هماکنون صادرات کشور با موانعی روبهرو است و برخی از بازارها به خاطر صدور بخشنامههایی از سوی دولت، از دست رفته است. فولاد مبارکه چه برنامهای برای رفع این مشکلات دارد؟
صادرات ما البته نه به خاطر دستورالعملها و بخشنامهها، بلکه به خاطر اینکه در تحریمهای ثانویۀ آمریکا، نام فولاد ایران قرار دارد، متوقف شده است. فولاد مبارکه اکنون نمیتواند محصولات را به نام خود صادر کند، به فرض اینکه همۀ این مشکلات را حل کنیم، پول و ارز حاصل از صادرات نمیتواند به کشور وارد شود؛ اکنون مذاکراتی با وزارت صمت و بانک مرکزی صورت گرفته تا بتوان راهکارهایی پیدا کرد و صادرات را از سر گرفت. در گذشته، فولاد مبارکه ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید خود را صادر میکرده و از طریق صادرات، نیازهای ارزی خود را که شامل مواد اولیه و تجهیزات بوده، تأمین میکرده، پس بار و مشکلی برای دولت ایجاد نمیکرده است . الآن مشکل این است که وقتی خودمان ارز حاصل از صادرات نداریم، سیستم بانکی نیز با تنگناهایی که برای تأمین ارز در سامانۀ نیما با آن مواجه است، نمیتواند از ما پشتیبانی کند. امیدواریم بتوانیم در ماههای آینده، از طریق کانالهای دیگر، صادرات خود را دوباره فعال کنیم.


فولاد مبارکه در ۹ ماه ابتدای سال جاری، چقدر صادرات داشته است؟
ما از ابتدای سال تاکنون، حدود ۷۰۰ هزار تن صادر کردهایم.


از این میزان صادرات، چقدر پول به کشور برگشته است؟
نزدیک به ۵۰ میلیون یورو از ارز حاصل از فروش کالاهای خود را دریافت کردهایم که معادل حدود ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات این بنگاه صنعتی است.


بههرحال صادرکنندگان نقدهایی را به سامانۀ نیما درخصوص فروش ارز وارد میدانند. شما مزایا و معایب بازگشت درآمدهای ارزی به این سامانه را در چه مواردی میبینید؟
فروش ارز حاصل از صادرات در سامانۀ نیما، یکی از سیاستهای کلی نظام است که در سطح مجلس، دولت و نیز در سطح تصمیمگیران در سران سه قوه مطرح شده است که بر این اساس، تمامی صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به نیما بیاورند. این بحث، تصمیم درستی است؛ چراکه همۀ ما در یک کشتی هستیم و در یک کشور زندگی میکنیم و بنابراین دولت و نظام، زیرساختهایی را فراهم کردهاند که شرکتهایی ازجمله فولاد مبارکه، مجموعهای را به وجود آورند و در آن به فعالیت بپردازند و تولید کنند؛ پس جنس و محصول خود را میفروشند. حال همان سیستم هم از ما میخواهد که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بیاوریم. این کلیت کار است و ما هم تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران هستیم. در آخرین صحبتی که با معاون ارزی بانک مرکزی صورت گرفته، درخواست شده که اجازه دهند صادرکنندگان و واردکنندگان خارج از شبکۀ نیما، با هم توافق کنند؛ ولی اطلاعات کامل آن در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد؛ به همین دلیل بانک مرکزی قرار است در یک دستورالعمل جدید، این موضوع را ابلاغ کند.

مهمتریم برنامه ها و راهبردهای اساسی شرکت چه مواردی هستند؟
توسعۀ متوازن گروه فولاد مبارکه و احداث نورد گرم شماره 2 از مهمترین راهبردهای اساسی شرکت است. همچنین احداث نورد گرم شماره 2 فولاد مبارکه با هدف تولید ورقهای زیر 2 میلیمتر از دیگر برنامه هاست که برای انجام آن از کارشناسان و شرکتهای مشاورهای دعوت به همکاری کردهایم. در ادامۀ این طرحها، اجرای طرح خط نورد در بندرعباس را نیز در دست مطالعه و بررسی داریم. با توجه به تحریمها دو راهکار برای احداث خط نورد پیش رو داریم: اول اینکه نورد شماره 2 را در فولاد مبارکه و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا با در نظر گرفتن تحریمها اجرا کنیم؛ راهکار دوم این است که مشابه خط نورد گرم فعلی فولاد مبارکه را با توجه به نقشههای موجود در بندر عباس اجرا نماییم که در حال بررسی هر دو راه هستیم.

