شیوا نیک وظیفه
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که صنایع فولاد مبارکه اصفهان و برخی شرکت‌های دیگر در فهرست اسامی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قرارگرفته‌اند. ۲۰ شرکت و موسسه مالی وابسته به بنیاد تعاون بسیج در این لیست هستند.
باید این موضوع را یادآور شویم که فولاد، روی، طلا و آلومینیوم در دور اول هم مشمول تحریم شدند و این شرکت‌ها عملاً در مرحله اول از پس این محدودیت‌ها برآمده‌اند. یادآوری این موضوع خالی از لطف نیست که عمده مواد اولیه شرکت‌های فولادی و معدنی به‌واسطه غنی بودن ذخایر معدنی کشور قابل تأمین از داخل و بدون نیاز به تبادلات خارجی است که شامل سنگ‌آهن و خوراک گاز طبیعی و سنگ روی از داخل ایران است و وابستگی اندکی به خارج دارند.
درنهایت پس‌ازآنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا، در آخرین گزارش از تحریم 20 شرکت ایرانی خبر داد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم در یک اطلاعیه از جانب نادری معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه از بی‌اثری این تحریم‌ها در شرایط مالی شرکت خبر داد. در این اطلاعیه بیان‌شده است. باید گفت، تحریم‌های بین‌المللی موضوع جدیدی نیست و فولاد مبارکه از سال‌ها قبل همچون سایر بخش‌های اقتصادی کشور با آن روبرو بوده است و این امر خللی در جریان فعالیت‌های تولیدی ، مالی و صادرات محصولات شرکت ایجاد نخواهد کرد. همچنین این شرکت یادآور شده است، فولاد مبارکه از سال‌ها قبل در اقدامی هوشمندانه با استراتژی بومی‌سازی و استفاده از توان داخل کشور ، کلیه قطعات موردنیاز خود و شرکت‌های گروه را از این طریق تأمین کرده و در معدود موارد باقیمانده با جایگزینی دیگر کشورها ، عملاً هیچ‌گونه وابستگی به کشور آمریکا نداشته است.
البته در ضمن این اطلاعیه اشاره به چند نکته لازم است؛ اول اینکه تحريم فولاد مباركه به دليل وجود مهر اقتصاد در تركيب سهامداري است و دومین مورد هم اینکه محصولات فولاد مباركه بیشتر نياز داخل است و در داخل فروخته می‌شود و بالطبع تحریم بر مراودات بین‌المللی تأثیرات چندانی بر عملکرد تولیدی فولاد مبارکه نخواهد داشت.
برنامه این کارخانه در حال حاضر تأمین نیاز داخل است و تولید آن‌هم محصول استراتژیک ورق است که طبق برنامه‌های این شرکت در سال‌های پیش رو خریدار داخلی خود را به‌اندازه‌ای که باید دارد و اگر روزي نياز به صادرات احساس شود و اين محصول استراتژيك ورق، تقاضای داخلی نداشته باشد فولاد مبارکه این امکان را دارد مهر اقتصاد را از تركيب هیئت‌مدیره خارج کند و به‌راحتی فولاد مباركه هم در ليست تحریم‌ها نباشد.
این شرکت تولیدکننده‌های زیادی را در زیرمجموعه خود دارد که تولید آن‌ها نه‌تنها در کشور بلکه در منطقه نظیر ندارد و به‌عنوان یک شرکت باارزش پرتفوي سهام بالغ‌بر ٣٠ هزار ميليارد تومان و ارزش كارخانه بيش از ١٠٠ هزار ميليارد تومان برنامه‌های بلندمدت و مدونی برای پوشش تأثیرات تحریم و تغییر رویه در شرایط بحرانی شرکت آماده کرده که از سرآمد بودن این شرکت کم نخواهد کرد.