حمیدرضا عظیمیان با تشریح اقدامات و اولویتهای گروه فولادمبارکه اضافه کرد: برای تحقق اهداف، علاوه بر اقدامات انجام‌شده در فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا و   واحد 800 هزار تنی فولاد سفیددشت، بنا را بر آن گذاشته‌ایم که ظرفیت فولاد هرمزگان نیز از 1.5 میلیون به 2 میلیون تن افزایش یابد؛ ضمن این‌که در فولاد هرمزگان احداث یک خط نورد ورق عریض و همچنین احداث یک واحد احیا مستقیم به ظرفیت 900 هزار تن در دستور کارگروه فولاد مبارکه قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود با کمترین فوت وقت اجرا گردد و به‌موقع به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با  اشاره به اهمیت احداث خط نورد عریض در فولاد هرمزگان تصریح کرد: با به بار نشستن این خط تولید که ظرفیت آن 1.2 میلیون تن در سال است و  ورق‌های خاص را تولید خواهد کرد، شرکت فولاد هرمزگان دیگر تنها یک تولیدکنندۀ صِرف تختال نخواهد بود. مهندس عظیمیان در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح‌های توسعه در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان اشاره کرد و گفت: توسعۀ این شرکت براساس طرح جامع فولاد و با هدف تأمین هرچه بیشتر نیاز کشور به محصولات خاص صورت می‌گیرد؛ از این رو ایجاد خط نورد سرد در این شرکت به‌شدت موردنیاز است. به گفتۀ مهندس عظیمیان، در جریان احداث این طرح‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که از توانایی و ظرفیت شرکت‌های داخلی بیشتر استفاده شود؛ از این رو در این فرایند بسیاری از سازندگان و شرکت‌های داخلی وارد عرصۀ ساخت‌وساز خواهند شد و درعین‌حال فرصت‌های شغلی قابل‌ملاحظه‌ای نیز برای جوانان ایجاد می‌شود.

تشریح جزئیات احداث

خط تولید ورق عریض

در همین خصوص مدیرعامل فولاد هرمزگان نیز افزود: این افزایش ظرفیت با انجام اصلاحاتی در واحد فولادسازی و ریخته‌گری و برخی زیرساخت‌های شرکت عملیاتی خواهد شد. در همین خصوص پروژه‌های متعددی در دست اقدام است و برخی از آن‌ها نیز در آیندۀ نزدیک شروع به کار خواهد کرد.
فرزاد ارزانی همچنین در خصوص جزئیات احداث خط تولید ورق عریض (پلیت میل) گفت: این خط که ظرفیت آن 1.2 میلیون تن در سال است، زمینۀ دست‌یابی به ارزش افزودۀ بیشتری را فراهم خواهد کرد. به عبارت بهتر شمش فولاد هرمزگان در بخش دیگری از کارخانه به ورق عریض تبدیل خواهد شد. وی در خصوص کاربرد  ورق‌های عریض تولیدی در این خط تولید گفت: ورق‌های خروجی این خط نورد در صنایع کشتی‌سازی، نفت و گاز، پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده خواهد شد و با توجه به نیاز بازارهای داخلی و خارجی، ارزش افزودۀ قابل‌توجهی برای شرکت و  گروه فولاد مبارکه ایجاد خواهد کرد. مدیرعامل فولاد هرمزگان با تأکید بر این‌که در حال حاضر در فولاد هرمزگان با استفاده از دو واحد احیا مستقیم یک میلیون و 65 هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌شود، ادامه داد: با توجه به این‌که ظرفیت فولاد هرمزگان قراراست به 2 میلیون تن افزایش یابد، به آهن اسفنجی بیشتری نیاز است و به همین منظور، احداث یک مدول احیا مستقیم به ظرفیت 900 هزار تن در سال در این توسعه‌ها در نظر گرفته شده است.

 

تولید بهترین اسلب‌ها

در فولاد هرمزگان

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه و در تبیین برنامه‌های این شرکت برای افزایش کیفیت تولیدات خود گفت: شرکت فولاد هرمزگان جنوب یکی از بهترین اسلب‌های کشور را از منظر کیفیت تولید می‌کند. با این وجود همواره تلاش می‌شود تا عیوب به حداقل ممکن کاهش یابد. بر همین اساس نیز باید خاطرنشان ساخت متوسط عیوب تختال تولیدی این مجموعه در بازرسی گرم از ۱.۸۸ درصد در سال ۹۷ به ۱.۶۳ درصد در سال ۹۸ کاهش یافت. در همین حال باید تاکید کرد که همچنان انتظار می‌رود با تداوم برنامه‌هایی که در خطوط تولید و بهره‌برداری اجرا می‌شود؛ کیفیت تولید در این واحد فولادی در سال جاری بیش از پیش افزایش یابد. در همین حال باید تاکید کرد که پروژه افزایش تولید فولادسازی از طریق نصب لنس‌های تزریق اکسیژن نیز در دست اجرا است. وی افزود: باید خاطرنشان ساخت که اقدامات لازم برای شروع پروژه‌های افزایش ظرفیت‌سازی از ۱.۵ به ۲ میلیون تن در دست اجرا است. چندین پروژه برای تحقق این هدف آغاز شده و در حال انجام هستند. همچنین در نظر داریم کارخانه نورد ورق عرض با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن را احداث و راه‌اندازی کنیم. آگهی فراخوان برای این پروژه داده شده است. امید می‌رود شرکت‌های داخلی طبق دستورالعمل‌های صادر شده برای اجرای این پروژه مشارکت کنند. در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای یاد شده شرکت فولاد مبارکه نقش پشتیبانی و تامین مالی را بر عهده دارد. امید است در سایه این حمایت، پروژه‌ها با سرعت بیشتری جلو بروند.

ارزانی با اشاره بر الزامات تحقق ایجاد ظرفیت ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان گفت: براساس برنامه‌‌ریزی‌ها قرار است استان هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل شود. برای تحقق این هدف قرار است مجموع ظرفیت تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس واقع در استان هرمزگان به ۱۰ میلیون تن برسد. بخشی از این افزایش تولید به شرکت‌‌های فولادی واقع در منطقه همچون فولاد هرمزگان سپرده شده است. تاکنون پیشرفت قابل توجهی در تحقق این هدف انجام گرفته است. انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و پیگیری سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت صنعت، معدن و تجارت این هدف اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در تشریح اقدامات این مجموعه بزرگ فولادی در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود گفت: این شرکت همواره خود را در مقابل جامعه مسئول می‌داند. در همین راستا در طول سال‌های ۹۸ و ۹۷ تعامل خوبی میان این شرکت با استان برقرار شده است. همواره تلاش کرده‌ایم نسبت به نیازهای ویژه استان حساس باشیم. هرجاکه حضور شرکت فولاد هرمزگان و فعالیت آن در منطقه تاثیر معناداری داشته حضور یافته‌ایم. متاسفانه در سال گذشته شاهد اتفاقات ناخوشایندی همچون سیل و زلزله در کشور بودیم. شرکت فولاد هرمزگان در طول این حوادث کوشید تا نقش اثرگذاری در کمک به مردم ایفا کند. از اواخر سال گذشته که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد؛ حمایت‌های این مجموعه فولادی برای مقابله با این ویروس آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.