پرونده اصلاح قیمت خودروها با افزایش قیمت محصولات، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بسته شد. آنگونه که خودروسازان می‌گویند قیمت خودروها به چرتکه آنها نزدیک شده است و البته رشد قیمت به معنی سودده شدنشان نیست ولی اعداد جدید می‌تواند از افزایش زیان آنها جلوگیری کند. خودروسازان معتقدند نمی‌توان با قطعیت گفت که قیمت‌های جدید پایان قیمت‌گذاری است و احتمال دارد که افزایش دوباره قیمت‌ها در انتظار بازار خودروباشد. حاشیه 5 درصد برای خودروهای بالای 45 میلیون تومان و افزایش 30 درصدی خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان آن چیزی است که این روزها در مورد انواع خودروهای وطنی اعمال می‌شود. ولی در برخی از خودروها 5 درصد حاشیه بازار دیده نمی‌شود. به عنوان مثال خودرو آریو اتومات که در بازار با قیمت 90 میلیون تومان به فروش می‌رسید با تصویب سازمان حمایت 94 میلیون تومان شده است. از طرفی سراتو آپشنال که قیمت بین 195 تا 196 میلیون تومان در بازار بود قیمت کارخانه‌ای آن 196 میلیون تومان شد. این روزها با رشد قیمتی که از سوی کارخانه اتفاق افتاده است خیلی از خریداران دست از خرید کشیدند و همواره این سؤال را دارند که قیمت خودروها در بازار چه فرآیندی را دنبال خواهد کرد؟ فعالان بازار خودرو این‌گونه جواب می‌دهند: تا زمانیکه عرضه واقعی خودرو از سوی خودروسازان صورت نگیرد بزودی شاهد رشد قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. اما اگر تولید افزایش پیدا کند و خودروسازان برای عرضه خودرو اقدام کنند قیمت‌های فعلی حفظ و قیمت‌های بازار و کارخانه بسیار نزدیک می‌شود و حتی خودروهایی که تقاضای کمتری دارند قیمت بازار آن از کارخانه ارزان‌تر خواهد شد. حال باید به این نگرانی پاسخ داد که با رشد قیمت، تولید خودرو چه فرآیندی را طی خواهد کرد و خودروسازان می‌توانند تقاضاهای آینده را پاسخ دهند. کارشناسان به آینده تولید خودرو نسبت به ماه‌های گذشته امیدوارتر شدند و معتقدند که خودروسازان می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. سازمان حمایت هم به خودروسازان هشدار داده است که اگر تا مردادماه به تعهدات خود در تحویل خودروها عمل نکنند دیگر همراهی قیمتی بین دولت و خودروسازان اتفاق نخواهد افتاد.

 


اصلاح قیمت‌ها بعد از ضرر 7500 میلیارد تومانی

محمدرضا نجفی منش
رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو
قیمت‌هایی که برای خودروهای ایران خودرو و سایپا تصویب شده است پاسخ ضرر و زیان‌های اتفاق افتاده را نمی‌دهد. نمی‌توان گفت که قیمت‌های تصویب شده کمک خوبی به تولید خودرو می‌کند. در این میان جمله‌ای که در مورد قیمت‌ها وجود دارد این است که ضرر خودروسازان در مقایسه با گذشته کمتر شده است. از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه میزان ضرر و زیان خودروسازان به 7 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. این زیان در برابر تولید 500 الی 600 هزار دستگاه اتفاق افتاده است. یعنی به‌طور متوسط برای هر خودرو، خودروساز بین 10 الی 12 میلیون تومان زیان داده است. افزایش قیمت از سوی خودروسازان در شرایطی است که قطعات خودروها برای آن‌که قطعه سازان بتوانند ادامه حیات بدهند بایستی بین 80 تا 140 درصد افزایش پیدا کند. با رشد قیمت‌ها قطعه سازان بایستی چانه زنی خود با خودروسازان را آغازکنند تا بتوانند قیمت‌ها یشان را افزایش دهند. اگر خودروسازان قیمت خرید قطعه از قطعه سازان را افزایش ندهند دیگر این صنعت نمی‌تواند به تولید قطعه ادامه بدهد. ما نیازمند اصلاح قیمت‌ها هستیم و دلیل اصلی موافقت با اصلاح قیمت‌های خودرو، مشکلات قطعه سازان در تأمین مواد اولیه است.

 

کاهش قدرت خرید به کمک خودروسازان

داوود میرخانی رشتی
رئیس اسبق ایران خودرو
طی چند ماه اخیر قیمت مواد اولیه‌ای که از شرکت‌های داخلی دولتی چون فولاد مبارکه، مس سرچشمه و آلومینیوم خریداری می‌شد، 3 برابر شده است. محصولات پتروشیمی مورد نیاز خودرو هم 3 برابر رشد قیمت داشته است. از آنجا که در هر محصول مربوط به صنعت خودرو رشد 3 درصدی قیمت‌ها رخ داده است چاره‌ای جز اصلاح قیمت‌ها برای خودروسازان وجود نداشت. نکته دیگر آن‌که قیمت مرغ، گوشت، روغن و سایر مایحتاج مردم هم گران شده و این امر در نهایت باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. وقتی قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند کمتر کسی برای خرید خودرو نقدینگی دارد و این موضوع به صورت مستقیم بر کاهش تقاضای برای خرید خودرو اثر می‌گذارد. با کاهش تقاضا خودروسازان دیگر با افزایش تقاضای کاذب در بازار روبه‌رو نخواهند شد. لذا به نظر می‌رسد خودروسازان بتوانند تولید 700 الی 800 هزار دستگاه خودرو را دنبال کنند. در سال‌هایی که قدرت خرید مردم بهتر بود و تولید مناسب میزان خودروی مورد نیاز بازار یک و نیم میلیون دستگاه بود حال با اتفاقی که افتاده بعید است تقاضا برای خرید به بیش از 800 هزار دستگاه برسد. برای آنکه تولید ادامه داشته باشد خودروسازان در حال تلاش و رایزنی هستند به گونه‌ای که بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند.