دارایی‌های خود را در بورس عرضه می‌کند اما من به‌عنوان یک مدیر دولتی می‌گویم به قیمت ازدست‌دادن بازار مسکن و صنعت ساختمان که پیشران اقتصاد است، نباید تا این حد به بورس توجه شود. به‌طور عجیبی ساختمان را فراموش کرده‌ایم، درحالی‌که باید توجه بیشتری به این موضوع شود.


 عملکرد صفر بانک مرکزی در استقرار بهره‌وری
به گفته پهلوانی، از مجموع ۲۹ دستگاه ملی که مشمول اجرای گام‌های سه و چهار بودند در مجموع ۱۸ دستگاه معادل ۶۲ درصد در مرحله اجرا یا اتمام گام‌های سه و چهار بودند. با توجه به جدیدترین مستندات دریافتی از ۳۴ دستگاه ملی گزارش‌های مسئله‌شناسی مربوط به گام پنجم خود را در سطوح مختلف کیفیت برای سازمان بهره‌وری ارسال کردند. بانک مرکزی عملکرد صفر در پیشرفت پروژه استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه دارد.
 

خروجی نامطلوب وزارت رفاه در بهره‌وری نیروی کار
رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به اینکه خروجی قابل قبولی در مورد بهره‌وری نیروی کار که متولی آن وزارت تعاون کار و رفاه است، نداریم، تصریح کرد: سهم سالانه بهره‌وری و عوامل تولید از رشد اقتصادی نشان می‌دهد در سال ۹۷ بهره‌وری منفی ۶.۱۲ درصد بوده است.
او با ابراز تأسف از اینکه بهره‌وری ما بوی نفت می‌دهد، گفت: اقتصاد مقاومتی با نهاده محوری محقق نمی‌شود و به بهره‌وری کمک نمی‌کند. در دو سال اول برنامه ششم توسعه رشد بهره‌وری منفی ۲.۴ درصد بوده است که هدف‌گذاری ۲.۸ درصد صورت گرفته بود.
به گفته پهلوانی، هدف‌گذاری در برنامه ششم این بود که ۳۵ درصد رشد اقتصادی از بهره‌وری باشد اما در دو سال نخست برنامه ششم توسعه، رشد بهره‌وری منفی ۲.۴ درصد از رشد اقتصادی منفی هشت درصد بوده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما نمی‌دانیم چرا بهره‌ور نیستیم. باید علت را پیدا کنیم. دستگاه‌های ما فرق مشکل و مسئله را نمی‌دانند؛ من روز گذشته این موضوع را برای نمایندگان دستگاه‌های اجرائی کشور توضیح دادم. ما فقط مشکل را می‌گوییم اما راه درست و مسئله را نمی‌دانیم، مصداق این موضوع همان پیش‌بینی استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرائی در شش ماه است! اعلام نرخ بهره‌وری هیچ فایده و نتیجه‌ای ندارد. باید بدانیم چرا به این نقطه رسیده‌ایم و چگونه باید از این وضعیت خارج شویم. نهاده‌محوربودن و داشتن عواملی همچون نیروی انسانی و سرمایه‌های خوب، بسیار خوب است، اما باید بدانیم که چگونه از اینها استفاده کنیم. ما به زیرساخت‌های سیستمی توجه نداریم و فرایندمحور کار نمی‌کنیم.