شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری یکی از طرح های هفتگانه فولاد استانی است که در 35 کیلومتری جاده شهرکرد به بروجن قرار دارد که عملیات اجرایی آن در تیرماه 1386 آغاز گردید. این شرکت با ظرفیت تولیدی سالانه 800 هزار تن تختال شامل نواحی انباشت و برداشت، احیاء مستقیم به روش میدرکس و ذوب و ریخته گری می باشد که واحد احیا مستقیم به عنوان اولین طرح فولاد استانی در سال 95 به بهره برداری رسید و پروژه فولادسازی در دست اجرا می باشد که به گفته محمود ارباب زاده، مدیرعامل این شرکت به پیشرفت فیزیکی 70 درصد رسیده و احتمالا در سال 98 به بهره برداری می رسد.

تاکید بر اتمام پروژۀ فولادسازی
مدیرعامل فولاد مبارکه در جریان بازدید از شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری بر اهمیت اتمام هرچه سریعتر پروژۀ فولادسازی این شرکت تأکید کرد. مهندس حمیدرضا عظیمیان، در همین خصوص با اشاره به اینکه عملیات ساخت واحد فولادسازی و نصب تجهیزات این شرکت بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: مطابق برنامه، پیش بینی شده است که در نیمۀ دوم سال آینده با همت کارکنان و حمایت های لازم، این بخش نیز به بهره برداری برسد.
عظیمیان، در ادامه ضمن دیدار با مدیریت و کارکنان شرکت فولاد سفیددشت خاطرنشان کرد: به بهره برداری رسیدن واحد فولادسازی این شرکت گام دیگری در مسیر تحقق هدفگذاری گروه فولاد مبارکه در جهت حفظ سهم تولید بیش از ۴۵ درصدی فولاد کشور است. وی ضمن قدردانی از عملکرد کارکنان این شرکت در تولید آهن اسفنجی گفت: با توجه به اینکه کارکنان واحد احیا مستقیم این شرکت تا پایان مهرماه حدود ۳۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده اند و برنامۀ سالانه این واحد نیز تولید ۶۰۰ هزار تن است، باید شرایطی فراهم کرد تا این واحد نیز هرچه سریعتر به ظرفیت اسمی خود دست یابد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تأمین آب مورد نیاز این شرکت گفت: باید هرچه سریعتر پروژه‌های احداث تصفیه خانۀ آب شرکت که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته و همچنین انتقال پساب بروجن به شرکت و تصفیه و بازچرخانی آن در خطوط تولید به بهره برداری برسد.

پیشرفت ۷۰ درصدی واحد فولادسازی
محمود ارباب زاده مدیرعامل فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در توضیح وضعیت طرح فولادسازی این شرکت گفت: طرح فولادسازی سفید دشت در وضعیت مناسبی نسبت به دیگر طرح های هفتگانه استانی قرار دارد و به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد رسیده و در مرحله نصب تجهیزات می باشد. خوشبختانه بیشتر تجهیزات جنبی شامل جرثقیل های سالن های آهن قراضه، ذوب و ریخته گری و اسلب، ماشین ریخته گری، کوره EAF، تجهیزات تولید گاز اکسیژن و نیتروژن، سیستم آب و پمپ خانه، کمپرسورهای هوای فشرده و SVC وارد سایت شده اند و در حال نصب می باشند ولی با توجه به شرایط جدید ایجاد شده احتمال می رود عملیات نصب تا پایان امسال به اتمام برسد و راه اندازی واحد در سال آینده رقم بخورد.
مدیرعامل فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این شرکت احداث دو واحد دیگر را مطالعه می کند گفت: با راه اندازی فاز دوم طرح که در حال اجرا است، در مرحله نخست قرار است شمش تختال تولید گردد اما طرح توسعه ای برای تولید شمش اسلب (بیلت) تعریف شده تا نیاز کارخانه همجوار با فولاد سفید دشت در منطقه را تامین نماید. همچنین طرح دیگر فولاد سفید دشت، یک خط نورد سرد خواهد بود که در حال مذاکره با شرکت های خارجی برای اجرای آن هستیم و امیدوارم بتوانیم قرارداد آن را منعقد نماییم تا نیاز شرکت ورق خودرو چهارمحال و گالوانیزه تاراز تامین شود.
ارباب زاده در پاسخ به این پرسش که برنامه فروش تختال تولیدی در واحدی که نهایتا تا سال آینده راه اندازی می شود چیست؟ اظهار داشت: در فروش این محصول، بازار داخل را مدنظر قرار داده ایم و برنامه این است که این تختال به شرکت فولاد مبارکه برای طرح توسعه نورد ۲ داده شود تا در آینده این شرکت بتواند ظرفیت خط نورد ۲ را با یک میلیون تن تختال تولیدی سفیددشت به حداکثر برساند.

