سرور بختی پس از این بازدید، در گفت‌گو با خبرنگار فولاد اظهار داشت: مؤسسۀ فرهنگی اکو شامل 10 کشور پهناور منطقه با جمعیتی بالغ‌بر 450 میلیون نفر است و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آن همکاری فرهنگی و ایجاد فضای دوستی و صلح و برگزاری مراسم فرهنگی است.

وی در ادامه از عقد تفاهم همکاری با باشگاه فرهنگی‌ورزشی فولاد مبارکۀ سپاهان در روز جمعه  26 دی‌ماه خبر داد و گفت: در آیندۀ نزدیک قصد داریم سلسله رویدادهای فرهنگی و ورزشی را در مقیاس کشورهای عضو اکو برگزار کنیم و در این خصوص تصمیم گرفتیم با توجه به دعوت به‌عمل‌آمده، از شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان حامی اصلی این باشگاه بازدید کنیم و از نزدیک با فعالیت‌های این شرکت آشنا شویم.

سرور بختی، ضمن اظهار شگفتی از حجم تولید و استفاده از تکنولوژی‌های مختلف در شرکت فولاد مبارکه گفت: ما تا پیش از این نام فولاد مبارکه را زیاد شنیده بودیم، اما واقعا شنیدن هیچ‌وقت جای مشاهده از نزدیک را نمی‌گیرد. بنده اکنون با بازدید از خطوط تولید به‌جرئت می‌توانم بگویم شرکت‌های مشابه فولاد مبارکه در کل منطقۀ اکو انگشت‌شمارند و امروز از بازدید فرایند تولید در این شرکت هیجان‌زده شدم.

رئیس مؤسسۀ فرهنگی بین‌المللی اکو در ادامه گفت: با توجه به اهداف مؤسسۀ اکو قطعا توسعۀ همکاری‌های اقتصادی نیز در قالب آشنایی مردم کشورها تقویت خواهد شد.

وی در دیدار با مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی فولاد مبارکۀ سپاهان نیز ضمن تأکید بر جایگاه ورزش به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم نزدیکی ملت‌های منطقۀ اکو ابراز امیدواری کرد: باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکۀ سپاهان اصفهان بتواند به‌عنوان مرکزی برای برگزاری مسابقات مشترک در جهت ترویج «دیپلماسی ورزشی» میان کشورهای عضو اکو نقش‌آفرینی کند.

استفاده از ظرفیت‌های متقابل در جهت استفاده از دیپلماسی ورزشی، برنامه‌ریزی برای اولین جشنوارۀ ورزشی سرزمین کهن، همکاری متقابل در جهت انعقاد خواهرخواندگی تیم فوتبال فولاد مبارکۀ سپاهان با باشگاه‌های فوتبال کشورهای عضو، برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات ورزشی دوجانبه سپاهان و باشگاه‌های ورزشی، گسترش همکاری‌های رسانه‌ای و انتشاراتی با استفاده از زبان ملت‌های منطقۀ اکو از موارد مطرح‌شده در تفاهم‌نامۀ منعقدشده است.

خاطرنشان می‌شود مؤسسۀ فرهنگی بین‌المللی اکو با عضویت کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های منطقه‌ای است که در سه حوزۀ اقتصادی، فرهنگی و علمی فعالیت می‌کند. این مؤسسه با هدف تحکیم قرابت‌های فرهنگی، هنری، پژوهشی و ادبی میان کشورهای عضو، در دورۀ جدید فعالیت‌های خود به ریاست سرور بختی، پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی برای نزدیک‌تر شدن ملت‌های منطقۀ اکو با استفاده از ابزارهایی نظیر گردشگری فرهنگی و دیپلماسی ورزشی را در دستور کار قرار داده است.