به بحث تحریم ها اشاره کردید؛ راهکار جدی برای مقابله با تحریم تدارک دیدهاید؟
راهکارهایی را در این حوزه پیدا کردهایم و میخواهیم برای تأمین لوازم و قطعات موردنیاز خود از طریق تمرکز بر تولیدات داخلی و استفاده از بومیسازی کالاها وارد عمل شویم و از این ظرفیتهای قانونی استفاده کنیم. در بخش تجهیزات، کار بومیسازی را با کمک تولیدکنندگان داخلی و شرکتهای دانشبنیان و محققان در دستور کار داریم . ضمن اینکه اگر مذاکرات با اروپا به نتیجه برسد، کار ما هم روانتر خواهد شد.
باید در نظر داشته باشیم منابع محدود و پروژههایی که به آنها نیاز داریم زیادند. در این صورت باید با اولویتبندی حسابشده پروژهای را انتخاب کنیم که بیشترین و سودمندترین بازگشت سرمایه را در کوتاهترین زمان ممکن در پی داشته باشد. فولاد مبارکه بر آن است با بهرهمندی از خرد جمعی همۀ کارشناسان خبرۀ حوزۀ صنعت فولاد کشور بهترین راه را انتخاب کند و شرایطی فراهم سازد تا این شرکت همچنان بتواند با حفظ سهم 50 درصدی خود در تولید فولاد کشور در راه خدمترسانی به جامعه همچون ستارهای درخشان در صنعت فولاد کشور بدرخشد.

شما صحبت از بومیسازی و استفاده از شتابدهندهها کردید. در این راه چه قدمهایی برداشته شده است؟
اخیرا افراد زیادی به ما مراجعه کرده و اعلام آمادگی کردند که در تولید محصولات وارد عمل شوند. حدود ۷۰ مورد ایده به ما ارجاع شده است که در هر سه حوزۀ متالورژی، برق و مکانیک، در تجهیزات و مواد اولیه بتوانند کار تأمین را صورت دهند یا کالاهای موردنیاز ما را بسازند. برخی از اینها منجر به قرارداد میشود و حمایتهای مالی در تأمین مالی ساخت را هم با پرداخت پیشپرداخت خواهیم داشت. از سوی دیگر با انعقاد قراردادهای بلندمدت سه، پنج و هفت ساله این اطمینان را به سرمایهگذاران میدهیم که حتی اگر تحریم هم برداشته شده یا اتفاق دیگری رخ دهد، آنها به کار خود ادامه دهند و مطابق قرارداد کار کنند. این بسته حمایتی ما ست که در بومیسازی سرمایهگذاری میکنیم و قرارداد بلندمدت برای حمایت از سرمایهگذاران فراهم میآوریم.

سال آینده صنعت فولاد به چه سمتی میرود؟
به نظر میرسد سال آینده بازار و صنعت فولاد کشور با مشکلاتی مواجه شوند که ازنظر کاهش مصرف ممکن است بر برخی تولیدکنندگان اثر بگذارد. به همین منظور تولید محصولات خاص را در دستور کار قرار دادهایم.

 

بریده مهمترین نکات مطرح شده؛
 صادرات ما البته نه به خاطر دستورالعملها و بخشنامهها، بلکه به خاطر اینکه در تحریمهای ثانویۀ آمریکا، نام فولاد ایران قرار دارد، متوقف شده است
 سیستم بانکی نیز با تنگناهایی که برای تأمین ارز در سامانۀ نیما با آن مواجه است، نمیتواند از ما پشتیبانی کند
 از ابتدای سال تاکنون، حدود ۷۰۰ هزار تن صادرات داشتهایم
 نزدیک به ۵۰ میلیون یورو از ارز حاصل از فروش کالاهای خود را دریافت کردهایم که معادل حدود ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات این بنگاه صنعتی است
 از بانک مرکزی، درخواست شده که اجازه دهند صادرکنندگان و واردکنندگان خارج از شبکۀ نیما، با هم توافق کنند؛ ولی اطلاعات کامل آن در اختیار آن نهاد قرار گیرد؛ به همین دلیل بانک مرکزی قرار است در یک دستورالعمل جدید، این موضوع را ابلاغ کند