ایجاد هفت هزار شغل
مدیرعامل مجتمع فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری گفت: این مجتمع که نخستین مجتمع فولاد از مجموعه فولادهای هشت گانه کشور است، تاکنون ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی مطلوب تولید کرده، به طوری که در شش ماهه نخست امسال ۹۰ درصد از برنامه خود را محقق کرده است. ارباب زاده افزود: زیرساخت های تولید آهن اسفنجی در این مجتمع در کنار طرح های توسعه ای آن، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه برده است. وی گفت: اغلب تجهیزات طرح های توسعه ای این مجتمع شامل دو طرح ریخته گری بیلت (تولید میلگرد و سیم) و نورد سرد (تولید ورق و تسمه) از اروپا و چین وارد شده است و تا نیمه دوم سال آینده راه اندازی می شود.
مدیرعامل مجتمع فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری افزود: استفاده از روش میدرکس (احیاسازی از طریق گاز طبیعی) در این مجتمع میزان مصرف آب برای تولید آهن را از یک و نیم متر مکعب آب در یک تُن آهن، به یک متر مکعب آب در یک تُن کاهش داده و در آینده هم از پساب شهری بروجن به جای آب آشامیدنی برای تولید آهن و فولاد در این مجتمع استفاده خواهد شد. ارباب زاده گفت: با تکمیل زنجیره تولید در مجتمع فولاد سفیددشت تا افق ۱۴۰۰ علاوه بر ایجاد هفت هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، خوراک کارخانه های همجوار به طور کامل تأمین خواهد شد.

۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی
مدیرعامل فولاد سفید دشت درخصوص میزان سرمایه مورد نیاز دو طرح توسعه این شرکت نیز خاطرنشان کرد: برآوردها این است که در این دو طرح چیزی حدود ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز داشته باشد که عمده آن از طریق فاینانس چین تامین می شود تا به کمک پیمانکاران داخلی این دو پروژه عملیاتی گردند. برای اجرا نیز با شرکت های دانیلی، SMS و MCC وارد مذاکره شده ایم. البته امیدواریم تحریم ها تاثیری بر روی این پروژه نگذارد و تمهیداتی با ایمیدرو و شرکت ملی فولاد در این زمینه اندیشیده شده تا این تاثیرات به حداقل ممکن برسد.
مدیرعامل فولاد سفید دشت درباره تاثیر جنگ تجاری که آمریکا و قدرت های اقتصاد جهان آغاز کرده اند گفت: تصمیم ترامپ و آمریکا برای اعمال تعرفه واردات بر روی فولاد و آلومینیوم که با واکنش کشورهای دیگر همراه شد و سبب گردید این کشورها نیز اقدامی متقابل انجام دهند، خلاف سیاست هایی است که در دنیا وجود دارد و به نظر می رسد بیشتر کشورهای دنیا با سیاست های آمریکا مخالفند و این سیاست ها قطعا به شکست می انجامد و تداوم آن امکان پذیر نیست.